[Exchange 2000] Licentie nodig voor administrator?

Pagina: 1
Acties:

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 15:26
Ik heb hier een Windows 2000 server draaien met Exchange 2000 en 15 mailboxen. Die van de administrator heb ik al eens verwijderd, en de licentie voor de administrator heb ik ingetrokken, omdat er 15 licenties zijn, en 15 gebruikers, en dus 15 mailboxen. Het vreemde is dat enkele dagen later de administrator weer een licentie heeft, en ik weer de melding krijg dat er licenties te weinig zijn.

Mijn vraag is: Heb je een licentie nodig voor de administrator als je Exchange wilt draaien? ( Lijkt me raar, want je gebruikt het systeem niet, doet alleen beheer).

Verder schijn je natuurlijk een aparte gebruiker aan te moeten maken voor het beheer, maar dat heb ik tot nu toe niet gedaan, ik verwacht nog meer gedonder met licenties.

Dit artikel http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;316631 legt uit hoe het loggen van licentiefouten moet worden uitgezet maar dat lijkt me niet de oplossing. In feite wil ik niet dat Administrator een licentie gebruikt.

(edit: weer zo'n vraag van mij waar niemand een antwoord op wil/kan geven.)

[ Voor 4% gewijzigd door pinockio op 14-03-2003 23:32 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• pinockio
Inmiddels heb ik het loggen dus maar uit gezet, maar het lijkt me niet de juiste oplossing... Iemand een suggestie?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
als het geen sbs2000 server is kan je het aantal natuurlijk gewoon ophogen tot 16, dit kan zonder problemen.

met een sbs2000 doos moet je de licenties vanaf diskette inlezen en dat gaat dan natuurlijk niet

A wise man's life is based around fuck you

• pinockio
zwelgje schreef op 19 March 2003 @ 20:44:
als het geen sbs2000 server is kan je het aantal natuurlijk gewoon ophogen tot 16, dit kan zonder problemen.

met een sbs2000 doos moet je de licenties vanaf diskette inlezen en dat gaat dan natuurlijk niet
Ja, dat zou natuurlijk kunnen, maar of dat legaal is?? --- Dat wil ik namelijk.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
pinockio schreef op 19 maart 2003 @ 20:49:
[...]

Ja, dat zou natuurlijk kunnen, maar of dat legaal is?? --- Dat wil ik namelijk.
zolang als dat je legaal wel je papiertjes in orde hebt voor 15 gebruikers is er niks aan de hand lijkt me,

die ene user (de 16e en dus de administrator) wordt dan toch niet gebruikt, dus daar behoef je ook geen licentiegelden voor af te dragen

ik zet bij servers die ik installeer altijd de license count even flink hoger, dit voornamelijk (of alleen maar) om vage netwerk/inlogproblemen te voorkomen,

uiteraard heeft de klant wel zijn licenties op orde

A wise man's life is based around fuck you

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:18
License logging service uitzetten op een sbs2000 werkt ook.
Doe ik ook meestal aangezien zeker sbs2000 een paar probjes heb gehad met licentie's
Pagina: 1