Promedion M9 Kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 84 views sinds 30-01-2008

• Tha_Wrecka
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07-2021
Hoi,

Ik zit er over te denken om een Promedion M9 te kopen: http://www.de-laptopper.nl/products.php?prodID=8427 :9~

kost € 2352

Pricewatch van de M9 http://www.tweakers.net/pricewatch/50183

maar ik twijfel er over, Promedion is volgens mij wel een OK merk, ik heb de topics een beetje gevolgd en het lijkt me wel een laptop met mogelijkheden.

De benchmarks in de Computer Totaal logen er niet om! echt een waardig desktop vervanger.

ik heb hier een paar plus en minpunten neergezet.

Plus

- Dikke prestaties voor een (relatief) lage prijs :9
- Mooi design
- Ati Mobile Radeon 9000
- Wireless Lan/Bluetooth
- 3 jaar on-site garantie
- 5400 RPM schijf (zeldzaam)

Min

- Gaat op batterij 45 minuten mee -> meteen weer pluspunt er zit een 2e batterij bij.
- Hij is groot en zwaar
- Geen A-merk
- Lawaai/Warmte?
Nog een voordeel: de drivers zijn allemaal van de orginele taiwanese fabrikant zijn site te downloaden (www.clevo.com.tw)

Wat zijn jullie ervaringen met de M9 of met Promedion in het algemeen? zijn er nog minpunten die ik vergeten ben?

Verwijderd

Voor dat geld heb je ook een laptop van een A-merk met goede presaties. en een 5400 schijf kun je vaak met meerprijs erin laten zetten ( o.a. bij Dell ). Dat kost dan 60 of 70 euro, maar dat maakt met jou budget ook niet meer uit. Ik ben zelf ook aan het kijken voor een laptop, maar zo rond de 1000-1100 euro. da's pas moeilijk !

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 16:40

twi

Die 2e batterij maakt hem nog eens zwaar. Ik heb hier een accu in m'n hand en een kilo suiker kan er bijna niet tegenop. Ik heb 'm ook overwogen, en ik heb 'm nog nooit gezien. Wat me hebben doen afwijken zijn z'n cheapy look en het feit dat er een desktop CPU in zit die ongelofelijk heet wordt. Ik ben afgeweken naar een Dell Inspiron 8200, maar toen ik 'm had betaald was deze uit de handel genomen, en dus krijg ik een Inspiron 8500. Lijkt me een superding, met een GeForce Go 4200 kaart die de Radeon 9000 dus nog naar de kroon steekt (totdat de Radeon 9600 en GFGo FX'jes in laptops verschijnen). Dell is minder duur dan je denkt, en 5400rpm schijven zijn ook minder zeldzaam dan je denkt.

En als laatste: 2300 voor dit systeem vind ik toch wel een berg geld. Ter vergelijking: door m'n gelukszakkerij heb ik voor het volgende systeem 1760 euro betaald:

Inspiron 8500 UT
Pentium 4-M 1.9GHz
15.4" WUXGA (widescreen 1920x1200)
256MB 266MHz DDR Memory (1X256MB)
30GB 9.5mm IDE Hard Drive 4200rpm
(Removable) 8X DVD Drive with Decoder Software
64MB NV28 GeForce Go 4200
56.6k V.92 Capable Internal Modem & Adapter
Integrated 10/100 Network Card

[ Voor 23% gewijzigd door twi op 14-03-2003 12:09 ]

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 16:40

twi

Verwijderd schreef op 14 maart 2003 @ 12:04:
Voor dat geld heb je ook een laptop van een A-merk met goede presaties. en een 5400 schijf kun je vaak met meerprijs erin laten zetten ( o.a. bij Dell ). Dat kost dan 60 of 70 euro, maar dat maakt met jou budget ook niet meer uit. Ik ben zelf ook aan het kijken voor een laptop, maar zo rond de 1000-1100 euro. da's pas moeilijk !
Dan zou ik voor de Acer Travelmate 422DLC gaan, of een Dell Inspiron 1100 o.i.d.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

mijn topic is dicht en dit topic mag wel?
flauw :/

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Tha_Wrecka
Niet zeuren Moooody gewoon jouw topic vraag hier ook stellen :P

• Mooody

Mooody

elmoody

Tha_Wrecka schreef op 14 March 2003 @ 12:18:
best :)

Ik twijfel tussen de Acer 634LC en Asus M2400E
Iemand ervaring met een van deze?

Asus M2400e
P4-1,8 mobile
14" XGA scherm (max. 1024x768)
512mb DDR
40 gig (4200rpm?)
Sis onboard video
8x brander/dvd
maat: 30,6x25x2,2(-3,6)
gewicht: 1,97kg. (lichtste 14" op de markt)
-> 1475 euro

Acer 634LC
P4-1,8 mobile
15" SXGA+ scherm (max. 1400x1050)
512mb DDR
30 gig (4200rpm)
Geforce2 go200 (32mb)
8x brander/dvd
maat: 32,3x26,5x3,5
gewicht: 2,66kg.
-> 1455 euro

De Asus is wat kleiner en 0,7 kilo lichter en ik vind de Asus ook mooier. De Acer daarentegen heeft weer betere specs (scherm en videokaart).

Ik vroeg me ook af of zo'n SXGA+ scherm wel een resolutie van 1280x1024 goed scherp weer kan geven?!?!

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Mooooody schreef op 14 maart 2003 @ 12:26:
[...]

Ik vroeg me ook af of zo'n SXGA+ scherm wel een resolutie van 1280x1024 goed scherp weer kan geven?!?!
Nee. Een TFT scherm kan alleen zijn native resolutie goed weergeven. In dit geval dus 1400x1050.

de betaler vervuilt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mooooody schreef op 14 March 2003 @ 12:12:
mijn topic is dicht en dit topic mag wel?
flauw :/
Dat komt omdat hier nog geen OH modje langs is geweest :)
Tha_Wrecka schreef op 14 maart 2003 @ 12:18:
:|

• Mooody

Mooody

elmoody

GA!S schreef op 14 March 2003 @ 12:28:
[...]

Nee. Een TFT scherm kan alleen zijn native resolutie goed weergeven. In dit geval dus 1400x1050.
hm dat is wel een erg hoge res. voor een 15"scherm lijkt me...
denk dat ik daar zere ogen van krijg :)

naja...de Asus dan maar..

trouwens..wat dacht de ts van de Dell Inspiron 8500?

voor minder dan 2000 euro heb je dit:

Mobile Intel® Pentium® 4 Processor 2.0GHz-M/ 512kb cache
Scherm: 15.4" Breedbeeld WSXGA+ TFT UltraSharp Kleurenscherm
Geheugen: 512MB DDR SDRAM 266MHz (2x256MB)
Harde Schijf: 40GB Ultra ATA/100 Harde Schijf (rpm 5400)
Optical: Modular 24x CD-RW Drive
Grafische kaart: 32MB ATI Mobiity Radeon 9000

en als je toch zoveel uit te geven hebt, zou ik sneller juist een erg kleine laptop kopen met goede specs... (bijv. een van de laptops die ik noemde)

[ Voor 50% gewijzigd door Mooody op 14-03-2003 12:45 ]

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nou naar aanleiding wat ik van kennissen over DELL heb gehoord neem ik nooit een DELL.
O en bovendien zodra je de Inspiron ongeveer dezelfde specs geeft als die Promedion dan is die Dell wel bijna 3000 euro.

45 min op batterij is wel normaal hoor.
Een vriend van mij heeft de nieuwste Toshiba Sattelite Pro gekocht en die ging in het begin maar max 1,5 uur mee op batterij. Nu iets minder zelfs.

Toshiba's zijn dan wel goed, maar ook duurder en beste graphische chip is de GeForce 4 go 460 die ze hebben.

Ik denk niet dat je een betere kwaliteit laptop vind met die specs voor ook een redelijke prijs.

Zelf zit ik ook te twijfelen of ik de M9 neem, maar ik heb nog wat meer tijd. Dus wacht liever op de eerste laptop met Mobility 9600 :9~

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[rml]FAQ Overige Hardware [ OH] (update 08-03-03)[/rml]
Aanschaffen van een laptop

Laptops zijn tegenwoordig niet alleen meer weggelegd voor luxe zaken lui maar ook voor o.a. studenten. Ook zijn er steeds meer merken op de markt gekomen, denk aan Asus, Gericom en Jewel. Hier door komen er steeds vaker topic over "Wat zijn jullie ervaringen met deze laptop?" Dit soort topics willen we in OH niet, uit de topics blijkt dat degene die zelf bijv een Dell hebben Dell de hemel in prijzen, degene die een Compaq heeft prijst die weer de hemel in.

Nog een punt is, doordat er steeds meer laptops op de markt komen verschijnen er ook meer reviews op het web. Zoek dus eerst voor je een laptop topic wilt openen. Kun je echter geen review vinden over precies die laptop, kijk dan naar de specificatie's. Er zit altijd een bepaalde chipset in van bijv Via/Intel/Sis, ook daar zijn reviews van te vinden.

Als je echt niets kunt vinden over de laptop en je wilt toch erachter komen hoe de laptop is, dan zit er nog maar één ding op en dat is naar de betreffende shop gaan. Je kunt vaak de laptop testen voordat je hem koopt, staat de shop dat niet toe dan raad ik aan om naar een andere shop toe te gaan. Elke zelfrespecterende PC shop laat je de laptop testen.
(en ga nou niet testen of de laptop stevig is door hem op de grond te gooien )

Nog wat tips bij het aanschaffen van een laptop:

Zorg dat je een laptop koopt met een mobiele processor. Meeste goedkope laptops hebben dit niet en dat brengt vele nadelen met zich mee:

De accu gaat stukken korter mee omdat de processor zich zelf niet kan terug schalen naar het processor gebruik.

De cpu fan draait bijna altijd op volle toeren, wat veel herrie met zich mee brengt.

De laptop zelf wordt soms erg heet aan de onderkant, wat niet lekker is als je hem op schoot hebt.

Kijk naar de grootte van je laptop scherm, maar let ook goed op de resolutie. Een 14.1" scherm wil niet zeggen dat er altijd 1024x768 op wordt gedraait (1400x1050 bestaat ook).

Wil je op je laptop kunnen gamen, koop dan geen laptop met integrated video maar met een Nvidia Geforce 2/4Go of Ati M6/7 videochip. Deze zijn gemaakt voor 3d, waar de rest bijna alleen goed is voor 2d.

Verkijk je niet op de hardeschijf, dit is het langzaamste apparaat in je hele laptop, neem dus liever een 5400rpm hardeschijf dan een 4200rpm.

Koop een goede laptop tas, want zeg nou zelf als je een laptop hebt van 1500 euro dan ga je niet besparen op een tas van 50 euro.
uit die FAQ.

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
O ja, over de warmte elke nieuwe laptop wordt wel erg warm. Die Toshiba van me vriend wordt ook boven de 30 graden aan de onderkant en wil je op een gegeven moment dus ook liever niet meer op je schoot hebben.

• Mooody

Mooody

elmoody

VinnieWeiss schreef op 14 March 2003 @ 12:56:
[...]

O ja, over de warmte elke nieuwe laptop wordt wel erg warm. Die Toshiba van me vriend wordt ook boven de 30 graden aan de onderkant en wil je op een gegeven moment dus ook liever niet meer op je schoot hebben.
neuh, als je een mobile proc. hebt, goede koeling met goede luchtafvoer en een niet-warmte geleidende onderkant, is er niets aan de hand...

de Asus M2400e bijv. wordt totaal niet heet (heb ik gehoord :))

• Tha_Wrecka
Ja warmte van de Processor schijnt wel een issue te zijn bij de promedion. Eerst was er ook een 3 Ghz P4 in de 5600D beschikbaar maar die bleek naar nader inzien het toch allemaal niet aan te kunnen.
Het scheen dat hij door het moederbord en de behuizing heen naar buiten smolt. Lijkt me lekker op je schoot!!! :P

Dell is gewoon klote, de levertijd is echt zwaaaar lang op die dingen, en je betaalt ook nog een berg voor verzendkosten € 60 ofzo staat mij bij.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Tha_Wrecka schreef op 14 March 2003 @ 14:22:
Ja warmte van de Processor schijnt wel een issue te zijn bij de promedion. Eerst was er ook een 3 Ghz P4 in de 5600D beschikbaar maar die bleek naar nader inzien het toch allemaal niet aan te kunnen.
Lijkt me redelijk overdreven verhaal. Heb zelf een Promedion met 1.6 P4 gehad (inmiddels 2.0). Ouwe core dus, die nogal wat warmte produceert. Ding heeft 2 weken aan een stuk 24/7 staan renderen. 100% CPU load dus. Ondanks het feit dat hij inmiddels een moederbord upgrade heeft ondergaan i.v.m. instabiel geheugen is het ding in die 2 weken niet plat gegaan. Wat mij betreft een glansrijke duurtest. Warm werd hij wel, maar behuizing smelten lijkt me echt onzin.

de betaler vervuilt

• Tha_Wrecka
ja maar 3 ghz met hyperthreading is iets anders dan een 1.6 of 2.0, het is bijna een verdubbeling in kloksnelheid!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Tha_Wrecka schreef op 14 March 2003 @ 15:40:
ja maar 3 ghz met hyperthreading is iets anders dan een 1.6 of 2.0, het is bijna een verdubbeling in kloksnelheid!
Dat wil nog altijd niet veel zeggen over warmte productie. Een 1.6 met de ouwe core wordt ook een STUK warmer dan die 2.0 met de nieuwe core en zelfs daarmee was het nog prima uit te houden. Het "door de behuizing heen smelten" lijkt me dan ook een broodje aap.

de betaler vervuilt

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:35

LopeZ

Too much is never enough

Zie de faq
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.