Toon posts:

digital dolby via linein... kan dat.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu mijn gamecube aangelsoten op mij SB live 51.

Het werkt perfect voor stereo, maar nu heb ik dus een nieuwe speaker set. Een 6.1 setje.

Allemaal aangesloten en werkt goed met dvd en zo mooie 5.1 geluid niks mis mee.
Dus ik de gamecude weer op de linein aangesloten. Daar blijft stereo geluid :( zelfs als ik met Mario ShuneSine in de opties op Dolby zet hier ik rechts en links achter niks :(.

Heeft dit te maken dat wat via de linein komt geen dolby digital meer is??
Als dit niet zo is. Hoe kan ik het dan voorelkaar krijgen dat het wel dolby digital wordt.

Nog even over de aansluiting van gamecube naar linein.
Dit gaat via de standaart kabel die wordt geleverd bij de gamecube. Deze kabel splits zich op naar geel, rood en wit. Rood en wit heb via een dingetje waar je de witten en de rooie kabel inkan steken naar een mini jack. Dat einde zit ook aan je koptelefoon.

Ik hoop dat je het laaste snapt anders zoek ik daar even een plaatje bij.

Verwijderd

Line In = Analoog / Dolby Digital = Digitaal
Line In = 2 kanalen (L/R) / Dolby Digital = 5 of meer kanalen

GameCube = Dolby Pro Logic II (eigenlijk geen echt surround, maar een kunsttruukje die oa. als volgt werkt: middenfront is links-front+rechts-front en de achterkanalen zijn hetzelfde als de front maar dan in fase 180' gedraaid).

Afbeeldingslocatie: http://www.dolby.com/graphics/games/setup_gcube.JPG

Google was je vriend door dit te vinden: http://www.dolby.com/games/nintendo.gc.faq.html

Uitleg Dolby: http://www.dvdspecials.nl...n/dolby_laboratories.html

[ Voor 156% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2003 03:13 ]

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Verwijderd schreef op 14 March 2003 @ 02:50:
Line In = Analoog / Dolby Digital = Digitaal
Line In = 2 kanalen (L/R) / Dolby Digital = 5 of meer kanalen
Dolby digital kan ook wel 2 kanalen zijn.
Maar rest van je verhaal klopt goed.

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-08 11:05
Als jouw 6.1 speakersetje van stereo -> DPL2 kan maken dan kun je wel 'n surround effect krijgen, maar echt 5.1 heeft de GC volgens mij niet. daarvoor moet de GC 'n analoge 5.1 uitgang hebben, of 'n digitale uitgang.

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 13:35
Verwijderd schreef op 14 March 2003 @ 02:50:
GameCube = Dolby Pro Logic II (eigenlijk geen echt surround, maar een kunsttruukje die oa. als volgt werkt: middenfront is links-front+rechts-front en de achterkanalen zijn hetzelfde als de front maar dan in fase 180' gedraaid).
correct me if i'm wrong, maar volgens mij is dat niet helemaal waar. volgens :

http://www.dolby.com/tech/l.wh.0007.PLIIops.html

is het iets ingewikkelder dan dat, zeker als de bron netjes volgens de goede methode 'gematrixed' is. als ik bijvoorbeeld super mario sunshine speel, merk ik dat de 'plaatsing' van het geluid over de vijf kanalen soms erg goed is (vooral als ik shadow mario weer 's kwijt ben, dan helpt het geluid behoorlijk bij 't bepalen waar hij is ;) )

het is geen discreet 5.1, maar 't is meer dan een truukje om 2-kanaals bronmatriaal over 5 speakers te verdelen (daar hebben we de dsp-modes voor, maar dat zuigt, imho).

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-08 18:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

tech-no-logical schreef op 14 maart 2003 @ 13:05:
[...]
...merk ik dat de 'plaatsing' van het geluid over de vijf kanalen soms erg goed is (vooral als ik shadow mario weer 's kwijt ben, dan helpt het geluid behoorlijk bij 't bepalen waar hij is ;) ) ....
Zeker blijft dat bij Dolby surround, pro logic of pro logic II de rear speakers altijd dezelfde audio bevatten (soort Mono). (In ieder geval bij een analoge bron, links + rechts)
Je kan hier nooit linksachter wel wat horen en rechtsachter niet.

Tenzij je de balance van de receiver natuurlijk niet helemaal in het midden hebt staan of een speciaal DSP effekkie aan hebt staan op je receivertje.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 14-03-2003 16:02 ]

Alles kan stuk.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-08 18:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ooops.... was een beetje dom met een knopje...

[ Voor 87% gewijzigd door remco_k op 14-03-2003 16:02 ]

Alles kan stuk.

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-08 11:05
DPL2 heeft op de surrounds wel stereo.

Verwijderd

Surround in mijn persoonlijke visie is discrete kanaalscheiding voor tenminste 4 audiokanalen geplaatst in de hoekpunten van een gelijkzijdig viervlak. Alles minder - of virtueel opgekrikt - noem ik eigenlijk nep of sub-surround.

Echt surround zul je imo dus bij de GameCube niet hebben, het hoogste wat je kunt krijgen is Dolby Pro Logic II - alleen bij sommige spellen - of je moet met kunstmatig opgekrikte nepsurround werken zoals eerder door 'n andere medetweaker is voorgesteld.

Dolby Digital is meestal 5.1. Het kan ook minder, maar meestal wordt bij minder dan 4 kanalen gekozen voor een niet digitale indeling zodat de content op zoveel mogelijk platformen afgespeeld kan worden. Ik ging even uit van kort door de bocht van de meest toepasbare indeling bij Dolby Digital.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Van 2 kanaals naar 6.2 kanaals "nep"surround:
[LF] = [LF]
[RF] = [RF]
[MF] = MidPassFilter ( [LF] + [RF] )
[LB] = [LF] * 180'
[RB] = [RF] * 180'
[MB] = MidPassFilter ( [LB] + [RB] )
[SUBF] = LowPassFilter ( [LF] + [RF] )
[SUBB] = LowPassFilter ( [LB] + [RB] )

#: L = Left / R = Right / F = Front / B = Back / Sub=SubWoofer

"gematrixed" wordt gedaan door fasedetectie en fasedraaing. Het geluid op dat kanaal is hetzelfde als het bronkanaal - echter je hersenen maken van fasegedraaide signalen (beter gezegd: maken van het verschil tussen 2 fasen tussen 2 kanalen[oren]) een ruimtelijk concept (de andere stap voor de hersenen is het detecteren van vertragingen tussen 2 kanalen/fasen en het detecteren van verschillen in volume tussen 2 fasen/kanalen). Kort door de bocht: met alleen volume, fase en vertraging kun je met een 2 kanaals bron op analoge wijze kunstmatig 6.1 kanaals "nep"surround maken.
Er is verschil tussen werkelijkheid [feit/meting] - en waarneming [conceptie/bewustzijn]

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2003 16:40 ]

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 13:35
Verwijderd schreef op 14 March 2003 @ 16:24:
Echt surround zul je imo dus bij de GameCube niet hebben, het hoogste wat je kunt krijgen is Dolby Pro Logic II - alleen bij sommige spellen - of je moet met kunstmatig opgekrikte nepsurround werken zoals eerder door 'n andere medetweaker is voorgesteld.
mijn receiver doet DPL-II, wat ik dus gebruik bij mijn GC. geen extra dsp-trucjes. en _toch_ kan ik 't geluid van shadow-mario vrij precies plaatsen door mario om zijn as te laten draaien. volgens mij komt dat doordat DPL-II, gezien de specs zoals in de eerder door mij geposte url, dit doet :

- neem een bron met meerkanaals discreet geluid
- matrix deze kanalen naar 2-kanaals stereo

- stuur 2-kanaals gematrixed signaal naar dpl-II decoder
- de decoder voert de eerdere matrix-operatie andersom uit
- voila, meerkanaals geluid

als je het encoding-proces kent (de dpl-II-specs), kan de GC de eerste twee stappen in dit proces volledig in het digitale domein doen, op z'n eigen dsp. er is dan dus alleen een meerkanaals bron in software. maar dat maakt voor mijn dpl-II receiver dus niet uit. die decodeert vrolijk en stuurt 5 kanalen uit.

overigens moet je dit alles natuurlijk niet verwarren met een 2-kanaals signaal dat _niet_ afkomstig is van een netjes gematrixde meerkanaals bron : in dat geval kan de DPL-II decoder ook wel iets, maar zal het resultaat volledig virtueel zijn (wat bijvoorbeeld gebeurt als je een gemiddelde tv-uitzending via DPL-II beluisterd).
Er is verschil tussen werkelijkheid [feit/meting] - en waarneming [conceptie/bewustzijn]
klopt. mijn waarneming is dat ik 't geluid van shadow-mario door te draaien in 1 van mijn 5 speakers kan focussen. niet zo scherp als bij discreet 5-kanaals, maar toch.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... het is toch niet zo makkelijk.

Ik ben vanmiddag naar wat winkels geweest die verstand hebben van dolby surround en me gamecube meegenomen.

Nu kwam ik daar een pc tegen met een audigy II platuim of zo van creative. Deze had een frontbay waar ik de audio stekker (rood, wit) in kon steken. Ze hadden het zelfde speakersetje als mij maar daar kwam dus echt mooi 6.1 uit ik hoorde netjes het geluid rechts achter, center achter en links achter.

Nu heb ik dit setje gekocht. Koste ook wat maar ik heb het voor elkaar het werkt super.

Nog bedankt voor de moeite.

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

De Audigy 2 heeft geen Dolby Pro Logic 2, maar DPL 1.
Dus links achter en rechts achter hoor je niet discreet tenzij je het emuleerd, maar dat is niet meer het originele signaal.
Pagina: 1