[mdk90/kde3.1/moz1.1]Raar probleem met java :?

Pagina: 1
Acties:

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-04 19:58

BaatZ

Prullenbakker :?

Topicstarter
Ik heb de Java 2 runtime (j2re1.4.1_02) geinstalleerd volgens de manual.
Deze staat nu in /usr/local/java/j2re1.4.1_02 geinstalleerd.
Daarna heb ik de plugin ($JAVA/plugin/i386/ns600/pluginnetje.so) naar de mozilla plugins dir gekopieerd (/usr/lib/mozilla-1.1/plugins)

Maar, als er nu ook maar iets met java komt, dan sluiten alle browser vensters, mozilla gaat er dus helemaal uit. Daarna weer mozilla opstarten werkt gewoon weer helemaal perfect, tot je dus weer java tegenkomt. De plugin verwijderen uit de map verhelpt het probleem, maar dan heb ik nog geen java...

Hoe kan dat nou ? doe ik iets fout ? ik heb de hele manual gelezen.
Ook met de RPM heb ik het geprobeerd, maar dat geeft dezelfde ellende.

Konqueror geeft ook geen java weer, net als alle andere browsers.

Oja soz foutje in topictitel, ik heb kde 3.1 B)

[ Voor 4% gewijzigd door BaatZ op 14-03-2003 00:45 ]

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

Verwijderd

Kijk eens of je wel de juiste plugin hebt, ik herinner me dat er een plugin voor ns610 is die dus in de ns610 subdir staat. Daarnaast heb ik gelezen dat de installatie van de java plugin door middel van een symlink zou moeten in plaats van de plugin te kopieren naar de plugin dir van mozilla.
De naam van de symlink is de naam van de pluginfile.

Ik hoop dat dat betere resultaten oplevert.

• BaatZ

BaatZ

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 maart 2003 @ 00:50:
Kijk eens of je wel de juiste plugin hebt, ik herinner me dat er een plugin voor ns610 is die dus in de ns610 subdir staat. Daarnaast heb ik gelezen dat de installatie van de java plugin door middel van een symlink zou moeten in plaats van de plugin te kopieren naar de plugin dir van mozilla.
De naam van de symlink is de naam van de pluginfile.

Ik hoop dat dat betere resultaten oplevert.
het ligt er in elk geval niet aan of het de 600 of 610 is, dat had ik al geprobeerd.
Ik zal het met die symlink eens proberen....

En euh, hoe maak je een symlink :o :D

[ Voor 4% gewijzigd door BaatZ op 14-03-2003 00:57 ]

Verwijderd

:o
en dat heb je nu nog niet gevonden ?
hint: ln -s path/naar/bestand/waarje/naar/linkt /path/naar/link

foei :P

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2003 01:37 ]

• Wilke
  • Laatst online: 10:46
Mandrake 9....iets met verschillende compilers misschien :?

Grote kans dat Mozilla met GCC 3.x is gecompileerd, en die Java-plugin met GCC 2.95.x. Dat werkt dus niet...maar hoe je dat fikst in Mandrake weet ik niet.

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Java from scratch compilen

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Je hoeft helemaal niets te compilen. Bespaar jezelf in vredesnaam de frustrerende bezigheid van het from scratch compileren van Java. Only takes slightly longer than eternity (quote uit een docje op gentoo.org, oorspronkelijk over Evolution, maar op java is het nog beter van toepassing).

Als je gewoon even naar blackdown.org surft, de java jre en sdk binnenhaalt die zijn gecompileerd met gcc3.2, oude java eraf, deze erop. Klaar. Zit zelfs een specifieke Mozilla plugin bij. Zonnetje :)

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Hmm, toch iemand die dat werk al voor ons heeft gedaan...
nu nog ff debs van die blackdown dingen en dan zijn we allemaal tevreden ;)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Hoewel ik tegenwoordig ook debian gebruik (niet overal, ik ben geen verrader ;) ), zie ik niet goed in wat debs voor extra feest zouden brengen. Daarnaast vraag ik me eerlijk gezegd af of dat wel mag van Sun. Denk het niet, anders waren ze er al lang geweest. Volgens mij zijn er sowieso niet heel veel (understatement) debjes van java pakketen :P

• BaatZ

BaatZ

Topicstarter
Nope, het wil allemaal niet werken lieve jongens en meisjes !
Let op.
Ik heb de gedownloade blackdown java kitjes geinstalleerd in /usr/local/java.
(daardoor wordt de JRE zelf geinstalleerd in /usr/local/java/j2re1.4.1/ en de J2SDK in /usr/local/java/j2sdk1.4.1 maar dat moet geen probleem zijn)
Daarna vrolijk de plugin kopieren naar de mozilla plugins dir, en het probleem is er nog steeds. De browser gaat gelijk helemaal uit.

De oude java heb ik er trouwens gewoon uit gedelete, is dat dom ?

Hmmmm...
Na nu ook nog de ouwe plugin verwijderd te hebben (dat was ik vergeten :o ) doet ie het nog steeds niet ! Nu is het effect dat de browser zich gedraagt alsof er helemaal geen plugin is geinstalleerd, dus dan zie je dat rare grijs met blauwe logotje waar je op kan klikken voor een lieve foutmelding.

[ Voor 24% gewijzigd door BaatZ op 14-03-2003 11:07 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:36
wzzrd schreef op 14 March 2003 @ 10:27:
Hoewel ik tegenwoordig ook debian gebruik (niet overal, ik ben geen verrader ;) ), zie ik niet goed in wat debs voor extra feest zouden brengen. Daarnaast vraag ik me eerlijk gezegd af of dat wel mag van Sun. Denk het niet, anders waren ze er al lang geweest. Volgens mij zijn er sowieso niet heel veel (understatement) debjes van java pakketen :P
Tja, een DEB integreert gewoon perfect met je systeem als je debian draait tenminste ;)
Als er geen DEBs gebakken mogen worden, mag Blackdown ook geen binfiles bouwen. Overigens zou ik die DEBs ook heel makkelijk zelf kunnen bouwen: op blackdown.org staan de source debs, dat is niets meer dan een debian directory en een binfile van blackdown die uitgepakt wordt met dat script. Kan je op zich elke blackdown JDK mee "bouwen" voor Debian.

Verwijderd

Maar nu staat er in de topictitel dat de user Mandrake 9.0 gebruikt . Debian is dus offtopic.

Verwijderd

ehm, en als je die symlink gemaakt hebt, check dan even
about:plugins
(typ gewoon in hetzelfde hokje als waar je web adressen ingeeft about:plugins)
staat JAVA daar dan in? want bij mijn weten stopt hij niet als hij geen plugin heeft, hij toont dan zo'n puzzelstukje met een link naar de netscape pluginfinder ofzoiets...

• BaatZ

BaatZ

Topicstarter
Ik heb het hele installatieproces nog eens nagelopen, en het enige wat misschien wel fout kan zijn gegaan is het volgende:
- Add j2re1.4.1/bin to PATH, e.g. if you installed into /usr/local
% export PATH=/usr/local/j2re1.4.1/bin:$PATH
Ik heb daarvoor bij .profile in mijn home directory het volgende gedaan:
QTDIR=/usr/local/qt
PATH=$QTDIR/bin;$KDEDIR/bin;/usr/local/j2re1.4.1/bin:$PATH
MANPATH=$QTDIR/doc/man:$MANPATH
LD_LIBRARY_PATH=$QTDIR/lib;$KDEDIR/:$LD_LIBRARY_PATH
KDEDIR=/usr/lib/kde3
export KDEDIR QTDIR PATH MANPATH LD_LIBRARY_PATH

Het dikgemaakte heb ik dus toegevoegd aan de line PATH=
Daarna wordt aan het eind van profile path ge-export, dus dat moet toch goed zitten ?

De plugin wordt niet vermeld bij about:plugins, en inderdaad komt er zo'n wazig puzzelstukje bij java dingen. De plugin werkt dus helemaal niet (meer) :'(

[ Voor 10% gewijzigd door BaatZ op 14-03-2003 16:50 ]

Verwijderd

moeten dat niet overal ":"-en zijn, en geen ";"'s??
als ik mijn path instelde voor JAVA deed ik dat in .bashrc of bash_profile (weet niet goed meer, denk de laatste), en was via : ertussen, en daarna export .bash_profile ofzo

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:43
Je moet java, javac, en jar verwijderen uit /usr/bin en een symlink maken van deze 3 bestanden van /usr/java/j2sdk-blabla/bin oid naar /usr/bin. En om in mozilla JAVA werkend te krijgen moet je iid dat bestandje kopiëren of linken naar /lib/mozilla/plugins/

[ Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 14-03-2003 19:23 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• BaatZ

BaatZ

Topicstarter
LB06 schreef op 14 March 2003 @ 19:22:
Je moet java, javac, en jar verwijderen uit /usr/bin en een symlink maken van deze 3 bestanden van /usr/java/j2sdk-blabla/bin oid naar /usr/bin. En om in mozilla JAVA werkend te krijgen moet je iid dat bestandje kopiëren of linken naar /lib/mozilla/plugins/
:/
Heb ik allemaal gedaan, maar het werkt gewoon nog steeds niet :'(

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:43
Wat zegt ie als je in een console java intypt?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• BaatZ

BaatZ

Topicstarter
LB06 schreef op 14 March 2003 @ 20:58:
Wat zegt ie als je in een console java intypt?
Bash: Java: command not found :'( (inclusief de :'( ja ;) )

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Even kort: dan heb je dus die symlinks niet goed gemaakt. Als dat namelijk wel goed zou zijn, zou er een andere output komen dan command not found. Hoe heb je die symlinks gemaakt?
Pagina: 1