Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Computer instabiel bij aansluiting van fan

Pagina: 1
Acties:

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ik zit met een in mijn ogen heel vreemd probleem. Heb van iemand een mooi heatsinkje (thermalright slk-800) met delta 80 mm HP gekocht.
Dit erin gebouwd, fan op 5 volt, anders versta ik mezelf niet meer. Booten, niks aan de hand, kom in windows, temp 31 graden :)
Nou, pc weet uit, ff fan omdraaien, kijken wat beter is, blazen of zuigen.
PC weer aan, boot in windows, maar systeem crast, kan een keer gebeuren, het blijft MS...
Nou om een lang verhaal kort te maken, de computer is hardstikke instabiel zodra ik de fan aansluit. Ik zit nu dus met een passief gekoelde AMD CPU te typen }) (ondergeklokt @ 1,6 volt, dus no worries)

Wat kan dit zijn ? Brakke voeding ?

Geen inspiratie

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
heb je m aangesloten op een molex of op je moederplank ?

Dat zeg ik....

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
oh ja goed dat je ut zegt, vergeten te vermelden.
Hij hangt aan een molex, via mamaplank lijkt me niet goed :)

Geen inspiratie

Verwijderd

Geen kortsluiting o.i.d? Geen losbungelende draadjes? Misschien is je voeding wat brak en was die fan net het tikkie om hem over de zeik te helpen?

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
hoeveel trekt een fan@5 volt nu? Mijn voeding is of noname of Q-tec, dat weet ik niet. maar in ieder geval een doorsnee 300W

Geen inspiratie

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ik zal de kabels even checken, maar kortsluiting... het zit gewoon met een molex, wat kan daar nu aan kortsluiten?

Geen inspiratie

Verwijderd

martijn12345 schreef op 13 maart 2003 @ 23:39:
Ik zal de kabels even checken, maar kortsluiting... het zit gewoon met een molex, wat kan daar nu aan kortsluiten?
Tja, dat weet ik toch niet? Ik kan het niet zien vanuit m'n kamertje in Den helder he... 8)7

Heb je niks beschadigd / tegen aan gekomen bij het plaatsen van de fan?
Zit je heatsink wel goed?
Niet te veel koelpasta gebruikt?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 23:43 ]

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ik weet het ook niet meer hoor. Het probleem begon dus toen ik de fan omdraaide (wat voor de temp zo op het eerste gezicht geen graad uitmaakt)
Ik denk met mijn domme kop, draai de fan weer terug, al weet ieder rationeel mens dat dat het niet kan zijn. Maar vooralsnog draait het systeem weer gewoon.
Gooi hier in ieder geval maar een slotje op, of niet meer replien, voorlopig gaat dit helemaal nergens over.

Geen inspiratie

Verwijderd

martijn12345 schreef op 13 maart 2003 @ 23:50:
Ik weet het ook niet meer hoor. Het probleem begon dus toen ik de fan omdraaide (wat voor de temp zo op het eerste gezicht geen graad uitmaakt)
Ik denk met mijn domme kop, draai de fan weer terug, al weet ieder rationeel mens dat dat het niet kan zijn. Maar vooralsnog draait het systeem weer gewoon.
Gooi hier in ieder geval maar een slotje op, of niet meer replien, voorlopig gaat dit helemaal nergens over.
Hehe LOL. Misschien komt het door de draairichting van de fan, de magnetische krachten draaien dan natuurlijk ook de andere kant op.... :p

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:24
Had je de plus en de min verwisseld? 7(8)7.

[ Voor 2% gewijzigd door iets op 14-03-2003 00:08 . Reden: typo ]

tvw

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-11 19:03

Shunt

Boe

heb je niet perongeluk een stukkie van je core af gebroken :X
ik neem aan dat je de koeler er af heb gehaald en dan de fan anders er op heb gezet
anders vrees ik het ergste :X

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
koeler eraf alleen om de fan te verwisselen. Dan blijf ik bezig, koeler eraf -> moederbord uit kast schroeven.
Nee hoor, dat doen we gewoon zo, is nog nooit mis gegaan.

Het enige wat ik kan bedenken is wat trinity zei, over het magnetisch veld. maar toch lijkt dit me sterk... Ik heb echt geen idee wat het is.
Heb trouwens die fan net even voor de lol op 12 Volt gezet, maar JESUS, dat is me een geweld >:) Maar nu lekker op 5 volt, stressed 44 graden :) Tbird 1gh @ 9,5x150@1,85
Ik weet het tegenwoordig niet meer spectaculair. Maar tis ook maar mijn oude cpu-tje, binnenkort XP1700+ en dan weer lekker klokken.

Geen inspiratie

• AcouSE
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

[DOC] -> [CME]

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Wat ik szo vreemd vind aan dit verhaal is dat het alleen gebeurd wanneer je delta straaljager lucht door de heatsink zuigt...

My guess is gewoon de delta omdraaien en lekker laten blazen.. zuigen is alleen goed bij alpha's en swifttechs imo

Blijft dit geval zich voordoen dan is het tog je voeding denk ik. check je vcore en je +5 +12 even :) dan weet je het cker

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik denk zo als ik alles lees dat je waarschijnlijk een erg brakke voeding hebt. Waarschijnlijk een no-name dingetje ik zou als ik jouw was een proberen een "degelijke: voeding van een vriend te lenen en kijken of alles dan wel goed werkt

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Qtec heeft daar problemen mee ja.... staat wel op dat ze 300 watt zijn met vergeleken met een goede 300watt voeding kunnen ze niets...

Verwijderd

Volgens mij ook een brakke voeding ja... hoeveel watt?

Verwijderd

Ik heb ook een Q-tec voeding, 350W, (nog) nooit problemen mee gehad. Voltages zijn ook in orde. Dat ie wat minder lang mee gaat als een topmerk... dat mag je dan ook wel verwachten voor €27...

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
martijn12345 schreef op 14 maart 2003 @ 01:18:
koeler eraf alleen om de fan te verwisselen. Dan blijf ik bezig, koeler eraf -> moederbord uit kast schroeven.
Nee hoor, dat doen we gewoon zo, is nog nooit mis gegaan.

Het enige wat ik kan bedenken is wat trinity zei, over het magnetisch veld. maar toch lijkt dit me sterk... Ik heb echt geen idee wat het is.
Heb trouwens die fan net even voor de lol op 12 Volt gezet, maar JESUS, dat is me een geweld >:) Maar nu lekker op 5 volt, stressed 44 graden :) Tbird 1gh @ 9,5x150@1,85
Ik weet het tegenwoordig niet meer spectaculair. Maar tis ook maar mijn oude cpu-tje, binnenkort XP1700+ en dan weer lekker klokken.
mobo uit je kast schroeven?
ik weet niet hoe jij je koeler verwisselt? maar ik haal daar mijn mobo niet voor uit mijn kast hoor, hooguit mijn voeding!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 10:19
En gelijk die mensen zeiken dat de voeding te zwak is, word er een beetje depri van...

Zelfs op 250 draaid dat nog wel :p

hiero 866 mhz + 4 hddtjes + 512mb rambus pc800 + geforce 4 ti @ 250 en in 3 jaar nog geen problemen gehad :p

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

maar er is nogal een verschil tussen een kwaliteit voeding van 250 watt en een el-cheapo voeding van 250 watt, de wattages zijn nog niet eens zo belangrijk, meer het aantal amperes en voltages wat geleverde kan worden.

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

brakke voeding lijkt me....
Pagina: 1