Toon posts:

NForce2 + Brand perikelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is op mijn NForce2 systeem sinds enige dagen onmogelijk te branden. Ik heb een MSI K7N2G-ILSR bordje, een LiteOn 48x24x48x brander (secundary slave, in zijn eentje op dat kanaal) en alle laatste drivers, biossen, firmwares, softwareversies etc etc.

Aanvankelijk ging het branden vaak mis. Na wat herinstallaties van drivers bleek dat echter weer goed te gaan.. althans... Nero brandt een cd volledig vol, zonder gezeur. Daarna blijkt echter dat de gebrande cd's niet tot nauwelijks leesbaar zijn. In Nero CD Speed kan ik GEEN quality test doen (de test start niet eens) en kopieren naar de HD gaat altijd mis (lees error, unsupported DOS function).

Nu heb ik heel wat gelezen over dit probleem, en de oplossing was telkens gebruik te maken van de MS IDE driver, ipv de IDE driver van NVidia. Aangezien ik echter onder Win2k draai (volledig updated wederom) is het onmogelijk een NVidia IDE driver te installeren en loop ik gewoon op de MS IDE driver.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? De CDRW drive is goed (had het probleem al langer, heb sinds vandaag een nieuwe, zelfde prob) en het lezen van cd's kan in totaal andere systemen ook niet... :(

• amd187
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-02 14:09

amd187

Ondertitel

en als je de CDRW drive es in master zet?

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar dat mag toch niets uitmaken???

Het apparaat zit sowieso alleen op een kanaal, en heeft eigenlijk altijd (op mijn vorige systeem ook al) als slave gelopen... zonder problemen!

• amd187
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-02 14:09

amd187

Ondertitel

probeer het eens zou ik zeggen, je weet maar nooit...
geen idee of het iets uitmaakt, maar kvind master altijd logischer voor een apparaat wat in z'n eentje op een kanaal hangt.

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03 18:15
Ik merkte vanmiddag ook dus iets :S.....
NForce 2 en lite-on 24x .... zodra ik nu ga branden met nero... loopt alles vast muis enz.. Maar heb verder nog nie gekeken weet wel dat de schijf waar ik vanaf brand aan dezelfde ide controller zit.. maybe dat dat er iets mee te maken heeft....

Verwijderd

Topicstarter
Ok getest.. brander op master -> coaster :(

Verwijderd

Topicstarter
Update: iemand raadt me aan mijn CDRW drive in Multiword DMA mode te schakelen.

Hoe speel ik dit klaar? Volgens hem moet een LiteOn daar een ongedocumenteerde jumper voor hebben... iemand enig idee?

Of moet ik dit soms softwarematig afdwingen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

DMA kun je in de BIOS alsook in Windows inschakelen. In Windows kun je het terugvinden in de apparaatbeheer in de eigenschappen van de IDE controllers :)

Maar wanneer DMA uitgeschakeld is, dan neemt de CPU verbruik drastisch toe. Maar het lijkt me sterk dat dit aspect jou volledig is ontgaan.

Heb je eigenlijk al geprobeerd om op een lagere snelheid te branden? Heb je de drivers van MSI geprobeerd? In de OM FAQ staan wel meer tips over troubles met branden :)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 14-03-2003 10:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC -> Indien ik UDMA inschakel (dit kan idd via Windows) dan heb ik dezelfde problem als met DMA uitgeschakeld (PIO mode dus). MultiWord DMA kan ik echter niet instellen in Windows (wellicht met een reg hack?).

branden op bijv 4x lost niets op :(

• T-Blizzard
kick...

Ik heb dus nog steeds problemen...
alles terug naar standaard en ik kan nog steeds geen cd's branden...
muis staat gewoon stil hdd led blijft branden en er gebeurd niks meer

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Al diverse nForce2 IDE controller drivers geprobeerd?

• T-Blizzard
BalusC schreef op 17 maart 2003 @ 19:40:
Al diverse nForce2 IDE controller drivers geprobeerd?
Hmmzz heb ide drivers van NVidia weg gepleurt:) en nu is het over

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
Als je nog eens een fout krijgt tijdens het branden, save dan de logfile van Nero en post die eens, zonder je naam en serial.

• IJzerboot
  • Laatst online: 08-03 23:13
Ik weet het, oud topic maar ik heb een soortgelijk probeelm, vandaar.

@Dee-ehn: Is het nog gelukt om de boel weer draaiende te krijgen?
Heb zelf ook DVD problemen met mijn A7N8X NForce2 chipsetje

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-03 16:56
Nforce IDE driver niet gebruiken maar de standaard windows IDE driver.

• IJzerboot
dat helpt bij mij dus niet he?
Het rare is ook dat ik ook via DOS mijn brander niet kan bereiken.
Op de een of andere manier lijkt het wel of mijn mobo gewoonweg weigert te communiceren met mijn DVD brander. Alhoewel in de Faq staat dat dit vaker voorkomt bij Nforce mobo's, is dit voor mij pas de 1e keer dat ik dit meemaak..

Verwijderd

Heb je er 80 pins kabel aan hangen en de kabel al ff gewisseld voor een andere?

• IJzerboot
Jawel. Om een opsomming te voorkomen zal ik even naar mijn eigen topic verwijzen:
[rml][ Probleem] NEC 3500 herkent geen CD/DVD[/rml]

Als iemand iets weet wat nog niet in de lijst staat: ik hoor het graag.
Pagina: 1