FSB komt niet boven de 195

Pagina: 1
Acties:

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Hee ik zit met het volgende probleempje. Ik ben al een tijdje bezig en wat ik ook probeer ik krijg mijn FSB niet boven de 195 Mhz uit terwijl ik het idee heb dat het nog wel sneller moet kunnen.

Ik heb het volgende systeenm

AMD 2700+ @ 13 x 193
Twinmos geheugen DDR400 (3 x 256 MB)
A7N8X Delux moederbordje
Innovatec waterkoeling (proc, vga, chipset , hardeschijf)
450W Voeding van Q-Tec

Het volgende heb ik al geprobeerd.

Uber Bios gedownload. Ik krijg mijn VCore in ieder geval niet hoger dan 1.85.
Via de jumper op het mamaplankje (op 100 Mhz) en dan een hogere FSB
lagere fsb en hogere multiplier werkt ook niet. Computer start dan niet op. En dat irritante stemmetje zegt dat ik een geheugen failure heb.

Wat kan ik nog meer proberen. Ik denk zelf dat het twinmos geheugen niet snel genoeg is. Ik heb ook ergens gelezen dat dit geheugen al 2.9 V nodig heeft om 200 Mhz te draaien.

Wat kan ik nog meer proberen. Help!!

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

zoals je zelf al zegt, verhoog het volt. van je geheugen eens.
En 195 is nu niet bepaald laag. Dus waarschijnlijk zit je wel redelijk tegen het eind van je chipset aan (in ieder geval zonder voltmod.)

Geen inspiratie

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

TwinMos DDR400 geheugen zou snel genoeg moeten zijn, draait standaard namelijk al op 200 mhz fsb, dus met 195 mhz fsb onderklok je de boel alleen maar. Het zal inderdaad een combinatie van je mobo en voltages zijn.....Ik ga zelf ook een A7N8X met TwinMos geheugen bestellen dus ben wel benieuwd. Wat voor chips zitten er op je geheugen? WinBond 5ns chips?

Verwijderd

al eens aan u chipset gevoeld? volgens mij heeft de asus geen active koeling, mss verstandig om er een klein koelertje op te zetten.
de eopx heeft dat prob ook

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Verwijderd schreef op 13 March 2003 @ 23:36:
al eens aan u chipset gevoeld? volgens mij heeft de asus geen active koeling, mss verstandig om er een klein koelertje op te zetten.
de eopx heeft dat prob ook
ahum kuch
Innovatec waterkoeling (proc, vga, chipset , hardeschijf)
zelf kom ik ook niet hoger dan 189 met dit bord(non-Deluxe). Lagere multiplier ook geen effect inderdaad. Ik heb 2x256 MB corsair 3500... daar ligt het dus niet aan.

ik heb ooit eens ergens gelezen dat het ook aan de proc kon liggen. Ikzelf heb een 2400+.

Chipset zou toch echt 200MHz fsb aankunnen aangezien ze daarvoor klaar gemaakt waren :?

[ Voor 36% gewijzigd door Tripp op 14-03-2003 00:19 ]

specs

• YoupY
In principe is mijn geheugen onder geklokt, maar 't loopt wel mooi synchroon. En volgens mij heeft het inderdaad wat meer stroom nodig, maar mijn bios staat niet meer dan 2.8V toe zonder volt mod. Ik weet zo verder niet precies wat voor chips er precies op mijn geheugen zitten. Ik dacht winBond, maar dat moet ik nog eens ff nazoeken.

Waar kan ik ergens een goeie volt mod vinden. Ik heb die Uber bios al eens bekeken, maar die heeft tot nu toe alleen mijn mamabordje naar de filistijnen geholpen. (Chipset werd toen rond de 50 graden) En uiteindelijk stopte 1 ide bus met functioneren en toen was het tijd voor een nieuw plankje, maar dan nu watergekoeld.

Ik zou het dus ook erg fijn vinden als er iemand nog een ander voltmod weet, behalve die van Uber bios

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:44

Shunt

Boe

dit is een van de redenen dat ik geen asus A7VN8 wou ;) maar een Epox 8RDA+
je kan de voltages niet zo hoog krijgen
je kan nog een Vmod proberen ik vrees dat dit de enige oplossing is :'(

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• YoupY
executor schreef op 14 March 2003 @ 00:14:
[...]

ahum kuch

[...]

zelf kom ik ook niet hoger dan 189 met dit bord(non-Deluxe). Lagere multiplier ook geen effect inderdaad. Ik heb 2x256 MB corsair 3500... daar ligt het dus niet aan.

ik heb ooit eens ergens gelezen dat het ook aan de proc kon liggen. Ikzelf heb een 2400+.

Chipset zou toch echt 200MHz fsb aankunnen aangezien ze daarvoor klaar gemaakt waren :?
Geheugen is Winbond 5 ns en draait op 5-2-2-2

De chipset moet het in principe aankunnen. Daar ben ik van overtuigd, net als de proc. Bij verschillende benchmarks wordt aangegeven dat de max clocksnelheid van mijn proc rond de 3 Ghz ligt. En daar ben ik nog niet. Op welke voltages het je je geheugen en proc lopen??

[ Voor 4% gewijzigd door YoupY op 14-03-2003 00:38 ]

Verwijderd

Het probleem is in jouw geval denk ik de voltage naar je northbridge chipje. Bij veel nforce2 moederbordjes is het voltage aan de lage kant als je gaat overclocken. Ik raad je aan een voltmod guide te vinden voor je northbridge. In ieder geval succes :)

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-01 16:15

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

NB voltmod: http://www.maximumoc.com/guides/a7n8x_modding_2.html
SB voltmod: http://www.nforcershq.com...ff6271b0123c8e9121247d229

Je kan het ook met de laatste UberBIOS proberen. Die heeft wel chipset voltage control, die geeft volgens de meeste metingen geen hoger voltage, maar geeft wel op een of andere manier ietsje meer stabieliteit waardoor er weer wat FSBtjes bij kunnen komen. :)

Voor de rest raad ik je aan je MP wat te laten zakken. Beter een iets lagere MP met een hogere FSB dan andersom. :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

• YoupY
Ik heb de laatste versie van de Uber bios geprobeerd. Maar ik kom hier ook niet mee verder. Wel fijn dat je het voltage van je geheugen en northbridge wat hoger kan zetten, maar het helpt niet. (Ik kan er niet verder mee overklokken, en qua stabiliteit merk ik geen verschil).

Verder heb ik al geprobeerd mijn multiplier te laten zakken en de FSB te verhogen, maar qua prestaties heb ik dan uiteindelijk minder waar voor m'n geld.

Volgens mij ligt het toch aan het geheugen, dat de snelheid niet meer bij kan benen (Al moet dit eigenlijk niet kunnen, omdat het PC3200 geheugen is). Of m'n videokaart is de bottleneck (is een Asus V8420 == GeForce 4 TI4200). Verder weet ik het ook niet meer. Dus als iemand nog tips heeft dan graag....

[ Voor 8% gewijzigd door YoupY op 14-03-2003 23:01 ]

• Semetrix
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:34
YoupY schreef op 13 March 2003 @ 23:04:
...
Twinmos geheugen DDR400 (3 x 256 MB)
...
Ik kan niet uit je verhaal opmaken of je de modules al apart getest hebt?
Misschien dat 1 van deze modules het niet kan zoals de andere 2(of een andere combinatie).

Ik heb het volgende systeem

AMD 2400+ @ 11 x 200 <== nog niet hoger getest
TwinMos/Winbond geheugen DDR400 (2 x 256 MB)
A7N8X

Onze setups lijken veel op elkaar. Ik heb dan alleen geen waterkoeling op mijn NB maar gewoon de standaard fanloze heatsink.
En ik ben geen problemen tegen gekomen. Heb gewoon de fsb op 200mhz gezet, voltage op 2.7v(uit voorzorg) en timings op 5-2-2-2 en gaan met die banaan :)

Ik heb dan wel 2 dezelfde TwinMos/Winbond modules namelijk beide met 249WD chipies. Misschien dat dat ook wat uitmaakt? Heb jij ook allemaal dezelfde of verschillende?

Dit draait pas een dag of 2 (no problems so far) :>

Verwijderd

Je hebt dat ding al sneller dan een XP3000+ lopen.

Probeer nu eerst eens met standaard FSB en de MP aanpassen uit hoe hoog de CPU eigenlijk kan... ;)

(In Windows en stabiel natuurlijk, in de BIOS alleen kom je altijd veel hoger.)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2003 11:50 ]

Verwijderd

Weet niet of ik het bij het rechte eind heb, maar moest je bij die 2700+ niet een aantal bruggen breken voordat je pas echt hoog kwam? Dat las ik tenminste een tijdje geleden op de frontpage.

Edit: Gevonden!

http://www.tweakers.net/nieuws/24939/?highlight=2700%2B+166
Op het forum van Xtremesystems is te lezen hoe een bezoeker problemen had om zijn recent aangeschafte Athlon XP 2700+ naar een hogere FSB (200+) over te klokken op zijn Abit NF7-S moederbordje. Een vriend van hem had echter een oudere Athlon XP 2200+ waarmee zonder problemen de FSB op meer dan 220MHz kon lopen. De twee gingen dus aan de slag om uit te zoeken waar het probleem met de XP 2700+ lag. Eén van de verschillen tussen de twee CPU's was het feit dat de 2200+ standaard een FSB van 133MHz kent, waar de 2700+ zijn ding standaard op 166MHz doet. Wat bleek toen men de processors eens nader bekeek? Eén van de L12-bruggen van de core was bij de 2700+ verbonden terwijl dit bij de 2200+ niet zo was.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2003 13:51 ]

• YoupY
Semetrix schreef op 14 March 2003 @ 23:45:
[...]

Ik kan niet uit je verhaal opmaken of je de modules al apart getest hebt?
Misschien dat 1 van deze modules het niet kan zoals de andere 2(of een andere combinatie).

Ik heb het volgende systeem

AMD 2400+ @ 11 x 200 <== nog niet hoger getest
TwinMos/Winbond geheugen DDR400 (2 x 256 MB)
A7N8X

Onze setups lijken veel op elkaar. Ik heb dan alleen geen waterkoeling op mijn NB maar gewoon de standaard fanloze heatsink.
En ik ben geen problemen tegen gekomen. Heb gewoon de fsb op 200mhz gezet, voltage op 2.7v(uit voorzorg) en timings op 5-2-2-2 en gaan met die banaan :)

Ik heb dan wel 2 dezelfde TwinMos/Winbond modules namelijk beide met 249WD chipies. Misschien dat dat ook wat uitmaakt? Heb jij ook allemaal dezelfde of verschillende?

Dit draait pas een dag of 2 (no problems so far) :>
Ik heb de mem reepjes tegelijkertijd gehaald en ben er dus vanuit gegaan dat het 3 dezelfde waren. Tot mijn verbazing bleek dit niet zo te zijn, toen ik ze eruit haalde. (2 winbond, 1 twinmos)

Ik ben ze alle 3 apart gaan testen, maar geen van de reepjes wil sneller lopen dan 195 Mhz, anders start windows niet meer. Iedere keer begint het stemmetje van mijn MoBo te zeuren over een memory failure, maar het geheugen moet in principe op 200 Mhz kunnen lopen.

De maximum Multiplier die ik kan halen met mijn proc is trouwens 14 (met standaard instelling (166 FSB, 1.85 Vcore)) daarna begint ie ook weer te zeuren over een memory failure. Ook als ik mijn systeem uit heb staan, en ik zet 'm aan, dan loopt ie eerst vast met ook weer die memory failure. Daarna zet ik 'm uit en weer aan (start dan met failsave instellingen). Als ik dan doorstart (opnieuw saven bios met FSB 195) dan start mijn systeem zonder die foutmelding weer te geven. Hoe komt dit??

O, ik zag trouwens dat je zelf een TI4400 in je systeem had zitten. Kan het zijn dat 't hier aan ligt, ik heb maar een TI4200. Ik zal in ieder geval eens de bandbreedte van alle onderdelen gaan berekenen (als ik de formules kan vinden, maar dat gaat wel lukken).

Alle tips zijn verder welkom, zeker omdat ik mijn zinnen gezet heb op een FSB boven de 200, met een MP van 13. (standaard voor mijn proc)

PS. De bruggen van mijn proc heb ik doorgesneden. Als ik mijn bios induik en de default settings laadt, dan wordt de FSB ook standaard 133 Mhz.

• YoupY
Ik heb toch maar mijn MP omlaag gegooid, en nu kom ik wel boven de 200 uit, maar wat ik ook probeerd, mijn processor wil niet boven de grens van 2550 Mhz uit komen. Anders loopt mijn systeem vast.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen??

• Intronic
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 11:47
Je proc. die niet verder kan misschien? ..

Verwijderd

Yep, misschien is het de max voor die 1.85 volt VCore. Of de max van de CPU, dat is zo niet te zeggen. ;(

Ook kan het de voeding zijn die wat week wordt ervan. Wat doet de 5 volt lijn in de bios, en onder Windows idle en stressed..?

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 17:22
Het is je processor..
De Nforce2 loopt officieel op 200Mhz met de barton.
Je geheugen kan het ook makkelijk aan.

• YoupY
Verwijderd schreef op 16 March 2003 @ 12:50:
Yep, misschien is het de max voor die 1.85 volt VCore. Of de max van de CPU, dat is zo niet te zeggen. ;(

Ook kan het de voeding zijn die wat week wordt ervan. Wat doet de 5 volt lijn in de bios, en onder Windows idle en stressed..?
5V lijn in de bios --> 4.75
5V lijn idle --> 4.75
5V lijn stressed --> 4.75 met een piek naar 4.95 (systeem loopt dan vast)

Voeding die ik gebruik is een Q-Tec 450W

Waarom is de 5V lijn trouwens zo belangrijk. De proc krijgt z'n Vcore (1.85) het geheugen zijn Vddr (2.8), maar waar wordt die 5V lijn dan precies voor gebruikt, behalve het geven van stroom aan de diverse ide apparaten en fannetjes?

De processor zou wel eens het probleem kunnen vormen, maar eigenlijk hoort ie te lopen op 166 Mhz. Het lijkt me dan ook niet logisch dat deze bij 200 Mhz begrenst is, maar van de andere kant kom ik op geen enkele manier boven de 2550 Mhz. Ik weet wel dat het 1 van de eerste 2700+ procs was die te verkrijgen waren (10-12-2002).

Verwijderd

YoupY schreef op 16 March 2003 @ 13:19:
[...]

5V lijn in de bios --> 4.75
5V lijn idle --> 4.75
5V lijn stressed --> 4.75 met een piek naar 4.95 (systeem loopt dan vast)

Voeding die ik gebruik is een Q-Tec 450W

Waarom is de 5V lijn trouwens zo belangrijk. De proc krijgt z'n Vcore (1.85) het geheugen zijn Vddr (2.8), maar waar wordt die 5V lijn dan precies voor gebruikt, behalve het geven van stroom aan de diverse ide apparaten en fannetjes?

De processor zou wel eens het probleem kunnen vormen, maar eigenlijk hoort ie te lopen op 166 Mhz. Het lijkt me dan ook niet logisch dat deze bij 200 Mhz begrenst is, maar van de andere kant kom ik op geen enkele manier boven de 2550 Mhz. Ik weet wel dat het 1 van de eerste 2700+ procs was die te verkrijgen waren (10-12-2002).
Wat is er mis met 2550 Mhz? Vind dat ook best veel hoor, dit is gewoon een geval van *pech*.

Verwijderd

Als de voeding echt niet lager gaat dan 4,75 stressed kan het, maar het is normaal wel te laag voor in de bios of idle. Omdat het normaal lager gaat nog onder volledige belasting.

Belangrijk is het omdat alle logische electronica op het moederbord en in de drives uit die 5 volt lijn wordt gevoed. Sommige delen daarvan hebben echt minimaal 4,7 ~ 4,75 volt nodig.

De officiele tolerantie is + of - 5% vandaar dat 4,75 normaal de grens is, bij volledige belasting, van wat acceptabel is. In de praktijk is het voldoende als de waarde in de bios niet onder de 4,80 zakt.

T' is dus een beetje een grens geval... ;)

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-01 16:15

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Ik zie dat je FSB standaard al op 133MHz staat, dus waarschijnlijk staat je jumpertje al 'goed'.

Anyway, misschien heb je hier nog wat aan:
[rml]MrJ in "[ OC] AMD athlon xp 2200+ t/m 2800+"[/rml]

Godfather Bodybuilding topic reeks

Verwijderd

Procyon for life schreef op 16 March 2003 @ 12:55:
Het is je processor..
De Nforce2 loopt officieel op 200Mhz met de barton.
Je geheugen kan het ook makkelijk aan.

De nForce2 ondersteunt geen 200MHz fsb. Waarom heeft anders iedereen een Vdd mod nodig :? Plus dat nVidia een nieuwe chipset uitbrengt voor de 200MHz Barton. De nForce2 ondersteunt wel Bartons, maar alleen de 166MHz variant zover ik weet. Het lijkt mij iig heel erg sterk dat de chipset ineens wel op 200MHz kan lopen.

OT:
Dit is dus en mooi voorbeeldje van verkeerd testen. Als je het maximum uit je sys wil halen dan moet je alles apart testen. Het is natuurlijk op z'n zachtst gezegd niet erg slim om de max van de fsb te zoeken met een hoge MP :z En andersom, de max van de proc met een hoge fsb. Zo kun je toch nooit uitvinden wat het tegenhoud? ;)

Nu je proc niet meer verder wil heb je dus een 2 opties die eigenlijk voor elke tweaker wel bekend (moeten) zijn:
- beter koelen
- meer voltage
Zolang je aan 1 van de 2 niets doet kom je gewoon niet verder. Zijn je temps laag? =>Meer voltage. Etc etc.. Succes ermee ;)

Edit:
Als een bepaalde wijziging niet werkt, bijv het voltage van het mem verhogen. Dan moet je het dus ergens anders zoeken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2003 14:33 ]

Pagina: 1