Maximale performance op een 33mhz-bus: welk protocol?

Pagina: 1
Acties:

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06-2025
Momenteel heb ik hier een enkele Seagate Cheetah U160 (10.000rpm avg. seek time 5.1ms) disk op een Adaptec 29160-controller. Nu wil ik een snellere data-performance op deze pc hebben. Even los van de specs van de harddisk(s) die ik erin zal gaan hangen, vraag ik mij af welke storage-oplossingen/protocollen dan het maximale aan snelheid leveren (met als beperking de 33mhz pci bus op mijn ASUS P4S8X moederbord)? Mogelijkheden die ik mij kan indenken (zonder daar de snelheden van te weten overigens, die info is ook welkom :) ):

U160 disks in RAID
U320 disks in RAID
Fibre channel (bestaat hier ook RAID voor?)

Alle info welkom!!

thnx

ps: budget komt later wel ;)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De verschillen tussen Ultra160 SCSI, Ultra320 SCSI en 2Gbit/s Fibre Channel zijn alleen interessant als je PCI bus die bandbreedte kan benutten en je genoeg schijven hebt om er gebruik van te maken. De beste manier om de performance te verbeteren met jouw moederbord en SCSI controllers is het bouwen van een software stripe van een paar 15K of 10K schijven.

Verwijderd

moederborden met 66mhz pci sloten zijn nu ook weer niet zo duur, maar waar heb je het voor nodig als ik het mag vragen?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:15
FC zou ik doorstrepen, da's complete overkill (dat gebruik je normaal gesproken in SAN omgevingen o.i.d.). Disken zijn ook minstens 20~30% duurder dan de gewone 68pins LVD versie.

Je kan er een 15K disk bij in hangen of idd in combinatie met een (soort)gelijke disk als je huidige gaan software stripen. Verkijk je overigens niet op STR alleen, naast dat je met twee recente generatie disken je enkele U160 kanaal al vol hebt (en zéér zeker je PCI bus, die kan in de praktijk max ca. 110MB/s aan) heb je naar mijn ervaring weinig aan enorm hoge STR's. Zo heb ik eens een poosje gedraaid met vier Atlas 10K3's in een software stripe welke bijna de 200MB/s max aantikte, in de praktijk zijn m'n huidige tweedisks stripe's geen donder langzamer (en met max 110MB/s geven ze wel thuis wanneer ik even flink wat doorvoer nodig heb).

Belangrijker is denk ik eerst eens kijken naar hoe je huidige zaakje performed, ik bedoel als je met zo'n disk al, naar eigen zeggen te weinig data-performance hebt, kan dat betekenen dat er misschien iets niet helemaal goed draait? Welke Cheetah heb je daar trouwens, snelheidsverschillen tussen de diverse generaties kan soms behoorlijk groot zijn.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

66 mhz PCI is niet direct noodzakenlijk, maar een bord met een 64 bit PCI bus had in elk geval de kaart de maximale performance kunnen geven, want de 29160 is een 64 bit PCI kaart.

• b-gone
Verwijderd schreef op 13 March 2003 @ 23:31:
66 mhz PCI is niet direct noodzakenlijk, maar een bord met een 64 bit PCI bus had in elk geval de kaart de maximale performance kunnen geven, want de 29160 is een 64 bit PCI kaart.
Klopt, maar uitgangspt blijft toch even mijn huidige bord.

Op de vraag waar ik de setup voor wil gebruiken (schrik niet): games!-> zware overkill, weet ik.

Bedankt voor jullie input _/-\o_

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op de vraag waar ik de setup voor wil gebruiken (schrik niet): games!-> zware overkill, weet ik.
De games worden in ieder geval wel heel stukken sneller geladen wanneer je een extra schijf bijhangt en (SW)RAID0 gaat draaien :)

• b-gone
Nu nog even wat ervaring met RAID op gaan doen (sw/hw)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Disken zijn ook minstens 20~30% duurder dan de gewone 68pins LVD versie.
dat kan nog weleens meevallen. er is een partijtje cheetah 73 gigs ergens 'zoekgeraakt' geloof ik en die worden overal aangeboden. vooral omdat niemand er iets mee kan omdat het aansluiten nogal duur is.
Pagina: 1