Toon posts:

[XP] 2 HD's 1 Volume van maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 HD's van bij elkaar 240 GB, er staat op beide data, waaronder veel films.
Nu wil ik dus beide schijven bij elkaar voegen zodat ik niet op beide schijven aparte film dirs heb. (XP partitie staat op andere HD)

Nu heb ik 1 schijf gemount in een film dir van de andere schijf, maar na 120 GB zegt hij vol te zitten en gebruikt hij voor die dir maar 120GB, dus niet de volle 240GB.

Ik heb beide schijven veranderd in dynamic disks maar verder dan dat kom ik niet.
De search heeft mij ook niet echt geholpen.
Iemand tips? Ik zou de disks graag bij elkaar willen brengen zonder data verlies.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 20:28 ]

Verwijderd

Voorzover ik weet kun je van twee partities (of schijven) geen extended volume maken wanneer op een van deze schijven óók je OS staat of geboot wordt.

Pech afaik. :(

Verwijderd

Topicstarter
ik heb in totaal 4 HD's in mijn pc.
Mijn XP installatie staat op één van de vier, maar niet op de desbetreffende schijven hierboven.

Verwijderd

Heb je Partition Magic al gebruikt :? Deze heeft nl de optie om hdd's (of eigenlijk partities) te mergeb. En dat is toch eigenlijk wat je wilt... :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 maart 2003 @ 22:10:
ik heb in totaal 4 HD's in mijn pc.
Mijn XP installatie staat op één van de vier, maar niet op de desbetreffende schijven hierboven.
OK dan. Als de schijven die je zou willen samevoegen geen bootdisken of Windows disken zijn, dan kan het.

Komt neer op rechtermuisknop op volume 1, "Extend Volume" selekteren, en de procedure volgen. Moet je wel eerst vrije ruimte hebben gemaakt. Dus volume 2 heb je eerst gewist (hafijn).

Let op dat je je films even naar tape wegschrijft, je weet maar nooit.

Met Partition Magic kun je twee partities die op twee verschillende schijven staan niet mergen trouwens, dat kan geen enkele tool.

Verwijderd

Topicstarter
Extend volume is bij mij niet selecteerbaar, het is vakje is grijs.

schijf 1 is nog 100GB vrij
schijf 2 is 500 mb vrij

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 23:32 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 maart 2003 @ 23:31:
Extend volume is bij mij niet selecteerbaar, het is vakje is grijs.

schijf 1 is nog 100GB vrij
schijf 2 is 500 mb vrij
En als je met behulp van de shift-toets het tweede volume erbij selekteert (deed in NT 4.0 de trick), lukt het dan wel?

Het staat in de helpfile trouwens netjes uitgelegd.

Je hebt toch wel XP professional hoop ik? Afaik lukt dit niet onder XP home....

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 23:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
mmm vreemd, ik heb de help doorgelezen.

Ik heb nu dus 2 dynamic disks, beide NTFS, en beide geen boot volumes.
Volgens de help, zou ik dus nu moeten kunnen rechtsklikken en "extend volume" moeten kunnen kiezen, maar niet dus. (Shift helpt trouwens niet)

Ik heb XP Pro

Ik dank u voor uw hulp,

Verwijderd

Volgens de help:
Right-click the unallocated space on one of the dynamic disks where you want to create the spanned volume, and then click New Volume.

Volgens mij bedoelen ze daarmee dat er ook geen partitie op mag staan...

En ik neem aan dat je weet dat dit geen enkele faulttolerance heeft? Dus één van de disken kaput.. alle data naar de knoppen....

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2003 00:09 ]

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

ik werk hier onder Xp met een software raid, 4x een 40Gb schijf die als 1 schijf van 160 Gb werkt. Zover ik weet kun je het alleen opgegeven (zowel softraid als extended) tijdens het formateren vanuit de "localdiskmanager".

Als je beide schijven formateerd gaat het zeker... betwijfel of het gaat zonder data verlies.
Als engels geen probleem is: www.microsoft.com/technet daar staat veel op.

Inderdaad.,, geen partitie's erop... :)

[ Voor 7% gewijzigd door RedVox op 14-03-2003 00:07 ]

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je zal echt je data eerst ergens anders moeten parkeren, want het werkt alleen vanaf "lege ruimte" op je hd. (dus niet gepartitioneerd.)
To create a spanned volume
Open Computer Management (Local).
In the console tree, click Disk Management.
Where?

Computer Management (Local)
Storage
Disk Management

Right-click the unallocated space on one of the dynamic disks where you want to create the spanned volume, and then click New Volume.
In the New Volume Wizard, click Next, click Spanned, and then follow the instructions on your screen.
Notes

To open Computer Management, click Start, and then click Control Panel. Double-click Administrative Tools, and then double-click Computer Management.
You must be logged on as an administrator or a member of the Administrators group in order to complete this procedure. If your computer is connected to a network, network policy settings may also prevent you from completing this procedure.
You can create spanned volumes on dynamic disks only.
You need at least two dynamic disks to create a spanned volume.
You can extend a spanned volume onto a maximum of 32 dynamic disks.
Spanned volumes cannot be mirrored or striped.
Spanned volumes are not fault tolerant.
>>> Let ook effies op de onderste regel!!!! <<<<

Als 1 van je 2 schijven kaduuk gaat ben je data van allebei kwijt.

[ Voor 5% gewijzigd door FirmPete op 14-03-2003 00:11 ]

Firmpete on Aerie Peak

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb nu vanaf 1 schijf alle films gebackupped door alles op alle 3 de schijven te verspreiden, daarna heb ik de schijf geformateerd, "delete volume" gedaan, en vervolgens "extend volume" en nu heeft ie de schijf automatisch bij de andere dynamic disk gegooid. Ben nu alle films weer terug aan het gooien op de zojuist met 120GB gegroeide schijf. Alles lijkt in iedergeval goed te gaan.

Het is ook niet echt een enorme ramp mocht 1 van de 2 schijven uitvallen, het bestaat alleen maar uit films, dus niet echt gevoelige data.

Bedankt voor jullie hulp!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 22:56

RammY

Dát!

Of je gebruikt een raid config.. Zul je alleen wel een raidcontroller moeten hebben...

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

RamShackle schreef op 14 March 2003 @ 09:11:
Of je gebruikt een raid config.. Zul je alleen wel een raidcontroller moeten hebben...
Dat is wel de veiligste en snelste oplossing. Het overwegen waard... :)

Verwijderd

Hij wil ruimte samenvoegen om uiteindelijk 1 volume te hebben van 240 GB, dus dan hebben we het over RAID 0. Is niet veilig dus.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 22:56

RammY

Dát!

Wel de beste oplossing d8 ik zo. Maar dat is tenminste geen softwarematige oplossing.. En RAID 0 werkt supergoed. Ze hebben het niet voorniks uitgevonden :)

Deze advertentieplaats is te huur!

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ze hebben het niet voorniks uitgevonden
:) Da's ook een vorm van logica.

Firmpete on Aerie Peak

Verwijderd

Het verschil tussen spanned volumes en RAID 0 is niet zo groot hoor. bij spanned volumes schrijven we eerst de ene schijf vol, en gaan we verder op de volgende schijf, bij RAID 0 verdelen we 1 op 1 de data over de twee schijven in gelijke blokken van iets van 16/32/62 kbyte.

Perfomance van RAID 0 is uiteraard een stuk beter dan bij een spanned volume, maar wanneer het om opslag en bewerken van video gaat is een spanned volume meer dan toereikend.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me eigenlijk alleen af, als bijvoorbeeld de 2e schijf zou falen, hou ik dan nog de films op de 1e schijf? Als hij namelijk eerst de eerste schijf volschrijft en daarna aan de 2e begint zou je denken van wel.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 15:10

mutsje

Certified Prutser

je kunt een striped set maken dus data over de 2 schijven verdelen
je kunt een mirror maken dus de beide schijven hebben de gelijke data
je kunt een spanned volume maken dus als je ene schijf vol is schrijft is op de volgende verder.

Alleen bij de mirrored volume raak je geen data kwijt als er een schijf uit knalt.

bei de andere oplossingen wel.

voor technische uitleg ga zoeken op GOT of www.technet.com
Pagina: 1