[WinXP] ACPI uit zettern op laptop

Pagina: 1
Acties:

• i_like_scotland
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2025
Ik heb irq troubles op mijn medion md5400 laptop, mijn vga, sound en usb2 controller worden op 1 irq gedeeld. Kan ik op deze laptop acpi uit zetten? zonder dat ik windows opnieuw moet installeren?

of krijg ik dan dikke problemen met deze laptop? :?

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je zal windows opnieuw moeten installeren, en dan aangeven dat het een standaard PC is, daarna zal ACPI uitstaan :)

suc6

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:37
Of gewoon in je device manager computer type veranderen naar standaard pc ;)

Er is echter geen weg terug (behalve reinstall dan)

Mijn fotografie en videografie

• i_like_scotland
maar ik moet dus echt mijn windows xp opnieuw installeren :| hmm, er is geen ander truuckje ik heb al geprobeerd om "/noirqrouting" in mijn boot.ini te zetten, maar dit haalde niets uit ;(

Als ik hem op "Standaard PC" zet dan krijg ik toch problemen met mijn energie beheer (accu)

[ Voor 23% gewijzigd door i_like_scotland op 13-03-2003 20:03 ]

Verwijderd

Nee lees nou even goed.

Je gaat naar control panel->performance and maintenance->system->hardware->device-manager.

Selecteer computer, daar staat een advanced config.....oftewel acpi pc
rechtermuis knop -> selecteer update driver. -> install from specific ... -> don't search
en dan dus gewoon de standard PC.....daarna moet je eventueel wat nieuwe drivers installeren.

En zolang je de acpi pc die blijft staan niet delete kun je zelfs weer terug via dezelfde truc.
als je echter de oorspronkelijke delete kun je alleen terug met herinstall

ps) nieuwe installatie is beter, maar je kunt dit altijd proberen. Bespaart hoop tijd!!!

ps2) ik gok trouwens dat je met je accu altijd problemen zult krijgen, zelfs met die nieuwe install. Die zal immers APM of ACPI nodig gaan hebben?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 20:05 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik zal het OS even in de topictitel zetten; dat is lekker duidelijk. Zie het WOS policy en ook alle andere topictitels in WOS ;)

[ Voor 21% gewijzigd door F_J_K op 13-03-2003 20:08 . Reden: :X ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• i_like_scotland
dan lijkt mij dit geen goed plan om hem op standaard pc te zetten als ik hier problemen mee krijg met de accu, toch?

Verwijderd

Even duidelijk, ik heb geen laptop.
Ik zou dus uit persoonlijke ervaring niet weten of het veranderen in standard PC problemen geeft.

Kan me alleen voorstellen dat het voor een laptop nogal belangrijk is dat je energie-beheer goed werkt. En dat is volgens mij afhankelijk of je ACPI hebt ingesteld.

Trouwens wat is precies je probleem waarom je de IRQ's wil aanpassen.
Misschien is daar dan wel een oplossing voor te vinden?

Verder zitten er waarschijnlijk in je BIOS ook opties dat je IRQ's kunt toewijzen aan bijvoorbeeld je grafische kaart en sound. (op mijn desktop kan dit in ieder geval met ACPI ingeschakeld wel). Misschien kun je dit proberen?

• i_like_scotland
mijn bios is totaal afgeschermt, alleen basis opties zijn aanwezig, ACPI dus niet. Het irq probleem is dat mijn gforce go kaartje en mijn geluidskaart en usb2 controller op IRQ 5 zitten terwijl 6 nog vrij is, ik zou graag de videokaart op 6 willen hebben want deze is nu stront traag.

Verwijderd

Heb verder geen "nuttige" suggesties.

Al gekeken of er eventueel een BIOS update van Medion beschikbaar is waarmee die opties wel toegankelijk zijn?

(trouwens medion is toch Aldi <= MSI mobo??)
Ikzelf zou trouwens het risico niet nemen om dan een MSI bios erin te flashen,
overlijden van je PC is dan namelijk een significant risico

• i_like_scotland
Laptop mobo´s worden toch nog niet gemaakt door MSI, ik weet dat een kennis van mij een asus in zijn medion laptop (pentium III 1GHz) heeft zitten. Maar ik vind het maar een rare boel dat windows xp al die IRQ´s maar even gaat delen, zoiets verschrikkelijks doet linux niet met je computer.

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:37
Hoe weet je zo zeker dat dat een IRQ probleem is? Wat is eigenlijk het probleem, wat wijst er op een conflict? Het sharen van IRQ's hoort geen probleem te zijn, dit gebeurde in W2k ook al. Het zou alleen problemen kunnen veroorzaken met oude of slechte hardware.

Bovendien hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je IRQ's echt gedeeld worden ook al staat dat er min of meer wel. ACPI gebruikt beschikbare IRQ's (meestal 9 of 11) en vervolgens worden de overige (virtuele) IRQ's door ACPI toegewezen aan devices. ACPI werkt in feite als een soort verkeersleiding. Zo loopt het aantal mogelijke IRQ's op tot maar liefst 255. In ieder geval, het wil niet zeggen dat de hardware ook daadwerkelijk fysiek op 1 IRQ zit.

Ik zou er dus lekker vanaf blijven, of je moet het risico willen nemen een instabiel systeem te krijgen. Als je vind dat je videokaart traag is dan zou ik de oorzaak daarvan toch echt in een andere hoek zoeken. Hedendaagse hardware is ontworpen met ondersteuning voor ACPI

Zorg er in ieder geval voor dat je de laatste bios updates, firmware e.d. hebt.

Hier kan je nog wat meer informatie over acpi vinden:
http://support.microsoft....spx?scid=KB;en-us;q252420

Mijn fotografie en videografie

• i_like_scotland
ok, dan zou het wel zo horen, ik vond het zelf een beetje vreemd maar goed, ik heb de nieuwste bios versie, en hij loopt voor de rest als een zonnetje. alleen met het spelen van C&C Generals schokt ie behoorlijk ;(
mijn config is:
p4 2.53Ghz 533MHz
256MB ddr-ram pc2100
gforce 4 440 go 64Mb

ik dacht dat ie wel C&C Generals kon draaien.

Verwijderd

Zou denken dat je C&C Generals wel moet kunnen draaien.
Misschien vormt je geheugen een begrenzing?

Je hebt 256MB met "beperkte" bandbreedte.
WinXP gebruikt van zichzelf belachelijk veel geheugen voor onnodige services.
Bij een nieuwe install zit die volgens mij rond 170-200MB in gebruik.
Hier een link :

http://www.blkviper.com/Articles/OS/OSguides.htm

Door de services die je niet gebruikt te killen kun je meer vrijmaken.
Misschien dat spellen het dan iets beter gaan doen? (dus minder schokkerig)

*) verder kan het natuurlijk zo zijn dat het aan het spel zelf ligt, is redelijk nieuw.
Kijk eens op hun website of er al patches zijn of meer mensen die klagen dat het niet goed draait.
Pagina: 1