Probleem met Geforce 3 en OpenGL

Pagina: 1
Acties:

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:13

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Topicstarter
Zoals de regels voorschrijven, heb ik eerst gezocht op dit forum, op andere forums, Google etc, alles wat ik kon bedenken. Maar nu ben ik hier, dus vraag ik aandacht voor het volgende:

Een maand geleden heb ik problemen gehad met mijn tv-out. Creative bevestigde het probleem en stuurde mij een BIOS update toe voor mijn videokaart. Met het bijbehorende progje (nvflash.exe) geflasht en alles niet ok. Een week later bleek dus dat mijn televisie niet in staat is om met s-video signalen om te gaan en heb ik het probleem laten liggen. Twee weken later (nu een week geleden) besloot ik weer eens Return To Castle Wolfenstein te spelen. Dit kwam er op mijn scherm:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/gvth/images/rtcw1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/gvth/images/rtcw2.JPG

Als het je niet duidelijk is, er zijn dansende, horizontale, onregelmatige strepen op het scherm te zien. Ik het daarna RTCW geupdated naar 1.41, maar de problemen bleven. Daarna Star Trek Elite Force geprobeerd, maar met hetzelfde probleem. Daarna heb ik nog Unreal Tournament geprobeerd en warempel, te strepen waren weg en geen vreemde dingen te zien.
Het valt mij op dat RTCW en STEL OpenGL based zijn en UT DirectX, dus ik denk dat er bepaald OpenGL instructies verkl**t zijn. Ook heb ik enkele OpenGL demos geinstalleerd en die gaven ook vreemde schermfouten. DirectX werkt perfect. Waarschijnlijk komt dit alles door de BIOS update. En het BIOS terugzetten kan niet meer, want ik heb de oudere versie niet meer (Stomme oetl*l dat ik ben!).

En weer een mailtje naar Creative. Ze antwoorden met het volgende:
Beste klant,

Dit komt wel meer voor. U kunt dit oplossen als volgt:

Select Start - Run. Type win.ini en klik OK.
Zoek voor de lijn DVA=0
Voeg een punt komma toe ; voor de DVA (De lijn ziet nu zo: ;DVA=0)
Bewaar en sluit de file.
Herstart uw systeem.

Indien u geen DVA=0 heeft in de file moet u deze handmatig toevoegen :
;DVA=0
ik vind het vreemd dat ik een filetje moet aanpassen dat bedoeld is voor 16-bit applicaties en dat als ik de entry er niet heb in staan, dat ik het moet toevoegen, en vervolgens moet uitcommentarieren met een ; (een ; voor een regel in Windows betekent dat de regel genegeerd wordt, heb ik altijd geleerd). Dit werkte niet, dus heb ik het in de verschillende secties van de win.ini ([...]) gezet, computer herstart, maar geen resultaat. Ook system.ini heb ik aangepast, op dezelfde manier als win.ini, maar ook zonder resultaat. Ik heb daarna gezocht naar bestanden (ook verborgen en systeembestanden) met DVA=0 of ;DVA=0 in het bestand, maar ook zonder resultaat.

'Probeer het in een ander systeem', zeg je dan. Helaas, dat heb ik niet, ik zou het op mijn werk kunnen proberen, maar dan moet ik wachten en daar heb ik geen zin in. Ook zal ik daar waarschijnlijk geen tijd voor hebben.
'Ruil 'm dan om'. Daar heb ik ook over gedacht, maar ik wordt later ICT-beheerder en daar word van je geacht dat je eerst alles zelf oplost, dan de makkelijke weg van het ruilen te kiezen. Ook zou ik dit, als dit wordt opgelost, mooi aan mijn lijstje van ervaringen kunnen toevoegen. Ik wil zo graag weten wat er nou aan de hand is. Pas op het laatste moment ruil ik 'm om. Hij doet het voor de rest perfect, en UT werkt ook nog prima. Alleen OpenGL sh*t doet het niet.

Twee vragen:
- Wie heeft dit meegemaakt/zien gebeuren en weet een oplossing?;
- heeft iemand heel toevallig de BIOS van de Creative Geforce 3 ti200 kaart (gekocht rond oktober 2002);

Dank je wel voor het lezen van mijn bericht.

Verwijderd

OpenGl word door je drivers geinstalleerd, en ik zie nergens staan dat je al meerdere of zelfs enige driver hebt geprobeerd. Daarom raad ik je aan de laatste driver eens van www.nvidia.com te downloaden. Verder vind ik het wel vreemd dat Creative je dat niet aanraade.

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Haastige spoed is...
Ik ben een aantal punten vergeten.
punt 1: nVidia drivers heb ik geprobeerd en wel de volgende:
40.72
41.03
41.09
41.80 (van Creative zelf)
42.51
en 42.82
punt 2: Als ik een screenshotje maak van het (vervormde) beeld met de Prt Scr knop en het weer plak in bijvoorbeeld Paint, zijn de strepen compleet verdwenen en is het beeld zoals het bedoeld is. Daarom dacht ik ook meteen aan een probleem met mijn videokaart zelf.

Verwijderd

Vreemd, verwijder je detenators eens netjes met detenator destroyer, daarna installeer je 30.82, staat wel op www.guru3d.com

Verder kun je eens proberen Fast write en AGP eens wat lager te zetten, moet beide in je bios.

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Ik ga dat proberen. Bedankt.

ps. Detonator Destroyer werkt niet met Windows XP, waar ik dus mee werk :)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

glaanieboy schreef op 13 maart 2003 @ 19:34:
Ik ga dat proberen. Bedankt.

ps. Detonator Destroyer werkt niet met Windows XP, waar ik dus mee werk :)
je kan ook naar http://download.guru3d.com/
gaan en daar bij nvidia ff kijken voor nvidia file remover :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

ehhh.. weet je zeker dat t niet gewoon met Vsync te maken heeft? zou k ook maar s probben... ;) kun je instellen in eigenschappen bureaublad > settings > advanced > GF3 ? > Opengl > en dara ff zoeken :P

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Yessssssssssssssssssssssssss!
Ik heb eerst de huidige drivers verwijderd (uninstall optie in Device Manager) en daarna opgestart in Safe Mode en ingelogd als Administrator. Vandaaruit heb ik NFR erbij gepakt en alle nVidia resten weggeplukt. Daarna, zoals Masera voorstelde, 30.82 Detonators geinstalleerd. Opnieuw opgestart en weer in de normal mode ingelogd onder m'n eigen naam. Dan heb ik RTCW opgestart en het de beeldvervormingen zijn weg! Blij als een kind, maar met (nu wel) het verstand van een volwassene, heb ik meteen een Restore Point aangemaakt. Om toch nog een beetje bij te zijn met de drivers, heb ik de 41.09 detonators geinstalleerd, hier had ik goede verhalen over gehoord. Computer herstart, RTCW opgestart en b-i-n-g-o. HIJ DOET HET WEER!

Bedankt dames/heren voor het beantwoorden van mijn post. :thumbsup:

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
jeroen__online schreef op 13 March 2003 @ 19:40:
ehhh.. weet je zeker dat t niet gewoon met Vsync te maken heeft? zou k ook maar s probben... ;) kun je instellen in eigenschappen bureaublad > settings > advanced > GF3 ? > Opengl > en dara ff zoeken :P
Wat doet Vsync eigenlijk precies?

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

t zorgt ervoor dat de frames die je vika naar je beeldscherm mikt gelijk lopen met een 'refresh' van je beeldscherm (meen ik? :P ) dat kan namelik nog wel s tot vage strepen in (over) t beeld leiden, maar na het zorgvuldig bestuderen van je foto's leek t me meer een texture foutje idd :P
iig, fijn dat je eruit bent! k vraag me alleen nog af waarom je RTCW weer wilt gaan spelen, mohaa vond k (destijds) veel beter >:)

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen__online op 13-03-2003 20:17 ]

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Een tweetal maanden geleden ben ik naar de winkel gegaan om wat shooters te kopen, ik kwam thuis met Star Trek Elite Force met Expansion, Return To Castle Wolfenstein Special Edition en Mortyr. Vorige week heb ik Unreal Tournament gekocht vanwege de editor die erbij zit. Ik heb gespeeld met de editor bij Unreal (UnrealEd 1.0) en dat vond ik erg leuk. UnrealEd 2.0 vind ik even leuk, kom ik nu achter.
Misschien dat ik Mohaa zal kopen, ik zag een paar jongens op school ermee spelen en het zag er wel geinig uit.
Pagina: 1