Windows (ik heb het dan over de NT varianten, niet Wintendo95 en z'n derivaten) maakt idd sowieso een pagefile aan (mind you, er zit verschil tussen swappen en pagen. Swappen is iets uit het stenen tijdperk, de bottebijl manier om geheugen vrij te maken). En deze pagefile zal ook altijd wel gebruikt worden, al was het maar omdat bepaalde applicaties om de pagefile zeuren. Het gebruik is alleen zó beperkt onder normale omstandigheden met genoeg geheugen (was vroeger wel anders) dat er hier echt geen snelheidswinst meer valt te behalen door met ramdisks te gaan werken waar je de pagefile op plaatst, je introduceert alleen maar een extra handeling.
Zo zijn er mensen die de pagefile zelfs helemaal uitschakelen om zo koste wat het kost te voorkomen dat er geheugenpages naar de disk wordt geschreven. Persoonlijk vind ik dat een non-optie omdat je wel eens in een situatie verzeild kan raken dat er te weinig virtueel geheugen beschikbaar is. Daarenboven is het écht niet zo dat als Windows een pagefile 'ziet' hij denkt van "Aha, ik ga het fysieke geheugen maar eens lekker helemaal leegdumpen in de pagefile (ja, alleen als er iets erg misgaat

) en m'n gebruiker ergeren met traagheid"

Pages worden feitelijk alleen het fysieke geheugen uitgedonderd richting de pagefile wanneer er ruimte moet worden vrijgemaakt. Als je zover heen bent merk je dat wel aan o.a. je druk knipperende HDD led
Just pick a dead end and chill out 'till you die.