Toon posts:

NHT Sub-Amp stuk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
'k heb laatst een versterker van iemand overgekocht die niet helemaal meer werkte. Na enig meetwerk heb ik de eindtorren vervangen (Q9 & Q10), en de versterker deed het weer. Na een paar uur gedraaid te hebben kwam er opeens rook und vuur uit...en dat terwijl hij niet echt hard stond.
Schade: R136, R43, R44, Q5 en TR2 kaduuk. (misschien nog meer, maar zo op het oog niet)

Afbeeldingslocatie: http://webserv.nhl.nl/~boers003/mainamp.jpg
Verdere schematuur

Q9 is vervangen door precies hetzelfde type, maar Q10 is vervangen door een vervanger.
Mijn vraag is nu: Kan het kwaad dat er een iets andere eindtor in gezet is, of is dit de oorzaak niet? Of had er aan die regelweerstand(TR2) gedraaid moeten worden?
En als er aan de regelweerstand gedraaid had moeten worden, hoe weet je dan waarop je dat ding moet afstellen?

Verwijderd

Als de vervangde transistor gewoon een gelijksoortig type is (zijn van die tabellen voor), dan moet het werken. Misschien dat je weerstand moet aanpassen. Omdat weerstand van die transistor anders is. Verder ben ik niet zo'n ET held :(.

Verwijderd

Topicstarter
'k ben zelf dus ook niet een held in dat soort dingen, maar de ene transistor(Q9) is 150Watt, en Q10 is ook 150Watt.
In de winkel zeiden ze dat die vervanger(2SA1943) een goede vervanger was (stond in de computer, en dat is dus waarschijnlijk met die tabellen)
'k heb nu bij BMM electronics gekeken, en die zeggen dus ook dat de 1943 een vervanger is voor de 1302, dus dat zal wel kloppen...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 15:24 ]

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:58
Het is al een tijdje geleden dat ik dit soort circuit heb bekeken, maar hier toch wat observaties. Misschien kun je er wat mee.

Wat mij zo opvalt is dat de uitgang (pootje 6) van de bufferversterker (de tl071 opamp) nergens aanvast zit. Dus hoe de eindtrap aangestuurd wordt :? Ik denk dat pootje 3 van Q5 verbonden moet worden met pootje 6, maar daar ben ik niet geheel zeker van.

De eindtrap is trouwens opgebouwd uit transistoren Q5,Q6,Q7,Q9,Q10. Q6,Q10 en Q7,Q9 zijn als darlington paar geschakeld: dat zijn de eindtrappen(darlington-paar grote signaalversterking). Q6,10 versterken de negatieve spanningen, Q7 en Q9 de positieve. Met Q5,TR2,R44,R43 stel je het overgangs voltage in en de biasstroom van de eindtrappen. De overige torren aan boven en onderkant zijn spanningsregulatoren (op sheet 4 staat de rest van dat regelsysteem).
Bij jouw is dus het instelcircuit naar de knoppen, wat vreemd is. Doorgaans zouden juist eerst Q7,Q9 en Q6,Q10 naar de knoppen gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Munchkin op 13-03-2003 15:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Prince_of_Darkness schreef op 13 maart 2003 @ 15:26:

Bij jouw is dus het instelcircuit naar de knoppen, wat vreemd is. Doorgaans zouden juist eerst Q7,Q9 en Q6,Q10 naar de knoppen gaan.
Kan dat dan niet komen doordat Q10 een vervanger ipv exact dezelfde is?
En zo ja, kan dat dan verholpen worden door TR2 anders in te stellen?
En mocht dat ook nog het geval zijn, waarop stel je zo'n ding in?

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:58
Het is mogelijk ja. Ik zou Q9 en Q10 vervangen door complementaire types van het vervangend type (koop dus voor Q9 en Q10 beide het type dat het origineel vervangt dus).
Ik denk niet dat het probleem kunt oplossen door alleen aan tr2 te draaien. Waarschijnlijk moet er over R57 een bepaald voltage staan in rusttoestand. Wat dat voltage moet zijn, zou ergens in het ontwerp van de versterker terug te vinden moeten zijn. Een ongeveerwaarde zou ik zo gauw niet weten.
Ik blijf het overigens vreemd vinden dat juist het afregelcircuit naar de knoppen is. Daar mogen normaal gesproken alleen kleine stroompjes lopen. Niets zo groot dat dingen kaduuk kunnen. Ik denk dan ook niet dat daar het hoofdprobleem zit. Dat verwacht ik dan eerder in de spanningsregulatoren (sheet 4). Maar dit soort zaken (foutzoeken in kapotte versterkers) doe ik vrijwel nooit en bovenstaand verhaal is gebaseerd op de theorie die ik ooit gehad heb. Ik denk niet dat ik je veel verder kan helpen. Daar zul je iemand voor moeten hebben die met dit soort dingen meer ervaring heeft. Succes iig.

Verwijderd

Ik zou q6 en d22 even contoleren cq vervangen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 March 2003 @ 10:58:
Ik zou q6 en d22 even contoleren cq vervangen
Ik heb zelf erg weinig verstand van deze schema's, dus zou je misschien wat meer kunnen vertellen wat het doet als d22 stuk is?
Pagina: 1