Ik vroeg me af of je ook je inet verbinding kunt delen met alleen een switch(of hub). Dus zonder een router of server. De pc's hoeven niet tegelijkertijd het net op te kunnen. Het gaat om 2 pc's(beide XP trouwens)
Dat kan, als je modem ook als router kan functioneren, de meeste moderne xDSL modems kunnen dat wel. Anders moet je bridgen, als je provider meerdere IP adressen ter beschikking stelt. Als beide niet het geval zijn, dan kun je misschien wel een pc aan de praat krijgen, maar dan wordt het een rommeltje (vind ik zelf). Dan heb je een tunnel naar buiten en je netwerkverkeer op hetzelfde subnet, maar goed, het kan wel werken.
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
Verwijderd
ik heb een tijdje een Hubje gehad met daarop 2 pc's en het kabelmodem.
Dit werkte een tijdje prima maar op een gegeven moment heeft Chello in mijn regio alle kabelmodems zo ingesteld dat ze maar 1 IP mochten uitgeven. Toen werkte het dus niet meer. Een router was toen de oplossing...
Volgens mij krijg je met ADSL ook maar 1 (vast) IP, dus waarschijnlijk gaat het zonder kunstgrepen niet zomaar werken...
Dit werkte een tijdje prima maar op een gegeven moment heeft Chello in mijn regio alle kabelmodems zo ingesteld dat ze maar 1 IP mochten uitgeven. Toen werkte het dus niet meer. Een router was toen de oplossing...
Volgens mij krijg je met ADSL ook maar 1 (vast) IP, dus waarschijnlijk gaat het zonder kunstgrepen niet zomaar werken...
Verwijderd
Je krijgt inderdaad bij ADSL ook maar 1 IP adres. Een router is een OSI model Layer 3 apparaat en dus als enige in staat om op IP niveau verkeer te schijden. (Niet helemaal waar want je hebt ook layer 3 switchen, maar dat is weer een ander verhaal)
Je zal dus of een router nodig hebben, of je pc op moeten zetten met 2 netwerk kaarten en mbv winroute het verkeer verder moeten routeren naar je andere pc.
Je zal dus of een router nodig hebben, of je pc op moeten zetten met 2 netwerk kaarten en mbv winroute het verkeer verder moeten routeren naar je andere pc.
Misschien als je op die ene pc het IP-adres vrijgeeft en dan vernieuwd op de andere pc, dat je op die manier kunt wisselen van de verbinding? Dan kun je dus niet tegelijk internetten, maar ik had uit je openingspost begrepen dat dat ook niet hoefde. Dat vrijgeven/vernieuwen zou je ook kunnen doen met een batchbestandje op je bureaublad, is wat handiger. Of je bij ADSL dan ook het MAC-adres van je netwerkkaarten hetzelfde moet instellen weet ik weer niet...
ok. thnx. Mac-adressen gelijk maken zou ik nog wel kunnen doen, maar dat batch-bestandje: hoe doe je dat?
[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 12:30 ]
Als ze niet beiden op het net hoeven is het wel mogelijk.
Je krijgt maar 1 IP adres maar als je er ook maar 1 gebruikt is dat niet erg.
Alleen als je een mac adres vast ingesteld hebt dan is het lastig maar anders geen enkel probleem.
In XP kan je in de tray een verbindings icoon weergeven. Als je daar de verbinding verbreekt of handmatig een fictief adres in typt dan is de verbinding weg en het IP adres niet meer ingebruik (dit kan in XP on-the-fly, dus zonder reboot)
Doordat het IP adres vrij is kan je op die andere computer gebruiken.
Als je op twee PC tegelijk probeert krijg je een melding van IP conflict
Je krijgt maar 1 IP adres maar als je er ook maar 1 gebruikt is dat niet erg.
Alleen als je een mac adres vast ingesteld hebt dan is het lastig maar anders geen enkel probleem.
In XP kan je in de tray een verbindings icoon weergeven. Als je daar de verbinding verbreekt of handmatig een fictief adres in typt dan is de verbinding weg en het IP adres niet meer ingebruik (dit kan in XP on-the-fly, dus zonder reboot)
Doordat het IP adres vrij is kan je op die andere computer gebruiken.
Als je op twee PC tegelijk probeert krijg je een melding van IP conflict
Dan is het dus niet ZONDER ROUTER, bij UPC kon dat wel d8 ik, dan krijgt elke pc via DHCP een EXTERN ip adres.Basdoorn schreef op 13 maart 2003 @ 11:40:
Dat kan, als je modem ook als router kan functioneren, de meeste moderne xDSL modems kunnen dat wel. Anders moet je bridgen, als je provider meerdere IP adressen ter beschikking stelt. Als beide niet het geval zijn, dan kun je misschien wel een pc aan de praat krijgen, maar dan wordt het een rommeltje (vind ik zelf). Dan heb je een tunnel naar buiten en je netwerkverkeer op hetzelfde subnet, maar goed, het kan wel werken.
Met rechts klikken op je bureaublad > Nieuw > Tekstdocument, geef hem een naam als 'start.bat', daarna met rechts erop klikken en 'bewerken' kiezen. Dan tiep je erin: ipconfig /renewVerwijderd schreef op 13 March 2003 @ 12:25:
ok. thnx. Mac-adressen gelijk maken zou ik nog wel kunnen doen, maar dat batch-bestandje: hoe doe je dat?
Voor stop.bat hetzelfde maar dan: ipconfig /release.
Wel dus
Nee, je kunt maximaal 1 IP-adres krijgen bij UPC.bij UPC kon dat wel d8 ik, dan krijgt elke pc via DHCP een EXTERN ip adres.
Als je ipconfig /release in typed vraagt hij dan na verloop van tijd niet een nieuw ip aan??
Bij Eweka kan dat idd. Als je je Copperjet 810 (heb ik zelf ook) gewoon aansluit en configureert als Bridge en dan de beide pc's aan de hub/switch hangt (en de copperjet ook natuurlijk) en ze instelt op DHCP dan zouden ze allebei een IP moeten krijgen...en kunnen ze afzonderlijk van elkaar op het internet...Verwijderd schreef op 13 March 2003 @ 11:35:
Ik vroeg me af of je ook je inet verbinding kunt delen met alleen een switch(of hub). Dus zonder een router of server. De pc's hoeven niet tegelijkertijd het net op te kunnen. Het gaat om 2 pc's(beide XP trouwens)
Van Eweka krijg je nl. standaar gewoon meer dan 1 (internet) ip adres.
[ Voor 9% gewijzigd door TheVMaster op 14-03-2003 13:17 ]
DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).
De nieuwe ADSL modems van Speedtouch
dan kan je die in combinatie met een hub gewoon gebruiken
want deze modem dient gelijkertijd als router
deze

zorg dat je met een cross-cable niet de uplink poort gebruikt van je hub/switch
en met een straight-cable juist wel
deze

* Rataplan heeft alles aan een switch hangen. Ondermeer twee PC's, eentje met 10.0.0.150 en eentje met 10.0.0.151; en het ADSL-modem natuurlijk. Mocht de .150 (waar normaliter de routersoftware op draait, overigens) onderhoud blieven, dan maak ik gewoon verbinding met de 151, zonder kabeltjes te verwisselen of de modem als router of bridge in te stellen of MACs te patchen of wat dan ook. De enige wijziging die ik moet doen is het aanpassen van de default gateway op de .151 (van .150 naar .138). Is ADSL bij KPN, trouwens, dus misschien heb je d'r niks aan
Overigens is de .151 doorgaans via 192.168 aan het netwerk geknoopt,maar dat doet ff niet terzake.
Hoe dan ook, als ze niet tegelijk het internet op hoeven is er hier niks aan de hand. Als ze dat wel moeten ben je trouwens ook klaar met XP-connection sharing of een proggel als WinRoute.
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Zeker een nieuw 510 modem ?
Want dat is dat ding dus gewoon router kwam een kennis van me ook achter en hij maar kutten met pptp blijkt dat ding gewoon als router ingesteld te staan.
STANDAARD DUS.
Zie http://10.0.0.138
Want dat is dat ding dus gewoon router kwam een kennis van me ook achter en hij maar kutten met pptp blijkt dat ding gewoon als router ingesteld te staan.
STANDAARD DUS.
Zie http://10.0.0.138
Rataplan schreef op 13 March 2003 @ 14:20:
* Rataplan heeft alles aan een switch hangen. Ondermeer twee PC's, eentje met 10.0.0.150 en eentje met 10.0.0.151; en het ADSL-modem natuurlijk. Mocht de .150 (waar normaliter de routersoftware op draait, overigens) onderhoud blieven, dan maak ik gewoon verbinding met de 151, zonder kabeltjes te verwisselen of de modem als router of bridge in te stellen of MACs te patchen of wat dan ook. De enige wijziging die ik moet doen is het aanpassen van de default gateway op de .151 (van .150 naar .138). Is ADSL bij KPN, trouwens, dus misschien heb je d'r niks aan![]()
Overigens is de .151 doorgaans via 192.168 aan het netwerk geknoopt,maar dat doet ff niet terzake.
Hoe dan ook, als ze niet tegelijk het internet op hoeven is er hier niks aan de hand. Als ze dat wel moeten ben je trouwens ook klaar met XP-connection sharing of een proggel als WinRoute.
En dat is dus de Alcatel Speedtouch 510ipt0x schreef op 13 March 2003 @ 13:51:
De nieuwe ADSL modems van Speedtouch
deze
[afbeelding]
Das ook een DHCP server. Erg handig ding.
OC / CM - Begint eer ge Bezint
Pagina: 1