Ik ben voor de eerste keer begonnen aan het animeren van een karakter in Maya. Het is een karakter wat bestaat uit één mesh wat uiteindelijk met smooth skin zal worden geskinned nadat ik de blendshapes afheb. Ik loop tegen het probleem aan met de tanden. Ik wil de tanden het liefst los hebben van de rest van de mesh omdat ze anders behoorlijk in de weg gaan zitten tijdens het weighten van de skin als ik de blendshapes ga maken. Een paar mogelijkheden die ik zie:
- Openen/sluiten van de kaak/mond laten doen door de blendshapes (dit wil ik het liefst) en de tanden laten meebewegen dmv set driven keys waar de blendshape de driver is.
- Openen/sluiten van de kaak laten doen door een kaak joint.
Probleem hiermee is dat ik dan waarschijnlijk een los skelet moet maken voor het hoofd en het hoofd/lichaam apart moet smooth skinnen. Maar mischien (waarschijnlijk hehe) heb ik het mis en zijn er betere oplossingen.
Kortom, wie heeft er ervaring hiermee en kan me een beetje op weg helpen?
HC
Edit: Suggesties gebaseerd op 3ds MAX zijn ook welkom
- Openen/sluiten van de kaak/mond laten doen door de blendshapes (dit wil ik het liefst) en de tanden laten meebewegen dmv set driven keys waar de blendshape de driver is.
- Openen/sluiten van de kaak laten doen door een kaak joint.
Probleem hiermee is dat ik dan waarschijnlijk een los skelet moet maken voor het hoofd en het hoofd/lichaam apart moet smooth skinnen. Maar mischien (waarschijnlijk hehe) heb ik het mis en zijn er betere oplossingen.
Kortom, wie heeft er ervaring hiermee en kan me een beetje op weg helpen?
HC
Edit: Suggesties gebaseerd op 3ds MAX zijn ook welkom
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 11:24 ]