[3d max 4.2] Binnenbelichting

Pagina: 1
Acties:

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zoals sommigen van jullie al es gezien hebben maak ik 3d modellen van gebouwen. met renderen gebruik ik sinds kort ook Brasil r/s.
Het resultaat is voor mijn doen al heel mooi, alleen zit ik met 1 probleem wanneer ik gerenderd heb, blijft de binnenkant van het gebouwtje donker. Dus ben ik aan het prutsen geslagen met omni's te plaatsen in de gebouwen enzo, maar bereik nooit echt een mooi resultaat.

Maar nu de echte vraag. Zijn er bibliotheken (te maken) met diverse lichtsoorten? Dus bijvoorbeeld een 3ds model : met een peertje (lampje dus) met een lichtbron er in verwerkt (enigzins het aantal WATT er in verwerkt) . en dat het effect er net zo uit ziet als in echt?

zodat je uiteindelijk een bibliotheek krijgt van lampen:
tl-lamp
spaarlamp
peertje
schijnwerper
etc..
..

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Ik ken ze niet, maar die dingen die jij nu noemt, zijn zo simpel te maken, dat ik niet zou weten waar je ze voor nodig hebt.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

Het gaat erom dat het hetzelfde is als in de realiteit.. dat is nogal effe wat uitproberen met verschillende lichtsterktes en schaduw effecten voordat je het juiste effect hebt, en is dus niet effe simpel te maken.

Daarbij kan ik me indenken dat als je non stop gebouwen modeld het heel handig is om zo'n bibliotheek te hebben. Maar ik denk niet dat er zulke bibliotheken zijn, dat wordt zelf aan de slag gaan. :)

[ Voor 33% gewijzigd door tec op 13-03-2003 11:16 ]

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Psies, en zeker met een renderer als Brasil moet dat toch wel lukken.
Vroegah had je een pakket als Lightscape van AutoDesk, echt supergaaf pakket maar retetraag. Zaten heel uitgebreide bibliotheken in van licht-armaturen. Maar aangezien AutoDesk dat extra pakket beetje overkill vond met I-drop en GI etc in nieuwe VIZ versies (gebaseerd op MAX) is het pakket niet meer. Jammer?? Mwa..valt wel mee.
Kijk voor de gein eens op www.erco.de, is een hele grote fabrikant van lichtarmaturen. Die hebben op hun site een heel uitgebreide databeest met allerlei 3d modellen van armaturen. Weet het niet helemaal zeker meer maar volgens mij was het klik-drop naar VIZ bijvoorbeeld waarbij de settings van de lamp meteen goed zijn. Maar misschien dat je er met MAX ook wat mee kunt.

Te lang verhaal om te zeggen....kijk eens op www.erco.de ;-)

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• Oogst
Als je wat ervaring met belichten hebt, zet je die lampen echt in een halve seconde neer, inclusief complete instellingen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Is ook zo...maar voor degenen die dat niet hebben of die realistische (gebaseerd op bestaande armaturen) scenes willen maken is I-Drop een uitkomst. Staan er ook meteen mooie modelletjes van je lampjes in je scene ;-)

[ Voor 19% gewijzigd door Dexter op 13-03-2003 12:06 ]

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• Oogst
Ja ok, met die modelletjes erbij is het erg handig ja, als je die nodig hebt.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
i.c., is het mogelijk om met max een bibliotheek te maken trouwens? bijv. net als in autocad dat je insert block doet (of zelfs met de designcenter)

verder moet ik maar peertjes gaan modelen en daarin 'n lichteffectje doen, en vervolgens prutse maar :P
iemand alvast tips?

• Oogst
Je kunt ze in ieder geval met merge invoegen, bibliotheek-mogelijkheden als functie op zich heb ik nog nooit gezien. Maar merge komt op ongeveer hetzelfde neer.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Psies. Zo gebeurt dat ook met veel content-cd's zoals bijvoorbeeld die van DoschDesign. Daar staan de MAX files gewoon in mappen (al dan niet met material-maps erbij) en die merge je gewoon in je scene.
Als je nou heel handig bent kun je misschien met MaxScript zelf iets in elkaar knutselen dat lijkt op een bibliotheek-invoeg-toepassing, maar anders gewoon lekker doen zoals Oogst en ik...Merge it all away ;)

Pagina: 1