[Redhat 8.0] :: Dual boot probleem...

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

• GaDDiM
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-06-2023
Gisteravond heb ik geprobeerd Linux te installeren. Redhat 8.0 Evaluation. Ik had een beschrijving hoe ik het aan zou moeten gaan pakken:
Booten vanaf CD; partitioneren (swap en ext3); bootloader instellen en netwerk config.

Ik had al een schijf klaar gemaakt voor Linux (3 gieg) en wou partitioneren. Dit ging niet. Ik kreeg een foutmelding over 'Allocatable' ofzo. Anyway ik kon met Disk Druid niet partitioneren.
Ik windows starten. PartitionMagic 8 gestart en via de optie 'Ander OS installeren' Linux aangeklikt. Die maakte me netjes 2 schijven aan. Een swap van 140 mb en een ext2 van 2.7 gieg.
Ik weer booten vanaf CD en de ext2 schijf met Linux's Disk Druid van ext2 naar ext3. En installeren. Linux werkt.

Maar:: Met PartitonMagic zag ik nog net dat het programma mijn Cschijf op 'hidden' had gezet. Nu is mijn Dschijf Cschijf geworden. Ik wil de PC opstarten en krijg een scherm om een os te kiezen. Windows staat hier niet tussen. Met Linux zou de bootloader LILO, Windows moeten zien. Dat deed het programma niet. Maar dat is mijn Dschijf geworden. En daar staat Windows niet op.

Dus:: Probleem! Weet u een manier hoe ik mijn Cschijf weer uit zijn 'hidden' status kan krijgen? Zonder een low-format uit te voeren! :? Daar zit ik niet op te wachten eigenlijk.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

Boot eens met een goeie ouwe WIN98SE floppy, start fdisk, kijk of je de partitie ziet op je scherm(optie 4 geloof ik ) daar zou active 'A' moeten staan, zoniet maak met fdisk partitie active. Zou t dan weer moeten doen. suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• GaDDiM
keur0000 schreef op 13 March 2003 @ 10:42:
Boot eens met een goeie ouwe WIN98SE floppy, start fdisk, kijk of je de partitie ziet op je scherm(optie 4 geloof ik ) daar zou active 'A' moeten staan, zoniet maak met fdisk partitie active. Zou t dan weer moeten doen. suc6
Fdisk zegt: Geen actieve schijven te vinden.
Die optie werkt dus niet. Ik vermoed dat het via Linux zal moeten.

• keur0000

keur0000

Je ziet alle partities wel?
Je moet dus de partitie waar windows op staat 'active' maken.

Schiet me ineens iets te binnen; fdisk /mbr <typ dit eens in en daarna enter

[ Voor 90% gewijzigd door keur0000 op 13-03-2003 10:50 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• GaDDiM
keur0000 schreef op 13 March 2003 @ 10:47:
Je ziet alle partities wel?
Je moet dus de partitie waar windows op staat 'active' maken.

Schiet me ineens iets te binnen; fdisk /mbr <typ dit eens in en daarna enter
fdisk wil niet starten vanaf de windows se 98 floppy.

Oja: Ik zie helemaal geen schijven. Linux ziet ze wel. Hoe krijg ik het in Linux voor elkaar om die schijf van zijn hidden status af te halen zodat bij het booten mijn Cschijf weer herkend wordt en ik windows weer kan starten.

[ Voor 28% gewijzigd door GaDDiM op 13-03-2003 10:58 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Henduck schreef op 13 March 2003 @ 10:56:
[...]

fdisk wil niet starten vanaf de windows se 98 floppy.

Oja: Ik zie helemaal geen schijven. Linux ziet ze wel. Hoe krijg ik het in Linux voor elkaar om die schijf van zijn hidden status af te halen zodat bij het booten mijn Cschijf weer herkend wordt en ik windows weer kan starten.
Waarom niet? Melding?

Gooi anders fdisk ff op een aparte flop.. maar ik denk dat je gewoon als jij boot niet op je virtuele schijf zit, maar op een andere schijf waar fdsik dan weer niet op staat.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• keur0000

keur0000

Check je mail ff, staat prog op, ff bij je bootflop win98 erbij zetten en runnen

[ Voor 4% gewijzigd door keur0000 op 13-03-2003 11:08 ]

• DeMoN
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

keur0000 schreef op 13 maart 2003 @ 11:08:
Check je mail ff, staat prog op, ff bij je bootflop win98 erbij zetten en runnen
Heb ik ook eens gehad. Toen paste die niet meer op die flop :o

Wat ik toen deed (het ging bij mij over format.com) was gewoon ff format.com op een andere flop zetten en als je bezig bent in DOS dus af en toe van diskette wisselen :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Bergen
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Mja er staat zowieso al allemaal overbodige zooi op zo'n floppy... Al die cdromdrivers e.d. heb je zowieso al niet nodig en die .cab met kleine troep kan er ook wel af enzo.

Anyway, ik zou even de handleiding van LILO doorlezen en zelf de Windows-partitie aan je LILO-opties toevoegen.

Verwijderd

Ik heb dit een tijdje aangekeken. Het is nogal wazig wat je nou precies hebt gedaan. Bovendien is het probleem veroorzaakt door het gebruik van Partition Magic. Dus het lijkt me logisch dat je met een of andere rescue disk van Partition Magic/Boot Magic de oude toestand weer kunt herstellen.
Win98 bootdisks en zo zijn geen NOS onderwerpen en heen en weer mailen tussen gebruikers zonder dat er extra info gegeven wordt in de draad zijn ook niet gewenst. Dat lijkt op warez uitwisselen.

Als je lilo.conf geen dingen laat zien zoals het verstoppen van partities kun je dat dus niet met lilo oplossen.

Ik sluit deze draad om verschillende redenen:
- ik vermoed dat dit geen NOS probleem is maar met partition magic / boot magic op te lossen zou zijn
- je weinig concrete info in je post zet
- de topic kennelijk een mail dimensie gekregen heeft met een warez geurtje
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.