Installatie Windows '98 op A7V8X moederbord

Pagina: 1
Acties:

• kvc
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-07 19:42
Hoi!

Ik heb een erg vervelend probleem met een gloednieuwe PC met Asus A7V8X (Audio + RAID + SATA bios 1007 + Kingston PC-333 256Mb DDR Dimm) moederbord waarop ik Windows '98 SE wil installeren.

Met de standaard settings loopt Windows bij het detecteren van de PnP apparaten vast. (Je hoort een korte tik op de speakers en dan is het afgelopen.) Boot je daarna opnieuw (en Windows gaat waarschijnlijk weer detecteren) dan loopt hij direct weer vast.

Wanneer ik in de BIOS Plug en Play op NO zet gaat het wel goed en kan ik Windows '98 probleemloos installeren. Het probleem is vervolgens dat, ook nadat ik de drivers allemaal heb geinstalleerd, de USB muis erg traag en schokkerig reageert. Ik durf met bijna 100% zekerheid te zeggen dat het een IRQ conflict is aangezien de USB op hetzelfde IRQ als de onboard soundcard zit.
De bios noch Windows bieden helaas geen mogelijkheid om de IRQ's dan maar zelf te verdelen naar eigen inzicht....

Klinkt iemand dit probleem bekend in de oren of denkt iemand een oplossing te hebben, schroom niet en reageer! (Ik heb de BIOS nog niet geupdate, maar in de release notes van de diverse BIOS-en staat niets over bovenstaand probleem.)

Alvast bedankt.

Groet,

Koen

Verwijderd

Ik denk dat het komt omdat Windows 98 niet genoeg support heeft voor alle hardware die er in je systeem zit. Je kunt beter Windows 2000 of XP installeren, dat zal denk ik wel werken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 March 2003 @ 09:59:
Ik denk dat het komt omdat Windows 98 niet genoeg support heeft voor alle hardware die er in je systeem zit. Je kunt beter Windows 2000 of XP installeren, dat zal denk ik wel werken.
Klopt, ik heb dit probleem als eens met een gloednieuwe laptop gehad waar mensen Win 98 op wilde hebben omdat een applicatie niet goed wilde draaien. Niet te installeren dus! Altijd vastlopen bij detecteren..

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zet USB Legacy eens UIT, als ik het goed heb wordt er dan geen IRQ toegewezen aan de USB poort.

Overigens betekend dit dan wel dan je geen USB muis/tobo meer kan gebruiken geloof ik.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Uit betrouwbare bron (de poster dus) vernomen dat dit de oplossing was :)

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Je kunt zeer zeker wel in de bios IRQ's assignen. Een goed begin is om 'plug&play OS' op 'nee' te zetten voor win98. Het bios zal dan zelf irq's gaan issignen.

Onder (zo uit mn hoofd) peripheral devices kun je ergens zelf irq's instellen. Moet je even rondzoeken.

Kijk ook eens in Groot Asus A7V8X Topic

[ Voor 40% gewijzigd door SilentStorm op 15-03-2003 15:47 . Reden: verkeerde link |:( ]

Localhost is where the heart is

• kvc
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-07 19:42
De tip van its_me was de oplossing in mijn geval!!! Bedankt daarvoor!!

SilentStorm: Zoals ik bovenstaand ook geschreven had heb ik direct na het ontdekken van het probleem plug&play OS op No gezet. Dat helpt een stuk, maar nog niet voldoende (omdat de USB muis hapert).

Zelf IRQ's instellen was volgens mij met BIOS 1007 (standaard bios) niet mogelijk. Toevallig heb ik er nog 1012beta nogwat opgezet en toen zag ik de optie wel verschijnen in de BIOS.
Maargoed, problem solved! Nu nog kijken of het in de praktijk ook verder nog goed werkt met Windows '98 maar daar heb ik alle vertrouwen in.

Groet,

Koen

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

sry ik las eroverheen; zag wel de tweede reactie van its_me en dus dat het probleem al over was. Ik wist echter dat dit ook kon bijdragen aan de oplossing mocht iemand anders nog eens over deze thread heen komen en vond het waardevol genoeg om te vermelden.

Mooi dat alles weer werkt!

Localhost is where the heart is

Pagina: 1