Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[el] Led tempratuur meter >> hoe en wat ?!

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een best goed idee in eens :D ik wil binnenkort watercooling maken op mijn dan nieuwe computer. en om de inhoud van mijn kast leuk te maken wil ik de wc slangen blauw laten kleuren als het water koud is >> tot 29*c ?! en rood als hij warm is >> van af 25*C

je snapt het denk ik al er is dus een overloop gebied van 4*c hij moet dus faden >> langzaam moet blauw weg gaan en rood daar voor terug komen... dat zou kunnen met 2 ledjes (blauw en rood) maar nu de rest nog, het tempratuur meten en het faden :D

zou iemand daar een leuk schema voor kunnen maken?! of zullen ze ook op google staan?

en heeft iemand misschien betere ideeen oid ?! naja je mening mag ook dus gooi t eruit :)

alvast ty ! :)

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11 10:55

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Gaaf Idee. Als je een tempsensor hebt die een bepaald voltage afgeeft bij een bepaalde temp dan kan je (een aantal) multicolour leds van kleur laten veranderen. Of dat alleen van blauw naar rood kan weet ik niet. Je zou ook een rijtje blauwe en rode ledjes tegen elkaar in kunnen laten werken. Als het water koud is dan is het rijtje blauwen aan, en naar mate het water opwarmt gaan er steeds meer blauwe leds uit en rode aan.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:08
Kun je dat niet gewoon met NTC's enzo doen. Zonder ingewikkelde schema's...?

Verwijderd

1) Heb je een compoort over? Als je dit hebt dan kan je via een simpele schakeling de 2 kleuren aansturen met je compoort, temp uitlezen via MBM en gewoon schakelen met de COM.
Ik denk wel dat de compoort snel genoeg is om het mooi te laten faden(zonder IC's, alleen een FET+weerstandjes).

2) Er bestaan ook Rood+Blauw ledjes, waar je deze kan bestellen zou ik niet weten, maar kan wel vragen of iemand er aan kan komen(heeft connecties @ japan/china)

3) Mischien kan exter/cooljules/iemand anders even een schematje(zonder compoort maar total hardware) tekenen? Ik zal ze wel ff de url gooien van dit topic.

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 13:40

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Ik denk dat het wel kan met ntc'tjes, je maakt gewoon een vaste spanningsdeler met 2 weerstanden, en voor het rode ledje zet je de ntc parallel aan de bovenste weerstand, voor de blauwe met de onderste (degene tussen de ground en de led)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
_________________________  + 5 volt
    |      |
    |_     |_
    | | R1 | |  ---NTC
    |_|    |_|
    |      |        --LED    
    |______|____|\|___
    |           |/|   |
    |_                |
    | |R2             |
    |_|               |
    |                 |
____|_________________|__ 0 volt

Dan bijvoorbeeld een NTC van 200 ohm R1 400 ohm, R2 400 ohm
Dit is even ruw uit mijn hoofd, maar ik denk dat het wel moet werken, met waarschijnlijk wat aangepaste waarden voor de componenten.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:56
voglens mij heeft maxim sample chipjes met ingebouwde temperatuur sensor....

I can see clearly now, the brain is gone...

Verwijderd

Topicstarter
ah ty voor de antwoorden :)
naja ik wil iig niet mn comport gebruiken als dat kan... ik zou nl niet weten hoe dat ik daar een proggie voor zou moeten programmeren ofzo :)

maar hoe weet ik bij welke tempratuur hij dat ledje aan spreekt? heb je ntc's in verschillende waarde oid ?
jah sorry ik ben leek :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 maart 2003 @ 15:56:
ah ty voor de antwoorden :)
naja ik wil iig niet mn comport gebruiken als dat kan... ik zou nl niet weten hoe dat ik daar een proggie voor zou moeten programmeren ofzo :)

maar hoe weet ik bij welke tempratuur hij dat ledje aan spreekt? heb je ntc's in verschillende waarde oid ?
jah sorry ik ben leek :D
die ntc + condensator kan je het beste via potmeters doen, kan je hem ook bijstellen ;)

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
Jah je kan beter met paar passieve componenten doen in plaats van allemaal ingewikkelde maxim ic's waar je weer 10 kristallen en condensators aan moet hangen :P

Verwijderd

In elektuur stond er zo'n LED thermometer. Misschien is die schakeling wel hetgene je zoekt.

Verwijderd

Topicstarter
Dr Nix schreef op 13 March 2003 @ 13:36:
Ik denk dat het wel kan met ntc'tjes, je maakt gewoon een vaste spanningsdeler met 2 weerstanden, en voor het rode ledje zet je de ntc parallel aan de bovenste weerstand, voor de blauwe met de onderste (degene tussen de ground en de led)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
_________________________  + 5 volt
    |      |
    |_     |_
    | | R1 | |  ---NTC
    |_|    |_|
    |      |        --LED    
    |______|____|\|___
    |           |/|   |
    |_                |
    | |R2             |
    |_|               |
    |                 |
____|_________________|__ 0 volt

Dan bijvoorbeeld een NTC van 200 ohm R1 400 ohm, R2 400 ohm
Dit is even ruw uit mijn hoofd, maar ik denk dat het wel moet werken, met waarschijnlijk wat aangepaste waarden voor de componenten.
hoe kom ik dan aan die waarden >> welke waarden wat is om bij 28 *C over te schakelen etc :D

ty iig

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:01
potmetertje gebruiken, en dan ijken met een gewone thermometer ernaast. Dus dat ding ff op 28 graden zetten, en dan de potmeter zo instellen dat ie t doet....

succes & laat ff weten welke schakeling je uiteindelijk gebruikt heb... :Y)

Verwijderd

je zou ook kunnen denken aan het toevoegen van een warmte gevoelige kleurstof in het water zelf. Ik kan alleen ff niet op de naam komen van dat spul......het word ook gebruikt in die strips die verkleuren bij temp.....of die love tests die je samen beet moet houden.....

ik ben nog aan het zoeken op internet.....

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://dreamzilla.endoria.net/pix/schakeling.jpg

zal deze werken ?! :D

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07 16:28

snooze

kinda busy atm.

misschien een idee je zou er ook een soort VU meter achtig iets bij kunnen maken voor voorop je kast

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

Topicstarter
ghe wat zou ik daarmee kunnen dan ?

Verwijderd

Topicstarter
zijn er relais die bijv schakelen bij 8 volt ? als die er zijn zou deze schakeling dan werken ?

Afbeeldingslocatie: http://dreamzilla.endoria.net/pix/schakeling2.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Nouwja ik ben er van uit gegaan dat t bovenstaande schema hier klopt en daar heb ik op door geborduurt >
Afbeeldingslocatie: http://dreamzilla.endoria.net/pix/schakeling3.jpg

k heb nog wat vraagjes hoe kan ik de weerstand berekenen? ik ken de formule U=I*R maar ik heb nu een 5 volt draadje waar een 2(?!) volt ledje op komt dus heb 3 volt te veel moet ik dan 3 volt invullen?? en hoe kom ik aan de ampere(stroom) ?!
enuh hoe kan ik de minimale waarde van de potmeter en ntc uitrekenen? en wat voor relai moet ik hebben zijn er relais die schakelen bij bijvoorbeeld 8 volt ? en is 8 volt dan genoeg? (of te hoog te of te laag) ?! :D

Verwijderd

De weerstand:
Je hebt 2 keer 2 volt van de ledjes, en er blijft dus (5-2*2)=1 volt over voor de weerstand. en stel dat er 20 milliampere door zo'n ledje heen. dan heb je in totaal 40 mA.
R=U/I=1/0,040=25 Ohm
De weerstand moet er een zijn van 25 Ohm

En de ampere's zitten gewoon in het draadje :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 20:20:
De weerstand:
Je hebt 2 keer 2 volt van de ledjes, en er blijft dus (5-2*2)=1 volt over voor de weerstand. en stel dat er 20 milliampere door zo'n ledje heen. dan heb je in totaal 40 mA.
R=U/I=1/0,040=25 Ohm
De weerstand moet er een zijn van 25 Ohm

En de ampere's zitten gewoon in het draadje :Y)
ty ik snap het maar jij zegt dat ik 2 keer 2 volt heb ? maar moet het dan niet 4 keer 2 zijn?! oftewel ik kan niet 4 ledjes aan een 5 volt draadje hangen ?!

Verwijderd

er branden er toch maar 2 tegelijk? 1tje bij het ene relais en nog een bij de andere?

Verwijderd

Topicstarter
klopt ja sorry :) stom van me :D

klopt het schema trouwens volgens jou ?
ik wil nl morgen naar t electro winkeltje bij ons in de stad en de onderdelen gaan halen

ghe kei bedankt trouwens dat je me helpt :D

Verwijderd

ik ben (nog) niet zo thuis in NTC, potmeters etc. Dus ik kan niet echt bedenken wat er gaat gebeuren als de temp stijgt en de weerstand daalt. Want ik weet niet wat een potmeter precies doen, en hoe daarop reageert (jaja, n00b)

Verwijderd

Topicstarter
ik ben ook noob maar een ntc zorgt er voor dat de weerstand daalt dus de voltage stijgd de potmeter dat is gewoon een variable weerstand waar mee ik kan instellen hoeveel volt er uit eindelijk door t draadje gaat als het 28 graden is >>

stel de ntc haalt er 3 volt van af op 28 graden en ik heb een relai die schakelt op 6 volt dan zorg ik er voor dat die potmeter zo staat ingesteld dat hij er ook 3 volt van af haalt >> 12-3-3=6 maar waar dat ik niet over na heb gedacht wat er gebeurt als de ntc 0 volt weg haalt dus er in eens 9 volt op de relai staat :D

ik weet ook niet zeker of dat wel zo werkt als dat ik denk :D :)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 08:57
relais !?! :o

ik heb 1 woord voor jullie : Opamp !

Daar kun je precies mee doen wat je wilt, en je hebt maar 1 ntc nodig

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Opamp, hm , ik zal eens kijken hoe het dan moet..

Verwijderd

Ik heb hier nog een schakelingetje gevonden op circuitsonline.net

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000039.gif

R1 = 1 kΩ
R2 = 1 kΩ NTC
R3 = 10 kΩ
R4 = 220 Ω
P1 = 10 kΩ
D1 = LED
D2 = 1N4148
T1, T2 = BC 547B

"Deze schakeling laat boven een bepaalde temperatuur een LED branden. Komt de temperatuur weer onder de drempelwaarde, dan gaat de LED weer uit."

Dit zou je volgens mij als basis kunnen gebruiken voor wat je wilt.

- edit -
En kijk ook even hier. Wordt uitgelegd hoe en wat over de opamp, en hoe je 'm kan gebruiken icm een NTC

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 11:51 . Reden: ohm ]

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 18 maart 2003 @ 10:13:
Ik heb hier nog een schakelingetje gevonden op circuitsonline.net

[afbeelding]

R1 = 1 kW
R2 = 1 kW NTC
R3 = 10 kW
R4 = 220 W
P1 = 10 kW
D1 = LED
D2 = 1N4148
T1, T2 = BC 547B

"Deze schakeling laat boven een bepaalde temperatuur een LED branden. Komt de temperatuur weer onder de drempelwaarde, dan gaat de LED weer uit."

Dit zou je volgens mij als basis kunnen gebruiken voor wat je wilt.

- edit -
En kijk ook even hier. Wordt uitgelegd hoe en wat over de opamp, en hoe je 'm kan gebruiken icm een NTC
Waarbij je de W uiteraard moet vervangen door Ohm. Dat heeft te maken met het tekstformaat, de kleine letter Omega in het grieks is namelijk onze w :)

Verwijderd

kW voor een weerstand klopt idd niet echt :)
Copy/past foutje is veranderd

Verwijderd

Topicstarter
hej bedankt

ik ben net bij de electroboer geweest en die zei dan mijn schakeling wel klopt maar niet instelbaar is omdat het neit stabiel genoeg is >> hij kan de ene keer 28 graden pakken en de andere keer 25 of 30 pakken doordat de ntc en de potmeter niet stabiel kunnen zijn :)

hij zei dat ik een opamp moest gebruiken zo als jullie ook al zeggen ook vertelde hij dat er op electuur oid veel informatie was te vinden ook eerder in deze topic gezegd :) oftewel aan jullie heb ik meer :D

maar ik ga t vandaag eens bestuderen en morgen nog eens doen :) ty iig ! :)

Verwijderd

Zoek eens op LM35, die heeft een lineaire temp/spannings verhouding, kun je van de NTS/PTC weerstand niet zeggen.

Maar eigenlijk kun je de meest ideeen wel gebruiken, t'is maar net wat je wil ;)

Verwijderd

Ik heb een schema met een LM324 en een LM35, post dit vanavond wel even.
Voor de LM35 is er trouwens een IA , met zeer gunstige prijzen.

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:01
ja..dat wil ik weleens weten...wat doet een opamp precies???
en wat is de technische naam van een flip-flop, dus hoe heet dat ICtje???

Verwijderd

Wat een opamp doet staat hier, hier en ook hier.

• Robino
  • Laatst online: 29-11 18:54
Aangezien dit, naar mijn mening, zo'n waardevolle aanvulling is voor jouw project post ik het toch maar, ondanks dat we meer dan 1 maand verder zijn ;)

In het april nummer van Elektuur (van dit jaar) staat het volgende artikel: Temperatuur-aanduiding voor de PC. Met behulp van een Atmel controller (AT 89 C 2051) en een temperatuursensor (LM 75) laten ze op een bereik van 10 graden Celcius tot 70 graden Celcius een driekleuren LED, overgaan van blauw naar rood (via groen) aan de hand van de temperatuur! *D

Ze gebruiken daarvoor onderstaand schema:
Afbeeldingslocatie: http://elektuur.o4s.com/Elektuur/NL/Products/Magazines.nsf/0/3D4A89C2C4108F39C1256CF4002A8776/$File/l020380-51.jpg
Bron: Elektuur.nl

De gebruikte code voor de AT 89 C 2051 valt (gratis) op Elektuur.nl te downloaden. Aangezien bovenstaand schema niet groot is, zal je, als je interesse hebt tenminste, het nummer zelf even moeten kopen ;)

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

of jij neemt ff de moeite om het in te scannen en te uploaden ;-)

• Robino
  • Laatst online: 29-11 18:54
BJDI schreef op 01 May 2003 @ 21:29:
of jij neemt ff de moeite om het in te scannen en te uploaden ;-)
Bestaat toch ook nog zoiets als schending van auteurrechten, en als de topicstarter er geinsteresseerd in is kan hij het blad ook kopen :)

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 22:03

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Dit kun je volgens mij ook wel zonder electronica doen toch :?

Ik herinner me nog dat ik een keer een tandenborstel had die groen was en na 3 minuten ofzow knalgeel werd :) Ding kon je ook gewoon onder de hete kraan houden, was het in 10 sec. gebeurd, maargoed, dat leek gewoon een soort plastic te zijn...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Topicstarter
ty :) maarja ik bekijk t morgen allemaal wat beter , ga nu slapen truste!
Pagina: 1