Pc lijkt compleet in te storeten

Pagina: 1
Acties:

• MaDDoG
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

Topicstarter
Al een hele tijd draaide ik een systeem waar ik niet tevreden meer mee was, te veel perioden waarin ik moest wachten op 'iets'. Het enige wat het systeem bijna nooit deed was compleet hangen. Maar voor de rest was het gewoon erg brak.

Specs:
Athlon XP 1800+
MSI KT7266 Pro2 VER:2.0
2x 128MB Samsung DDR
1x 256MB Apacer DDR
Hercules Radeon 8500LE
Soundblaster Live! 1024 Value
Pinnacle PCTVPro
Reaktek RTL8139 Family
Maxtor 6L080L4 (80gb)
Samsung SV0844A (9gb)
Lite-on DVD Speler
AOpen 32x12x24 cd-brander

Dus gisteren begin ik met het compleet schonen van mijn pc, daar begonen de problemen pas echt.
Booten van winxp cd, alle partities op bijde harde schijven verwijderd. Een partitie op elke harde schijf aangemaakt, en begonnen met instaleren.

Alles ging goed tot bij het kopieren van de bestanden voor de setup (nog steeds lelijk dos kleuren scherm dus). Er waren een hele hoop bestanden die hij niet kon vinden. zoals mshtml.dll, riched20.dll, wdmaud.dll, cyzcoins.chm. Dit zijn gewoon een paar voorbeelden. Soms als ik op enter drukte voor een retry pakte hij de file wel. Andere files bnleef hij tot 30 keer toe weigeren.
Naast dat kwamen er ook nog af en toe van die schatige bluescreens langs. Altijd met DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL de geheugenadressen (of wat die hexcodes ook mogen zijn) wisselde wel eens. Maar het bleef een harde stop melding. Ik heb geen enkele structuur kunnen vinden in tijd volgorde of momenten waarop deze zich voordeden.

Ik dus leuk op internet zoeken wat de reden van die melding kan zijn. Blijkt dat uiteraard een heerlijk algemene foutmelding te zijn die een hoop oorzaken kan hebben (zoals ook al hier in de faq vermeld) Ik er een hele batrij uitgeprobeerd.

Om even het idee slechte cd uit te sluiten, ik heb 3 verschillende winxp cd's, van verschillend mensen etc. Op elke cd dezelfde soort problemen, al waren het wel vaak per cd andere files die hij niet kon lezen en "niet windows xp correct" waren.

Bij al deze problemen had ik dus gemiddeld 40MB op mijn harde schijf staan. Ik heb beide harde schijven geprobeerd.

Dingen die ik al geprobeerd heb. Alles uit mijn pc halen behalve de videokaart, en daarbij alk geheugenreepje apart geprobeerd. Bios instellingen op default, en op high performance default geprobeerd.
Elke cd in en mijn brander en in mijn dvd speler geprobeerd.
Ik heb in totaal wel een stuk of 40 keer de windows setup gestart.

Beste wat ik er uit gekregen heb:
Nu windows met mijn zelfgefabriceerde windows xp cd met sp1 erop geinstaleerd gekregen na de volgende files niet te hebben kunnen lezen bij het kopieren van de files van de setup:
wdmaud.drv
mlang.dll
mlang.dat
tourW.exe
usrv42a.dll
usrv80.dll
usrvoico.dll
usrvpa.dll
Voor mij dus een hele goede score, en dat zonder bluescreen.
Alles leek het re-de-lijk te doen. Nu krijg ik nog steeds af en toe dezelfde DRIVER_IRQL_blabla blue screens, ik heb nog niet meer durven te instaleren dan mijn geluidskaart. Wat ook niet lukt. Hij vind alles prima, maar zodra hij de files begint te kopieren krijg ik de error dat er een error is. "Data invalid" ook een hoop over op het i-net kunnen vinden (not). Maar alles wat ik wel vond bracht als oplossing de permissies met regdt32 in HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Enum/PCI en dan een bijbehorende VEN_*** te veranderen in full controll, nu heb ik ze ondertussen allemaal aangepast en het probleem blijft bij mij uiteraard wel gewoon.

Vanuit windows nog een verse instalatie gedaan, maar na het herstarten van de pc en het beginnen van de setup weer een ander bluescreen, iets over een verkeerde regel in een nodig bestand (ik werdt het schrijven van alle bluescreens en foutmelding en bestanden moe). Ook een STOP melding (geen DRIVER_IRZL_blabla ditkeer), maar onder de STOP melding nog iets over de setupdd.sys.

Ik hoop dat een par mensen de tijdnemen deze lap tekst te lezen. Ik ben ondertyssen erg cynisch en moedeloos geworden.

Ik heb tegelijkertijd nog een beetje een offtopic vraag. Zijn er uberhaubt bedrijven die een zelfbouw pc zoals de mijnen kunnen en willen doormeten/nakijken/fouten constateren.
Ik heb in de afgelopen jaren ontzettend veel van computers geleerd door alle problemen die ik ermee heb gehad (meerdere systemen :)) Maar ik zou nu voor de verandering wel eens gewoon een keer willen werken met dat ding.

ps. Mijn floppydrive is dood dus een paar test heb ik niet kunnen doen. (Alle test die ik deed voor de grote opruiming zoals sisoft miranda, konden geen fouten constateren).

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

Verwijderd

Ik ken je frustraties en heb ze erg vaak gedeeld:) Geef de moed echter niet op, want je systeem gaat hoe dan ook stabiel lopen.

Ik heb ooit met een vriend van me een heeeeele hoop gekloot gehad met een xp install op zijn pc, rare foutmeldingen, ook bestanden die hij zogenaamd niet kon vinden, en wat bleek, zijn geheugenreepje was gaar.. nieuwe erin en gaan met de banaan..
Haal eens al die geheugenstrips eruit en probeer eens met bijv alleen die 256mb dimm.. Als die geen oplossing biedt, probeer dan ook allebei de 128mb reepjes (stuk voor stuk niet tegelijk, ff de "mogelijke kapotte uitzoeken")..

Ik DENK dat dat het probleem is hoor, maar weet het niet 100% zeker.. probeer dat even, en post ff wat je bevindingen zijn:) succes.

/edit/
ik zie dat je op een helpdesk werkt?? waar? heb ik ook gedaan, bij Planet Internet in Amersfoort.
/edit/

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 02:31 ]

• MaDDoG

MaDDoG

De brakste schakel

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 March 2003 @ 02:28:
Haal eens al die geheugenstrips eruit en probeer eens met bijv alleen die 256mb dimm.. Als die geen oplossing biedt, probeer dan ook allebei de 128mb reepjes (stuk voor stuk niet tegelijk, ff de "mogelijke kapotte uitzoeken")..

Ik DENK dat dat het probleem is hoor, maar weet het niet 100% zeker.. probeer dat even, en post ff wat je bevindingen zijn:) succes.
Dingen die ik al geprobeerd heb. Alles uit mijn pc halen behalve de videokaart, en daarbij alk geheugenreepje apart geprobeerd
niet lullig bedoeld hoor :) Maar jammer genoeg geen oplossing meer. Al moet ik eerlijk toegeven, ik heb de 128mb geheugen strips wel samen geprobeerd (what are the chances) Ik zal het nog even met bijde los proberen.

Helpdesk is niet zo ontetend boeiend :) Helpdesk voor internet bankieren. Meestal gewoon domme klanten, geen lastige problemen.

/edit: mochten jullie me nooit meer zien is het dus flink misgegaan :)

[ Voor 5% gewijzigd door MaDDoG op 13-03-2003 02:40 ]

to repetitive music."

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07-2025
Ok, ik lees dat de FAQ's op GOT al doorgespit en alles al uitgeprobeerd heb.

Wat ik je kan aanraden is dit:

Eerst haal de laatste bios update voor je mobo, en installeer deze (indien mogelijk)

Dan probeer eens een installatie vanaf een KAAL systeem.
Dus 1 mobo, 1 reepje geheugen, 1 HD op ide 1 master, 1 CDROM ide 2 master en 1 videokaart.
De rest van je pci kaarten uit je systeem en haal de floppy kabel van je moederbord of floppydrive.
Controleer dan de IDE kabels of deze goed op je bobo zijn aangesloten.
Dan reset je bios door of het batterijtje er voor een paar minuten eruit te halen, of dmv de op het moerbord aanwezige jumpertje, zie manual.
Bij de eerste start, naar je bios, Fail safe instellingen gebruiken, en je floppy controler disablen en op het eerste scherm de 'Drive A' 1.44 floppy verwijzing op 'None' zetten (je floppy was dood, dus winxp niet gek maken met een niet bestaande floppy.
Ook ff onder P&P / PCI configuration de 'Reset Configuration Data' op enabled zetten. (staat onder: Pnp OS installed?)
(Ik ga even van een Award bios uit)
Save de instellingen en reboot

Tot zover het bios, nu boot eens en probeer winxp te installeren.
Als het nog niet wil, kijk cpu temperatuur nog eens na, run een memtest voor je geheugen, meet de 5, en 12 volt lijnen eens na, probeer een andere voeding......etc etc, het standaard verhaal....

edit:

Wat FireAngelnl hieronder zei over de DLED (als je die hebt)
Je kunt het nakijken of hier iets fout gaat.
Maar die DLED is voornamelijk om fouten te vinden tijdens de POST en daar kom je door omdat je de setup van WinXP op kan starten.
Naja probeer als het kan eerst je bios up te daten door een nieuwe floppy in je systeem te hangen of door bij iemand ff een (bootable)cdrommetje te branden.

hmmm 3 uur alweer, moet toch maar eens gaan slapezzzZZZzzzzZZzzzzZZzzzz

[ Voor 20% gewijzigd door ^Ripper op 13-03-2003 03:00 ]

Verwijderd

Is inderdaad de volgende stap, maar even een vraagje tussendoor.. dat mobo wat je hebt, is van msi, en volgens mij heeft die DLED, geeft die geen fout??

en inderdaad, met een compleet kaal systeem booten, pci videokaart(als niet werkt agp proberen), verder niks erin behalve reepje geheugen en 1 hd(en natuurlijk de cdrom)..

werkt dat niet, dan ff kijken of je een diskettestation kan lenen bij iemand, en ff een bios updateje doen.. en tegelijk ff kijken of je wat testprogjes kan regelen op die diskette..

als dat NOG niet werkt, dan zou ik er toch vanuit gaan, dat je moederbord of beschadigd is, of je processor.. maargoed, daar zijn we nog lang niet beland..

• MaDDoG

MaDDoG

De brakste schakel

Topicstarter
Ok, the story so far:
Ik was toch te onzorgvuldig/ongeduldig blijkbaar. Kaal ststeem gemaakt, bios gereset:
Eerste cd: Ging heel voorspoedig, op het laatst een bestandje dat niet lukte, met mijn ervaringen was ik daar blij mee. Kwam in de 32bit omgeving. Dikke foutmelding (SXS.DLL Syntax error in manifest or policy file: D:\I386\asms\6000\MSFT\WINDOWS\COMMON\CONTROLLS\CONTROLLS.MAN" on line 0 (hoe kan één regel wat in een bestandje zo goed verstopt staat zo belangrijk zijn :P)). Aangezien het om de cd ging (D:\) gaf ik de cd de schuld.
Tweede cd: Gaf bij het kopieren van bestanden weer dezelfde structurele fout aan als de laatste keer, afgebroken en de cd de schuld gegeven.
Derde cd: Alles verliep goed, kon even een bestandje niet lezen, maar met de retry ging het goed, instalatie verliep ook geheel zonder fouten. Deze jongen blij.

Volgende stap, netwerkkaart instaleren: Netwerkkaart er in, computer opgestart. Blijft hangen bij "Checking NVRAM.." (ja, dat is al snel), reset, monitor ging niet eens meer aan. Stroom er af. Computer start op, geen netwerk kaart te vinden. Computer uit. Andere netwerk kaart er in (En ik had bij deze juist twijfels). Opgestart. Gevonden, ingesteld voor router. Ik heb weer internet :D.

Nu de volgende vraag. Wat is wijsheid als volgorde van testen en waar moet ik op letten. Per onderdeel wachten tot ik een BSOD krijg lijkt me een beetje traag. Kan ik het beste eerst mijn bios (ik blijk trouwnes de gelukkige eigenaar te zijn van een amibios) tunen zodat ik weer op 1.53Ghz draai ipv 1150Mhz? Of eerst de ram voor ram stripje? Kan ik trouwens mijn ram ook goed testen zonder dat alom bekende programma wat op floppy moet?

Ik heb het gevoel dat ik een roman aan het schrijven ben... maar dat voor de tweaker/geek :)

ps. Dled heeft een keer waarschijnlijk een foutmelding gegeven in al die keren. Dat vermoed ik omdat mijn moederbord hard aan het piepen was en niet op wou starten (stroom er af en toen lukte het weer). Dus fout geheugen zat ik ook al hard over na te denken.

Maar verder ben ik al weer een stuk opgewekter, ik heb een foutloze windows instalatie achter de rug.

to repetitive music."

Verwijderd

Kijk, vooruitgang:)

maar, ik denk toch echt dat 1 van die stripjes geheugen kapot is doordat je hebt overgeclocked oid (hoeft daar niet van te komen). Misschien is je netwerkkaart ook wel kapot.. wat je het allerbeste even kan doen: nieuw stripje geheugen halen als dat kan, en ff een andere netwerkkaart proberen.. Als hij het dan wel doet, dan lag het dus wel aan het geheugen of de nic, zo niet, dan krijg ik zo mn twijfels bij het moederbord zelf, maargoed, test dat eerst maar ff.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er zijn wel meerdere geheugen-test programma's, ik weet er alleen niet zoveel uit mijn hoofd. Eentje die ik snel had gevonden met Google: hier. Al blijft MemTest86 (3.0) erg super werken. :)

Op het eerste moment verdenk ik ook het geheugen, maar dat hoeft dus niet zo te zijn. Hier was een tijdje terug mijn mobo brak, waardoor ik ook erg veel instabiliteit had. Als je echt zeker wilt weten of het geen driver probleem is en je hebt alle tijd zou ik even Knoppix uitproberen. Dit is een linux distro. die je direct van je CD kan draaien, geen gekloot met installaties dus. Daarin kan je even met mozilla of Gimp spelen om je bak een beetje te stressen. Bij mij was het iig. zo dat m'n systeem ook best onstabiel was in linux.

• MaDDoG

MaDDoG

De brakste schakel

Topicstarter
Denk niet dat het een driver probleem. Bij het instaleren had ik helemaal geen software meer op mijn pc staan.

Na het instaleren van sp1 en het herstarten had ik geen internet meer. Netwerk geprobeerd. Ook niet.
Ik mijn pc weer uitgezet. Netwerkkaart verplaatst (irq leek hetzelfde als die van mijn videokaart: 16). Vond mijn netwerkkaart opnieuw. DNS nummers instellen en ik had weer internet. Kan dit ook een slechte netwerkkaart betekenen? Dan haal ik vanavond nog een 3com kaartje.

to repetitive music."

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Het lijkt wel zwaar op een geheugen probleem.. of een mobo probleem.
Mischien ter overvloede.. al de bios fail safe settings geladen ?

• MaDDoG

MaDDoG

De brakste schakel

Topicstarter
Ik heb een amibios, kon de beschrijving niet letterlijk overnemen. Heb de bios helemaal gereset. Ik heb mijn 256 reepje apart geprobeerd, mijn twee 128 samen. En nu één 128 op een voor de rest helemaal kaal systeem. Bios staat nog steeds op de standaard instellingen.

Kon trouwens in mijn bios niks vinden bij mijn pcp/p&p configuration niks vinden wat leek op "Reset Configuration Data".

Ik kan natuurlijk ook nog steeds mijn laatste nog niet apart geteste reepje geheugen proberen. Maar dat ze alle drie kapot zijn lijkt me toch wel stug.

De BSOF zijn tot nu toe wel uitgebleven (maar ik ben heel de dag niet thuis geweest vandaag). Dat vond ik wel heel positieve ontwikkelingen.

to repetitive music."

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07-2025
Wat ik met de "Reset Configuration Data" bedoel is de DMI pool data waar alle hardware info in opgeslagen is.
Namelijk irq, dma, io range gebruik etc etc.
Na het resetten hiervan word alle info weer opnieuw ingesteld.
Ook inderdaad vermijd het sharen van irq's
Onder apparaatbeheer kun je zien welke apparaten welke interrupt gebruiken en zo kijken of er geshared word.
Als je interrupts te kort komt, kun je de com1 en 2 poorten in het bios disablen en zo interupt 3 en 4 vrijmaken voor gebruik (natturlijk alleen als je de poorten niet gebruikt en/of een ps/2 of usb muis hebt)

• NightOwlNL
  • Laatst online: 25-05 21:45
heel erg stomme vraag, maare is je master en slave configuratie in orde???

en nog een ander puntje

heb je een voeding met voldoende vermogen????

probeer eens ipv de dvd as cdspeler de cdfikker of andersom:)

en inderdaad, geheugen ff blijven controleren

dit is wat me nu zo 1,2,3 te binnen schiet , maar ik kan ook dingen mis hebben

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:02
Deze fouten krijg ik ook, maar dan is mijn systeem te hoog overgeclocked (fsb van 190 en hoger :D)
Is jouw systeem 100% non-oc ?

• MaDDoG

MaDDoG

De brakste schakel

Topicstarter
@The_Dart: ik draaide zelfs op 1150Mzh ipv 1530Mhz, niet echt overgeklokt dus nee :)

@MR_WAZOO: 300W voeding. Master slave configuratie was en is in orde, maar ik had alles al afgekopeld in mijn pogingen op een cdrom (beide geprobberd) en harde schijf na.

@Ripper5555: Ik weet niet zeker of ik dat gedaan heb. Als de stroom van mijn moederbord afhalen, de baterij van mijn bios weghalen en het jumpertje op reset zetten niet voldoende is zou ik dat gemist kunnen hebben.
Eerste kaart die ik inbouwde was mijn netwerkkaart voor mijn internet verbinding. Had dus zonder geinstaleerd. En die deelde hij (windows? de overheid? mijn bios?) al meteen met mijn videokaart :(. Dus maar gewoon mijn netwerkkaart verpot :D. Want het aanpassen van een irq blijkt vrij lastig in winxp.

Hij lijkt het nu goed te doen. Alleen als ik een film bekijk, en ik doe dat lang genoeg. Komt er geheid een hele leuke nieuwe melding die ik ook nog nooit eerder gezien had (na een goede 15 sec het beeld te freezen maar het geluid wel verder te spelen): "microsoft windows detected and recovered from a device failure. Please save your work and reboot to restore full functionalaty." En ik zit in een 4 bit omgeving op 640x480 met een "this application has unexpectedly closed bla bla" van het programma waar ik mee keek. (100% zeker bij bsplayer en 80% zeker voor windows media player). Dacht eerst dat dat lag aan die foute geheugen module die ik er toch weer bij geplaats had (eigewijs als een ezel en nog steeds geen floppy drive, al heb ik er wel een geleend ondertussen). Maar na het verwijderen van de module heb ik het nog een keer gehad.

to repetitive music."

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 19:03

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

als ik dit zo doorlees lijkt het op een brak moederbord, heb je de mogelijkheid om moederbord te vervangen door een ander? zo ja ff proberen met zelfde geheugen, harde schijven, etc etc.
vraag anders ook eens aan een vriend/kennis of je een reepje geheugen mag lenen wat bij deze of gene wel goed werkt en probeer dat op t huidige moederbord

* Firestorm is af en toe blij dat ie tzelfde moederbord heeft als een vriend van em :)
Pagina: 1