dos -> xp: no go. dos -> 2k: succes.

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik heb met de netwerk boot diskette van www.nu2.nu de mogelijkheid om via dos een drive te mappen op een 2k bak. dit gaat perfect. dos kan de xp machine SOMS bereiken, maar meestal vind hij hem niet.

situatie:
- dos pc die goed in het netwerk zit, want hij kan 2k bereiken.
- winxp prof sp1 machine die ook goed in het netwerk zit, want andere xp
machines kunnen hem bereiken.
- win2k prof machine onder vmware op de xp bak, die bereikbaar is via dos. (hier
wil ik maar mee zeggen dat het netwerk in ieder geval fysiek goed is)

- alles draait op tcp/ip via dhcp. ik heb het ip van beide machines ook al een keer
vastgezet maar dat maakt ook niks uit.

probleem:
als ik doe 'net use z: \\xpbak\share' dan krijg ik een timeout, kan de pc niet bereiken. als ik doe 'net use y: \\2kbak\share' dan gaat het prima.

dit heeft zowieso niets met share rechten te maken, want dan krijg je met de nu2 boot diskette gewoon meteen een fout in de trant dat je wachtwoord fout is ofzo.

soms doet hij het spontaan wel, meestal als ik een kruisje sla werkt het wel.

de pc's kunnen elkaar pingen, wat ook nogal logisch is, want 2k wat fysiek op dezelfde machine draait als xp, is wel te bereiken.

ik had het idee dat de dos machine de pcnaam 'xpbak' niet associeërde met het ip van de xp machine, maar dit heb ik ook verworpen omdat als ik het ip vast knal in de lmhosts file, ik hetzelfde resultaat krijg.

ik heb de laatste tijd wel meer problemen om de xp machine te bereiken, met eigenlijk alle windows versies. in xp zit natuurlijk de welbekende namespace bug, dus dat kan lang duren, maar vanaf een win98 pc -> xp gaat het soms ook oertraag. ook als ik gelijk '\\xpbak\share' intik in verkenner gaat het traag.

qos pakket planner had ik btw ook al uit staan.

ps:
deze testsituatie was op de zaak. ik heb nu hier thuis hetzelfde gezeik. dit is een xp prof zonder sp1 machine, en exact hetzelfde probleem.

xp en netwerken, ik vind het maar 1 groot gezeik. formatteren en terug naar win2k had ik al in mijn achterhoofd, maar is in deze situatie nogal tijdrovend.

ik heb nu ook \\ipvanxpbak\share geprobeerd, zelfde verhaal, alleen krijg ik nu veel sneller dezelfde foutmelding, namelijk: error 53: the computer name specified in the network could not be located.

[ Voor 37% gewijzigd door smvs op 13-03-2003 09:42 ]

• smvs
  • Niet online
Laat ik heb ff over een andere boeg gooien. laat het DOS gebeuren maar zitten.

de vraagstelling luidt nu:
waarom kan ik met wat voor soort client dan ook wel soepel op 2k komen en niet op xp prof?

xp en 2k staan gewoon identiek ingesteld, naar mijn weten. gewoon alles op dhcp, internet werkt ook gewoon op beide etc.

het heeft ook niks met netbios te maken ofzo, want als ik intik \\ipxp\share dan kom ik er vaak ook niet op. hij kan gewoon de hele computer niet vinden.

het is gewoon echt een software probleem betreffende xp, omdat ik al uitgezocht heb dat het netwerk gewoon absoluut goed is.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Heb je de firewall in XP uitgezet :?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-08 22:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

CyberJ schreef op 13 maart 2003 @ 11:45:
Heb je de firewall in XP uitgezet :?
Dat was ook mijn eerste ingeving. Dikke kans dat het hem daar in zit. En ipv op computernaam eens op IP-adres van die XP-bak proberen. Dikke kans dat netbios oid uitstaan

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• smvs
  • Niet online
firewall staat hartstikke uit. er staat ook geen gekke software op zoals nav 200x wat de boel ook weleens wil blokkeren. ook als ik intik \\192.168.1.21\share dan krijg ik een error. error 53 dus, net als altijd.

netbios heb ik zowieso al handmatig aangezet (dus niet netbios via dhcp)en het ip staat nu ook vast.

[ Voor 20% gewijzigd door smvs op 13-03-2003 12:08 ]

• Bartjo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 14:46
smvs schreef op 13 maart 2003 @ 12:07:
netbios heb ik zowieso al handmatig aangezet (dus niet netbios via dhcp)en het ip staat nu ook vast.
Definieer 'NetBIOS handmatig aangezet' eens?
Volgens mij moet je namelijk ergens in je TCP/IP properties een vinkje zetten om NetBIOS over TCP/IP te enablen. Kan dat ook automatisch dan? :?

• smvs
  • Niet online
Bartjo schreef op 13 maart 2003 @ 12:11:
[...]

Definieer 'NetBIOS handmatig aangezet' eens?
Volgens mij moet je namelijk ergens in je TCP/IP properties een vinkje zetten om NetBIOS over TCP/IP te enablen. Kan dat ook automatisch dan? :?
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ippc/b/pics/netb.jpg

volgens mij maakt het geen flikker uit, want in 2k heb ik daar ook niet aan hoeven pielen.

• Bartjo
Dit bedoelde ik, ja. En ik dacht ook dat het standaard aan stond, maar je weet maar nooit ...

Ik denk er nog even over na ...

Edit: ben ik weer. Dan toch maar kijken of het aan de credentials ligt. Je moet een username en password opgeven.
Vanuit DOS (of een command prompt) zou dit moeten werken:
code:
1
net use * \\xpbak\share * /user:<jouw_account>

xpbak kan een computernaam of een ip-adres zijn. Dat tweede sterretje staat voor het password. Je wordt geprompt en kan door-enteren als je normaal gesproken zonder password aanlogt.

[ Voor 63% gewijzigd door Bartjo op 13-03-2003 12:45 ]

• smvs
  • Niet online
vanuit windows gaat het gewoon goed nu. \\ron\dron is een share op de xp bak.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ippc/b/pics/dronwin.jpg

vanuit dos kan ik alleen op de 2k bak komen en niet op de xp bak.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ippc/b/pics/dron.jpg

• Bartjo
En als je vanuit DOS nu eens wat credentials meegeeft, zoals in mijn vorige post?

Verwijderd

kijk eens bij de mapopties in de verkenner of je simple filesharing aan hebt staan zet dit dan uit.
Het zou het makkelijker moeten maken dat simple filesharing maar ik kan er totaal niet mee overweg en heb er alleen nog maar gezeik overgehad

• smvs
  • Niet online
Bartjo schreef op 13 maart 2003 @ 12:52:
En als je vanuit DOS nu eens wat credentials meegeeft, zoals in mijn vorige post?
heb ik gedaan. werkt ook niet. je geeft zowieso al wat mee want je moet ingelogd zijn met msnet, en ik ben ingelogd als administrator en ook met mijn administrator password.
Verwijderd schreef op 13 March 2003 @ 13:10:
kijk eens bij de mapopties in de verkenner of je simple filesharing aan hebt staan zet dit dan uit.
Het zou het makkelijker moeten maken dat simple filesharing maar ik kan er totaal niet mee overweg en heb er alleen nog maar gezeik overgehad
dat is het 1e wat ik uitgezet heb. je kan dan niet eens bij je ntfs rechten.. en daarvan staan er standaard een aantal dicht. ik heb de ntfs rechten gewoon helemaal open staan voor iedereen op beide partities.

simple file sharing is zo simpel doet het weer moeilijk wordt.

• durkagain
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 16:38
Dat is wel grappig, dit zelfde probleem had ik eens toen ik met een Windows ME client op een Windows XP (home) machine probeerde te komen. Hij "zag" gewoon de Windows XP bak niet. Eigenlijk moet ik zeggen, de CIFS service niet, want IP verkeer was wel gewoon mogelijk tussen beide bakken. Ik ben er nooit uitgekomen want ik had haast, toen heb ik maar een Windows 2000 machine gepakt en het was gelijk klaar...
Ik blijf deze thread even volgen want ben wel benieuwd hoe het nou zit... Hopen dat iemand DE oplossing heeft.
Oh ik heb ook ergens gehoord dat Simple TCP/IP services moesten uitstaan... Geen idee waar je dat kan uitzetten, maar goed.

Succes!

• smvs
  • Niet online
Dumb Ass Durruk schreef op 13 maart 2003 @ 13:39:
Dat is wel grappig, dit zelfde probleem had ik eens toen ik met een Windows ME client op een Windows XP (home) machine probeerde te komen. Hij "zag" gewoon de Windows XP bak niet. Eigenlijk moet ik zeggen, de CIFS service niet, want IP verkeer was wel gewoon mogelijk tussen beide bakken. Ik ben er nooit uitgekomen want ik had haast, toen heb ik maar een Windows 2000 machine gepakt en het was gelijk klaar...
Ik blijf deze thread even volgen want ben wel benieuwd hoe het nou zit... Hopen dat iemand DE oplossing heeft.
Oh ik heb ook ergens gehoord dat Simple TCP/IP services moesten uitstaan... Geen idee waar je dat kan uitzetten, maar goed.

Succes!
mooi dat ik geen uniek probleem heb.

simpel tcp/ip services zit gewoon in software -> windows onderdelen en staat standaard al uit... helaas.

• Jaccoh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11-2025
tja de TCP/IP stack van Windows XP is een beetje wack.. Ook bij heleboel antivirus producten levert dit grote problemen op (f-secure)..

Ook kan een windows XP client niet zo goed een w2k server benaderen als een willekeurig ander OS. MS zegt in hun knowledge base: This behavior is by design.. uh een bug dus? Of koppigheid?

• Bartjo
Jaccoh schreef op 13 March 2003 @ 13:59:
[...]
Ook kan een windows XP client niet zo goed een w2k server benaderen als een willekeurig ander OS. MS zegt in hun knowledge base: This behavior is by design.. uh een bug dus? Of koppigheid?
Geen bug... poging tot verbeterde security. En ik moet zeggen: de gedachte is goed.
Artikeltje dat e.e.a. verklaart (weliswaar voor telnet, maar gedrag is ook geldig voor andere soorten connecties).

• smvs
  • Niet online
Jaccoh schreef op 13 March 2003 @ 13:59:
tja de TCP/IP stack van Windows XP is een beetje wack.. Ook bij heleboel antivirus producten levert dit grote problemen op (f-secure)..

jesus christus, ik ben dus niet de enige en het ligt niet aan mij allemaal met die klote xp bak.

ik heb dus een eeuwigheid me lopen afvragen waarom alles zo traag was of helemaal niet wilde. maandje geleden f-secure er af geknikkerd, en meteen stukken beter. nav 2003: zelfde verhaal. het enige wat nog een beetje goed loopt is eigenlijk Grisoft AVG. en die is nog gratis ook.
dat stond al goed bij mij.

[ Voor 8% gewijzigd door smvs op 13-03-2003 14:20 ]

Verwijderd

hoeveel concurrent connections worden er eigenlijk al gemaakt met die XP bak aangezien er een harde limiet van 10 zit aan XP pro, XP home 5 geloof ik

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Misschien moet je, als je connectie wilt maken met een xp bak, je redirector in fullmode draaien.. ik zal morgen op de zaak wel eens proberen of dat werkt

Pvouput live

Pagina: 1