[Linux] Een HP all-in-one office printer delen, lukt dat?

Pagina: 1
Acties:

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:44
Uiteraard is het mogelijk een printer te delen in linux, ik heb de benodigde opensource drivers ook al gevonden. Nu is het probleem dat de printer waar het om gaat zo'n all-in-one ding is; printer, copier, fax en scanner... Ik heb me kapot gezocht maar ik denk dat het niet gaat lukken; is er een mogelijkheid om het ding zo te delen dat al deze functionaliteit werkt?
Ik neem aan dat die opensource drivers niet zijn geschreven om zaken als scan-functionaliteit ook te delen? Ik kan er in ieder geval niets over vinden. Als je een printer zoals dit model shared zoals je dat met een normaal model zou doen; neemt hij dan die functionaliteit ook mee, of kun je dat soort dingen gewoonweg vergeten?
Ik hoop dat er iemand is die me van een antwoord kan voorzien

Verwijderd

je kan proberen of je met vmware/wine/bochs hem kan benaderen en delen....
wat is het type? wat voor aansluiting?
gebruik je die fax functie ook?
die copier heeft toch niets van doen met de software?
't gaat dus om printen+scannen?

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ik heb me kapot gezocht maar ik denk dat het niet gaat lukken
Waarom?
Ik neem aan dat die opensource drivers niet zijn geschreven om zaken als scan-functionaliteit ook te delen?
Dat wordt wellicht lastig, maar niet onmogelijk. SANE leest gewoon een device uit, dus als je dat prog zover kan krijgen dat het device waar het omgaat via het netwerk uitgelezen wordt, is er niets aan de hand. Makkelijk? Nee. Onmogelijk? Denk het niet, maar wel lastig dus :) Edit: heb het even voor je opgezocht en het moet kunnen want er zijn zat sites die het hebben over SANE over network (google), maar nogmaals: je deelt dan dus a. een printer, b. een fax, c. een scanner. Niet één device, maar drie. That's all.

[ Voor 18% gewijzigd door wzzrd op 13-03-2003 00:03 ]

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Via ssh (-X) inloggen op de machine waaraan de all-in-one hangt om hem te bedienen.
Of via XDMCP en Xnest een grafische login maken op de workstations die toegang moeten krijgen tot de all-in-one.
En zorgen voor een benaderbare netwerk-share (/home delen?)

Je zult altijd naar relatief lokale oplossingen kijken, want een scanner/copier die twee verdiepingen hoger staat remote bedienen is niet nuttig (het levert wel een hoop geek-points op 8)7 )

[ Voor 1% gewijzigd door AlterEgo op 13-03-2003 00:14 . Reden: typo ]

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Welk model heb je? 'hp all-in-one' is nogal breed :).

Ik heb alleen ervaring met een HP Officejet 710, ook printer/copier/scanner/fax.

Voor de HP Officejets is er hpoj. Daarmee kun je je Officejet laten printen en scannen. Faxen is nog niet ondersteund. Kopieeren in zwart/wit kan zonder computer, voor kleur zal je moeten scannen+printen.

Voor het printen met Cups wordt een backend meegeleverd, andere systemen(lpd, pdq) kunnen naar een fifo printen. Scannen gaat met een backend voor SANE.

Printers zijn prima te delen, bijvoorbeeld met Cups. Je kunt Samba gebruiken om de printer makkelijk beschikbaar te maken voor Windows clients. Met SANE kun je ook een scanner delen, programma's om hier gebruik van te maken zijn er onder meer voor Linux en Windows.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• jsiegmund
Ok bedankt voor alle antwoorden... het probleem is dat het ding niet hier staat dus ik kan niet even snel een typenummertje lezen of wat dingen proberen. Dus probeer ik zoveel mogelijk info mee te nemen straks zodat ik niet meteen weer vastloop (er is namelijk ook nog geen internet verbinding aanwezig; gaat om en splinternieuw kantoor.

Jullie reply's hebben het dus over 2 aparte delingen; eentje van de printer met hpoj drivers, die ik dus al gevonden had. En de scanner met SANE, waar ik ook al een paar keer tegenaan gelopen was. Nu zie ik op die pagina van SANE wel scanners staan; maar dat zijn allemaal stand-alone modellen. Daardoor ging ik ervanuit dat een dergelijk programma de ingebouwde scanner niet zou kunnen vinden.
Ik weet het niet zeker (nog niet gevraagd) maar ik denk dat het genoeg moet zijn om vanaf de werkstations te kunnen faxen en scannen. Copier en fax mogen dus los blijven (dat zou ie normaal toch ook zelf doen denk ik?). Het is alleen NIET mogelijk om bijvoorbeeld met ssh in te loggen, of "even" een grafische interface te bouwen. Ik ben net zover dat ik een servertje kan bouwen met dhcp dns apache php en mysql, maar daar houd het dan ook wel ver op... geen doorgewinterde linux freak dus. Maar als jullie een goeie oplossing hebben die wel moeilijk is ga ik daar graag mee aan de slag; kan altijd leren natuurlijk :)

Dan lees ik bij Squat nog:
Voor de HP Officejets is er hpoj. Daarmee kun je je Officejet laten printen en scannen. Faxen is nog niet ondersteund.
Klopt, maar kun je zoiets dan ook delen zonder dat het problemen oplevert.

Wat voor mij de ideale oplossing zou zijn is dat de werkstations kunnen printen naar een normale printer (dus eentje die in het config. scherm erbij staat); dat zal wel lukken denk ik. En dan ook scannen met een druk op de knop. Die mensen hebben er absoluut 0 verstand van dus mogen ook geen moeilijke handelingen mogen doen.

Als er iemand dus nog goeie tips heeft hoor ik dat graag, ik ga zaterdag waarschijnlijk weer eens kijken dan zal ik dit hele topic eens door m'n printer halen (die trouwens gewoon een hp940 is op windows aangesloten :))

• jsiegmund
Nog een kleine toevoeging; dit alles moet gaan gebeuren vanuit text-mode linux... ik heb geen grafische interface tot m'n beschikking... moet kunnen neem ik aan maar ik ben dat tikken van commando's tegenover klikken met m'n muis ook nog niet echt gewend geraakt ;)
wat is het type? wat voor aansluiting?
gebruik je die fax functie ook?
die copier heeft toch niets van doen met de software?
* HP 85 OfficeJet, aangesloten op LPT poort
* fax functie is stand-alone ook goed, die hoeft niet gedeeld te worden
* en copier hoeft dus inderdaad niet softwarematig gestuurd te worden

[ Voor 43% gewijzigd door jsiegmund op 13-03-2003 17:33 ]

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

De scanner kun je delen met saned, een scanner daemon. Als je "man saned" leest zal je zien dat je /etc/services aan moet passen, en een configbestand voor xinetd moet toevoegen. Daarna kan een client de scanner aanspreken via de sane-net driver.

https://timelord.nl

Pagina: 1