Vaag probleem met Barracuda IV

Pagina: 1
Acties:

• DouweGNL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-03 11:31

DouweGNL

Ik ben tof.

Topicstarter
Heb in een PC een Barracuda IV 20GB (ST320011A) zitten. Heb echter het idee dat dit apparaat nogal gaar is, het hele systeem loopt soms namelijk compleet vast met het HDD ledje nog brandend. Dit terwijl de schijf (voor zover hoorbaar) gewoon stil ligt. Ook het beeld van de PC valt weg en werkelijk _niets_ helpt meer. Enkel de power-cable loskoppelen maakt dat ik nog kan rebooten... Run SeaTools! Hoor ik iemand roepen. Leuk, alleen heb ik elke keer als ik SeaTools wil draaien exact hetzelfde probleem :s

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ik zou je aanraden even ouderwets te troubleshooten.
dus met fdisk, format, scandisk en evt debug.

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:10
Ik heb een keer iets vergelijkbaars gehad en dat kwam door een IDE kabel die gaar was. Heb je nog een IDE kabel waar je even mee kan testen?

• DouweGNL

DouweGNL

Ik ben tof.

Topicstarter
@ Terw: Format? Zo ernstig ga ik liever nog niet... fdisk en scandisc kan ik wel ff proberen

@psmeets: Andere IDE kabel geprobeerd, ook bij deze kabel geen effect.

Nieuw hersenspinsel: het zou wel eens iets te maken kunnen hebben met de CPU in combinatie met de HDD. Probleem treedt namelijk op bij veeleisende applicaties, zowel van de CPU als HDD (denk aan bijvoorbeeld SeaTools, een spel als GTA3)...

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

Heb je ook al andere voeding geprobeerd?
(ander type en het liefst van wat hogere Wattage)

[ Voor 39% gewijzigd door Kleintje81 op 13-03-2003 00:39 ]

BF2 stats Systemen

Verwijderd

Brandend HD-ledje is vaak een van de kenmerken van een keiharde vastloper van het systeem, het hoeft dus helemaal niks met de HD te maken te hebben.

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Dat de HDD led blijft branden wil opzich nog niet zeggen dat de hd "vastloopt".
Zou bijv. ook heel goed kunnen dat een defect cd station de boel blokkeerd. Meestal hangt de pc dan wel maar hou je wel beeld.

Wat mischien ook wel een optie kan zijn is dat het mobo vervelend doet.. bijv door een defect of een slechte/foute driver.

Ik zou eens zoveel mogelijk hardware eruit halen.. en met een zo kaal mogelijke setup gaan proberen. Stap voor stap er iets bij tot het probleem terug komt.

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

Verwijderd schreef op 13 maart 2003 @ 00:51:
Brandend HD-ledje is vaak een van de kenmerken van een keiharde vastloper van het systeem, het hoeft dus helemaal niks met de HD te maken te hebben.
Nou het betekend dat het systeem ook de HD probeert te accessen, maar als de schijf niet actief is ofwel UIT staat, krijg je inderdaad een vastloper.

Heb het vroeger mooi met een HD bracket kunnen nabootsen door de schakelaar van die bracket uit te zetten, terwijl ie leuk in windows staat. >:)

BF2 stats Systemen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DouweGNL schreef op 13 March 2003 @ 00:07:
@ Terw: Format? Zo ernstig ga ik liever nog niet... fdisk en scandisc kan ik wel ff proberen

@psmeets: Andere IDE kabel geprobeerd, ook bij deze kabel geen effect.

Nieuw hersenspinsel: het zou wel eens iets te maken kunnen hebben met de CPU in combinatie met de HDD. Probleem treedt namelijk op bij veeleisende applicaties, zowel van de CPU als HDD (denk aan bijvoorbeeld SeaTools, een spel als GTA3)...
wel fdisken, maar niet formatten :?
Hoe wil je dan je hdd troubleshooten?

Persoonlijk draai ik nooit van dat soort disctooltjes om te checken of mijn hdd kapot is. Gewoon opnieuw fdisken formatten en scandisken, als je hdd gaar is gaat dat niet goed lukken, is je hdd goed knalt hij daar gewoon doorheen zonder probs (ok, er zijn af en toe vreemde gevallen * TERW_DAN denkt aan de cuda II 30GB :X)

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:43

mvds

Totally awesome!

Het is toch een vrij nieuwe schijf? Staat S.M.A.R.T. aan in de bios? Dan zou de schijf al iets van een zelfdiagnose moeten doen bij het opstarten, misschien dat ie dan al iets aangeeft.

• DouweGNL

DouweGNL

Ik ben tof.

Topicstarter
Hmm, systeem is weer *enigszins* opgeknapt, heb nóg een andere IDE kabel geprobeerd en die werkt tot nog toe prima.
Enige vage nu is dat het opstarten ongeveer een uur doet, maar goed, da's een ander probleem. Thx for the help, in ieder geval

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

Bij cuda'tjes IV heb ik dat soort kwalen zoals de jouwe ook wel eens, en dan ligt aan de Powerconnector :S

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kleintje81 schreef op 13 March 2003 @ 00:55:
[...]

Nou het betekend dat het systeem ook de HD probeert te accessen, maar als de schijf niet actief is ofwel UIT staat, krijg je inderdaad een vastloper.

Heb het vroeger mooi met een HD bracket kunnen nabootsen door de schakelaar van die bracket uit te zetten, terwijl ie leuk in windows staat. >:)
Tijdens vrijwel de meeste (echte!!!!!) vastlopers brandt de HDD led. Deze brand meestal ook als je proc dood is off iig als je mobo niet wilt booten.
Het probleem zat denk ik dus ergens anders liggen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1