PC start niet op na inbouw cpu

Pagina: 1
Acties:

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14
Enkele weken terug dacht ik een veiling een nieuw Atlon moederbord te kunnen kopen.
Uit de bestaande PC: Asus K7C Terminator barebone de cpu (AMD XP 1800+) , IBM DTLA 30745 (45 Gb) gehaald

Koop bleek een miskoop. Dus nu weer Barebone (vga+sound on-board) in elkaar gebouwd.

Maar nu start de PC niet meer op (geen beeld)
Search bekeken: mogelijk CPU / Moederbord /Voeding defect.

probleem: opstarten-> geen beep ten teken 'einde POST'
Ik zie LED gaan branden, hoor de fans maar dan hoor ik de Harddisk niet gaan spinnen.
Heb de CMos al gereset, geen verandering.

Uitzetten: de aan/uit knop 3 seconden ingedrukt houden: werkt !
Dus lijkt mij dat moederbord in orde is.

CPU kan ik niet veranderen, voeding evenmin.

Heeft iemand een aanvulling ?

PS te veel koelpasta op cpu ook een mogelijkheid ?

[ Voor 9% gewijzigd door Brothar op 12-03-2003 22:37 ]

eagle

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Probeer het eens met alleen cpu en geheugen (dus zonder hdd), mocht dit niet werken, dan even de cpu eruit pakken en goed kijken of er geen beschadigingen zijn (core en pinnen)

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:35

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

De laatste keer dat mij dat gebeurde, zat er een verdwaald schroefje klem tussen mobo en kast....

Specs

Verwijderd

Brothar schreef op 12 March 2003 @ 22:31:
Enkele weken terug dacht ik een veiling een nieuw Atlon moederbord te kunnen kopen.
Uit de bestaande PC: Asus K7C Terminator barebone de cpu (AMD XP 1800+) , IBM DTLA 30745 (45 Gb) gehaald

Koop bleek een miskoop. Dus nu weer Barebone (vga+sound on-board) in elkaar gebouwd.

Maar nu start de PC niet meer op (geen beeld)
Search bekeken: mogelijk CPU / Moederbord /Voeding defect.

probleem: opstarten-> geen beep ten teken 'einde POST'
Ik zie LED gaan branden, hoor de fans maar dan hoor ik de Harddisk niet gaan spinnen.
Heb de CMos al gereset, geen verandering.

Uitzetten: de aan/uit knop 3 seconden ingedrukt houden: werkt !
Dus lijkt mij dat moederbord in orde is.

CPU kan ik niet veranderen, voeding evenmin.

Heeft iemand een aanvulling ?

PS te veel koelpasta op cpu ook een mogelijkheid ?
Heb je 1 "reepje" geheugen op het mobo?
Ik heb een paar weken geleden bij een pc ook zoiets meegemaakt:
pc start niet op, geen beep en ook geen beeld.
Fans voed/procc. draaiden wel.
Nadat ik het geheugen eruit gehaald had en weer terug geplaatst had
starte de pc weer gewoon op.

• Brothar
Intussen heb ik de PC waarmee ik deze melding plaatste, afgesloten. Dit om de monitor daarvan aan de barebone te zetten.

Ik ben begonnen de cpu eens te bekijken. Dus koeler eraf, reinigen met wasbenzine: ik dacht een klein scheurtje te zien op de core, en dat terwijl ik toch niet veel kracht heb uitgeoefend bij het eerder plaatsen van de koeler.
Nu had een mede-tweaker een eendere ervaring gemeld bij een eerder topic: toen hij opnieuw de koeler plaatste draaide zijn pc opeens wel.

Dus op hoop van zegen: nu minder koelpasta gebruikt, en koeler geplaatst.

Terwijl de kast van de barebone open lag, heb ik een connector van een FSB-dipswitch gebruikt om nogmaals de CMOS te wissen (=wissen van de instellingen van de BIOS -> nu dus op default).
Tegelijkertijd ook de 2 FSB-dipswitches gecontroleerd. Het moederbord gebruikt 2 dipswitches waarop de FSB (op elk !?!, NB niet door een combinatie van beid, maar 'dubbel' !) moet worden ingesteld. Dus allebei - zeker - op 133 gezet.

PC maar weer aangezet, en - hij doet 't ! Meteen maar RedHat 8 geïnstalleerd op de vrijgelaten ruimte. vandaar dat ik de raadgevingen heb gemist, waarvoor (toch) mijn dank.

Conclusie: Blijkbaar scheurt de core van de AMD snel (als het tenminste echt een scheurtje was), en houdt de AMD er niet van een andere cooler te krijgen, of overgebouwd te worden!

Dat wordt dus een mailtje naar AMD !

PS.:
- draaien zonder HD had ik wel gedaan (voedingsstekker losgetrokken), maar boven vergeten te melden.
- geheugen heb ik niet verwijderd.
- ik heb geen schroefjes gebruikt: bij Barbone zit alles (behalve HD, CD-rom, cpu geheugen) al geïnstalleerd.
En bij het plaatsen van HD/CD-rom had ik maar 8 schroefjes gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door Brothar op 13-03-2003 01:43 ]

eagle

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Alleen het feit al dat je pc het weer doet met de huidige cpu zegt al dat er niks mis is met de cpu. Als er echt een scheur in de core zou zitten dan doet ie het echt niet meer hoor :)

• Brothar
Wat is dan de oorzaak geweest ?
(NB "haarscheurtje"van halve centimeter'. Kan ook een krasje vol oude koelpasta zijn geweest bij nader inzien).

Mogelijke oorzaak kan dan zijn geweest: FSB1 op 133, en FSB2 op 100. Dan wil-d-ie inderdaad niet opstarten, zo stond in de manual. Maar ik dacht toch zeker de dipswitches bij aanvang goed te hebben ingesteld.

(Ik denk dat ik je toch gelijk moet geven, en dat dit het aannemelijkste is. Shit, daar gaat mijn status als Tweaker).

[ Voor 7% gewijzigd door Brothar op 13-03-2003 01:49 ]

eagle

Pagina: 1