[Mic] Zang opnemen, wat nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:37
Ik heb een terratec DMX 6fire 24/96 kaart met een grote jack ingang voor condensatormicrofoon op de 5,25" module.
1 analog mono microphone input (6,3mm jack) on front module - 24 Bit/96 kHz
see :)

Ik maak clubhouse, progressive house en clubtrance. Als ik nou zang wil opnemen heb ik wat beters nodig dan de dynamische mic die ik nu heb (voor simpele speech), de vraag is dus, wat heb ik nodig, en wat kost het. Ik verklap het budget nog niet, ik wil namenlijk gewoon weten wat ik er aan ZOU moeten besteden :).
Verder worden er geen andere dingen dan zang mee opgenomen waarschijnlijk, het is iig geen noodzaak :). Besef je wel dat bij bij clubhouse de zang vrij droog te klinken zal zijn, er valt dus niet al te veel te redden met nabewerking ;).

En als ik een mic met fantoomspanning moet hebben, wat komt daar dan nog bij? Waar komt die stroom vandaan?

Ik heb ook geen mengpaneel omdat alles via mijn terratec gaat. Ik gebruik reason, vst's en geen externe synths enkel een keyboard die als piano dient en die staat nu in zn uppie op de line-in...

[ Voor 12% gewijzigd door Makkelijk op 12-03-2003 20:43 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Verwijderd

Voor zang zou ik een Shure SM58 nemen je hebt ze al 2e hands voor 70 euro, nieuw zijn ze rond de 140 euro. Iedereen zweer bij zijn eigen merk (ik zweer bij Shure) en het is gewoon een kwestie van smaak.

• Makkelijk
Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 20:52:
Voor zang zou ik een Shure SM58 nemen je hebt ze al 2e hands voor 70 euro, nieuw zijn ze rond de 140 euro. Iedereen zweer bij zijn eigen merk (ik zweer bij Shure) en het is gewoon een kwestie van smaak.
en waar sluit ik die op aan? :o
hebben die ene beetje een warme sound?

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

kan.. maar ik denk dat je misschien wat meer heb aan een condensator mic.. je kan ze amper vergelijken met een dynmaische mic.

voor een condensator microfoon moet je gewoon een leuk dingetje hebben en een leuk voorversterkertje (wel een must, vind ik)

voor club en trance is de natuurgetrouwheid wat minder van belang.. omdat er toch heel veel aan gedaan wordt. Ik heb zelf een superlux.. allround condensator mic die me erg bevalt tov een rode
voor 270 euro bij feedback incl. shockmound. ik dnek dat je een mooie optie hebt met zo een :) altijd zelf even proberen.

verder zat ik te ogen op een mind print voor versterker, erg goed voor zijn prijs, als je minder wilt betalen moet je toch snel naar behringer kijken

dan kan je og bepalen of je buizen wilt of niet.. hangt af van je persoonlijke smaak
DKasemier schreef op 12 maart 2003 @ 21:05:
[...]

en waar sluit ik die op aan? :o
hebben die ene beetje een warme sound?
digitale ingangen.. tja ...
warm of niet warm..
dat is een eigenschap die je erin "brand"

[ Voor 15% gewijzigd door gitaarwerk op 12-03-2003 21:07 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Als je soundcard een jack-ingang heeft kun je er vanuit gaan dat die dus geen fantoomvoeding kan leveren. Dan heb je met een condensatormic twee opties: in sommige mics kun je een batterij doen. Zo niet, dan moet je een mic-voorversterker hebben (of een mixer, want daar zitten er meer op). Die Shure SM58 is een dynamische mic, die heeft dus geen fantoomvoeding nodig en kun je gewoon met een XLR->Jack snoertje aansluiten op je pc.
De kans dat die microfooningang van je geluidskaart een beetje goed genoeg klinkt om een kwalitatief wat betere mic op aan te sluiten is vrij klein, dus ik zou altijd met een externe mic-preamp werken, dan kun je ook met een gebalanceerd snoer werken en heb je dus minder last van ruis.

Die SM58 is op zich niet verkeerd, maar heeft weinig hoog en is niet echt erg warm van klank te noemen. Het is vooral een hele stevige, multi-inzetbare mic. Voor alleen zang en zeker als je vrouwenstemmen gaat opnemen zou ik een condensatormic kopen van een gerenommeerd merk als AKG, Shure, Rode, Sennheiser, Neumann (duur maar erg goed).

Kijk voor tips over mics ook vooral ff in dit topic.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:58
sm58 natuurlijk of de beta58

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

zucht.. shure is best mooi, maar dat wil je niet in de studio gebruiken.. niet voor dit soort zang tenminste

• Makkelijk
Is een behringer B2 wat of heb ik een stuk meer aan de Rode NT1.
Wat komt er nou kijken bij die microfoons verder? Microfoonversterkers bij feedback beginnen bij prijzen hoger dan die microfoons. En is een mic versterker echt nodig? Is dat niet meer voor als je met meerdere mics werkt om bijv. een band op te nemen?

Wat is de meest betaalbare optie om die zang practisch geruisloos van mic naar wave te krijgen?

De bedoeling van de plaatjes is wel min of meer dat ze op vinyl komen. Alleen tja er wórdt natuurlijk wel bewerkt aan de stemmen zoals al was vermeld :)

[ Voor 16% gewijzigd door Makkelijk op 13-03-2003 01:24 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:02

mr_petit

opperprutser

TheLemon schreef op 12 March 2003 @ 21:46:
Als je soundcard een jack-ingang heeft kun je er vanuit gaan dat die dus geen fantoomvoeding kan leveren. Dan heb je met een condensatormic twee opties: in sommige mics kun je een batterij doen.
Wat als die mic ingang nou gewoon een 6.3mm stereojack is?
elke normale geluidskaart levert een fantoomvoeding via een mic in met 3,5mm stereojack. Al die multimediamicrofoontjes zijn namelijk ook condensatormicrofoontjes (back-electret) zonder batterijtje.

op de site van terratec staat "1 analog mono microphone input (6,3mm jack) on front module - 24 Bit/96 kHz", maar ja, dat kan ook inhouden dat je er geen stereomic op kan aansluiten.

je kan ze bellen voor technische vragen, dus dat zou een oplossing kunnen bieden...
indien er een fantoomvoeding in zit moet 'ie natuurlijk ook voldoende spanning leveren (de stroom zelf is geen issue).

Echter loont het in mijn ogen altijd om (bij een kwaliteitsmic) een goede mic versterker te kopen: microfoonvoorversterkers in/op geluidskaarten zijn nou niet bepaald geluidsarm (daarnaast kan je ook storing hebben van bijv. je hdd die je er doorheen hoort ratelen)

Voor de rest zou ik absoluut niet voor een SM58 gaan: het is een leuke stagemic, omdat je er iemand mee knock-out kan slaan en vervolgens doorzingen, maar in een studiosituatie worden eigenlijk nooit dynamische mic's gebruikt, tenzij de geluidsdruk te hoog is (wordt ook steeds minder een issue).
Qua klank is een condensatormic heel 'sprankelender'(hoe je het ook maar wilt noemen), en dit geldt zeker ook voor zang.

"man is not truly one, but truly two,"

• Makkelijk
mr_petit schreef op 13 March 2003 @ 01:48:
[...]

Wat als die mic ingang nou gewoon een 6.3mm stereojack is?
elke normale geluidskaart levert een fantoomvoeding via een mic in met 3,5mm stereojack. Al die multimediamicrofoontjes zijn namelijk ook condensatormicrofoontjes (back-electret) zonder batterijtje.

op de site van terratec staat "1 analog mono microphone input (6,3mm jack) on front module - 24 Bit/96 kHz", maar ja, dat kan ook inhouden dat je er geen stereomic op kan aansluiten.

je kan ze bellen voor technische vragen, dus dat zou een oplossing kunnen bieden...
indien er een fantoomvoeding in zit moet 'ie natuurlijk ook voldoende spanning leveren (de stroom zelf is geen issue).

Echter loont het in mijn ogen altijd om (bij een kwaliteitsmic) een goede mic versterker te kopen: microfoonvoorversterkers in/op geluidskaarten zijn nou niet bepaald geluidsarm (daarnaast kan je ook storing hebben van bijv. je hdd die je er doorheen hoort ratelen)

Voor de rest zou ik absoluut niet voor een SM58 gaan: het is een leuke stagemic, omdat je er iemand mee knock-out kan slaan en vervolgens doorzingen, maar in een studiosituatie worden eigenlijk nooit dynamische mic's gebruikt, tenzij de geluidsdruk te hoog is (wordt ook steeds minder een issue).
Qua klank is een condensatormic heel 'sprankelender'(hoe je het ook maar wilt noemen), en dit geldt zeker ook voor zang.
Juist, nee ik weet het ik sluit wel op een een of andere manier mijn mic op de line in aan dan?

Zou je dan even kunnen uitleggen wat ik tussen mic en geluidskaart moet hangen, en wat dat ongeveer kost? :o

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:02

mr_petit

opperprutser

Wat je tussen je mic en geluidskaart moet hangen is een microfoonvoorversterker met phantoomvoeding.

welk type en wat het kost?
dat kunnen anderen je hier waarschijnlijk beter vertellen!

natuurlijk zijn die dingen naar verhouding heel duur, aangezien het niet zo'n mainstream produkt is (zit bijna altijd in een prof. mengpaneel).
Er zijn ook zat goede zelfbouwschema's btw

"man is not truly one, but truly two,"

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

die fantoomvoeding vor mic's voor de pc zijn niet meer dan 4,5 volts geloof ik.. ook wil je geowon niet je mic aangesloten hebben op 3,5mm plugjes..dat is rommel :r

verder is een behringer b2 beter dan een rode nt1
maar niet in alle opzichten, een rode is wat sprankeler.. een gulden middenweg tussen een rode nt1- en een rode nt2 is die superlux bij feedback die ik zei..

vrouwenstemmen schijnen goed te zijn (niet te scherp randje eraan) maar dat heb ik nog niet geprobeert..
Ik weet hoe een mannenstem moet klinken, en bij die mic komt die iig er perfect uit. (wat anderemensen vonden mijn mic ook goed, ongeacht hun wat duurdere hadden)

een microfoon guru (bouwt mic's zelf :7 8)7 ) zei tegen mij dat er geenslechte (normale mics dus, dus geen computer crap :P ) microfoons worden gemaakt, je zult alleen heel goed moeten weten wat je er mee wilt.. iedere mic is goed, alleen je moet em in zijn omgeving zetten..

rode nt-1 is meer mooi voor instrumenten, superlux is allround, behringer ook, alleen tikeltje minder clean, nt-k hele mooie zang microfoon, kost alleen weer wat meer

een voorversterker zie je in verschillende prijzen.

http://www.feedback.nl
http://www.thomann.de
http://www.musicstorekoeln.de

• Makkelijk
Gitaarwerk schreef op 13 March 2003 @ 08:12:
die fantoomvoeding vor mic's voor de pc zijn niet meer dan 4,5 volts geloof ik.. ook wil je geowon niet je mic aangesloten hebben op 3,5mm plugjes..dat is rommel :r
Dat gaat niet op ik heb geen 3,5mm plugjes :)
verder is een behringer b2 beter dan een rode nt1
maar niet in alle opzichten, een rode is wat sprankeler.. een gulden middenweg tussen een rode nt1- en een rode nt2 is die superlux bij feedback die ik zei..

vrouwenstemmen schijnen goed te zijn (niet te scherp randje eraan) maar dat heb ik nog niet geprobeert..
Ik weet hoe een mannenstem moet klinken, en bij die mic komt die iig er perfect uit. (wat anderemensen vonden mijn mic ook goed, ongeacht hun wat duurdere hadden)
thanx :)
een microfoon guru (bouwt mic's zelf :7 8)7 ) zei tegen mij dat er geenslechte (normale mics dus, dus geen computer crap :P ) microfoons worden gemaakt, je zult alleen heel goed moeten weten wat je er mee wilt.. iedere mic is goed, alleen je moet em in zijn omgeving zetten..

rode nt-1 is meer mooi voor instrumenten, superlux is allround, behringer ook, alleen tikeltje minder clean, nt-k hele mooie zang microfoon, kost alleen weer wat meer
Ik wil idd een zangmic, maar die nt-k is te duur...
een voorversterker zie je in verschillende prijzen.

http://www.feedback.nl
http://www.thomann.de
http://www.musicstorekoeln.de
Thanx.
En een mengpaneel met mic ingangen dan? Die zijn al goedkoper dan voorversterkers :|
Ik heb verscheidene mensen horen zeggen dat een voorversterker een beetje overdreven is! Ik heb zelfs al een producer horen zeggen dat alles overdreven is omdat hij zijn (mooie) opnames maakt met alleen de microfoon rechtstreeks aangesloten op zijn SB-Live. Maar ik kan zelf ook niet echt geloven dat hij geen uren moet editten dan ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 13-03-2003 10:40 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-07 22:17
Misschien is dit http://www.behringer.nl/0...ex.cfm?id=MIC100&lang=eng wat als mic preamp.

Ik heb er zelf geen ervaring mee.

[ Voor 13% gewijzigd door Jesse op 13-03-2003 11:10 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

dat zal al een leuke zijn Jesse, :)

pre-amps zijn vaak wat prijzig ja, maar vergeleken die in mengtafels zitten zijn deze velen malen beter

een goeie pre wordt vaak onderschat..maar je moet er goed rekening mee houden dat het allemaal een apart geluid maakt (of mee te maken is) wil je dat niet, is het ook niet nodig.. alleen een goeie voorversterkring uiteraard ;)

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik zou dan gaan voor een klein mengpaneeltje van wel een beetje kwaliteit, want die kun je altijd gebruiken. Die 'fantoomvoeding' waar hierboven over gesproken werd op alle soundcards is zeker geen 48V fantoomvoeding die je voor een condensatormic nodig hebt, een electret is NIET hetzelfde als een condensermic.
Ik sluit niet uit dat die Terratec het heeft, maar de kans dat je dan superkwaliteit met 48V hebt is vrij klein.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

idd.. ik dacht dat m-audio een leuke pre heeft..er schijnen nu veel nieuwe "kleine" semi/professionele kaarten/brackets uitgebracht te worden met behoorlijke kwaliteit.. misschien is dat wat, maar daar moet je even voor op het synthforum voor zijn, daar weet ik het fijne niet van

Pagina: 1