[*nix] de s en t in permissie-representatie

Pagina: 1
Acties:

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Ik weet waar ze voor staan, de s en t in een permissie-representatie als "drwxrwsr--". Maar aangezien ze op de plek komen van waar anders een x kan staan (of een -), hoe kun je dan zien of die x gezet is of niet? Ik geef toe, niet bijster belangrijke vraag, maar meer nieuwsgierigheid.

Verwijderd

Je het een aanduiding met een hoofdletter en met een kleine letter. In het eerste geval is de execute bit niet gezet, in het tweede geval wel. Kun je wel zien als je even speelt met een bestandje en daar wat testjes mee doet :)

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
ach so :). ja eerlijk doe ik niet zoveel met Linux, ik ben alleen bezig deze manier van permissies geven over te nemen voor een webapplicatie die ik aan het schrijven ben. nu loop ik op dit moment ook ineens tegen een 'echte' vraag aan:

ik wil het instellen van permissies zoveel mogelijk afschermen voor de meeste gebruikers. zo wil ik mijn equivalenten van chown en chmod ook alleen toegankelijk maken voor 'owner' en 'root'. dat ik kan ik doen door op mijn equivalent van 'directory' de setuid bit te zetten. alles wat er in zo'n directory door dezelfde leden van een groep geplaatst wordt, heeft dan de owner van de 'directory', waardoor ze niet aan chown en chmod kunnen komen mbt die 'files'. da's heel mooi, maar ik zou graag willen dat ook die setuid bit niet speciaal gezet hoeft te worden door een gebruiker die de 'directory' aanmaakt. ik begrijp dat je daar in *nix umask voor hebt, maar als ik dan een umask maak die ervoor zorgt dat standaard die setuid gezet wordt, heb ik dat ding niet alleen op 'directories', maar ook op 'files'. Is dat erg? Hoe gaat dat in *nix? (hmm wacht ik moet gaan spelen op de prompt he...nouja goede tip wel...maar ik snap het niet, ik mag maar getallen invoeren van octal 000 tot 777 terwijl m'n eigen umask 0022 is...)

(in mijn webapplicaties zijn 'directories' en 'files' database-records met velden voor owner, group en permissions, vandaar dat ik zo'n berg werk doe om dat heel unix systeem te clonen :)

[ Voor 20% gewijzigd door Genoil op 12-03-2003 19:43 ]