Toon posts:

is altijd op standby schadelijk voor een laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 357 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een laptop die wij 'savonds als wij hem niet meer gebruiken altijd helemaal uitzetten (=shut down). Overdag doen wij hem meestal gewoon dicht en gaat hij op standby, lekker makkelijk. Nu lijkt het mij ook wel makkelijk om 'm 'savonds gewoon op standby te zetten, dus eigenlijk nooit meer helemaal uit te zetten.

Mijn vraag is of dit zomaar kan, of dat dit de levensduur van de laptop toch behoorlijk verkort? Dus is het schadelijk?

Verwijderd

Als de laptop standby staat, staat hij toch ook uit!! Alleen schrijft hij van te voren alle instellingen waar hij op dat moment mee bezig is weg op de harde schijf en start deze weer op bij inschakelen. Dus ik kan me niet voorstellen dat het schadelijk zou kunnen zijn!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zet die van mij altijd op standby.
Zelfs als ik van huis naar school ga, het komt niet vaak voor dat ik mijn systeem helemaal uitzet.

En ik kan me niet voorstellen dat het de levensduur verkort eerlijk gezegd.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb 2 laptops, waarvan er 1 een linux-router is, ding is nu al 2 maanden up, en werkt prima. Build-In UPS kan je wel zegguh :)
Andere laptop hibernate ik altijd (slaapstand) Stand-By is niet helemaal uit zover ik weet. want uit je slaapstand zie je niet je bootscherm.
Maar of het nu kwaad kan, dunno, misschien ligt het meer aan de accu die erin zit en type lader.

Ey!! Macarena \o/

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Hibernate is inderdaad alles op HDD kwakken, en 'echt' uit gaan.

Bij standy gaat alles uit, maar het RAM-geheugen wordt onder stroom gehouden. Dit gaat ten kosten van de batterij, mijn laptop kan ongeveer 4 dagen op standby staan met een volle batterij.

Voordeel van standby (en hibernate) is, dt de laptop vliegensvlug weer beschikbaar is, en ook dat alle geopende programma's nog steeds runnen.

Doordat 't geheugen continu onder spanning wordt gehoude *zou* het *in principe* kunnen zijn dat de levensduur achteruit gaat, maar nooit zoveel als van een server die 24/7 z'n rondjes draait. Ik zou me er in elk geval geen zorgen over maken.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

fijn! ik heb altijd gedachts dat dit schadelijk was, ik denk niet dat ik mijn laptop nu nog vaak uit zal zetten :)

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Roy

Hobbies?

Ik heb nu ook een half jaar een notebook, en ik denk dat ie in totaal een paar dagen echt uit geweest is. Ik doe hem altijd op standby, en ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Dus het zal wel niet schadelijk zijn :D

Inderdaad...

• Tha_Wrecka
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07-2021
Altijd je laptop aan laten staan is niet echt schadelijk volgens mij, alleen bij mij is de ervaring dat hij na een tijd standby/werken (dag of 4) wel langzamer wordt met het openen van files enz. Na een reboot is het dan weer opgelost.

Kan het zijn dat het werkgeheugen "vol" komt te staan en niet meer leeg gaat ofzo? er zit 512 MB in dus zou geen probleem moeten zijn..

Verwijderd

Tha_Wrecka schreef op 14 March 2003 @ 09:20:
Altijd je laptop aan laten staan is niet echt schadelijk volgens mij, alleen bij mij is de ervaring dat hij na een tijd standby/werken (dag of 4) wel langzamer wordt met het openen van files enz. Na een reboot is het dan weer opgelost.

Kan het zijn dat het werkgeheugen "vol" komt te staan en niet meer leeg gaat ofzo? er zit 512 MB in dus zou geen probleem moeten zijn..
als je er spellen op agat spelen zal het geheugen wel zo vol zijn, maar aangezien ik altijd maar 1 worddocument open heb staan :| :D zou dat voor mij niet zoveel uit moeten maken, ik heb 128 edo ram

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 12:58

Il Ljama

Spits ya in the face!

Heb een project gedaan waarbij we een testruimte hadden met 30 laptops die 24/7 in de weer waren (NT4 machines). Die hebben gedurende het project 8 maanden aangestaan. Nooit omkijken naar gehad. Volgens mij is het steeds aan en uitzetten qua slijtage slechter. Heb, by the way, thuis me laptop als mailserver draaien (1 1/2 jaar). Heb nog niet hoeven rebooten... ;)

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Verwijderd

Ik heb weleens gelezen dat een keer opstarten even slecht is voor je componenten als 10 dagen gewoon aanstaan.

Ik weet niet of het waar is, maar het zet wel te denken....
Pagina: 1