Toon posts:

[Novell] probleem met VLANs, IP-tunnel, RConsole etc.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het zou simpel moeten zijn, maar ik zie (door de bomen) ff niet (het bos) meer 8)7 ...

Wat is het geval/situatie?
(ik hoop dat ik voldoende info geef, anders hoor/zie ik het wel)

Hier is de
layout van het netwerk.

Twee bedrijven met elk een eigen " domein", 3 Novell servers.
Bedrijf1 met server A, NW 5.1 (128.1.40.2). Dit is de primary server (time, DNS-sync, backup, Internet Agent).
Bedrijf2 met 2 servers NW 5.1 (192.168.100.251) en 4.2 (192.168.100.252)

Configuratie: IP en IPX, queuebased printing, GroupWise 5.5, IP-tunnel voor IPX, Server A is de primary server en hier hangt ook de backup device (HP DAT en BackupExec) aan, 1 tree, 2 organizations (uiteraard)

Servers zijn aangesloten op de "backbone" 3Com-switch met 2 VLAN´s.
Bedrijf 1 op VLAN1, IP´s 128.1.x.x, routeradres 128.1.40.230
Bedrijf2 op VLAN2, IP´s 192.168.100.x, routeradres 192.168.100.100

Verder nog switches met glasvezel verbonden aan de Core-switch voor de diverse locaties c.q. afdelingen.
Clients zijn Win98, W2k en XP.

Nu het probleem...
1. Via RConsole (Server A) zijn alle servers zichtbaar, echter servers B en C zijn niet benaderbaar. Ik krijg een RConsole-4.10-112 en 113 error (TID 2905157)
2. Backup van de volumes van server B op de HP Dat lukt niet.
3. op mijn werkstation (in VLAN1) kan ik geen verbinding maken naar volumes van server B en C (in VLAN2)

Voor de gebruikers werkt alles prima. Bedrijf1 heeft geen contact met bedrijf2 en vice versa. Op server A staat een Internet Agent en die sluist email voor bedrijf2 door naar de MTA op server B (werkt goed).

Eerst werkte alles goed, echter na verhuizing van de servers naar een nieuwe ruimte opeens niet meer :( ...

Hebben de Novell-experts een tip voor mij? Ik ben al door diverse TID´s, forums en sites geworsteld, echter zonder succes.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 21:13
routeert je switch wel ipx tussen de vlans ? rconsole.exe gebruikt ipx
een alternatief is rconj over ip gebruiken.
Na verhuizing werkt niet meer? klinkt als een cisco switch waarbij de running config niet hetzelfde is als de boot config.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
routeert je switch wel ipx tussen de vlans ? rconsole.exe gebruikt ipx
een alternatief is rconj over ip gebruiken.
Na verhuizing werkt niet meer? klinkt als een cisco switch waarbij de running config niet hetzelfde is als de boot config.
Da´s nou het gekke... de backbone 3Com-switch (SW_4924_Core in het plaatje) is niet uitgeweest... dus de runningconfig is nog steeds actief. Het moet dus aan de servers zelf liggen, want die zijn uitgeweest. Ik heb wat handmatig lopen in te stellen met name IP-tunnel en nu zien ze elkaar ook wel weer (had eerst nl. ook nog DS-synchronisatiefouten "unable to communicate...", beruchte 625 error...) alleen...
RConsole werkt niet (wel komen de servers B en C in het lijstje te staan, dus zijn ze voor RConsole zichtbaar en up-and-running). Helaas na het invoeren van het wachtwoord de RConsole errors 112 en 113.

Het ligt idd dus aan IPX die niet over de Vlans gaan (backup is IPX-based, zodoende ook geen backup van server B op tapedevice van server A), maar hoe deze weer recht te zetten?

RConj werkt idd wel, maar daar heb ik niks aan (zie backup). Tja, het probleem is niet IP... gelukkig maar anders zou GroupWise op server B niet werken. Deze maakt immers gebruik van GWIA en MTA van server A.

Ik ben nog niet zover om op stel en sprong IP-only te gaan draaien. Eerst maar is de Migration tool gebruiken. En dat kost tijd, maar ondertussen moet de backup wel draaien natuurlijk...

• paulhekje
hoe past je ipx config in het plaatje? netwerk adressen, frametype, wie tunnelt met wie?

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zo niet de adressen/frametypes bij de hand...ben een beetje gaar....en ik zit thuis...

Ik dump morgen well ff de exacte info...

Server A tunnelt met server B (local 128.1.40.2, peer 192.168.100.251)
Server B tunnelt met server A (local 192.168.100.251, peer 128.1.40.2)

Voor de zekerheid...of moet ik dit juist NIET doen...
Server C tunnelt tevens met server A (local 192.168.100.252, peer 128.1.40.2)

IP-Tunneling geschiedt voor IPX op adres AAAAAAAA

Ik meende dat server A op 55555555 en 77777777 (zat ook nog een coax netwerkje aan, maar nu niet meer....)
Servers B en C zitten op een ander adres.

Verwijderd

Adrem's Free Remote Console op www.adremsoft.com is beter!

Verwijderd

Topicstarter
-> PaulHekje
Voor IPX:
Frametype is 802.2 op servers A, B en C
Server A heeft ook nog 802.3
Net adres in VLAN2 (server B en C) is 88888888
Het IP-tunnel IPX net adres is AAAAAAAA (op alle servers ingesteld).

-> MrLeeJohn
Console-app is het probleem niet. RConj doet het prima. Het gaat er juist om dat IPX niet over de VLANs gaan. In mijn geval belangrijk voor de backup, want de volumes van server B (VLAN2) kunnen niet gemapt worden in VLAN1.

Naar mijn weten moet het iets simpels zijn... :/

• paulhekje
heb je ook advanced ipx properties geconfigureerd? routing: rip/sap of...

nog iets gevonden: TID10070285 "Cannot bring up IPX connectivity through VPN after nw51sp4.exe applied - "

[ Voor 44% gewijzigd door paulhekje op 13-03-2003 19:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
yep, advanced ipx ook al doorgenomen server C fungeert als RIP-router vor server B...enne er wordt ook niks gefilterd voor SAP-services.
Die TID had ik nog niet gezien...bedankt...ff doornemen...de zoveelste :+

Verwijderd

Topicstarter
....pfffff...gelukt! :7

En het was idd zo simpel...

Ik heb vanuit server A een tweede IPTunnel met als peer Server C toegevoegd. Dus nu in Server A twee IPTunnels gebind voor resp. server B en server C.
En ja hoor! Rconsole werkt weer en ik kan vanuit mijn werkstation in VLan1 de volumes mappen van server B in Vlan2.

Hartelijk dank voor de hulp _/-\o_ . Het zette mij toch weer aan het nadenken ;)

• -rAz-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2022
RconJ vind ik zelf beter, dit is over IP bovendien
Pagina: 1