Officiele manier om een brander en cdrom in te bouwen.

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• ccm1982
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06-2022
Zou iemand me kunnen vertellen wat nu eigelijk de officiele regels zijn hoe een brander en cdrom in een systeem gebouwt moet worden.

1e. Wat moet nu op master & slave?
2e. Wat moet nu boven aan. De brander of cdrom.

Het 1e lijkt mij dat de cdrom gewoon op master moet staan omdat die standaard als 1e gebruikt wordt? In het verleden moest de brander nog wel eens op master staan omdat anders de pc gewoon niet wou starten maar dat is volgens mij nu ook verleden tijd.

De 2e vind ik een twijfelgeval.
Aan de 1e kant zou je zeggen dat de cdrom boven aanmoet omdat die standaard wordt gebruikt. Maar daarop tegen kan de brander totaal geen warmte kwijt als die er direct onder geplaatst is?

Dus geef je mening wat je eigelijk het beste vindt en waarom.
En zijn hier officiele regels voor of niet?

Greetz,

CCM

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Volgens mij maakt het geen drol uit, maar voor m'n eigen gemoedsrust maak ik de brander altijd master. Dat staat namelijk in alle boekjes. Als je van cdrom rechtstreeks naar brander kopieert is het bovendien aan te bevelen om beide apparaten op een eigen IDE poort te zetten.

Siditamentis astuentis pactum.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

1. je kunt het beste als je veel "on the fly" (van cd-rom naar brander) kopieen maakt beide apparaten op hun eigen kabel hangen.
je HD dus al primary master.
cd-rom primary slave
brander secondary master.

2. maakt niet uit.
zo warm worden die brander nou ook weer niet.

[ Voor 28% gewijzigd door job op 12-03-2003 16:37 ]

Verwijderd

*wie zegt dat ik brander en cdrom aan 1 kabel wil hebben?
*wie zegt dat ik een (E)IDE brander en (E)IDE cdrom-speler heb?
*dvd-rom spelers?
*wat maakt de fysieke plaatsing uit?
*waarom nog een cdrom in je systeem als een brander ook minstens hetzelfde kan?
*waarom geen DVD-R(W)/DVD+R(W)/CD-R(W) speler in je computer bouwen? slechts 1 apparaat.

Er zijn geen officiele regels, maar brander wordt vaak master gezet, en ook bovenaan
(omdat het ene uiteinde van de ide-kabel bestemd is voor de master-device, het midden voor de eventuele slave, en het andere einde voor de fysieke connector van je ide-controller)

Het beste? een SCSI systeem. Alleen vinden de meeste mensen dit niet de meerprijs waard.
Reden: alle non-harddisk devices op 1 channel, 1 kabel. 7 stuks is genoeg.

• _Mystikal_
  • Laatst online: 23:33

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Het meest logische lijkt mij nog altijd cdrom master, en brander slave. Dat betekent dus cdrom boven, brander eronder. De master/slave volgorde omdat dat beter werkt met on the fly kopieren.
Voor de warmte zou ik eerder brander boven zetten, en cdrom onder. Bij mij zitten de DVD boven, en brander eronder. DVD als master, brander als slave. Bijkomend voordeel is dat mn dvdspeler meer warmte produceert dan mn brander ( :? :X)

enne een stukje uit de FAQ
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je per se zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.
Het is dus niet nodig om te groeten, maar gezien je aantal post was het waarschijnlijk een foutje :)

Verwijderd

On the fly ligt niet alleen aan hoe het aangesloten is maar ook heel erg aan je brander en aan je brandprogramma. En welke boven moet maakt volgens mij niks uit.

Alleen ondersteboven is nie goed volgens mij 8)7

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:24
Ik werk bij een hardware leverancier en wij bouwen de pc's altijd op de volgende manier: cd-rom op master, brander op slave op dezelfde kabel. cd-rom bovenin, brander onderin(bij min. 3 vrije bays).

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-03 09:50
ik loop stage op de assamblage bij een groot pc bedrijf
en mij is gezegt dat standaard zo moet:

hd primary master
2e hd primary slave
cd/dvd secondary master
brander secondary slave

• _Mystikal_
  • Laatst online: 23:33

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

teddybier schreef op 12 March 2003 @ 16:44:
Ik werk bij een hardware leverancier en wij bouwen de pc's altijd op de volgende manier: cd-rom op master, brander op slave op dezelfde kabel. cd-rom bovenin, brander onderin(bij min. 3 vrije bays).
dus doet iedereen t goed :)

Verwijderd

_Mystikal_ schreef op 12 maart 2003 @ 17:16:
[...]

dus doet iedereen t goed :)
Niet als de brander een 48x plex is (ik noem maar een zijstraat), dan kun je on the fly wel schudden!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 17:18 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

officiele regels zijn er niet. Maar als je op OEM bakken kijkt is het meestal DVD master met CDRW als slave

Zelf hang ik het liefste de fikker op master en de DVD op slave (komt denk ik omdat ik vroeger een brakke fikker had die niet echt goed werkte als slave, en het maar zo gelaten heb).

Straks gewoon een DVD fikker in mijn bak, en dan ben ik van het gezeur af :P gewoon 1 drive voor alles.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Er zijn hier geen officiële regels voor :)

Neem gewoon enkele basisfeiten in acht en pas deze toe met behulp van je logica. Tips zijn hierboven allemaal al gegeven.

/basic
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.