dynamische partitie verwijderen zonder problemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• daVeX
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10-2024
In mijn peeceetje heb ik 2 schijven zitten:

#1 15 gig IBM verdeeld in 1 NTFS & 1 FAT32 partitie
#2 80 gig Maxtor verdeeld in 3 dynamische (?!?) partities van het type "eenvoudige volume" :? (10 gig; 25 gig; 45 gig)

WinXP staat nu nog op de 1e partitie van hdd #1 maar ik wil een nieuwe install doen op de 1e partitie van hdd #2. De 3e partitie van hdd #2 staat vol met 20 gig aan data.

Ik wilde WinXP installen vanaf een bootable cdrom, maar de installer zag dat hdd #2 maar 1 (grote) partitie had. Ik zou dus eerst hdd #2 opnieuw moeten partitioneren.

Omdat ik nergus die 20 gig kan parkeren, vraag ik me af hoe het best te handelen zonder dat ik 20 gig moet gaan verhuizen of dat die 20 gig door partitioneren verloren gaat.

Verwijderd

Ik meen me uit mijn Windows 2000 Advanced Server boekwerk te herinneren, dat je niet zomaar terugkunt naar basic-storage, als je de schijf hebt geupgrade naar dynamic storage. In ieder geval niet zonder verlies van data.

• daVeX
Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 16:34:
Ik meen me uit mijn Windows 2000 Advanced Server boekwerk te herinneren, dat je niet zomaar terugkunt naar basic-storage, als je de schijf hebt geupgrade naar dynamic storage. In ieder geval niet zonder verlies van data.
Ik heb niet echt een (partitie) upgrade gedaan, gewoon die 80 gig op de primaire IDE als slave en hoppa... XP vond dat het alleen een dynamische partite kon worden :?

Ik weet ook niet of de 3 partities verband met elkaar houden.. ik heb in het begin de parities afzonderlijk van elkaar gewist, er stond echter toen nog geen data op.

Verwijderd

Je kunt de partities afzonderlijk wel wissen, maar daar schiet je niks mee op. Bij basic-storage heb je het namelijk over primaire en uitgebreide partities, en bij dynamic-storage heb je het over volumes. Je OS wil dus op een primaire partitie....

Ik heb het boek even niet bij de hand. Ik zal het vanavond even bekijken. Je hoort er nog meer van....

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 16:51 ]

• daVeX
Ok, daar help je me erg mee! Vast bedankt igg _/-\o_

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

daVeX schreef op 12 March 2003 @ 16:30:
In mijn peeceetje heb ik 2 schijven zitten:

#1 15 gig IBM verdeeld in 1 NTFS & 1 FAT32 partitie
#2 80 gig Maxtor verdeeld in 3 dynamische (?!?) partities van het type "eenvoudige volume" :? (10 gig; 25 gig; 45 gig)

WinXP staat nu nog op de 1e partitie van hdd #1 maar ik wil een nieuwe install doen op de 1e partitie van hdd #2. De 3e partitie van hdd #2 staat vol met 20 gig aan data.

Ik wilde WinXP installen vanaf een bootable cdrom, maar de installer zag dat hdd #2 maar 1 (grote) partitie had. Ik zou dus eerst hdd #2 opnieuw moeten partitioneren.

Omdat ik nergus die 20 gig kan parkeren, vraag ik me af hoe het best te handelen zonder dat ik 20 gig moet gaan verhuizen of dat die 20 gig door partitioneren verloren gaat.
Dynamic Disks kunnen best grappig zijn, je probleem is alleen dat alleen windows ze kan gebruiken, en je kan ze dus niet verwijderen (revert to basic disk) zonder dat je al je data kwijt bent wat op je volume staat. Je moet nl. eerst je volumes weg doen voordat je van Dynamic weer terug kan naar basic disk.
Een Dynamic Disk heeft in tegenstelling tot een Basic disk Volumes i.p.v. partities.
Ik ben even vergeten of je ook van een Volume kan booten, maar het lijkt me wel. Overigens, alleen win2k en winxp kunnen uberhaupt iets met die dynamic disks, als je b.v. een dual-boot met iets anders wil, zul je echt basic disks moeten hebben.
Waarom windows er in een keer een dynamic disk van heeft gemaakt? Geen idee, ik dacht dat zowel XP als 2k standaard een hdd als basic disk neerzetten, als je dan wil upgraden naar Dynamic, kan je dat gewoon aangeven met Convert to dynamic disk. Ik ga ff checken of je ook kan booten van volumes.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jep, dat kan :) In mijn BP6 had ik vier 20GB Quantums zitten:

klik voor vergroting
Afbeeldingslocatie: http://balusc.xs4all.nl:8003/GOT/Schijfbeheer.gif

Alle vier zijn ze dynamische schijven. De OS staat op een eenvoudige volume en voor de rest zijn ze gestriped (Software RAID0) en er is één backuppartitie. In de grote RAID0 en IOMeter benchmarktopics kun je mijn benchmarks terugvinden (linkjes naar deze topics staan in de OM FAQ).

Met dynamische schijven kun je in 2K/XPPro RAID0 of RAID1 over volumes maken en in de 2K/XP server versies ook nog RAID5. Enig nadeel is dat je niet van een dynamische SoftwareRAID partitie kunt booten. Daarnaast kun je ze ook niet vanuit DOS benaderen, wat nogal lastig is wanneer je nog data wil redden wanneer de systeem op z'n bek gaat en je geen 2e bak hebt..

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 12-03-2003 19:09 ]

• daVeX
BalusC schreef op 12 maart 2003 @ 19:08:
... De OS staat op een eenvoudige volume en voor de rest zijn ze gestriped (Software RAID0) en er is één backuppartitie ...
Hoe kwam dat OS op dat eenvoudige volume? Mijn winXP installer (geboot vanaf cdrom) ziet maar 1 grote partitie en niet 3 volumes.... :?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik had hem eerst geinstalleerd op een standaard 2GB partitie en daarna binnen Windows de hele schijf geconverteerd van Basic naar Dynamic :)

Verwijderd

Volgens mij gaat een windows 2000 of XP installatie altijd in eerste instantie op een primaire actieve partitie, tenminste, dat wordt de systeempartitie, de feitelijke bestanden van Windows kunnen ook eventueel op een andere primaire partitie of op een logisch station gezet worden. Na de installatie kun je je schijf dan inderdaad upgraden naar dynamic, en wordt de actieve partitie met daarop de systeembestanden automatisch een eenvoudig volume. Iedere partitie of logisch station wordt overigens een eenvoudig volume, behalve bestaande NT4 gesegmenteerde- of RAID-volumes, dat worden dan dynamische gesegmenteerde- of RAID-volumes.

Dan ga ik dus even uit van een Win2k installatie...

Als je XP dus op die 80 GB Maxtor wil installeren, dan moet hij volgens mij dus toch echt eerst terug naar basic-storage (door alle volumes te verwijderen dus, en nieuwe partities maken met fdisk ofzo). Als je je data wil houden, dan zul je toch echt een backup moeten maken. Nou lijkt me dat laatste sowieso geen overbodige luxe, als die data echt zo belangrijk is, dat je het wil bewaren. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 22:06 ]

• daVeX
Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 21:57:
Nou lijkt me dat laatste sowieso geen overbodige luxe, als die data echt zo belangrijk is, dat je het wil bewaren. :)
Het zijn allemaal films ;) Denk dat ik maar ff van iemand wat embeetjes ga lenen :)

Maar bedankt voor de duidelijk uitleg, dit gebeurt me niet nog een keer :D

[ Voor 13% gewijzigd door daVeX op 12-03-2003 22:22 ]

Pagina: 1