Marshall buizenversterker bias afregelen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrahairy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 00:17
Dag allemaal, ik weet niet of ik op het goede forum zit maar hier zitten de meest technische mensen die ik ken dus probeer ik het hier. Ik heb een Marshall buizenversterker (JCM900 SL-X) en ik ben heel hard aan nieuwe buizen toe. De vorige keer dat ik nieuwe buizen nodig had heb ik de versterker zelf afgeregeld en dat was zo'n succes dat ze maar een half jaar meegingen.

Ik wil het opnieuw gaan proberen maar dit keer roep ik jullie hulp in. Een aantal vragen hier, wie mij een antwoord kan geven op een of meerdere vragen gaat ongetwijfeld naar de hemel (en zoniet, dan ben ik je in ieder geval erg dankbaar :))

1. Waar kan ik voor weinig geld een goed setje buizen krijgen? We hebben het over een setje van vier stuks EL34 en vier 12AX7/ECC83's.

2. Heb ik gematchte buizen nodig?

3. Wat moet ik waar meten en hoe en op welke waarde wil ik het instellen?
(schema, als het helpt: http://www.drtube.com/schematics/marshall/2100-60-34.gif).

Ik wil het zelf doen omdat ik waarschijnlijk nog wel vaker met defecte buizen te maken krijg, en omdat ik een pauperstudent ben :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik weet veel van de techniek van gitaren, maar van de buizen niet echt.. ehmz... kan je dat niet gewoon aanvragen bij marshall ?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik zou het (ook) eens hier proberen:
http://www.mhsoft.nl/hbhc/

Of bij Dick van de Merwe (zeer deskundig en behulpzaam)
http://www.triodedick.com

Of wellicht heeft Remco Stoutjesdijk een tip
http://www.ultranalog.com/

succes :)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00
www.machmat.com voor buizen.

http://mailman.io.com/mailman/listinfo/sound

joelist maillijst. Een paar honderd fervente buizenliefhebbers. Stel daar je vraag (vergeet niet specs en type van je amp mee te sturen) en je krijgt ongetwijfeld een goed antwoord.

Het is een maillijst met 20-50 mailtjes per dag. Als je slim bent, maak je even een apart hotmail adresje aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrahairy
Mja, bedankt voor de sites maar dat is meer gericht op niet gitaarversterkers (had ik al gezegd dat het een gitaarversterker is? :). En de jongens bij Marshall zijn doorgaans niet zo klantvriendelijk als hun folders willen doen geloven. Ze willen dat ik'm naar de officiele Marshallboer in Engeland stuur om vervolgens een set officiele set Marshallbuizen te laten installeren tegen een officiele Marshallprijs (bij Marshall doen ze niet aan studententarieven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42355

Ja het word geadviseerd dat je weer dezelfde type buizen erin doet.
En ik zou gewoord adviseren ze erin te laten zetten door iemand die er verstand van heeft. Kost meestal niet veel, en je verneukt je buizen ook niet steeds, want die dingen kunnen veel langer meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Xtrahairy schreef op 12 March 2003 @ 15:58:
Mja, bedankt voor de sites maar dat is meer gericht op niet gitaarversterkers

Whu :? een buis is een buis hoor. Een 12ax7 is een 12ax7, of je hem nou bij een gitaartoko of bij Mattijs de Vries (machmat) koopt. Alleen is Mattijs ongeveer de helft goedkoper en kan je ook nog eens kiezen uit meerdere kwaliteiten.

Op die maillijst die ik je gaf zitten veel soorten mensen, veel zijn geïnteresseerd in hifi spullen, maar er zitten ook zat gitaar-amp-freaks tussen. Grote kans dat ze je exact kunnen vertellen wat je moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrahairy
Tru dat, maar mensen die in de hifi-buizenscene zitten stellen vaak hele andere (hogere:)) eisen aan hun buizen dan gitaarpingelaars. De maillijst zal ik zeker proberen, merci! (En een 12az7 is NIET een 12ax7, bij machmat worden NOS buizen verkocht die veel te duur en veel te heftig zijn voor mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
De el34 en de 12ax7 zijn erg populaire buizen. Mattijs koopt regelmatig partijen buizen en deze types zitten er altijd wel tussen. Die zet hij lang niet altijd op zijn site, mail hem eens en vraag hem of hij nog een minder duur setje heeft liggen. Ik ben ervan overtuigd dat je bij hem voor weinig kan slagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

zoals ik al zei weet ik er weinig van af..
maar een gitaarversterker laat je slechts tijdens het spelen op "online" :P staan
nee maar goed.. misschien heeft dat er wat mee te maken.. tis niet echt een klasse a schakeling ook (dacht zelf AB, in de valvestate zit alleen in de voorversterker een buis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11966

ga gewoon naar de locale gitaarwinkel en die kunnen dat voor je erin zetten, simpel.. kost je ook niet zo bizar veel.. ga NIET naar de marshall dealer.. ivm tarief, je kan er andere merken buizen inzetten waardoor je ander geluid krijgt enz.. maar je moet gewoon lagns de gitaarboer..vraag het anders op www.gitaarforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Check ff www.marble-amps.com, die kerel zit in de buurt van Wageningen. Ik heb er zelf gewerkt en ik kan je garanderen dat hij echt heel veel verstand hiervan heeft, hij bouwt momenteel een custom-amp voor Jan Akkerman. Ik weet niet of je die prijzen al te duur vindt.

Trouwens, waarom wil je alle buizen meteen vervangen, het lijkt me heel erg sterk dat zowel je voor- als eindversterkerbuizen nu al kapot zijn. En ja, eindbuizenset altijd gematched per paar erin doen. Voorversterkerbuizen hoef je niet af te regelen (mits je hetzelfde type erin doet). Ik heb zelf nu bijna drie jaar mijn buizen (amp komt ook bij hem vandaan) erin zitten, speel wekelijks op hoog volume en nog niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:27
Lampje schreef op 12 March 2003 @ 16:41:
De el34 en de 12ax7 zijn erg populaire buizen. Mattijs koopt regelmatig partijen buizen en deze types zitten er altijd wel tussen. Die zet hij lang niet altijd op zijn site, mail hem eens en vraag hem of hij nog een minder duur setje heeft liggen. Ik ben ervan overtuigd dat je bij hem voor weinig kan slagen :)
* Sine kijkt op http://www.machmat.com schrikt hevig en besluit daar uit gezondheids overwegingen weg te blijven.

OMG wat een prijzen !! ik snap niet hoe je hem goedkoop kunt noemen :?

320.00 Eur voor 4 gematchte siemens EL34 !!
99 EUR voor een ENKELE (!) EL34

ik koop el34's voor 18 eur

en z'n ecc83 's kosten 23 eur daar betaal ik een euro of 8 voor. Volgens mij zijn ze bij conrad zelfs nog goedkoper dan bij math !

-- EDIT --

zie je wel ! EL34 @ conrad 16,23 Eur

[ Voor 6% gewijzigd door Sine op 12-03-2003 18:28 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

idd the_lemon.. je moet ze pas vervangen als ze blauw gleoen (en wel opletten dat ze dat niet al standard doen :D )

edit:
en btw : Jan akkerman sux :9 :D 8)7 hehe

[ Voor 21% gewijzigd door gitaarwerk op 12-03-2003 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik had het over mailen.....
De setjes die op zijn website staan, zijn gematchte paren en ook vrij uitgebreid getest. Dat zijn dus de betere hifi-exemplaren waar Xtrahairy het over had.
Je hebt ook de duurste ertussenuit gezocht, dat zijn de types waar gewoon erg veel vraag naar en weinig aanbod van is. (check ook eens ebay, voor dit soort typen).

De standaard buisjes zijn veel minder duur en die staan er ook gewoon tussen. Die zijn 10 euro per stuk en 25 euro voor een paartje (gematcht dus) en 65 euro voor een gematcht setje van 4.

Ik wil helemaal geen reclame maken (daar draait het nu wel op uit, helaas), maar je moet wel met de juiste cijfers komen om commentaar te leveren.

Ik heb weleens wat van Mattijs gekocht en ben ook weleens bij hem langsgeweest. Ik _weet_ dat hij niet duur met buizen en dat hij een grote keuze heeft. Maar als jij je buizen ergens anders haalt, is dat helemaal jous keuze, maar ga niet lopen roepen dat je met 18euro/stuk veel goedkoper uitbent, want dat ben je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ja inderdaad, je kunt die buizen van Conrad niet vergelijken met Siemens of Philips buizen, bij mijn weten worden die al jaren niet meer gemaakt en dus steeds zeldzamer. Is toch wel een behoorlijk klasseverschil. Je gaat ook niet een 100Watt Yoko versterker vergelijken met een 100Watt B&O ofzo, alleen maar omdat het allebei 100 Watt is en een versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:27
[semi offtopic]
Lampje schreef op 12 March 2003 @ 18:35:
Ik had het over mailen.....
De setjes die op zijn website staan, zijn gematchte paren en ook vrij uitgebreid getest. Dat zijn dus de betere hifi-exemplaren waar Xtrahairy het over had.
Je hebt ook de duurste ertussenuit gezocht, dat zijn de types waar gewoon erg veel vraag naar en weinig aanbod van is. (check ook eens ebay, voor dit soort typen).

De standaard buisjes zijn veel minder duur en die staan er ook gewoon tussen. Die zijn 10 euro per stuk en 25 euro voor een paartje (gematcht dus) en 65 euro voor een gematcht setje van 4.

Ik wil helemaal geen reclame maken (daar draait het nu wel op uit, helaas), maar je moet wel met de juiste cijfers komen om commentaar te leveren.

Ik heb weleens wat van Mattijs gekocht en ben ook weleens bij hem langsgeweest. Ik _weet_ dat hij niet duur met buizen en dat hij een grote keuze heeft. Maar als jij je buizen ergens anders haalt, is dat helemaal jous keuze, maar ga niet lopen roepen dat je met 18euro/stuk veel goedkoper uitbent, want dat ben je niet.
Dan mag ie z'n site wel eens aanpassen want zo jaag je dus echt klanten weg ...

De goedkoopste ENKELE (nee niet gemacht) NIEUWE buis die ik op z'n site kon vinden kost keihard 68.00 euro (philips buisje btw).En voor een ZM1000 durft ie 21 Eur te vragen ... iets over de top als je het mij vraagt.
TheLemon schreef op 12 March 2003 @ 21:36:
Ja inderdaad, je kunt die buizen van Conrad niet vergelijken met Siemens of Philips buizen, bij mijn weten worden die al jaren niet meer gemaakt en dus steeds zeldzamer. Is toch wel een behoorlijk klasseverschil. Je gaat ook niet een 100Watt Yoko versterker vergelijken met een 100Watt B&O ofzo, alleen maar omdat het allebei 100 Watt is en een versterker.
Ik sleurde conrad er enkel als grove prijs vergelijking bij, want conrad vermeld niet eens het merk. (en geeft al vervanger de EZ80 op 8)7 ) En er worden zeker nog nieuwe buizen gemaakt svetlana bijvoorbeeld om maar eens een merk te noemen.
[/semi offtopic]

Ik heb nog eens naar je schema gekeken Xtrahairy maar voor deze amp zul je (helaas) echt gemachte buizen moeten hebben, al was het maar om het feit dat je geen kathode weestanden aan je einbuizen hebt. een instelling om het verschil tussen de eindbuizen op te heffen heb je niet.

Wat je wel hebt is een potmeter Vr2 waarmee je de rooster spanning van je eindbuis kunt aanpassen (en indirect dus ook de stroom door de buis)

Er staat heel groot -48V op de tekening en die spanning kun je met Vr2 instellen

dat is btw het enige afregelpunt wat ik kan ontdekken

[ Voor 17% gewijzigd door Sine op 12-03-2003 21:48 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
[nohtml]
Sine schreef op 12 maart 2003 @ 21:42:
Dan mag ie z'n site wel eens aanpassen want zo jaag je dus echt klanten weg ...
Zijn site wordt meerdere keren per week geupdate (de nieuw binnengekomen sectie dan :) )

Het "wereldje" waar hij aan verkoopt jaag je niet zo makkelijk weg :) Dat zijn mensen die zijn doorverwezen ed. Hij is vrij bekend in de DIY buizenwereld. De buizen die op zijn website staan, zijn vaak zeldzame buizen. Die gaan op ebay.com echt voor belachelijke prijzen weg :) Dan zou het dom zijn om ze voor minder aan te bieden :P

Maar standaard buisjes waar het hier over gaat heeft'ie ook wel. Even een mailtje eraan wagen en je weet meer (btw: die prijzen die ik noemde kwamen gewoon van zijn site af :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Sine schreef op 12 maart 2003 @ 21:42:

[...]
En er worden zeker nog nieuwe buizen gemaakt svetlana bijvoorbeeld om maar eens een merk te noemen.
Ja dat weet ik wel, maar ik dacht Philips en Siemens al lang niet meer. En de gitaarbuizenversterkerfreaks (leuk voor Scrabble :P ) zweren om de 1 of andere reden bij die oude merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

misschien www.triodedick.com :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60477

Bias moet -48 volt zijn en die staat heel GROOT op het schema , ook heb je maar 1 potmeter dus dat moet de bias afregeling zijn.
Je moet die spanning wel afregelen zonder belasting , dus geen speakers en geen audio input aansluiten en dan de versterker een kwartier ofzo aanlaten tot hij warm is en dan de
-48 volt afregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrahairy
Hardstikke bedankt voor jullie reacties, maar waartussen meet je dat dan? (ik weet wel dat je het moet doen met een stroomkabel me 1- ohm weerstand erin gesoldeerd, maar waartussen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrahairy
Hohoho, wat vind ik nou! http://www.haarguitars.nl/ , kwartetje gematchte Svetlana's voor 60 euro in de aanbieding. Die schijnen wel dope te zijn. Mensen, volgens mij krijg je ze niet goedkoper (misschien van een particulier). Tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ja die gast heb ik wel van gehoord, zit dacht ik in Nieuwegein, Jaap Haar ofzo, bouwt ook zelf hele goede gitaren. En tip: laat ze dan alsjeblieft ff gelijk door hem inregelen, ik weet zeker dat hij dat voor je doet voor weinig als je die buisjes bij hem koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60477

Xtrahairy schreef op 13 March 2003 @ 01:27:
Hardstikke bedankt voor jullie reacties, maar waartussen meet je dat dan? (ik weet wel dat je het moet doen met een stroomkabel me 1- ohm weerstand erin gesoldeerd, maar waartussen?)

Overal waar GN of GND van ground staat , maar dat hebben ze vaak niet eens getekend zie ik .
Bv de gloeidraad heeft aan de ene kant een open einde maar zal hoogstwaarschijnlijk aan de ground liggen.
Vaak zijn ook alle metalen delen de ground.
Bv gn7 die ook naar de jack gaat (rechts onderin het schema)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 60477 op 13-03-2003 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28095

Is al eerder gezegd,
Kijk, en post deze vraag even op gitaarforum.nl. Gebruik daar ook de search. Heb je goedkopere buizen en direct antwoord op je biasvragen. Ben je ook van het scheve vergelijk hifi <=> gitaarversterker af.
Pagina: 1