Toon posts:

Scherpteverschil typografie tussen Quark en Adobe Pagemaker?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo designers,

hier even een vraagje. Ik ben zelf meer into Adobe dan Quark, doordat ik nu eenmaal gewend ben aan Adobe Photoshop en de hele interface. Maar nu de vraag: omdat ik een cd-designtje moet maken voor mezelf, en ik de images al klaar heb alleen de typografie nog, wil ik uiteraard het beste resultaat. Zal er verschil zitten tussen de scherpte van tekst als ik het met Adobe Pagemaker maak ipv Quark? Laten drukken vanaf een *.psd bestand leek me zowieso al een onsmaakvol idee, dus is pagemaker een goede optie? Ik lees namelijk dat de drukker dit ondersteund.

Alvast bedankt voor eventueel advies,

mvg Martin

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:05
Nee, in je typografie vanuit Pagemaker (of Quark, of InDesign) moet dit gewoon hetzelfde zijn, omdat het vector-based tekst is. :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Ik weet niet echt veel van drukken, maar wat is er mis mee om van een PSD te drukken?

• Willem
Hangt af wat je als .PSD wilt drukken :)

Verwijderd

Topicstarter
Bij photoshop worden alle teksten opgeslagen als bitmap-image waardoor de scherpte bij kleine teksten niet echt haarscherp zullen zijn, en daar ben ik juist bang voor, maar in ieder geval bedankt voor de reacties, met pagemaker heb ik typografisch gezien minder te vrezen!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-08 21:39
Voor een CD hoes kan je het ook wel met Photoshop doen hoor. Alleen van te voren even vragen op hoeveel DPI het afgedrukt gaat worden en je daar netjes aan houden. Op die manier weet je zelf precies welke pixel waar komt te staan en een CD hoes is toch meer artistiek dan strak volgens stramienen e.d. wat toch het grote voordeel is van dingen als Quark.

De keuze lijkt mij eerder tussen Photoshop en Illustrator voor dit soort werk.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb de images al volledig in photoshop gemaakt, op 300 dpi. CMYK. Maar als ik professionele cd's bekijk van menige artiesten dan zien die teksten er toch wel erg haarscherp uit, ik kan me niet voorstellen dat zo'n cd's met photoshop worden afgewerkt. Vooral niet bij de kleine lettertjes.

Heeft er misschien iemand nog handige tips m.b.t. pagemaker? Of zijn er mensen die ook ervaring hebben met aanleveren van cd-drukwerk bij de drukker? alvast bedankt.

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Cd's doe ik bijna altijd in volledige psd's behalve als ie vaker aangepast moet worden, dan vul ik later de text in via quark. Maarja, als je effecten gaat gebruiken zit je altijd wel vast aan photoshop, want in quark is dat natuurlijk niet mogenlijk.

Die CD hoesjes worden bijna altijd wel volledig in photoshop gemaakt, en als je 300dpi aanlevert hoort de strakheid geen probleem te zijn.

• Willem
Visuals als foto's en ander beeldmateriaal in pixelformaat, 300 DPI.
Tekst met Illustrator, Quark, InDesign, PageMaker, whatever; Als het maar vectorbased is :)

Strakker (scherper) kan niet. :)

Pagina: 1