Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar +4 en +10 close-up filters. Het liefst van het merk HOYA. Maar de locale fotoboeren verkopen ze niet, of voor een absurde prijs. (bijv. prijs america incl tax voor +1 +3 +4 en houder $44 en hoogstens $50) zelfde opgeteld bij een locale fotoboer €180. :/

Ik zie ze in de usa volop online. Maar in Nederland heb ik nog niks gevonden :(

Ik zoek dus naar een online shop in Nederland of Belgie.

En misschien weten jullie nog andere merken voor close-up filters en waar deze te krijgen zijn. B&W is waarschijnlijk net te duur :|
Goede prijs/kwaliteit verhouding natuurlijk.

Het is bedoeld voor een fuji finepix s304

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Zijn dat geen lenzen die je bedoeld? Het lijkt me sterk dat een filter je helpt bij het verder inzoomen voor Macroshots :?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 22:04

Mooody

elmoody

www.kamera-express.nl

B+W +10 filters voor een vriendelijke prijs :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 11:30
Ik was een tijdje geleden naar precies hetzelfde opzoek. Ook voor een fuji s304.
Bij de lokale fotozaken verklaarden ze me of voor gek of ze konden het niet bestellen. Toen ben ik zelf maar op zoek gegaann.
Bij http://www.kamera-express.nl kun je B&W filters bestellen. Ongeveer €20 geloof ik voor een 55mm close-up filter met een diopter van +5
Dat was één van de weinige die ik kon vinden.
edit:

Zju, te laat

[ Voor 5% gewijzigd door DumbAss op 12-03-2003 14:17 ]

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Floris schreef op 12 maart 2003 @ 14:03:
Zijn dat geen lenzen die je bedoeld? Het lijkt me sterk dat een filter je helpt bij het verder inzoomen voor Macroshots :?
zo'n filter vergroot het object voordat het in de lens komt...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:44

SmartDoDo

Woeptiedoe

Mooooody schreef op 12 March 2003 @ 14:17:
[...]

zo'n filter vergroot het object voordat het in de lens komt...
Dan heet het geen filter meer. Dan wordt het een voorzetlens :)
Een filter geeft geen vergroting of verkleining. Wel een effect aan het beeld dat wordt gefotografeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op de site van hoya noemen ze het close-up filters :P

Anyway bedankt, ik zelf vond net http://www.geengeld.nl met een heeeeel assortiment aan HOYA.

meerdere links zijn altijd welkom btw (of ervaringen).
Jammer dat deze dingen niet in de pricewatch zijn opgenomen trouwens. Want filters / lenzen etc verschillen heeel erg sterk onderling in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DumbAss schreef op 12 March 2003 @ 14:16:
Ik was een tijdje geleden naar precies hetzelfde opzoek. Ook voor een fuji s304.
Bij de lokale fotozaken verklaarden ze me of voor gek of ze konden het niet bestellen. Toen ben ik zelf maar op zoek gegaann.
Bij http://www.kamera-express.nl kun je B&W filters bestellen. Ongeveer €20 geloof ik voor een 55mm close-up filter met een diopter van +5
Dat was één van de weinige die ik kon vinden.
edit:

Zju, te laat
Dumbass weet jij toevallig of ik die gewoon op mijn camera kan schroeven? Of heb ik nog een extra houder of iets dergelijks nodig.
De ene zegt namelijk van wel, de ander van niet. Maar weinig hebben de s304 zelf en nog minder met een close-up filter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumbAss
funksngrooves, als het goed is heb je bij de koop een converter gekregen die je op de lens van je camera kan schroeven. Die converter is 55mm.
Dit ding dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.megapixel.net/reviews/fuji-fx3800/gfx/fx3800-lensadapter.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/fuji_3800/3800_front_blk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/fuji_3800/3800_top.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja das de ar-fx3,
maar ik dacht misschien dat je alleen het filtjertje kreeg zonder 'houdertje' die je erin kon schroeven.

maar dan nog de vraag of er naast die macro nog wel een uv filter in past.. (ik gok van niet) of de uv moet weer op de macro te schroeven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumbAss
Uhm wat ik er van weeheet:
In elke filter zit bovenaan nog een schroefdraad dus je zou in principe oneindig filters op elkaar kunnen schroeven. Maar...
Op de B+W NL10 (+10 diopter) zit géén schroefdraad meer. Dus die zul je altijd als laatste moeten gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay bedankt, de B&W +4 +10 worden het naar alle waarschijnlijkheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumbAss
Als je ze hebt moet je maar ff foto`s plaatsen.
Ik heb nl. nog nooit foto`s gezien die genomen zijn met die voorzetlenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope, ben ook misschien wel geintereseerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MI5
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32

MI5

Ik heb ook de B+W + 10 lens bij kamera express gehaald, werkt perfect, alleen even erop letten dat er op de +10 lens geen schroefdraad meer zit en ik weet niet hoe dat met de +4 lens zit, anders kun je ze niet op elkaar schroeven, m.a.w een +14 maken.

(Macrolens zelf heb ik op de UV-lens bevestigd, Canon A40)

[ Voor 11% gewijzigd door MI5 op 12-03-2003 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bluhhhh en DumbAss >

Ik zal zeker wat foto's posten. Ik bestel de lenzen morgen eventjes.

Ik kan je alvast wat foto's laten zien van iemand waar ik door geinspireerd ben deze lenzen (filters) aan te schaffen.

http://azone.clubsnap.org/S602_insects/index.htm

Als je op de foto clicked zie je de bijhorende informatie + lens die gebruikt is.
Alle foto's zijn gemaakt met een s602 ipv s304, maar ik denk dat ik met de s304 toch ook wel in de buurt moet kunnen komen. (buiten dat het stukje ervaring).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 20:05 . Reden: verkeerde link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjeempie..... *Jaloers...*

Maar krijg je ook zulke foto's met een A40 en een +10 lens ?, en wat betekent +10 eigenlijk?

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hierzo staat een kleine uitleg. Dit is van dezelfde gast die de foto's gemaakt heeft van mijn vorige post.

http://azone.clubsnap.org/insectguide/page01.html

Tis een kleine guide.

Volgens mij moet je met een a40 net zulke foto's kunnen krijgen. De belichting zal misschien wel minder sterk zijn omdat je er geen extra flits zooi op kunt zetten. Maar dat kan ik ook niet met mijn s304 :P

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als we het toch over die A40 hebben, welke filters kun je er dan op zetten? Heb je daar alleen die lens converter voor nodig, of ook bijvoorbeeld de macrolens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MI5

MI5

Als je voor de A40 die convertor hebt, kun je er alle 52mm lenzen opzetten die er zijn. Je kunt alleen die +10 lens niet direct op de convertor zetten, omdat de +10 lens te dik is, de lens kan dan niet meer volledig uitschuiven. Ik heb dus de convertor, daarop UV-lens, daarop +10 lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al foto's ? die met een A40 en een +4/+10 filter gemaakt zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze nog niet binnen voor mijn camera.. :( ik had gehoopt ze vandaag in ontvangst te kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

SmartDoDo schreef op 12 March 2003 @ 14:19:
[...]

Dan heet het geen filter meer. Dan wordt het een voorzetlens :)
Een filter geeft geen vergroting of verkleining. Wel een effect aan het beeld dat wordt gefotografeerd.
tis maar hoe je het noemt...
de naam 'filter' wordt ook gegeven aan bijv. close up lenzen, check de B+W site maar...

mijn uitleg was in ieder geval wel goed :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mooody op 15-03-2003 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gister even geinformeerd naar de prijs voor een +10 macro lens van B+W, en in Alkmaar bij fotokiekie bleek dat tussen de €20 en €25 te zijn.
Dat lijkt me een beetje weinig om dat de gemiddelde prijs rond de €35 ligt... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
  • Laatst online: 04-09 09:17
Ik wil de pret niet drukken natuurlijk, maar scherp is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

hmm ik ga denk ik van de week ook maar een + 10 lensje bestellen... ik zag op geengeld.nl een setje van hoya 1 2 4 dacht ik voor 19.95 euro... 55mm

die +10 = 44 euro geloof ik maar die is van B&W >:)

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

Jaded schreef op 15 maart 2003 @ 23:57:
Ik wil de pret niet drukken natuurlijk, maar scherp is anders.
klopt maar de a40 is nou niet bepaald een macro camera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope, vandaar het filter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MI5

MI5

Met een +10 lens heb je natuurlijk een zeer kleine DOF, een heel klein scherptegebied van ongeveer een halve centimeter, dus waarop je focust wordt scherp, de rest is wazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Firecow schreef op 16 maart 2003 @ 00:24:
hmm ik ga denk ik van de week ook maar een + 10 lensje bestellen... ik zag op geengeld.nl een setje van hoya 1 2 4 dacht ik voor 19.95 euro... 55mm

die +10 = 44 euro geloof ik maar die is van B&W >:)
Volgens mij zijn dat stukprijzen. Althans dat denk ik wel omdat er dit bij de productinfo staat 'S.v.p. aangeven welke sterkte u wenst.'
Maar ik heb die mensen al genoeg lastig gevallen met mails enzo dus als jij zo vrij bent om het te vragen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
  • Laatst online: 04-09 09:17
Ik neem aan dat ie met het filter dan wel scherp zou moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

ja maar dan van 4x verder weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://members.lycos.nl/kasperglas/IMG_1439.JPG die is gewoon scherp imho (zie de gele kern waarop gefocussed is)

en die text is ook niks mis mee, lieveheerstbeestje is bewogen en op een te grote afstand tov van de steen of wat het ook is, en bij de spin zit er volgens mij glas tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je voor de A40 die convertor hebt, kun je er alle 52mm lenzen opzetten die er zijn. Je kunt alleen die +10 lens niet direct op de convertor zetten, omdat de +10 lens te dik is, de lens kan dan niet meer volledig uitschuiven. Ik heb dus de convertor, daarop UV-lens, daarop +10 lens.
Kan iemand dit verhaal bevestigen? Het is namelijk wel handig om dit vooraf te weten en ik had hier niet eerder van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MI5

MI5

Bij deze bevestig ik mijn eigen verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Like kan iemand nu eens die voorzetlenzen ook daadwerkelijk lens noemen? Het is geen filter, een filter is bijvoorbeeld voor UV of voor een aangepaste contrastverhouding ofzo, niet om verder mee in te zoomen.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:44

SmartDoDo

Woeptiedoe

Mooooody schreef op 15 March 2003 @ 15:18:
[...]

tis maar hoe je het noemt...
de naam 'filter' wordt ook gegeven aan bijv. close up lenzen, check de B+W site maar...

mijn uitleg was in ieder geval wel goed :)
LOL, Met je uitleg was ook nix mis :)
Floris schreef op 18 March 2003 @ 14:21:
Like kan iemand nu eens die voorzetlenzen ook daadwerkelijk lens noemen? Het is geen filter, een filter is bijvoorbeeld voor UV of voor een aangepaste contrastverhouding ofzo, niet om verder mee in te zoomen.
Het blijft gewoon een dwaze benaming om een close-up <vul maar in> een filter te noemen. Ach, zolang maar duidelijk is wat ermee bedoelt wordt maakt het mij niet uit.

Om dit toch even uit de wereld te helpen, de Van Dale:
´fil·ter (het,de ~ (m.))

3 [foto.] plaat of laag die alleen lichtstralen van bepaalde kleur doorlaat

lens (de ~)

1 [nat.] doorzichtig lichaam dat door een of twee regelmatig geronde oppervlakken begrensd wordt en waardoor lichtstralen die erop vallen van richting veranderen

Ook B+W kan het mis hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik twijfel nu tussen de +5 en de macrolens (+10), omdat je met de macrolens een dof hebt van 2 mm ongeveer en bij de +5 is dat een stuk meer.
Dus wat is verstandiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
KIP > Wat je ook kunt doen is gewoon 2 close-ups op elkaar schroeven. Dan heb je beide en het is nog goedkoper ook.

Die gast van die insect guid heeft het meeste +4 (2 op elkaar) en 1 keer +4 gebruikt.

Over het filter/lens verhaal. Het zal allemaal best dat het theoretisch meer een lens is, maar als HOYA en b+w en nog een hele lijst aan andere + de locale fotograven het hier over filters hebben, noem ik het ook maar gewoon filter.

+10 schijnt om 1 of andere reden wel lens te heten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

ik ga nu mijn hama 1 2 4 + setje ophalen :) 33 euro in 55mm formaat dus past precies op me cam :) en als het me bevalt koop ik later nog wel die B&W 10+ marco lens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 13:47
En wel pics posten, he? Ik zit hier nog 3 kwartier, dus dat kan makkelijk :P
Pagina: 1