Toon posts:

Gameserver specificaties???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb wat oude spullen verkocht en zelf had ik nog wel wat onderdelen, maar het komt erop neer dat ik een 2e pc'tje wil bouwen.
Deze pc wordt hier thuis dan als server gebruikt maar ook voor op lanparty's. Voor hier thuis wordt ie gebruikt als http server en fileserver (en beetje klooien). Voor op lanparty's als gameserver en fileserver.

De spullen die ik nu al heb:
-120gb maxtor hd (5400toeren, maar kan eventueel 80gb western digital 7200 8mb cache worden)
-100mbit netwerkkaartje (2x)
-GF2mx 400 (beetje overkill als server, maar had ff nix anders )
-voeding 300watt
-256pc2100 ddr ram

---
kortom het enige wat nog ontbreekt is motherboard + CPU.
Na het p3 motherboard verkocht te hebben met het sdram, heb ik ongeveer 100euro te besteden voor mobo+cpu.
Ik d8 zelf aan een 1100mhz duron + ecs motherboard + cooler.

Is dit voldoende?
ik wil voornamelijk CS en tactical ops server, maar misschien ook ut erop draaien voor zoveel mogelijk man (laten we zeggen 16? )
En hoeveel games kan ik tegelijk draaien?
Ik heb de search al gebruikt maar daar wordt ik niet echt wijzer van..
Want sommige mensen zeggen dat 1ghz genoeg is, maar anderen kopen een dual mp2100+ met 2gb ddr ram bijvoorbeeld.

dus is 1ghz + 256ddr genoeg?
wat zouden jullie doen?

------------
sorry als dit in het verkeerde forum staat, maar "pn&s" leek me het beste omdat daar het woordje SERVERS bij stond :D

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:15

aKra

Intentionally left blank.

- Geheugen
- Snelle processor
- 20Gbyte HDD meer dan zat!!!

Dat is echt alles... En een goed OS, Windows of LINUX ;)

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:44

Stewie!

Keen must die!

GEHEUGEN!
Zet er maar 1 GB in, kan je 3/4 games UT hosten met veel man.
Videokaart is goed genoeg
misschien geen duron maar athlon XP voor 60 euro ergens kopen?

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

Verwijderd

doe er 512mb mem in minimaal processor niet op bezuinigen. snell harddsik

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-02 22:10

AirX

Tweak Guru

Moet wel lukken dacht ik zo. Het enigste wat misschien wat meer mag zijn is die 256 MB gehuegen, want ik denk dat je XP gaat draaien. Dan is 512 toch wel het beste vind ik :D

Verwijderd

Topicstarter
aKra schreef op 12 March 2003 @ 13:09:
- Geheugen dat is juist mijn vraag? hoeveel?
- Snelle processor ja hoe snel is juist mijn vraag? of moet ik dual nemen?
- 20Gbyte HDD meer dan zat!!! kheb hier al 1 van 80 of 120liggen dus kan niet anders en trouwens: het wordt ook fileserver voor hier thuis

Dat is echt alles... En een goed OS, Windows of LINUX ;) [b] wordt denk ik win 2k server met ernaast linux xx

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:01

Predator

Suffers from split brain

PNS -> SGV

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• bille
  • Laatst online: 10-02 10:45

bille

Don't call me Buff

snelle hd: scheelt veel tijd bij het laden van een level bijvoorbeeld, maar dan moet je al snel RAID-0 of SCSI gaan draaien om het goed te merken.

en veel.. heeeeeeeel veel geheugen :) -> begin maar met 512MB.. daar kan je 2 leuke CS servers op draaien... wil je UT2k3 e.d. erop zetten.. begin dan maar met 1GB RAM

CPU: gewoon zo snel mogelijk.. ik reken meestal per speler ongeveer 10MHz / 15MHz.. als je dus 3 servers met 16 spelers wilt: 3*16*10 = 480/720MHz + OS cputijd.. kom je dus al snel op 1GHz... maarja.. hoe sneller hoe beter... Dual CPU is beetje overkill... tenzij je 6 servers wilt gaan hosten.. maarja dan moet je dus ook snellere HD's hebben en veeeel meer geheugen + GBit ethernet e.d... leuk voor Gameparty dus, maar beetje onnutig voor jou TS.

[ Voor 76% gewijzigd door bille op 12-03-2003 13:26 ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Mja, Hoeveel geheugen? Hoe snelle CPU? Tja... Wat ga je er op draaien? Als je een multiplayer sessie Red Alert 1 gaat draaien heb je minder mem en CPU power nodig dan dat je 3 instances van een Battlefield 1942 server opstart. Maar ik denk dat je met 1 GB PC133 SDRam ruimschoots uit de voeten kan. Fileserver voor thuis: Gewoon een lekker dikke harddisk. Je gaat toch nauwelijks prestaties trekken.

Wel raad ik ze zeer aan er een goede NIC in te zetten, 3Com of Intel.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Aetje schreef op 12 maart 2003 @ 13:23:
Mja, Hoeveel geheugen? Hoe snelle CPU? Tja... Wat ga je er op draaien? Als je een multiplayer sessie Red Alert 1 gaat draaien heb je minder mem en CPU power nodig dan dat je 3 instances van een Battlefield 1942 server opstart. Maar ik denk dat je met 1 GB PC133 SDRam ruimschoots uit de voeten kan. Fileserver voor thuis: Gewoon een lekker dikke harddisk. Je gaat toch nauwelijks prestaties trekken.

Wel raad ik ze zeer aan er een goede NIC in te zetten, 3Com of Intel.
met de nic zit het wel goed, zit zo'n 3com van 60euro ofzo in :) en hier geldt duurkoop is goed spul :P
en ik heb het over ddr geheugen he, geen sdr..
spellen die ik wil hosten.. CS en tactical ops, ut2k3 en generals als het kan.. dus zowel oude als nieuwe games.. voor nieuwe games kan ik dan wel 1game per server hosten.

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Mja, omdat je niet grafisch bezig gaat: Hoe meer memory hoe beter. Die duron is wel snel zat denk ik (en altijd nog upgreedbaar :) )

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
bille schreef op 12 maart 2003 @ 13:20:
snelle hd: scheelt veel tijd bij het laden van een level bijvoorbeeld, maar dan moet je al snel RAID-0 of SCSI gaan draaien om het goed te merken.
sja, kzal het toch met me eigen middelen moeten doen want voor raid is gewoonweg geen geld :)

en veel.. heeeeeeeel veel geheugen :) -> begin maar met 512MB.. daar kan je 2 leuke CS servers op draaien... wil je UT2k3 e.d. erop zetten.. begin dan maar met 1GB RAM
ik denk dat ik 256hou en als ik meer geld heb 512mb erin zet, 1gb ddr begin ik eigenwijs genoeg niet aan :), dan upgrade ik liever me eigen gamepc met dat geheugen

CPU: gewoon zo snel mogelijk.. ik reken meestal per speler ongeveer 10MHz / 15MHz.. als je dus 3 servers met 16 spelers wilt: 3*16*10 = 480/720MHz + OS cputijd.. kom je dus al snel op 1GHz... maarja.. hoe sneller hoe beter... Dual CPU is beetje overkill... tenzij je 6 servers wilt gaan hosten.. maarja dan moet je dus ook snellere HD's hebben en veeeel meer geheugen + GBit ethernet e.d... leuk voor Gameparty dus, maar beetje onnutig voor jou TS.
ok, dual is dus niet nodig, ik neem denk ik gewoon 1100duron of een xp1800+, even kijken hoe snel de prijzen dalen :p
conclusie, 512mb+1ghz amd'tje ofzo is voldoende voor 1 game.
Ik ga niet meer dan dit uitgeven, alleen omdat andere mensen zonodig willen spelen tegen elkaar :+ (kga 1x in de 5maand naar een lanparty ofzo...)
ik ben nog maar 16, dus niet veel geld... :P

anders is me server straks beter dan me eigen pc :D

maar meerdere reacties zijn natuurlijk welkom.. ennuh.. heeft iemand nog wat leuks te koop? ddr mobo+cpu? :+

Verwijderd

Hoeveel mensen wil je erop hebben dan? Dus maxclients?

Als je server maxclients 16 gaat draaien dan is 512MB + 1Ghz amd ruim genoeg voor 1 server, daar kun je dan misschien zelfs wel 2 servers op draaien.

Als je nou een 512MB rammetje erbij zet + AMD XP, dan kun je er makkelijk 3 hosten (ieder maxclients 16 that is)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 13:39:
Hoeveel mensen wil je erop hebben dan? Dus maxclients?

Als je server maxclients 16 gaat draaien dan is 512MB + 1Ghz amd ruim genoeg voor 1 server, daar kun je dan misschien zelfs wel 2 servers op draaien.

Als je nou een 512MB rammetje erbij zet + AMD XP, dan kun je er makkelijk 3 hosten (ieder maxclients 16 that is)
ja klopt, maar ik zit even te denken aan me budget heb nu 256ddr en 100euro te besteden (+/-), hier moet dus mobo+cpu+256ddr bij,, red ik denk ik niet :(

amd duron 1100+ecs mobo+cooler =100euro op z'n goedkoopst, dan moet ik ook nog geheugen eigelijk hebben..

Verwijderd

sja... dan kun je niet meerdere servers draaien denk ik, tenzij het voor clanwars is ofzo... das meestal wel ok met maxclients 12 en die worden niet zo intensief gebruikt...

je kunt ook 's avonds warserver draaien voor een specifiek spel op request

• aKra
  • Laatst online: 01:15

aKra

Owkee daar gaan we dan:

Ik heb hier 'n ECS L7VTA (dacht ik) met 2 x 512MB PC2700, er zit een AMD XP 2800+ processor in met het os RedHat 7.3 (ter test, ben vertrouwd aan Slackware). Er zit een 40Gbyte 7200RPM Maxtor HDD in (7** ofzo... Stuk dunner dan de normaal bekende HDD's). En er zit een goede 3Com nic in wat een van de belangrijkste is om de LOAD laag te houden... (Realtek vraagt veel van je CPU).

Dus ik adviseer:

AMD XP 1800+ (zoiets).
1 x 256MB PC2100 DDR. (Je kan ook die andere gewoon in andere PC flikkeren, en dan 2 x 512 nemen!)
1 x 512MB PC2100 DDR.
En het goedkoopste moederbordje dat je kan vinden, dat doet er namelijk bijna niks toe!

Dan kan je makkelijk 8 Counter-Strike gameservers draaien, en 8 UT servers, en met andere spellen weinig ervaring :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 14:00:
sja... dan kun je niet meerdere servers draaien denk ik, tenzij het voor clanwars is ofzo... das meestal wel ok met maxclients 12 en die worden niet zo intensief gebruikt...

je kunt ook 's avonds warserver draaien voor een specifiek spel op request
ja aan zoiets zat ik ook te denken.. er zullen vast wel meer mensen zijn met een server, of de crew van lanparty regelt dat dan..

maargoed, nog een vraagje, als ik een cs voor 6mensen heb , kan ik daarnaast dan ook een tactical ops server voor 6personen draaien? (verbinding is gewoon 100mbit, cpu =1ghz amd, 256ddr)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 maart 2003 @ 14:07:
[...]

ja aan zoiets zat ik ook te denken.. er zullen vast wel meer mensen zijn met een server, of de crew van lanparty regelt dat dan..

maargoed, nog een vraagje, als ik een cs voor 6mensen heb , kan ik daarnaast dan ook een tactical ops server voor 6personen draaien? (verbinding is gewoon 100mbit, cpu =1ghz amd, 256ddr)
sure....

Verwijderd

Topicstarter
ok en hoe zit het met games als generals & ut2k3 @ 1ghz+256ddr?

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
UT2k3 en Generals samen kan je vergeten ;)

Generals zit je op minimum spec, en UT2k3 houd ook niet over

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:01
G33rt schreef op 12 March 2003 @ 17:23:

Een dedicated spel vereist natuurlijk wel minder dan een normaal spel, je zou ze allebei kunnen draaien, maar niet tegelijk inderdaad.
256 MB is ook wel erg weinig hoor. Met 512 MB kan je al een stuk verder gaan, bijvoorbeeld twee UT2003 servers draaien.
En verder zou ik 40 GB 7200 RPM hardeschijf nemen, dat is goedkoper dan 120 GB, 1300 Mhz Duron, dat kost bijna niks meer (of een goedkope Athlon XP) en een normaal moederbord. Maar aangezien je maar 100 euro uit wil geven zou ik voor de Duron gaan :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
MaRc0 schreef op 12 March 2003 @ 17:29:
[...]

Een dedicated spel vereist natuurlijk wel minder dan een normaal spel, je zou ze allebei kunnen draaien, maar niet tegelijk inderdaad.
256 MB is ook wel erg weinig hoor. Met 512 MB kan je al een stuk verder gaan, bijvoorbeeld twee UT2003 servers draaien.
En verder zou ik 40 GB 7200 RPM hardeschijf nemen, dat is goedkoper dan 120 GB, 1300 Mhz Duron, dat kost bijna niks meer (of een goedkope Athlon XP) en een normaal moederbord. Maar aangezien je maar 100 euro uit wil geven zou ik voor de Duron gaan :)
dank voor je reactie maar ik heb in deze pc al een 120gb'er en een 80gb'er dus haal ik er gewoon 1tje uit sim-pel :P
en ik hoef maar 1 ut2003 te kunnen draaien, dus dat kan gewoon met 256mb ddr?
en voor 100euro kan ik net ecs cheap-ass mobo kopen + 1100duron + cooler. Ik heb al zitten kijken naar 2e hands, maar goedkope motherboards smeren ze aan voor winkelwaarde of meer, en de dure motherboards zijn wel nette prijzen maar dat zit dan nog steeds boven de 100euro..

Verwijderd

Topicstarter
G33rt schreef op 12 maart 2003 @ 17:23:

samen wil ik maar hoeft niet allebei te gelijk :P

• Hahn
UT2003 dedicated server met 256 MB is te doen, maar als de server dan vol zit zit je wel in een kritieke toestand hoor. En zoveel kost 256 MB PC2100 tegenwoordig niet meer hoor. Voor rond de 30/40 euro heb je al 256 MB, je kan toch wel wat van iemand lenen? :)

Verwijderd

Topicstarter
MaRc0 schreef op 12 maart 2003 @ 17:52:
UT2003 dedicated server met 256 MB is te doen, maar als de server dan vol zit zit je wel in een kritieke toestand hoor. En zoveel kost 256 MB PC2100 tegenwoordig niet meer hoor. Voor rond de 30/40 euro heb je al 256 MB, je kan toch wel wat van iemand lenen? :)
ja ok, daar heb je gelijk in, maar zo gaat het bij mij altijd ;)..
maar denk dat dat wel lukt..

[beetje offtopic]
heeft niemand 256ddr + mobo + amd 1ghz + tekoop??? :) :D :P
[/beetje offtopic]

• Bear
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-12-2025

Bear

wench

ff vraagje tussen door hoe veel RAM gebruikt cs per speler en wat voor up/down stream heb je nodig voor ongeveer 10 spelers ?

done done on to the next one... psn: Bear-H6O

• Hahn
Voor CS moet je ook ongeveer zo'n 16 MB ram per persoon rekenen.
Tijdens CS down ik meestal met 5 kb/s aan het begin, wat later zakt naar zo'n 1 à 2 kb/s. Dus zeg 5 kb/s. Dan moet je voor 10 mensen dus 50 kb/s upload hebben, dan is het ook aan te raden om hetzelfde down te hebben ;)

Pagina: 1