Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

als je weg gaat = pc uit? maar...

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-11 23:33
stel je voor dat je een standaard pc hebt

300watter
2 hdd. cdrommetje
athlonnetje

we weten natuurlijk allemaal dat booten soms meer stroom trekt dan hem even op idle stand te laten staan.
Maar vanaf hoelang is dit niet rendabel meer?

dus bij hoe lang geen actief pc gebruik kan je beter je pc uitzetten ?
(afgezien dat je hardware gaat slijten)

1 uur?
2 uur?

of zelfs eerder al?

/edit

dit ligt ook natuurlijk aan je windows instellingen
laten we vanuit gaan dat je je hdd nooit op savefunctie zet en ook geen slaapstand oid hebt (hibernate)

[ Voor 18% gewijzigd door SonyEricsson op 12-03-2003 12:28 ]

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-11 16:55

Scighera

swim-bike-run

minder dan 15 minuten denk ik

www.triathlete.nl

Verwijderd

Ik denk dat je je moet afvragen of hardware sneller slijt als je nooit je PC uitzet. Bedenk ook even dat uitzetting en inkrimping door warmte en warmteverlies ook een oorzaak is van veel leed.

[enigszins offtopic]
Ik weet van sommige transportbedrijven dat die vrachtwagens hebben die 24/7 de motor hebben lopen (en die natuurlijk ook continu worden gebruikt), en dat die vrachtwagens in hun hele leven minder onderhoudsbeurten nodig hebben dan vrachtwagens die hun motor een paar keer per dag moeten starten, en die aan het eind van de dag weer worden uitgezet.
[/enigszins offtopic]

Ik denk dat je je niet teveel zorgen moet maken over slijtage, eerder over energieverbruik :)

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zelf heb altijd mijn PC aanstaan, :)

als ik ff wegga, of als ik gaat werken of sporten laat ik deze altijd aanstaan,
het kost misschien wel stroom, maar goed (ouders betalen ;) )

Wel zet ik dan mijn monitor uit, omdat deze ook stroom vreet :)

wat wil je exact weten :?

• SonyEricsson
Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 12:33:
Ik denk dat je je moet afvragen of hardware sneller slijt als je nooit je PC uitzet. Bedenk ook even dat uitzetting en inkrimping door warmte en warmteverlies ook een oorzaak is van veel leed.

[enigszins offtopic]
Ik weet van sommige transportbedrijven dat die vrachtwagens hebben die 24/7 de motor hebben lopen (en die natuurlijk ook continu worden gebruikt), en dat die vrachtwagens in hun hele leven minder onderhoudsbeurten nodig hebben dan vrachtwagens die hun motor een paar keer per dag moeten starten, en die aan het eind van de dag weer worden uitgezet.
[/enigszins offtopic]

Ik denk dat je je niet teveel zorgen moet maken over slijtage, eerder over energieverbruik :)
ja dat bedoel ik ook

energieverbruik
(heb er ok bijgezet afgezien van slijtage :P )

wanneer bij welke tijdpunt kan je je pc dus beter uitzetten?

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-11 07:43

bonzz.netninja

Niente baffi

tja, ik zet mijn pc gewoon meestal uit. Da's minder stroom verbruik en vooral beter voor het mileu. De vergelijking met een vrachtauto vind ik niet helemaal kloppen, pc is geen verbrandingsmotor (mijne niet iig ;) )

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11 21:09
Ik zet me pc in iedergeval gewoon uit als ik em niet gebruik.... zie ook eigenlijk niet in waarom dat ding aan moet blijven staan. Je bespaart meer energie als je hem uitzet als dat je hem aan laat staan omdat je anders die piek hebt bij het booten.

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zo groot zal die piek bij het booten toch ook niet zijn ? Wel moet je 2 minuten extra stroom rekenen om op te starten en 1 min om af te sluiten. Kortom de eerder genoemde 15 klinken best redelijk.

Maar waarom niet in Standby ? Ik zet m'n pc in standby als ik wegga. Als je alles goed instelt dan gaat alles uit behalve je mobo + ram. Booten vanuit standby is 10 seconden. Ongeveer gelijk aan de tijd die het kost om je monitor weer helemaal op te laten gloeien. Stroomverbruik in standby is erg laag. En doordat je pc geen geluid maakt lijkt het of ie gewoon uitstaat :)

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Xenofoob392
  • Laatst online: 28-11 08:37
ach hij staat 24/7 te downloaden dus uitzetten gebeurt niet echt bij mij, en gelukkig heb ik nog ouders die de rekening voor mij betalen

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07 01:24

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Staat bij mij 24/7 aan sinds twee jaar. Alles blijft heel, zelfs twee IBM HD's die bij veel mensen problemen geven. Alleen de voeding was een keer stuk na een prettige stroomstoring van het energiebedrijf gehad te hebben. Alles is dus echt lekker warm, zelfs soms erg warm zoals drie HD's die op elkaar zitten, maar de temp is constant, dus verder geen problemen daarmee.

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11 10:45
SonyEricsson schreef op 12 maart 2003 @ 12:36:
[...]

ja dat bedoel ik ook

energieverbruik
(heb er ok bijgezet afgezien van slijtage :P )

wanneer bij welke tijdpunt kan je je pc dus beter uitzetten?
Ik denk dat het kantelpunt ligt bij de tijd die je computer doet over het opstarten, dus dat is 1 minuut ruim genomen.

https://github.com/atoomnetmarc/

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-08 11:14
pc uit ? kan die uit dan ? hoe moet dat ?

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

Verwijderd

Die van mij is een gore straaljager en staat op mn slaapkamer, dus ja, als ik naar bed ga gaat ie uit (en de minuut dak wakker ben douw ik met mn teen op de power knop:P)

• ReLight
  • Laatst online: 25-11 18:13

ReLight

echo("What Now ? !")

Ook het gebruik van een degelijke TFT scherm scheelt er veel als je 24x7 de boel aan hebt staan. Dit + KVM switch voor de 2 á 3 systemen die ik zelf heb draaien. HDD sleep voor de server na 30 minuten, en even nadenken of de WS op hybernation kan die nacht of bezig is scheelt een hoop.

Inderdaad IBM schijven die altijd warm zijn, en draaien gaan langer mee.
(+-3 jaar 24x7 voor IBM 45Gb ATA100 disk)

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 13:55

mcB

offtopic:
Weten jullie wat DPC is???? }:O

Ik laat mn pc 24/7 aan staan.
Misschien is het wel een kromme gedachte maar ik denk dat het niet goed is voor alles dat koeling nodig heeft in een pc op te starten en af te sluiten.

Wanneer je de pc uit zou zetten, dan stoppen alle fans er ook mee. De koeling is meteen gestopt en er treed dus een temperatuurpiek op.

Dan maar een iets hogere stoomrekening. Onderstaande telt ook mee, dus mijn mening telt niet echt.

* mcB is wel een RC5 statsverslaafde >:)

Strix (Skullflame)

• SonyEricsson
ReLight schreef op 12 March 2003 @ 13:05:
Ook het gebruik van een degelijke TFT scherm scheelt er veel als je 24x7 de boel aan hebt staan. Dit + KVM switch voor de 2 á 3 systemen die ik zelf heb draaien. HDD sleep voor de server na 30 minuten, en even nadenken of de WS op hybernation kan die nacht of bezig is scheelt een hoop.

Inderdaad IBM schijven die altijd warm zijn, en draaien gaan langer mee.
(+-3 jaar 24x7 voor IBM 45Gb ATA100 disk)
klopt !

een TFT verbruikt ongeveer 1/5 deel van een gewone grote monitor
daarom heb ik op me slaapkamer ook een 14" tft wallmounted :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben overtuigd dat aanlaten stukken beter is. ik laat altijd alles aan (ik praat over een aantal pc's) en ik heb eigenlijk nooit wat stuk (nok nok geen backup)

daarentegen gaat er bij klanten best wel eens wat stuk.

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 00:30

JF_

mcB schreef op 12 maart 2003 @ 13:18:
Wanneer je de pc uit zou zetten, dan stoppen alle fans er ook mee. De koeling is meteen gestopt en er treed dus een temperatuurpiek op.
Dat fabeltje blijft maar de ronde doen, en is gewoon niet waar. Zodra je de PC uitzet verbruikt 'ie geen stroom meer, genereert dus geen warmte, en de temperatuur kan ook niet omhoog gaan. Hooguit dat er wat warmte verplaatst wordt, maar dat heeft alleen tot gevolg dat de koude componenten iets opwarmen, en de warme iets afkoelen.

Mijn PCs gaan uit als ik ze langere tijd (>2 uur) niet gebruik, maar in de praktijk is dat alleen 's nachts :-)

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

JF_ schreef op 12 maart 2003 @ 13:45:
[...]

Dat fabeltje blijft maar de ronde doen, en is gewoon niet waar. Zodra je de PC uitzet verbruikt 'ie geen stroom meer, genereert dus geen warmte, en de temperatuur kan ook niet omhoog gaan. Hooguit dat er wat warmte verplaatst wordt, maar dat heeft alleen tot gevolg dat de koude componenten iets opwarmen, en de warme iets afkoelen.

Mijn PCs gaan uit als ik ze langere tijd (>2 uur) niet gebruik, maar in de praktijk is dat alleen 's nachts :-)
<leer modus>
Niet geheel correct, wanneer de machiene uitgaat, en de vennen stoppen met warmte afvoer, zullen de onderdelen nog warmte bevatten, door de veranderde termische omgeving, zal er Heat displacement plaats vinden, en dit gevolgd door z.g Heat dissapation. Eff in het nederlands :
De voornaamste hitte verplaats zich naar de boven kant van het gekoelde object waar het het object de warmte afgeeft. (duh) Waar het om gaat is dat de warmte belans in het object dus echt verandert, en dat is per defenitie altijd schadelijker dan een constante warmte balans/profiel.

</leer modus>

[ Voor 2% gewijzigd door ReLight op 12-03-2003 14:13 . Reden: typo ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SonyEricsson schreef op 12 maart 2003 @ 13:19:
[...]

klopt !

een TFT verbruikt ongeveer 1/5 deel van een gewone grote monitor
daarom heb ik op me slaapkamer ook een 14" tft wallmounted :)
Ik geloof dat dit zelfs nog iets meer is. mijn TFT verbruikt volgens de specs 15 watt ofzo (is wel weinig moet ik zeggen) terwijl mijn CRT toch 165watt staat te slurpen.

• Schmoove
Ehm hoe lang wil je met je PC doen dan??? Een pc gaat bij mij tussen de 2 a 3 jaar mee en daarna bouw ik weer een nieuwe. Ik heb er nog nooit last van gehad dat door het continu uit en aanzetten welke hardware dan ook kapot ging. Het zal ongetwijfeld de levensduur iets verkorten, maar naar een dusdanige levensduur die toch al buiten mijn gebruikersduur valt...... dus het zal me een zorge wezen eigenlijk.

edit: Zie mijn setup in m'n signature, hiervan is alleen door een stroomstoring de videokaart een keer kapot gegaan. Dit systeem is nu 2 jaar oud en zal het nog wel uithouden tot december.

[ Voor 20% gewijzigd door Schmoove op 12-03-2003 15:22 ]

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Het gaat er mijns inziens ook niet om OF hij kapot gaat, maar dat dit vervangings traject ingaat als ik dat beslis, en niet omdat de apperatuur defect raakt.

Ook is beschikbaarheid een absolute hoofdrol. In mijn geval staat de pc apperatuur un de woonkamer, en is echt een deel van het huisraad. Net als het licht moet dit instant beschikbaar zijn. 10 seconden wachten is daarbij uit den boze. (jij wacht ook niet 10 seconde bij het licht knopje, is het wel). Enkel bij zeer lange rust perioden kan dit afwijken.

• Schmoove
Ik vind niet echt dat je een lichtknopje en een pc kan vergelijken.... maar goed.
Kun jij echt niet 30 seconden wachten tot de pc opgestart is dan?? Vind het persoonlijk een beetje overdreven dat 10 sec. wachten uit den boze is.

En wat die levensduur betreft... ik zeg niet dat door mijn afsluiten en opstarten de levensduur maar 2 a 3 jaar is, want dat is echt wel veel langer. Ik heb hier nog een 8086 en een 486 staan die ik het zelfde behandel (of behandeld heb) en die doen het nog prima.
Die verhalen van "ik laat em aan staan want dan gaat het langer mee" geloof ik dus ook niet.
Ik ontken niet dat mijn PC lang aan staat, maar hij gaat 's nachts gewoon uit, want ik vind het gewoon niet nodig dat dat ding onnodig stroom staat te trekken als ik er niks aan heb. Dat ik em uit zet moet dat ding maar tegen kunnen..... en dat kan hij ook!!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 29-11 07:43

bonzz.netninja

Niente baffi

tjee, je zult maar moeten wachten idd op je pc, aaaargh laat het niet waar wezen (flame, sorry). Het levensduur verhaal vind ik ook vrij krom, aangezien, netzoals de vorige post, ik ook nog een oude computer heb staan die ook gewoon uit gaat als ik er niet ben, en andersom ;)
eigenlijk kan ik dus geen goede reden verzinnen om je pc aan te laten staan als je weg bent (en niks te laten doen)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Verwijderd

Even terug komen op dat zogenaamde extra verbruik bij het opstarten.

De inschakel piek van een electrisch systeem valt RUIM binnen de seconde. Oftewel in die 1/10 seconde zou ik evenveel energie verbruiken als bij normaal gebruik in 1 minuut, 15 minuten, 2 uur??? Ik denk niet dat m'n stoppen daar erg blij mee zouden zijn.

IMHO complete onzin om compu's aan te laten staan om dat het energie zou schelen.

Een zwak argument is de slijtage door termisch belasting, Ik moet de eerste computer nog krijgen die daardoor kapot gaat.

Blijft over luiheid, cq 'ik kan echt niet 30 seconden wachten voordat m'n systeem geboot is'. Zodra ik op m'n werk start druk ik eerst de compu aan. Dan ga ik m'n jas uitdoen, kofie halen, even goedemorgen brabbelen naar iedereen en zo. Zelfs de traagste compu is dan al geboot. Tijdens het inloggen kan ik mooi m'n liggend werk even doornemen. Thuis is het nooit zo dringend dat iets binnen 2 sec moet reageren. Zelfs als m'n comp als MP3 schuur gebruikt zou worden, dan moet ik nog 15 seconden wachten eer m'n versterker de luidsprekers vrijgeeft.

Verwijderd

ReLight schreef op 12 maart 2003 @ 15:57:
Het gaat er mijns inziens ook niet om OF hij kapot gaat, maar dat dit vervangings traject ingaat als ik dat beslis, en niet omdat de apperatuur defect raakt.

Ook is beschikbaarheid een absolute hoofdrol. In mijn geval staat de pc apperatuur un de woonkamer, en is echt een deel van het huisraad. Net als het licht moet dit instant beschikbaar zijn. 10 seconden wachten is daarbij uit den boze. (jij wacht ook niet 10 seconde bij het licht knopje, is het wel). Enkel bij zeer lange rust perioden kan dit afwijken.
Even pure nieuwsgierigheid, maar wat doe jij met je compu dat 10 sec wachten te lang is?

btw bij mij is het ook een woonkamer item, maar dan net zoals de hifi of de tv. Die gaan dus ook gewoon uit als ze niet gebruikt worden.

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 12:28

Speedpete

was barman

Bij ons thuis is aanlaten uit den boze.

Mijn eigen pc (bijna 3 jaar oud), die van m'n broer (2 jaar), m'n zusje (4 jaar) en mijn servers (6 jaar, 8 jaar en 12 jaar (:P)) gaan allen uit na gebruik. Nog nooit iets kapot gegaan. Het enige wat ooit op standby gaat is m'n laptop, maar dat komt omdat ie dat automatisch doet als ik ff wegloop.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Verwijderd

Ik heb tegenwoordig voor mijn hifi/tv en pc+randapparatuur van die stekkerdozen met een schakelaar. Zo kan ik met één druk op de knop al die standby-zooi en trafo's uitzetten. Al met al gebruiken ze veel energie, en het is ook nog eens stiller zonder al die zoemende kastjes.
/me moet zijn eigen energierekening betalen, daarom piept ie wel anders! ;)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op 13 March 2003 @ 11:51:
Een zwak argument is de slijtage door termisch belasting, Ik moet de eerste computer nog krijgen die daardoor kapot gaat.
..dan leg mij maar eens uit waarom ik (heb zo'n 3 tot 5 pc's constant aan staan) na onze verhuizing zoveel kapotte HD's had. Op mijn werkstation met 3 HD's dat altijd (meer dan 1.5 jaar) heeft aangestaan was nooit iets aan de hand. Ik ben toen (voorzichtig!!!) verhuisd en heb het spul weer aangesloten. Aangezet en tadaa: 2 van de 3 HD's defect... Tijdje aan laten staan, warm laten worden en toen werkte alles weer. Natuurlijk heb ik het spul (preventief?) vervangen.

Op de andere pc's heb ik dit fenomeen ook vaak zat mee gemaakt. Mijn server heeft al 2 kapotte hd's gehad nadat 'ie een week uit stond (vakantie) en mijn vriendinnetje's pc een kapotte hd nadat 'ie 2 weken had uitgestaan wegens een defecte videokaart die ik niet zo snel heb vervangen.

Verder heb ik denk ik zo'n 20 hd's liggen thuis die ik in de loop der jaren heb vervangen (slijtage, te klein, defect) waarvan er zo'n 15 denk ik niet meer (of nauwelijks) te gebruiken zijn...* RobIII gooit niet graag stuff weg :)

Wel het vermelden waard: Ik heb dus zoals gezegd meestal 3 of meer pc's aan staan (continue): Mijn server, mijn werkstation en dat van mijn vriendinnetje. Ik laat alleen mijn monitoren uitschakelen na 30 minuten door windows en verder niks. Omdat we met de verhuizing een nieuwe stroommeter kregen kan ik mooi in de gaten houden wat we nu precies verbruiken (we begonnen immers op 0 :)). In zeg maar 5 maanden nog geen 100 euro (compu-verbruik), wel dag/nacht tarief. En dan heb ik nog 2 pc's die ik sporadisch een weekje ofzo aan laat staan...

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 13-03-2003 14:00 . Reden: typo ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

RobIII schreef op 13 maart 2003 @ 13:56:
In zeg maar 5 maanden nog geen 100 euro (compu-verbruik), wel dag/nacht tarief.
Zo, het is maar wat je weinig vindt, 240 euro per jaar extra aan energierekening. Nou weet ik zeker dat ik hem wat vaker uitzet als ik 'm niet nodig heb!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op 13 March 2003 @ 14:03:
[...]

Zo, het is maar wat je weinig vindt, 240 euro per jaar extra aan energierekening. Nou weet ik zeker dat ik hem wat vaker uitzet als ik 'm niet nodig heb!
ja, maar da's wel voor 3pcs, dus delen door 3...? 240/3 = 80. Vind je dat nog steeds veel?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

RobIII schreef op 13 March 2003 @ 14:06:
ja, maar da's wel voor 3pcs, dus delen door 3...? 240/3 = 80. Vind je dat nog steeds veel?
Tsja, als je het per pc uit gaat rekenen wordt het wel minder ja. Ik had 'm ook dag en nacht aan staan hoor, en lekker overal het licht laten branden in huis.
Heb ik es een tijdje niet gedaan en ik werd toch aangenaam verrast door een lagere maandrekening van de Nuon ;) En zoveel moeite is het allemaal niet eigenlijk.... Maar ja, dat moet iedereen voor zich bepalen denk ik dan maar.

• mackie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 16:39
RobIII schreef op 13 March 2003 @ 14:06:
[...]

Is niet veel, gezien in geld dan :/ . Ooit gedacht aan alle kosten die je moet betalen om het milieu te onderhouden? Laat staan dat het milieu naar zn grootje gaat |:(.

We can do it two ways: easy or really easy!

Verwijderd

Bij mij staat hij 24/7 aan.

maar toch denk ik wel dat indien je de Pc een paar uur niet gebruikt, deze eigenlijk wel uit had gekund.

Maar of er meer slijtage komt is een ander, daar zo als je het stelt de Hdd neit op savemodus hebt staan waardoor bij een lichte beuk tegen de kast, de leeskop ook over de schijf heen gaat, zo ook als bij het booten.

Piek spanningen kan je makkelijk opvangen door een UPS er achter te zetten..... of een verdeling in stroomgroepen doet en niet alles op 1 stekkerdoos.

En ASCII, die doos van mij (laptop) doet er dik 15 minuten over om aangelogd te raken bij de klant (lees als misconfiguratie laptop, door zaak) :) dan kun je meer dan 1 jas en goeidagies zegge :)

maar vaak is het wel een qwestie van luiheid waarom de pc inderdaad niet uitgaat of gewoon in idle/sleep mode wordt gedrukt

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Eventjes om dat levensduur verhaaltje de wereld uit te helpen. Gemiddeld gaat een PC component een jaar of 20 mee bij normaal gebruik. Als je bv gaat overclocken kan je er op rekenen dat ie nog 10 jaar mee gaat. Stel nou dat je dat nog eens halveert als je de computer niet 24/7 aan laat staan, heb je 5 jaar plezier van je pc. Maar na 2 jaar is je pc al zo verouderd dat je eigenlijk al weer een nieuwe wil en na 3 jaar is het bijna een noodzaak. Dus ook al verpest je de levensduur van je computer, hij zal dan toch langer meegaan dan de economische levensduur van 3 jaar.

MechWarrior || Monsters Game

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:47
GambitRS schreef op 13 March 2003 @ 17:32:
Eventjes om dat levensduur verhaaltje de wereld uit te helpen. Gemiddeld gaat een PC component een jaar of 20 mee bij normaal gebruik. Als je bv gaat overclocken kan je er op rekenen dat ie nog 10 jaar mee gaat. Stel nou dat je dat nog eens halveert als je de computer niet 24/7 aan laat staan, heb je 5 jaar plezier van je pc. Maar na 2 jaar is je pc al zo verouderd dat je eigenlijk al weer een nieuwe wil en na 3 jaar is het bijna een noodzaak. Dus ook al verpest je de levensduur van je computer, hij zal dan toch langer meegaan dan de economische levensduur van 3 jaar.
Idd, ben ik het bijna helemaal mee eens, behalve dat een standaard pc na 2 jaar al versleten is. Ik heb de mijne nu iets meer dan 1,5 jaar en die is nog lang niet aan vervanging toe. :o

na jaar 1 CPU upgrade (v 900MHz) --> Athlon 1,33 GHz en hij kan weer een hele tijd mee :) Maar op zich kon ik nog wel een jaar wachten. Heb het alleen gedaan omdat ik die upgrade kon uitvoeren voor maar €30,- :)
De rest van m'n pc is nog steeds "origineel"
Maar ik zie er nog echt geen noodzaak in om dingen te gaan vernieuwen. Dt komt wel over een jaar of 2 ofzo

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 maart 2003 @ 13:40:
Ik heb tegenwoordig voor mijn hifi/tv en pc+randapparatuur van die stekkerdozen met een schakelaar. Zo kan ik met één druk op de knop al die standby-zooi en trafo's uitzetten. Al met al gebruiken ze veel energie, en het is ook nog eens stiller zonder al die zoemende kastjes.
/me moet zijn eigen energierekening betalen, daarom piept ie wel anders! ;)
Yep, heb ik ook, alleen lastig dat 1 van die [piep] apparaten niet automagisch aansprinkt als de stroom er weer op gaat. M'n adsl modem wenst toch echt een klein drukje op de aan toets.
RobIII schreef op 13 maart 2003 @ 13:56:
[...]

..dan leg mij maar eens uit waarom ik (heb zo'n 3 tot 5 pc's constant aan staan) na onze verhuizing zoveel kapotte HD's had. Op mijn werkstation met 3 HD's dat altijd (meer dan 1.5 jaar) heeft aangestaan was nooit iets aan de hand. Ik ben toen (voorzichtig!!!) verhuisd en heb het spul weer aangesloten. Aangezet en tadaa: 2 van de 3 HD's defect... Tijdje aan laten staan, warm laten worden en toen werkte alles weer. Natuurlijk heb ik het spul (preventief?) vervangen.
Tja, NFI maar zou het niet kunnen dat je HD's door het vele gebruik (lees aanstaan) sneller verslijten? Ik heb namelijk nog maar 1 kapotte HD gehad. (oke m'n zwager ook eentje, maar dat was de bliksem). Ook waar ik werk worden over het algemeen alle pc's uitgezet (op een enkele luiaard na dan). Toch hoor ik nooit verhalen over overmatige uitval van HD's, gek he? (Misschien worden je HD's te heet en kunnen ze daarom niet meer zonder een portie hitte?)
Verwijderd schreef op 13 March 2003 @ 17:28:

<kniperdeknip>

En ASCII, die doos van mij (laptop) doet er dik 15 minuten over om aangelogd te raken bij de klant (lees als misconfiguratie laptop, door zaak) :) dan kun je meer dan 1 jas en goeidagies zegge :)
Tja..... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 20:45 . Reden: voutje (en er zitten er nog meer in hoor!) ]

• Spacecowboy
  • Laatst online: 22:13

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Uit? nee, nooit. Zeker niet sinds we ADSL hebben... Hij staat eigenlijk continu te dowloaden, en als dat niet zo is, is ie wel wel wat anders aan 't doen (video encoding of weet ik veel wat). Moet ikk zeggen dat ik mijn vorige pc wel graag uit deed (vooral 's nachts) omdat die het geluidsniveau van een draaiende betonmolen (nu gelukkig achter geluidsdicht schot als FTP, wel altijd aan)had. Degene die ik nu heb (Dell Inspiron) is doodje stil, zelfs bij grote HDD activiteit, dus daar slaap ik wel doorheen. Gaat trouwens toch na 30 mins op staande bij.

Qua stroom verbruik maakt het volgens mij zeker wel uit of je 'm aanlaat of niet. Ik zou zeggen, zodra je wegloopt iig je monitor uitzetten (en anders laten doen door win). Zeker als je je stroomrekening zelf moet dokken!

HENG HENG

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:37
De mijne staat ook altijd aan, als ik erbij wegloop zet ik wel mijn monitoren uit. Als ik er niet ben heeft hij alsnog genoeg te doen: webserver, muon, eventueel een virusscan ofzo. En ik wil ook graag vanaf de uni wat bestandjes direct via ftp op mijn pc zetten, dat gedoe met rapporten opslaan op een schijf van de uni waarop je later weer moet inloggen vind ik maar niks.

Komt nog bij dat na een stroomstoring een tijdje terug mijn stereo die ik als wekker gebruikte het niet meer doet (Nuon wilde niet vergoeden, omdat de rest van mijn apparatuur het wel bleef doen :(. Nu gebruik ik dus winamp als wekker 's ochtends waarvoor mijn pc dus ool aan moet blijven.

Verwijderd

PC 1 is firewall/router/DHCP/DNS dus altijd aan (staat ook verstopt achter bureau ergens).
PC 2 is FTP/Web/RDP server, en tevens werkstation/hobbydoos. Staat ook altijd aan.
PC 3 is notebook, dus netjes uitgezet in Eastpak.

Monitors wel netjes uit, dan blijven ze langer een mooi beeld geven (denk ik).

offtopic:
En PC 4 is hopelijk van de zomer een Apple Powerbook 12".
:9

• bolleh
  • Laatst online: 08:29
kheb mn pc ook vrijwel 24/7 aan
heb al 4 jaar dezelfde voeding, een 230 watt, van enlight
vandaag heeft ie me weer verrast dat hij een radeon 9700 houdt :)
als ik weer eens een voeding moet hebben wordt het 100% zeker weer een enlight

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 March 2003 @ 20:43:
Yep, heb ik ook, alleen lastig dat 1 van die [piep] apparaten niet automagisch aansprinkt als de stroom er weer op gaat. M'n adsl modem wenst toch echt een klein drukje op de aan toets.
Eej, da's vreemd. Mijn Speedtouch ethernet heeft zo'n 'harde' schakelaar aan de achterkant, dus aan=aan, mits de stroom er natuurlijk op staat. En zodra hij prik krijgt gaat hij initialiseren en inloggen.
Wat voor modem heb jij dan? USB? Of zo'n Draytek/Sitecom/... ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 March 2003 @ 09:19:
[...]

Eej, da's vreemd. Mijn Speedtouch ethernet heeft zo'n 'harde' schakelaar aan de achterkant, dus aan=aan, mits de stroom er natuurlijk op staat. En zodra hij prik krijgt gaat hij initialiseren en inloggen.
:?
Mijn Draytek heeft geen aan of uit knop, alleen de adapterstekker die hem aan of uit zet.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:15

AirX

Tweak Guru

Geef mij maar mijn laptoppie :). mooi 24/7 aan zonder lawaai en warmte

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 March 2003 @ 09:19:
[...]

Speedtouch 510i, en die heeft 1 druk knopje aan de voorkant, verder niets.

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Heb server altijd aanstaan maar mijn eigen client alleen uit als er schoongemaakt word, beeldscherm zet ik wel altijd uit slijt dan minder snel :>

Ze zeggen dat de hardware minder snel slijt als hij continu aanstaat, ach het zal wel waar zijn O+

[ Voor 54% gewijzigd door _MaLa_ op 14-03-2003 15:45 ]

• Spacecowboy
  • Laatst online: 22:13

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Ach, dat verhaaltje over levensduur vindt ik een beetje onzin, hoeveel zal het schelen?? twee jaar, zie ook 't verhaaltje van GambitRS over economische levensduur...

[ Voor 6% gewijzigd door Spacecowboy op 14-03-2003 19:06 ]

HENG HENG

Pagina: 1