ide-scsi onder Suse 8.1 - kernel 2.4.19 geeft crash

Pagina: 1
Acties:

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 21:32
Even voor de goede orde, voordat ik met m'n verhaal begin: Ja ik weet dat SuSE niet echt mooi is, ik weet ook dat Onstream evil is maar toch hier mijn verhaal. Overigens kon ik niet echt iets vergelijkbaars vinden in de search dus vandaar dat ik er een nieuwe post over doe.

Ik heb hier een server draaien met als Distro "Suse 8.1". Deze draait de standaard door SuSE geinstalleerde kernel 2.4.19-4GB. Verder hebben we een Onstream ADR2 tapestreamer van 60 GB. Deze draait met scsi-emulatie.

Hier komt het probleem: Op het moment dat de tapestreamer aangesproken wordt kan de server op random momenten crashen. Hij crasht dan met een panic of oops, dat weet ik niet precies, in ieder geval reageert hij nergens meer op. Na een reboot is ook niks in de logs te vinden. Het kan echter ook evengoed gebeuren dat de backup gewoon netjes voltooid wordt. Er is dus geen pijl uit te trekken.

Ik heb het probleem ook gemeld bij Onstream, en de meneer die ik aan de telefoon had wist te vertellen dat het probleem hem bekend voorkomt bij specifiek kernel 2.4.19. Vooral klanten met de SCSI-versie van de drive hebben er last van, maar hij zei dat het ook evengoed op mij van toepassing kan zijn omdat ik nou eenmaal met SCSI emulatie (de door onstream aanbevolen methode) werk.

De meneer van Onstream raadde mij aan om te downgraden naar kernel 2.4.18, omdat 2.4.19 SCSI problemen heeft. Een downgrade is echter geen optie, omdat 2.4.18 de chipset op het moederbord (ASUS P4B533 / Intel 845E) niet ondersteunt.

Nou zou ik natuurlijk een kernel upgrade naar 2.4.20 kunnen overwegen. Ik heb best wel ervaring met kernels upgraden dus dat is niet zo'n groot probleem. Wat ik wel een probleem vind:

- Ik weet niet of 2.4.20 het probleem oplost. Voordat ik er al te veel tijd in ga stoppen en een belangrijke productieserver overlever aan een zelf ge-compileerde kernel zou ik graag eerst wat overdenkingen van jullie willen zien

- Ik blijf liever bij een kernel die door SuSE gebouwd en getest is. Zij patchen een vanilla-source altijd zodanig dat ik niet weet of alles lekker blijft draaien als ik nu een vanilla kernel ga draaien. Bovendien weet ik alle config opties die ik moet gebruiken niet.

Ik zie graag jullie bevindingen :-)

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Verwijderd

Even een typo uit de titel gehaald.

Ik heb geen ervaring met SuSE, maar je kunt natuurlijk wel proberen een nieuwe kernel te bakken. Ergens op schijf zal SuSE de config voor de huidige kernel wel hebben neergezet, anders is het vast wel ergens te vinden op je cd's. Dat geeft dan gelijk een goede basis om je nieuwe kernel niet te verschillend te laten zijn met de oude.

Ik heb even gezocht op rpmfind en de SuSE ftp en ik kan inderdaad ook niet zo snel een update vinden voor je kernel. Wellicht kun je contact opnemen met SuSE zelf en hen je probleem voorleggen.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 12:59:
Even een typo uit de titel gehaald.

Ik heb geen ervaring met SuSE, maar je kunt natuurlijk wel proberen een nieuwe kernel te bakken. Ergens op schijf zal SuSE de config voor de huidige kernel wel hebben neergezet, anders is het vast wel ergens te vinden op je cd's. Dat geeft dan gelijk een goede basis om je nieuwe kernel niet te verschillend te laten zijn met de oude.

Ik heb even gezocht op rpmfind en de SuSE ftp en ik kan inderdaad ook niet zo snel een update vinden voor je kernel. Wellicht kun je contact opnemen met SuSE zelf en hen je probleem voorleggen.
Het is een Onstream tape ?? Het is een wonder dat hij er al data opkrijgt, dat is mij met de SCSI versie nog nooit gelukt (je kan het wel schrijven, maar nooit meer teruglezen).

Een tweede probleem is dat de driver in kwestie al in geen tijden meer geupdate is, en de support van OnStream shit is.

Het enige advies wat ik kan geven is een plain 2.4.19 proberen, dus zonder SuSE patches. Werkt dat niet, pak dan eens een plain 2.4.20.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 21:32
igmar schreef op 12 March 2003 @ 14:42:
[...]

Het is een Onstream tape ?? Het is een wonder dat hij er al data opkrijgt, dat is mij met de SCSI versie nog nooit gelukt (je kan het wel schrijven, maar nooit meer teruglezen).

Een tweede probleem is dat de driver in kwestie al in geen tijden meer geupdate is, en de support van OnStream shit is.

Het enige advies wat ik kan geven is een plain 2.4.19 proberen, dus zonder SuSE patches. Werkt dat niet, pak dan eens een plain 2.4.20.
Ik ben nu bezig met de plain 2.4.20. Die ga ik eerdaags als de server ff down mag even booten. Data eraf lezen gaat wel goed hier, dat heb ik al een paar keer kunnen doen (als hij niet crashte).

Ik gebruik een combinatie van de "ide-scsi" en de "st" driver. Overigens ben ik ook niet zo'n fan van Onstream maar ja, m'n baas wil niet meer kwijt zijn voor een backup 'oplossing' (idd, je data lost wel op, op een gegeven moment :P)

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.