QM: tegen de waarnemer
Een atoom dat warmte
geeft, draagt energie over aan iets, lijkt mij. Als er maar 1 atoom bestaat, is het antwoord volgens mij: nee, want er kan niks overgedragen worden. Ook CP's suggestie dat een atoom warmte kan afgeven door elektromagnetische straling is imo niet aan de orde, aangezien je voor die straling (die op zich niet als warmte geldt) ook weer een receptor nodig hebt om 'm als overgedragen warmte te kunnen beschouwen.
Verder ben ik van mening dat als een universum maar 1 atoom bevat, dat atoom noodzakelijkerwijs stilstaat (dan kan 'ie nog wel energie bevatten, trouwens). Beweging kan niet aangetoond worden, omdat er maar 1 ijkpunt voor waarneming (en geen waarnemer) is. Er is geen kinetische energie, want er is geen objectiveerbare verplaatsing, dus is er geen warmte.
Nou kunnen we wel een oneindig in zichzelf gekeerd universum beschouwen, waarbij een atoom een foton oid uitzendt, dat vervolgens het hele (lege) universum doorwandelt en weer bij hetzelfde atoom terugkomt - om die opnieuw te exciteren. Maar dat veronderstelt dus een onbewezen ruimte-constructie. Bovendien kan je in die situatie stellen dat het atoom zo groot is als het universum, dus dat de verandering binnen het atoom blijft en deze dus geen warmte
afgeeft - en dat gaat ook bij een "lineair" universum op, trouwens.
Kortom, de vraag moet met "
nee" beantwoord worden als je warmteafgifte in een gesloten systeem met 1 atoom beschouwt. Maar dat is niet omdat het atoom geen energie bevat, het is domweg omdat het atoom alleen is.
Op dit niveau moet je dus eigenlijk vaststellen dat temperatuur (net als snelheid, grootte, et cetera) een eigenschap van het atoom is die bestaat bij de gratie van de aanwezigheid van andere atomen.
Wat de splitsing van het atoom betreft: sure, alleen: als het atoom die straling afgeeft (wat in een overigens leeg universum dus volstrekt niet uitmaakt, zie hierboven), bestaat het atoom als zodanig niet meer, en vervalt de oorspronkelijke vraag. Tenzij je weer het universum en het atoom op dezelfde schaal mapt, in welk geval d'r op de keper beschouwd niks gebeurd is