Toon posts:

[Excel]Tijd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen!

Ik ben in Excel bezig met een tijdsfunctie, en het wil niet echt (echt niet) lukken :(
Het is dus de bedoeling dat ik de huidige tijd aftrek van een ander tijdstip, laten we zeggen 17:00
En dat er dan een aantal uren/minuten overblijven.

En ik krijg het echt niet voor elkaar…!!!

Ik heb de hele Excel Help al overhoop gehaald, maar daar word je niet echt wijzer van…

Wat ik nu heb:

Cel A1: =NU() eigenschap tijd in uu:mm
Cel B1: =TIJD(17;0;0) eigenschap tijd in uu:mm
Cel C1: =B1-A1

Dat werkt dus niet…

Weet iemand hoe dit te realiseren is?
En hoe refresh je een werkblad (vanwege de huidige tijd)

Bij voorbaat bedank allemaal!

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Heb je de eigenschappen van alle cellen wel als tijd staan?
Als je de ene niet als kenmerk Tijd hebt dan kun je inderdaad niet B1-A1 doen.

Station van Gerwin Prins op Apple Music

Verwijderd

Gerwin schreef op 12 maart 2003 @ 11:22:
Heb je de eigenschappen van alle cellen wel als tijd staan?
Als je de ene niet als kenmerk Tijd hebt dan kun je inderdaad niet B1-A1 doen.
that's it ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja alles is tijd...

het is btw excel97

probeer het maar eens, je krijgt allemaal ######

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 16:16
###### wil over het algemeen zeggen dat de waarde groter is dan de breedte van de cel. Maak de cel wat breder, en dan zie je ofwel wat je wilt zien, ofwel een error. Je ziet iig wat Excel wil dat je te weten komt :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zowat alles al geprobeerd, ik raak een beetje gefrustreerd nu...

Die #### is een error trouwens

Any Excel Wizzards in tha house? ;)

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 17:51
De datum en tijd vormen samen een variabele, waarbij het deel voor de komma voor de datum staat (aantal dagen gerekend vanaf 1/1/1900) en het deel na de komma voor de tijd. Wat jij doet is een enorme waarde (kijk maar als je de categorie van de waarde van de cel op standaard zet) aftrekken van een getal tussen 0 en 1. Je krijgt dan een negatieve waarde, die niet kan worden omgezet naar een datum, omdat Excel niet kan rekenen met datums voor 1900.

Wat je het beste kan doen is in cel A1 '=REST(NU();1)' zetten, dan wordt alleen de huidige tijd meegenomen (datum is dan 1/1/1900), en kan je dat van 17:00 uur aftrekken. Overigens lijkt het me dan beter om bij de getalwaarde van 17:00 er 1 bij op te tellen (dus 0,708333333333333 -> 1,708333333333333), om te voorkomen dat je een negatieve tijd krijgt.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Verwijderd

Topicstarter
Coffeemonster schreef op 12 maart 2003 @ 11:47:
De datum en tijd vormen samen een variabele, waarbij het deel voor de komma voor de datum staat (aantal dagen gerekend vanaf 1/1/1900) en het deel na de komma voor de tijd. Wat jij doet is een enorme waarde (kijk maar als je de categorie van de waarde van de cel op standaard zet) aftrekken van een getal tussen 0 en 1. Je krijgt dan een negatieve waarde, die niet kan worden omgezet naar een datum, omdat Excel niet kan rekenen met datums voor 1900.

Wat je het beste kan doen is in cel A1 '=REST(NU();1)' zetten, dan wordt alleen de huidige tijd meegenomen (datum is dan 1/1/1900), en kan je dat van 17:00 uur aftrekken. Overigens lijkt het me dan beter om bij de getalwaarde van 17:00 er 1 bij op te tellen (dus 0,708333333333333 -> 1,708333333333333), om te voorkomen dat je een negatieve tijd krijgt.
Perfect! Dank! _/-\o_

Hij doet het nu!
Hier was ik dus echt niet zelf opgekomen!

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 12:04 . Reden: had --> was |:( ]

Verwijderd

Dat kan veel eenvoudiger.
Stel celeigenschappen in als tijd, type 13:30
Typ dan in C1: =B1-TEKST(A1;"uu:mm")

Refreshen via F9 of door ergens in het werkblad iets in te voeren of te wijzigen.
Pagina: 1