Toon posts:

MSI KT3 met heavy troubles...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Enige tijd geleden viel het systeem van een kennis van me, voorzien van een MSI KT3 mobo met een Athlon XP1700+, telkens spontaan uit, zodra de CPU redelijk belast werd.

Na heel wat zoeken kwam ik tot de conclusie dat de CPU de oorzaak was. Het probleem werd steeds erger, totdat eht systeem helemaal niet meer startte (4x rode DLED, oftewel CPU dood). Zijn CPU werkte in mijn moederbord (destijds een KT7 Turbo van MSI) ook niet; 4 rode DLEDs. Mijn CPU destijds, een TB-C 1,2Ghz, werkte in zijn bord probleemloos. De conclusie was dan ook simpel: het probleem zat'em in de CPU (alle andere factoren heb ik nagetrokken: PSU, mem, AGP etc).

Nu heeft hij gisteren een Athlon 2100+ met TBred B core (AIUHB revisie) gekocht. Geinstalleerd, start en na pakweg 10sec...fffttt... computer schakelt zichzelf uit.

Normaal doet een KT3 bord die bij een te hoge core-temperatuur, maar deze komt sowieso nooit boven de 50c, en de koeling (Alpha PAL8045 met 80mm Papst fan) is goed gemonteerd. De CPU heeft geen fysieke schade opgelopen en alle onderdelen zijn in een ander systeem succesvol getest.

Ik wordt dus een beetje wanhopeloos hiervan... iemand enig idee wat dit kan zijn?

Verwijderd

Het is jammer dat ie het zo snel begeeft, anders zou ik proberen om hem wat lager te klokken en eens te testen of om de thermische beveiliging in de BIOS wat hoger te zetten (deze geven altijd te weinig aan :)).

Kun je het proces herhalen? Ofwel. als je hem weer aanzet, doet ie het dan weer 10 sec of doet ie helemaal niets meer?

Als je het proces kunt herhalen zou ik zeggen dat het aan het mobo ligt. Probeer de proc eerst eens op een ander mobo. Als het aan je mobo ligt zou je je proc teveel kunnen beschadigen op het moment dat je steeds de pc opstart...

Verwijderd

Topicstarter
Nadat de PC is uitgevallen kun je deze gewoon weer inschakelen; het probleem doet zich weer voor. Wellicht sluit deze dan af in 5sec, maar het kunnen er ook wel eens 20sec zijn...

Tja ik verd8 ook eerst het mobo, maar aangezien mijn TB-C 1,2 Ghz er feilloos op liep...

Verwijderd

Ja inderdaad maar aangezien je een snellere CPU (1700+) en nu een 2100+ in hebt geprikt die het niet goed doen lijkt het me zeker niet onwaarschijnlijk dat er ergens haarscheurtjes zijn ontstaan in het pcb van het mobo waardoor hij steeds vaker begon weg te vallen.

Is het mogelijk om die TB 1200 terug te plaatsen en in het BIOS de CPU heel laag te klokken en dan de XP 2100 erin te plaatsten (zodat die ultratraag zijn werk doet). Mocht ie het langer volhouden dan de genoemde 20 sec. dan zou ik toch erg twijfelen aan het mobo.

(Overigens elk MSI mobo heeft standaard 2jaar garantie :) (ter geruststelling))

Verwijderd

Topicstarter
Die 1200 heb ik niet meer, die is sinds heel wat weekjes verkocht...

2 jaar garantie van MSI? Toen mijn eerste KT7 overleed vanwege lekkende condensatoren (bord was anderhalf jaar oud) kon ik naar mijn garantie fluiten.... volgens MSI zat er maar een half jaar op..

Zou dat bij het KT3 (is een stukje jonger:)) anders zijn?

Verwijderd

ik heb maar 1 keer problemen gehad met een msi mobo, maar die had ik zelf verneukt.. kheb zelf nog een msi k7t266 pro, en die werkt goed..

Kijk eerst eens of je de koeler wel goed hebt bevestigd, en of de temp settings goed staan in je bios, aangezien het daar erg op lijkt dat je mobo bij een bepaald aantal graden (wat die athlon xp's toch snel maken) hem uit gooit... Zet die eens op 65 graden en kijk dan eens wat hij doet??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 12:12:
Die 1200 heb ik niet meer, die is sinds heel wat weekjes verkocht...

2 jaar garantie van MSI? Toen mijn eerste KT7 overleed vanwege lekkende condensatoren (bord was anderhalf jaar oud) kon ik naar mijn garantie fluiten.... volgens MSI zat er maar een half jaar op..

Zou dat bij het KT3 (is een stukje jonger:)) anders zijn?
half jaar???? :?

volgens mij is het nog altijd zo dat de winkel waar je hem koop in ieder geval 1 jaar garantie geeft, en dat je daarna nog een jaar garantie hebt bij de fabriek/leverancier... Ik zou als ik jou was gewoon MSI opbellen en een nieuw mobo eisen aangezien ze volgens mij tegen de eu wetgeving ingaan...

/edit/
ik heb zelf al ontiegelijk vaak kapotte hardware teruggebracht naar de winkel, en kreeg gewoon gratis nieuwe spullen..
Ik had eerst ook een gf3ti500 deluxe gekocht(530 euro), die het na een aantal maanden begaf, heeeeel lang op zitten wachten, na 6 maanden kreeg de winkel een gf4ti4400 teruggestuurd, maar die is niet echt van dezelfde prijsklasse.. en toen heb ik met de winkel waar ik hem had gekocht gewoon afgesproken dat ze een radeon9700 pro zouden bestellen, en die zit nu in mn pc. Benk wel tevreden over, het heeft lang geduurd, maar kheb nu wel een retesnelle kaart..

als ik jou was zou ik gewoon naar de winkel gaan waar je hem hebt gekocht, en die helpen je denk ik echt wel (althans, hier zouden ze dat doen, aangezien ik al mn hardware bij hun koop en vriend van me ook (inmiddels 1000den euro's))
/edit/

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 12:18 ]

• Visjes
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-08 23:30

Visjes

Blub........

HA dit probleem had ik laatst ook! :)
De manier waarmee ik dit had opgelost was met een busjes spuitlucht en een schoeven draaiertje.
BIOS eruit gehaalt voorzichtig! dan met spuitlucht schoon gespoten.
Nu loopt hij weer als een zonnetje. :D

Verwijderd

Er zit 2 jaar fabrieksgarantie op het mobo, ik had eerst een KT266Pro waarvan de USB controller defect was, ik kwam er een jaar en een maand later achter. De groothandel waar ik dat ding gekocht had (ECL geloof ik) vertelde me dat het geen probleem was omdat op ALLE MSI borden 2 jaar fabrieksgarantie zat. Als je het bord in de winkel na een half jaar al niet meer terug kunt brengen dan denk ik dat je toch nog eens terug moet gaan want lekkende condensators vallen weldegelijk onder de garantie... en de verplichte en minimale garantie is 1 jaar!

Verwijderd

Juist :) ik zou als ik jou was gewoon ff naar de winkel gaan waar je hem hebt gehaald, en vragen wat je het beste kunt doen, als het een beetje winkel is dan zullen ze proberen via hun leverancier een rma te krijgen en dus een nieuwe voor je te bestellen..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben terug geweest naar de winkel, de winkel heeft dat bord opgestuurd en na 3 weken belden ze dat het bord terug was van de importeur van MSI, die weigerde verdere reparaties omdat het bord ouder dan 6 maanden was (de winkel is hieraan dus niet schuldig in mijn ogen).

Maargoed, back on topic, het KT3 systeem wat niet wil zoals het moet... er wordt stof gesugereerd? Lijkt me sterk, maar het kan natuurlijk.... ik zal het laten natrekken...

Ondertussentijd zijn meer suggesties welkom!

• Joeroenho
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mag ik vragen wat voor voeding je in je PC hebt? De meeste mij bekende problemen met de KT3 komen voort uit een brakke of te zwakke voeding. Ik heb het idee dat dit moederbord nogal wat stroom nodig heeft, mijn eigen problemen verdwenen als sneeuw voor de zon na het monteren van een enermax 350 watt voeding.

Amateurcoureur en fervent banktukker

Verwijderd

Topicstarter
De voeding die in de kast zat (350W el cheapo) heeft een half jaar lang probleemloos gelopen. Toen ik voor het eerst dit systeem ging testen op problemen heb ik een andere 300W el cheapo voeding erop gebruikt. Zelf met alleen de VGA kaart erop bleef dit probleem...

• mcbadass
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 22:43
maar als ik het goed begrijp was dat met de kapotte 1700+ cpu toch?

dus dit nieuwe probleem zou best helemaal los kunnen staan van het eerste probleem en dan zou iktoch nog eens met die andere voeding controleren... dit soort vage instabiliteit is toch vaak voeding
Pagina: 1