MacOS 9 en X dualboot installeren - partities

Pagina: 1
Acties:

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19
Moet ik alvast een extra partitie aanmaken als ik MacOS X straks wil installeren of kan ik gewoon alle gegevens op de schijf wissen, 9 installeren, en dan met de X installer een extra partitie maken?

iOS developer

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Je moet eerst 2 partities maken eh ;)
Je kunt ook alles op dezelfde partitie zetten, dat zal perfect werken. Je kunt ook Mac OS 9 booten in Mac OS X is nog gemakkelijker.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:15

TeeDee

CQB 241

Wat ik persoonlijk eng vindt is dat OS 9 en OS X "dingen" door elkaar gaan lopen. Maar goed, da's persoonlijk.

Met de X installer kan je afaik geen partities maken. Moet je van te voren doen.

/edit: hmm, 2 minuten erover doen om dit te tikken.. pfff

[ Voor 20% gewijzigd door TeeDee op 12-03-2003 08:56 . Reden: :) ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19
Right, ik zag net dat ik al kon kiezen voor een MacOS X indeling, heb maar meteen 2 schijven gemaakt.

Ik hou er ook niet van dat dingen door elkaar lopen, en het is de bedoeling dat de Mac nono's van de particuliere helpdesk er mee kunnen werken.

iOS developer

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 14:30
Je kan zelfs OS9 op een mountable disk image zetten...en dan toch in OS X classic opstarten, dan krijg je nooit rommel. ;)

edit:
Oh, het is voor no-no's...dan kan je het beste maar gewoon op de schijf gooien...

[ Voor 30% gewijzigd door zakalwe op 12-03-2003 09:42 . Reden: toevoeging ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Bij mij staat zowel Mac OS X en 9 op dezelfde partitie, nog nooit geen problemen mee gehad. Je werkt niet meer met Windows hoor, dit is Mac (welkom in de Apple-wereld)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Guru Evi, wij hebben het hier gehad hoor:

Een dual boot: voor mij een OS X boot, voor de "no-no's" een OS 9 boot. En hoppa, wat ziet mijn oog: Mijn /var dir weg, wat andere OS X "systeem" bestanden. Hoe kwam dat? Een "no-no" vond zijn map er zo lelijk uitzien, en heeft dus gewoon wat dingen verwijderd. Daarom heb ik liever aparte partities.

mijn opzet is het volgende:
partitie 1: Os 9 (gewoon Apple Extended)
partitie 2: OS X (Os X only, dus Os 9 kan daar niet bij)
partitie 3: dit wordt de data partitie, dus Os 9 en Os X users kunnen daar beiden bij komen.

Werkt heerlijk!

[ Voor 5% gewijzigd door TeeDee op 12-03-2003 11:18 ]

Verwijderd

vraagje:
hey TeeDee, hoe kan je ervoor zorgen dat als ik in OS 9 ben, dat ik dan ook in de OSX partitie kan komen ?

alvast bedankt

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

ranus: zorgen dat je je OS X partitie format op Apple Extended ipv UFS (oid), dan kan je er gewoon omheen. Het mooiste is dus dat je je User dirs. van OS X (qua security dan) helemaal om zeep helpt :+ (maar niet verder vertellen hoor :))

• cc bcc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 10:41
Als je niks vreemds heb gedaan kan je gewoon op de os x partitie komen. Tenzij je dus zoals hierboven gezegd, een UFS partitie heb gemaakt. Het beste is gewoon om alles op HFS+ te laten. Dan heb je dit soort problemen niet, en sommige software werkt niet op UFS.

-- I talk to planets, baby --

Pagina: 1