Voor 7 PC's heb je idd een routertje nodig. Je hebt dan 2 opties:
a) 3 PC's een publiek IP geven via de hub en de rest achter je router hangen
b) alle PC's achter je router hangen.
Bij optie b gebruik je 3 van de 4 IP's niet, dus kan je dat abbonement veranderen naar een 1 IP abonnement. Verder zal je dan de hub gewoon achter je router moeten hangen, aangezien je anders niet voldoende aansluitingen hebt. Verder nog een hub voor je router aansluiten is dan zinloos, zoals hezik al zei.
Ik ga er vanuit dat je inderdaad via DHCP je IP adres toegewezen krijgt. In dat geval lijkt je router configuratie goed te staan. Helaas werkt het niet, aangezien je router geen publiek IP adres heeft (zie je eerste screenshot). Dat kan volgens mij slechts aan de volgende dingen liggen:
1) Ergens tussen je kablemodem en router gaat het signaal verloren, door een fout in de kabel, in de hub of door een onbedoelde crossing van signalen.
2) Je moet gebruik maken van vaste IP's, dus DHCP werkt niet, dus je moet je router instellingen aanpassen aan de hand van IP gegevens (IP adres, subnet, gateway) die je provider je gegeven moet hebben. Dit lijkt echter niet het geval, want overal op de Telenet site wordt gesproken over dynamische IP's
3) Je provider geeft alleen IP adressen via DHCP uit aan interfaces met een bekend MAC adres. In dit geval moet de provider echter jou om een MAC adres vragen, of een netwerkkaart leveren met toegestaan MAC-adres, en ook hier staat niets over vermeld op de Telenet site.
4) Je Internet provider heeft technische problemen (kapot head-end, dode DHCP server, etc), maar in dat geval moet de helpdesk je dat wel kunnen vertellen.
5) Je router is DOA. Het zou best kunnen dat de router zelf kapot is, maar de kans daarop (en zeker in de manier waarop het zich presenteert) is erg klein.
Ik gok nog steeds op optie 1. Haal de hub er eens tussenuit, kijk eens of je een 'cross' kabel (verstuur- en ontvangdraden zijn gekruist, staat meestal 'cross' op de kabel zelf) en normale kabel hebt en expirimenteer er op los tot er een IP adres op het eerste scherm staat.
Succes

Hezik, ff een vraagje heh, de software die op die router geinstalleerd staat is geschreven voor 1 WAN ip.. als hij via 1 lijn 4 IP's krijgt, en die software kan er maar 1 aan, dan kan hij die andere NIET gebruiken.. (behalve als je er die hub tussengooit).. dus nee, is geen onzin.
Een router zal niet overstuur raken van IP verkeer voor 4 IP adressen over 1 lijn. Als er netwerkverkeer is met als bestemming een IP adres naar een netwerkinterface die niet aan dat IP adres gekoppeld is, dan wordt het gewoon genegeerd. Sowieso doet een hub niets anders dan netwerkverkeer doorsturen naar alle andere poorten, dus het zal geen verkeer op IP adressen filteren o.i.d. Hij kan de IP dan adressen niet gebruiken, maar heeft ze ook niet nodig.
Verder zijn er ook goedkopere routers die met meerdere WAN IP adressen om kunnen gaan, zoals de Edimax BR-6104 (die ik toevallig heb, dus vandaar weet ik het

).
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 12-03-2003 03:48
]