Toon posts:

Routerprobleem met breedband connectie! DRINGEND

Pagina: 1
Acties:
  • 85 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heb ik een US Robotics 4-port Broadband Router aangekocht! Verder beschik ik over Windows XP Prof en een Telenet Quatro abonnement.

Ik kon geen verbinding krijgen met Telenet dan maar terug de rechtstreeks kabel aangesloten van de modem naar de pc en naar Telenet gebeld!

Daar werd me verteld als je met een Quattro abonnement zit dat je niet met een router kan werken, MAAR je kan wel je router instellen dat die je 1 IPadres geeft terwijl je betaald voor 4. (Dat werd me zo aan de helpdesk verteld)

Weet er iemand van jullie hoe ik nu toch men Router kan gebruiker, want ik zit hier anders met weggesmeten geld... Alvast bedankt

screenshots kan je zien op http://users.pandora.be/coolfm

Verwijderd

Topicstarter
effe bij zeggen dat de router op de hub aangesloten zit omdat je bij telenet (belgie) in een quattro abonnement geen router kan doen draaien, maar eenmaal router aangesloten zit op hubje dan wel

Verwijderd

Ik weet echt 100% zeker dat dit in de handleiding van je router te vinden is.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:46

SmartDoDo

Woeptiedoe

Je bent hier nieuw zie ik, welkom @ GoT. Ik denk dat je wel iets hebt aan Hoe deel ik Internet ?

Ik zou niet weten waarom je niet zou kunnen werken met een router, behalve dat ze het niet willen hebben. Je sluit òf 1 pc aan op de kabel, òf een router die naar buiten toe wordt gezien als 1 pc. Makkelijker kan niet. Hoe en wat kun je vinden bij de bovenstaande link :)

[edit] Ik zal de modjes voor zijn :P het wordt niet zo op prijs gesteld om met hoofdletter e.d. te werken in je topictitel. Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) Dan weet je dat voor een volgende keer :)

[ Voor 24% gewijzigd door SmartDoDo op 12-03-2003 01:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
dit heb ik opgesteld zoals de hoofdmods van het telenetforum me gezegd hebben...
router aan hubje aansluiten en de router instellen en dan zou da moeten werken, maar da werkt niet.... wat doe ik verkeerd?

Verwijderd

Ten eerste moet je een router hebben die met 4 WAN ip adressen kan werken, en dat kunnen alleen de vrij dure.. dus niet de standaard sitecommetjes enzo.. Wat je wel kunt doen is idd een hub ertussen, en 4 routers op die hub aansluiten.. Het is omslachtig maar de enige manier.. Of je moet geld over hebben voor een dure cisco/nortel router ofzo?

/edit/
kheb ook ff naar je screenshots gekeken en je hebt dus een US robotics broadband routertje.. En die kan volgens mij geen 4 wan ip's tegelijk aan.. Ik denk dat je OF 4 routers nodig hebt, wat dus zeer omslachtig is, of toch echt moet gaan denken aan een cisco routertje, of een ander internet-abonnement waarbij je 1 ip hebt en de snelheid van de 4 accounts die je nu hebt bij elkaar, of als al die ip's belangrijk zijn, dan ben je toch de lul om een andere router te halen..
/edit/

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 01:33 ]

Verwijderd

Ik vraag me af waarom je zo'n router heb gekocht. Als je 4 IP adressen hebt kun je 4 PC's aansluiten zonder router, door alleen een hub (of beter nog, een switch) aan te sluiten achter je ADSL-modem (of is het kabelmodem?). Heb je dan meer dan 4 PC's die je wil aansluiten?

Edit:
Als ik je eerste screen shot bekijk heeft jouw router geen publiek IP adres opgevraagd. De kans is groot dat er iets niet klopt met je bekabeling vanaf je modem naar je router. Misschien een cross cable waar je een normale had moeten hebben? Of is het signaal gecrossed omdat je via je hub gaat en daar niet in de juiste poort hebt gestoken?

Pruts daar eens wat mee, en controleer of je een IP adres krijgt bij rij 'IP Address' onder de kolom 'WAN Status'.

Succes :)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 02:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik denk da alle bekabeling ok zit want de poort waar de router op de hub vasthangt toont het ledje groen, zal es alles overlopen...

Er moeten in totaal 7 pc's op internet... Het is een kabelmodem van Telenet! Er loopt een kabel van de kabelmoden naar de hub en die is aangesloten op UPLINK! Verder is er op poort 1 van het hubje een netwerkkabel die naar de WANpoort gaat op de router! Het ledje op de hub brand groen wat wijst op een goede verbinding. Op poort 1 op de router gaat naar de pc...

Verwijderd

zo aangesloten is je hub vrij nutteloos..

sluit je modem even rechtstreeks aan op die router (doe maar gewoon even), check even of je iets als hostname oid moet instellen van je provider, en laat je router via dhcp een IP ophalen bij je provider. Daarna kan je routertje via NAT inet beschikbaar maken voor anderen.

Het verhaal dat je daar perse 4 WAN IP's voor nodig hebt is onzin.

Verwijderd

Hezik, ff een vraagje heh, de software die op die router geinstalleerd staat is geschreven voor 1 WAN ip.. als hij via 1 lijn 4 IP's krijgt, en die software kan er maar 1 aan, dan kan hij die andere NIET gebruiken.. (behalve als je er die hub tussengooit).. dus nee, is geen onzin.

/edit/

wat ik zou doen (ook enige oplossing zonder geld te verspillen):

Sluit die router aan, stel hem in dat hij 1 IP krijgt, en laat 3 pc's aan die hub hangen en 1 router, aan de router zet je die andere 4 pc's, dan heb je 7 pc's op internet, 4 ip adressen, en heb je geen geld weggegooid..

/edit/

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 03:09 ]

Verwijderd

Voor 7 PC's heb je idd een routertje nodig. Je hebt dan 2 opties:
a) 3 PC's een publiek IP geven via de hub en de rest achter je router hangen
b) alle PC's achter je router hangen.

Bij optie b gebruik je 3 van de 4 IP's niet, dus kan je dat abbonement veranderen naar een 1 IP abonnement. Verder zal je dan de hub gewoon achter je router moeten hangen, aangezien je anders niet voldoende aansluitingen hebt. Verder nog een hub voor je router aansluiten is dan zinloos, zoals hezik al zei.

Ik ga er vanuit dat je inderdaad via DHCP je IP adres toegewezen krijgt. In dat geval lijkt je router configuratie goed te staan. Helaas werkt het niet, aangezien je router geen publiek IP adres heeft (zie je eerste screenshot). Dat kan volgens mij slechts aan de volgende dingen liggen:
1) Ergens tussen je kablemodem en router gaat het signaal verloren, door een fout in de kabel, in de hub of door een onbedoelde crossing van signalen.

2) Je moet gebruik maken van vaste IP's, dus DHCP werkt niet, dus je moet je router instellingen aanpassen aan de hand van IP gegevens (IP adres, subnet, gateway) die je provider je gegeven moet hebben. Dit lijkt echter niet het geval, want overal op de Telenet site wordt gesproken over dynamische IP's

3) Je provider geeft alleen IP adressen via DHCP uit aan interfaces met een bekend MAC adres. In dit geval moet de provider echter jou om een MAC adres vragen, of een netwerkkaart leveren met toegestaan MAC-adres, en ook hier staat niets over vermeld op de Telenet site.

4) Je Internet provider heeft technische problemen (kapot head-end, dode DHCP server, etc), maar in dat geval moet de helpdesk je dat wel kunnen vertellen.

5) Je router is DOA. Het zou best kunnen dat de router zelf kapot is, maar de kans daarop (en zeker in de manier waarop het zich presenteert) is erg klein.

Ik gok nog steeds op optie 1. Haal de hub er eens tussenuit, kijk eens of je een 'cross' kabel (verstuur- en ontvangdraden zijn gekruist, staat meestal 'cross' op de kabel zelf) en normale kabel hebt en expirimenteer er op los tot er een IP adres op het eerste scherm staat.

Hezik, ff een vraagje heh, de software die op die router geinstalleerd staat is geschreven voor 1 WAN ip.. als hij via 1 lijn 4 IP's krijgt, en die software kan er maar 1 aan, dan kan hij die andere NIET gebruiken.. (behalve als je er die hub tussengooit).. dus nee, is geen onzin.
Een router zal niet overstuur raken van IP verkeer voor 4 IP adressen over 1 lijn. Als er netwerkverkeer is met als bestemming een IP adres naar een netwerkinterface die niet aan dat IP adres gekoppeld is, dan wordt het gewoon genegeerd. Sowieso doet een hub niets anders dan netwerkverkeer doorsturen naar alle andere poorten, dus het zal geen verkeer op IP adressen filteren o.i.d. Hij kan de IP dan adressen niet gebruiken, maar heeft ze ook niet nodig.

Verder zijn er ook goedkopere routers die met meerdere WAN IP adressen om kunnen gaan, zoals de Edimax BR-6104 (die ik toevallig heb, dus vandaar weet ik het ;)).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 03:48 ]

Verwijderd

ik zei ook niet dat de router overstuur zou raken, maar kan zijn dat hij 1 IP pakt, of gewoon helemaal geen.. Dat er "goedkope" routers zijn die met 4 wanip's overweg kunnen wist ik niet.. Wat het handigste is voor hem, is om die router achter zn hub te hangen, en dan 3 pc's direct op de hub (3 wan ip's), en 4 achter de router (1 wan ip).. dan gebruikt ie alles, en hebben ze allemaal inet..

Verwijderd

Topicstarter
via dhcp ofzoiets kan ik geen verbinding maken, dat zie je toch op de screenshots...

• speedfreak_be
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 13:12
Ik denk dat je niet op de hoogte bent van de manier van werken van de kabelmodems van telenet. Het zit namelijk zo dat je een tijd moet wachten voordat je er een andere pc(of router) aan kan hangen.
Bij de single abbo's zit het zo als je een pc er op hebt hangen en je wil er een andere ophangen, dat je dan minstens een half uur wachten moet, want je kabelmodem accepteert voor de resterende tijd van de iplease enkel het mac-adres dat er toen aanwezig was.
Met 4 ip's zal dat ook wel zijn, ik veronderstel dat je er 4 pc's ophangen had en dan 1 pc vervangen hebt door de router, dit lukt niet op die manier.
Je haalt de pc af de hub en dan moet je dus een hele tijd wachten voordat je router werkt, hetgeen ook wel eens helpt is de kabelmodem te resetten.

Maar als je dus zit te wisselen door ongeduld, dan kan het dus heel lang duren voor je het werkende krijgt.

Hetgeen je ook kan proberen is de router het mac-adres(niet ipadres!) van je pc geven, dan moet het gewoon direct werken, maar dan krijg je een conflict als die pc op je lan komt. (Niet aangeraden dus)

Speed is nothing without control, but who cares

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 14:08:
via dhcp ofzoiets kan ik geen verbinding maken, dat zie je toch op de screenshots...
DHCP is een protocol om dynamisch IP adressen toe te kennen. Op screenshot 3 stel je 'Dynamic IP Address' in, wat betekent dat DHCP gebruikt zal worden om een publiek IP adres op te vragen van de provider om de WAN poort van de router aan het Internet te koppelen.

Verder zou speadfreak inderdaad weleens gelijk kunnen hebben. Misschien kan je router je MAC adres van je PC clonen. Koppel in dat geval de computer die je nu gebruikt achter de router, en roep die functionaliteit aan. Laat daarna de router rebooten, en wellicht lukt het dan wel. Lukt dat niet, of heeft je router deze functionaliteit niet, dan zul je gewoon even moeten wachten en daarna rebooten, zodat het MAC adres van je router ipv de netwerkkaart in jouw PC wordt geaccepteerd. Overigens is het wel raar dat de helpdesk je hier niets over verteld zou hebben.

Verwijderd

Volgens staat dit allemaal in de handleiding ?!

no flame intended

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:35

LopeZ

Too much is never enough

Lees aub de faqs in NT
Daar staat veel in wat je nog niet weet en wel nodig hebt
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.