Toon posts:

Xeon I moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een P2-xeon 450 mhz CPU-tje gekregen. Maar ik kwam er dus net achter dat ik daar een slot 2 moederbord voor nodig heb. Nu had ik daar nog nooit van gehoord dus ging ik driftig zoeken bij google. Echter zonder resultaat... wel een hoop sites die uitleggen wat slot 2 precies is enzovoort maar geen merken/ types... weet iemand een (goedkoop) slot 2 moederbord?

Evel_Kenievil

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Slot 2 en Goedkoop? Dat zijn twee woorden die niet samen gaan.
Je zou kunnen checken op sites van b.v. Tyan en Supermicro voor de wat oudere borden die ze hebben met Slot 2. Goedkoop zijn ze nooit, meestal hebben ze SCSI enz. onboard en nog wat van dat soort meuk. Meestal twee of vier slots.
Check anders Ebay ofzo....

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

zoeken op ebay naar 'xeon mainboard' :)

Maar bedenk dat deze veelal wordt geleverd zonder VRM's. Je hebt per CPU één VRM nodig: zoeken op ebay naar 'xeon vrm'.

Je hebt alleen het nadeel dat dit soort spul nauwelijks in NL te verkrijgen is en dat er erg weinig resellers zijn die buiten The States willen versturen.

[ Voor 23% gewijzigd door BalusC op 12-03-2003 07:49 . Reden: link fixed ]

• Abbadon
  • Laatst online: 16-08 23:05
Slot 2 is simpel gezegd de grote broer van Slot 1 (330 pinnen i.p.v. 242). Meest gebruikte chipset in combinatie met de PII Xeon is de i440GX (de grote broer v.d. BX), welke veelal op dual borden te vinden is met zoals hierboven gezegd toeters en bellen als SCSI en NIC's (houdt t' veelal ook mee op). Check dus wat 2e hands en veiling site's want nieuw zijn ze er niet meer. Andere chipsets die gebruikt werden in combinatie met deze cpu interface zijn de i450NX, i840, Profusion en een stel Serverworks chipsets. Borden met deze chipsets zijn stukken prijziger door extra features als quad cpu ondersteuning en bredere/snellere I/O bussen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
owkeej... heb goedkoop bordje gevonden... heb nu alleen nog 'n vraag... kan je in een dual xeon bordje ook één cpu zetten? (verder is't mobo compleet... dus met vrm etc...)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jahoor :)

Verwijderd

Topicstarter
okeej... thanks evrybody... (nou alleen nog ecc sdram, reg.) ;))

Verwijderd

Topicstarter
Ik had iets verkeerd gelezen op e-bay... is een pIII xeon mobo... maar gelukkig volgens intel...

Processor Types and Speeds
The Intel® MS440GX Workstation Board with an AA# that is -601 or greater supports one or two Pentium® III Xeon™ processors with 512KB, 1 MB, or 2 MB of integrated L2 cache up to 550 MHz.

Note: The Intel MS440GX Workstation Board does not support the higher speed Pentium® III processors with the 133 MHz Front Side Bus.

All versions of the Intel MS440GX Workstation Board support Pentium® II Xeon™ processors at 400 MHz or 450 MHz.

Verwijderd

Topicstarter
Nog één vraag ;)
Kan je 2 verschillende cpu's in een moederbord zetten? dus een p2 xeon en een p3 xeon?

Verwijderd

Nope, moeten 2 dezelfde zijn

Verwijderd

nee dat kan net weer niet, cpu's moeten gelijk zijn het liefst ook qua stepping/model enzzzzz...

Verwijderd

Topicstarter
owkeej... bedankt iedereen!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt wel verschillende steppings en snelheden van eenzelfde CPU type mixen, maar of je verschillende CPU types kunt mixen..? Kijk eens rond op het forum van 2cpu.com, misschien zijn er mensen die dat ooit hebben geprobeerd :)

Verwijderd

Topicstarter
Van 2cpu.com:

What about stepping and cache sizes?

There is a myth that in order to run multiple CPU's, they need to be the same stepping and cache size. This is not true. According to Intel, you must have the same family of processor, and that's it. In fact, according to Intel, you can even mix MHz! They say that if you clock the processors to the clock speed of the slower CPU, you'll be fine. Mixing cache sizes is also OK by Intel, as long as you're not mixing 1MB or higher cache chips. You're best off if you have the same speed and cache processors, but if you have to try an SMP system you can use whatever is available.

Bedankt BalusC voor de tip... Op die site is echt HEEL veel te vinden en aangezien ik nog niet zo 'bekend' ben met SMP is het een geweldig naslagwerk!

• Abbadon
Hier ook nog wat over SMP (FAQ niet bekeken? foei! :+ ). Daar vind je ook de link naar de Intel site waar precies wordt verteld wat wel en niet kan :)

Verwijderd

Topicstarter
shame on me! 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Toch weer een nieuw hoofdstuk in het slepende xeon drama... Hé, ik zou schrijver moeten worden... ;)

Ik heb één pentium 2 450Mhz Xeon CPU met 1Mb L2 Cache. Ik kan aan een soortgelijke CPU komen, zelfde fsb, mhz en L2 cache… maar… voor dat zelfde geld koop ik op eBay 2 pentium 3 500Mhz CPU’s met “maar” 512Kb L2 Cache. Nu dus de vraag, wat is wijsheid, wat is kunde? Ga ik voor de ‘nieuwere’ cpu’s maar halveer ik de L2 Cache of ga ik voor relatief oudere cpu’s maar behoud ik de 1Mb L2 Cache?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Die P3 past niet op een Slot2 Xeon mobo :)

Persoonlijk zou ik gewoon voor de Xeon gaan. Al is het alleen maar om de hogere geekheids gehalte ervan :+

Verwijderd

Topicstarter
Oh sorry,

Het gaat dus om:
2x p2 Xeon, slot 2, 450Mhz, 1Mb L2 cache

versus

2x p3 Xeon, slot 2, 500Mhz, 512Kb L2 cache

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 21:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 21:33:
Oh sorry,

Het gaat dus om:
2x p2 Xeon, slot 2, 450Mhz, 1Mb L2 cache

versus

2x p3 Xeon, slot 2, 500Mhz, 512Kb L2 cache
Denk dat de P3 sneller is ondanks de verminderde cach.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ik vermoed dat de die verdubbeling in cache hier een stuk zwaarder weegt dan die 10% hogere klok. Hangt natuurlijk van je toepassingen af, maar ik zou zeker voor de 1 MB cache gaan in dit geval.
Ook vanwege het g33kgehalte :P

de betaler vervuilt

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
GA!S schreef op 20 maart 2003 @ 21:41:
Ik vermoed dat de die verdubbeling in cache hier een stuk zwaarder weegt dan die 10% hogere klok. Hangt natuurlijk van je toepassingen af, maar ik zou zeker voor de 1 MB cache gaan in dit geval.
Ook vanwege het g33kgehalte :P
Nou een P3 heeft ook veel meer transistortjes en zooi :). Een P3 450 roxort een P2 450 er vet uit :).

tvw

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

ShotGun schreef op 20 March 2003 @ 21:50:
[...]

Nou een P3 heeft ook veel meer transistortjes en zooi :). Een P3 450 roxort een P2 450 er vet uit :).
Afbeeldingslocatie: http://www.interex.org/hpworldnews/hpw904/t2nt.gif

alleen 3d performance is merkbaar sneller, waarschijnlijk door optimalisatie voor SIMD. Iets wat waarschijnlijk voor de huidige inzet van een dergelijke proc totaal niet belangrijk is. Die verdubbeling in cache heb je echt veel meer aan.

By the way, ook leuk om te lezen: http://www.arstechnica.com/ask-ars/2000/ask-11202000.html

Was het al bijna weer vergeten, maar een PIII Xeon met 256 cache IS gewoon exact gelijk aan een PIII! Reden te meer om voor de PII Xeon te gaan.

[ Voor 54% gewijzigd door GA!S op 20-03-2003 22:09 ]

de betaler vervuilt

• Abbadon
Ik sluit me volledig aan bij de geeks :+ Ga voor de 1MB 450'er :P

Verwijderd

Ik zie het ja, maar ik heb ervaren dat meer cach niet altijd veel beter is. Had een tijdje geleden een AMD k6/2 met 1 Mb cache en die was echt niet zo super snel als je zou denken, hij werd er zo uit getrokken door een P3. Maargoed, de benchmarks liegen er niet om dus in dit geval zal de p2 inderdaad een betere keus zijn.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 22:47:
Ik zie het ja, maar ik heb ervaren dat meer cach niet altijd veel beter is. Had een tijdje geleden een AMD k6/2 met 1 Mb cache en die was echt niet zo super snel als je zou denken, hij werd er zo uit getrokken door een P3. Maargoed, de benchmarks liegen er niet om dus in dit geval zal de p2 inderdaad een betere keus zijn.
Goh, jij vergelijkt een Pentium (1) kloon met een Pentium III? Dan krijg je een groot verschil ja :X en bij die AMD K6 kan best zijn dat er gedeelte van de cache op het mobo zit, die behoorlijk trager is meestal.

C:\>_

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 22:47:
Een K6 is ook een redelijk trage proc t.o.v. een P3. Pas met de Athlon kwam AMD met een fatsoenlijk antwoord op de Pentium.

de betaler vervuilt

Verwijderd

GA!S schreef op 20 maart 2003 @ 22:51:
[...]

Een K6 is ook een redelijk trage proc t.o.v. een P3. Pas met de Athlon kwam AMD met een fatsoenlijk antwoord op de Pentium.
Op de Pentium !!! dan, K6 was in sommige gevallen sneller dan de PII. En al helemaal sneller dan de Pentium. K6 is 6e generatie, net zoals de PII. De Pentium !!! is generatie 7, waar de Athlon (K7) inderdaad tegenover staat.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 23:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Samenvattend:

meer cache = OK
performance: p2 xeon 450Mhz versus p3 xeon 500Mhz = maakt niet veel uit

g33k gehalte :+

dual pentium 2 Xeon 1024Kb L2 cache systeem op (2x)450Mhz
versus
dual pentium 3 Xeon 512Kb L2 cache systeem op (2x)500Mhz

tsja... 8)7, kom er maar eens uit...

PS
't Gaat een DNS-server worden voor 'mijn' lanparties.
40gb scsi HD (10k rpm), 512Mb ECC sdram (kingston), Intel Pro Tbase 100 netwerkkaartje... en dat alles op eBay... (en werkend ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2003 00:16 . Reden: knipoog ]

Pagina: 1