Toon posts:

Assurantieprogramma

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, beetje newbie vraag:

Ik heb nu al een jaar of 2 geen regel meer geprogrammeerd.
Dus ik moet weer een beetje inkomen.

Uit hobby overweging (ja ik spoor niet helemaal) wil ik een relatief simpel programma maken voor assurantie tussenpersonen.

In eerste instantie wil ik alleen klanten opslaan met hun polissen en de bijbehorende verzekeringsmaatschappijen.

Laten we zeggen dat een middelgroot kantoor 3000 klanten heeft en elke klant gemiddeld een polis of 8 heeft.
Elke maatschappij (stuk of 20 interessante maatschappijen) levert een stuk of 40 tot 50 verschillende producten.

Het zou fijn zijn als de database zowel op een standalone machine als binnen een netwerk kan draaien.

Welk type database is hier handig voor zonder dat je meteen aan oracle vast zit ?
Ik wil een mooie backup methode bakken zoals in E-Assurantie van Exact : past op diskette (of meerdere), dus geen logge kopie van 20 MB. Ik wil namelijk rekening houden met zowel eenmans zaken met een standalone machine als de wat grotere kantoren met een netwerkomgeving.

Als programmeertaal wil ik het liefste Delphi of C++ gaan gebruiken.
Ik heb weinig zin om met Java te gaan werken maar als iemand goede argumenten naar voren brengt neem ik die zeker mee in mij afweging.

Welke combinatie kan ik het beste kiezen zonder dat ik tegen een duur licentie verhaal aan loop ? (niet voor de programmeertools maar voor het commerciel gebruiken van een bepaald type database)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Delphi of C++ lijken me prima geschikt voor zoiets. Als je je product enigszins portable wil hebben moet je er met java toch ook nog (wel minder) moeite voor doen.

Voor een dergelijk pakket is je opslag echter wel cruciaal, ik zou dan ook direct mysql afraden, die geeft geen garanties voor je opslag, integriteit etc. Access zou ik ook niet aan beginnen, om min of meer dezelfde redenen.
Wellicht dat het zinvol is te kijken naar de geintegreerde databasetool in Delphi, die op basis van interbase werkt (en dus interbase/firebird zelf als je extern wilt werken) en de msde (oid) die interne dbms op basis van de SQLServer van MS).

Mocht je een aardige, gratis, database zoeken. Kijk dan eens naar SAPdb, Postgresql of Firebird.

Owja, zelf een opslagformaat schrijven voor een single-user model lijkt me ook niet zo moeilijk :)

[ Voor 8% gewijzigd door ACM op 12-03-2003 00:42 ]

• Nexopheus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 13:50
Verdere embedded databases zijn
SQLite, BirdStep. Elk met een C++ interface....(en meerdere interfaces uiteraard).

Wat niet kan is nog nooit gebeurd

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

beany

Meeheheheheh

kijk ook eens naar www.gim.nl

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Verwijderd

Topicstarter
gim.nl bestaat niet
gim.net is een content management pakket
gim.com is een linksite naar entertainment

Bovengenoemde databasetypen zal ik eens bestuderen, bedankt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Laat ik je een tip geven: kijk eens naar PowerBuilder. Die kan connecten met vrijwel alle bekende databases middels zelf geschreven connectoren (volgens mij ook mySQL etc), en is heel krachtige programmeeromgeving, die volgens mij alles moet kunnen wat jij wilt. Exporteren naar werkende programmatuur is heel eenvoudig, zowel voor netwerkomgevingen als standalones. Verder zou je natuurlijk kunnen overwegen om voor verschillende omgevingen voor verschillende databases te kiezen; kwestie van een script aanmaken dat de DB-tabellen creeert. Zolang je SQL-databases gebruikt, zul je vrijwel dezelfde scripts kunnen handhaven voor verschillende DB-producten (muv van access, maar dat is imho geen echt databaseprogramma, no offense). Vervolgens vullen middels je eigen programma en/of scripts, en klaar is Philip!

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Embedded databases in Delphi kan je o.a. vinden op http://homepages.borland.com/torry/db_custom.htm waarbij de meesten geen externe dll's of ocx'en nodig hebben. DBISAM is daarvan een goed en veel gebruikt, maar helaas niet gratis, voorbeeld. Verder bevat Delphi zelf ook tot op zekere hoogte de mogelijkheid om dit te doen met TClientDataset. kbmMemTable is ook een goedkope mogelijkhied (http://www.optical.dk/delphi/prod01.htm)

[ Voor 3% gewijzigd door LordLarry op 12-03-2003 09:45 ]

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Delphi is zeer goed geschikt voor een dergelijke applicatie.
Met Delphi is het betrekkelijk eenvoudig om een database-applicatie te maken, en, als je Delphi dan ook nog eens goed gebruikt (gebruik het niet als VB), dan heb je een zeer krachtige tool tot uw beschikking.

Als je zegt dat je dat programma maakt uit hobby overwegingen, is het misschien het beste als je eens kijkt naar de gratis databases die op de markt zijn, en die ook alle nodige features hebben om zichzelf een RDBMS te mogen noemen: MSDE (SQL Server engine), PostgreSQL, InterBase, ...

https://fgheysels.github.io/

• ScuL
  • Laatst online: 06:11
Ongeacht de taal/database structuur waar je gebruik van wilt maken is het in de eerste plaats handig je af te vragen of je hier wel aan wilt beginnen.

Ik zelf ben applicatiebeheerder van één van de grotere software paketten voor assurantietussenpersonen en ik kan je vertellen dat wat er in die software omgaat absoluut niet meevalt. Bovendien zit je vaak ook nog met eisen vanuit de branche voor zaken als FISH, RDW koppeling, ingebouwde systemen voor assurantiebelasting en provisieberekening. Kortom veel te veel om je als een hobbyprogrammeur gek voor te programmeren.. :{ Maar goed als je er zelf aan wilt beginnen wie ben ik om je tegen te houden :)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie allen voor de geweldige inbreng.

Scul: Mij vader heeft een assurantiekantoor en gebruikt momenteel E-Assurantie van Exact.
Hij gebruikt het programma puur als opslag van klanten & polissen.
Hij krijgt van de verschillende maatschapijen een keurig overzicht met provisie dus dat hoeft van hem niet digitaal (al houdt hij het zelf wel bij in een Excel sheetje)
De extra modules zoals Prospects en dat soort grapjes vindt hij dikke onzin.

Hij heeft een goed lopend kantoor en FISH en RDW zegt hem (en mij) niets dus dat zal hij ook niet missen.

Mensen zoals mijn vader ben ik ook tegen gekomen op een bijeenkomst van de NBVA.
Volgens mij zijn er een heleboel tussenpersonen die niet eens gebruik maken van alle toeters en bellen van de huidige assurantiepakketten.

Het leek mij leuk om een simpel pakket te maken wat gewoon kan wat men er daadwerkelijk mee doet.

Wel bedankt voor je inbreng aangezien ik nu weer een paar termen heb om uit te gaan pluizen :)

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Als je met meerdere clients op een database gaat werken, dan adviseer ik je om je eerst zeer goed te laten informeren over client/server omgevingen en alle problemen omtrent concurrente gebruikers.

Ik zou persoonlijk kiezen voor een systeem die veel van dit soort problemen al oplost en dit niet zelf te gaan schrijven. Je hoeft je dan alleen nog maar bezig te houden met je business logica. Database,netwerk en concurrency problemen die worden dan voor je opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Bedenk je wel dat het een hobby project is en ik dus geen duur systeem ga aanschaffen dat database, netwerk en concurrency problemen voor me oplost.

Overigens ga ik uit van een situatie waar maximaal 5 client zijn en hoe groot is de kans dat er meer dan 2 mensen tegelijk met dezelfde polis van dezelfde persoon bezig zijn ?
Ik denk dat het wel mee valt.
Misschien zie ik het te simpel maar ik kan toch gewoon het record locken terwijl er naar geschreven wordt ? Laat ik tevens een check doen op de laatste datum en tijd van aanpassing en een waarschuwing naar de muterende client gaan wanneer de laatste mutatietijd binnen bijvoorbeeld 2 minuten ligt. Of denk ik nu te simpel ?

Ik was niet echt van plan om al te moeilijk met seinpalen te gaan werken.

• ScuL
  • Laatst online: 06:11
Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 10:42:
Scul: Mij vader heeft een assurantiekantoor en gebruikt momenteel E-Assurantie van Exact.
Hij gebruikt het programma puur als opslag van klanten & polissen.
Hij krijgt van de verschillende maatschapijen een keurig overzicht met provisie dus dat hoeft van hem niet digitaal (al houdt hij het zelf wel bij in een Excel sheetje)
De extra modules zoals Prospects en dat soort grapjes vindt hij dikke onzin.

Hij heeft een goed lopend kantoor en FISH en RDW zegt hem (en mij) niets dus dat zal hij ook niet missen.

Wel bedankt voor je inbreng aangezien ik nu weer een paar termen heb om uit te gaan pluizen :)
Het hangt er ook erg vanaf over wat voor soort polissen je praat, en of je zelf ook schadebehandeling doet bijvoorbeeld. RDW-controle (kenteken controle van de RijksDienst voor het Wegverkeer) is alleen noodzakelijk als je zelf auto-polissen sluit en deze in volmacht hebt.

FISH is een relatief nieuw systeem (in ontwikkeling) dat staat voor Fraude Informatie Systeem Holland (geloof ik); hiermee kunnen fraudeurs die maatschappijen en tussenpersonen oplichten worden opgespoord en eventueel gepakt. Ik geloof dat een aantal maatschappijen hier eisen over gaat opleggen bij tussenpersonen. Ben er zelf momenteel ook mee bezig op m'n werk; moet alleen nog wat nadere research doen.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

Topicstarter
Aha, mn vader krijgt zo'n krantje van het BKR waar hij even kan kijken of het wel verstandig is bepaalde mensen in z'n portefeuille op te nemen.

Dank je voor de uitleg, kan ik hem ook eens wat nieuws vertellen :)
Pagina: 1