Toon posts:

[XP] Missing operating system na Partition Magic?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik voel me enorm lullig, want ik heb zojuist het systeem van een kennis om zeep geholpen. Hij had gisteren een nieuwe Packard Bell pc gekocht en vroeg me om wat software erop te zetten. Aangezien hij totaal geen verstand van pc's heeft en om de volgende keer een complete avond te besparen, leek het me verstandig een Ghost-image van schijf C op schijf D te plaatsen. Maar wat was het geval? Schijf D was slecht 1,6 Gb groot. Te klein dus voor een image van C. Dus ik het programma Partition Magic 8 erop gezet en schijf D 25 Gb groot gemaakt, uiteraard ten koste van C (die daarna dan nog een krappe 30 Gb vrij zou hebben). De pc start opnieuw op en PM gaat zijn werk doen. Na 10 minuten is de klus geklaard en de pc start opnieuw op, maar er verschijnt de volgende foutmelding: 'Missing Operating System'. Tsja. Balen dus. Het valt me op dat de volgende melding ook gegeven wordt: 'Boot record IDE-0: OK', dat dus nog wel.

Voordat ik PM zijn gang liet gaan, was schijf C NTFS en schijf D FAT32. FDisk laat nu zien dat schijf C FAT32 is en schijf D NTFS. Vreemd dus. Verder de volgende gegevens over de twee partities:

Partitie 1: C: A PriDOS 25000 FAT32
Partitie 2: NTFS 32240

Het ziet er dus naar uit dat PM de partities omgedraaid heeft. Is dit mogelijk en kan ik dit eenvoudig oplossen?

Verwijderd

Je moet wel ff de juiste partitie, dus die met OS, actief maken. Kan bijvoorbeeld met fdisk via de win98 opstartdiskette.

Verwijderd

schrijf ook altijd je partitie tabel op een papiertje voordat je ermee gaat knoeien

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 maart 2003 @ 00:11:
Je moet wel ff de juiste partitie, dus die met OS, actief maken. Kan bijvoorbeeld met fdisk via de win98 opstartdiskette.
moest dit niet lukken, opstartdisketje van het geïnstalleerd OS inrammen en hopen dat ie het dan doet,

daarna eens kijken of de boot.ini niet naar de haaien is geholpen
gewoon ff posten dus :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de NTFS partitie al actief gemaakt, maar dat heeft niet geholpen. Verder leek de hele operatie me behoorlijk onschuldig. Ik bedoel, ik heb geen partitie verwijderd of gecreeerd.

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Geen partitie aangemaakt?
Waar komt D: dan vandaan :?

Ik hoop niet dat je de recoveryschijf hebt verkloot p&b heeft/had toch een optie in hun pc's geplaatst dat de pc alleen opstarte als de bestandsstructuur klopte met de 'blauwdruk' van het systeem in de bootsector?

Of vergis ik me nu heel erg :? (ooit heb ik iemand hier wat over horen vertellen)

Verwijderd

Heb jij wel eerst een defragmentatie uitgevoerd voor dat je bent gaan werken met partition magic?
zo nee, kan je alles eraf doen en opnieuw installeren.
Heb het zelf ook al een keer gehad, of je bent erg veel ruimte kwijt, en het werkt voor geen meter.
En het feit dat van een fat32 partitie stukken afhaald naar een ntfs partitie, volgens mij wil dat ook niet werken.
Next time eerst van beide ntfs maken of fat32........

Verwijderd

Topicstarter
D bestond al wel, maar was veels te klein om er een image op te zetten. Ik bel zodadelijk even met PB om te horen of het een soort van beveiliging is.
Pagina: 1