Toon posts:

Windows 98 -> Windows XP Home ????

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een laptop met windows 98 SE en een desktop PC met windows XP Home, alleen een netwerk maken en schijven en printers met elkaar delen lukt voor geen meter.

Nu wil iemand mij proberen wijs te maken dat ik met XPH geen netwerk kan maken en ik, als ik een goed netwerk wil op allebei de machines XP Pro moet installeren

Wie heeft er goede raad voor mij ??????

• bierdop
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-08 18:13
Onzin, je kunt prima een netwerk maken met beide besturingssystemen. Ik zou zeggen, kijk ff in de zoekfunctie, daar staat het volledig uitgelegd hoe je alles moet instellen !

Verwijderd

Topicstarter
'k zal eens kijken tnx...

Nog meer meningen ???

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 22:51:
'k zal eens kijken tnx...

Nog meer meningen ???
De meningen vind je dus in de search

:)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39
Als je al geen netwerk met xp kan aanleggen kan je beter je computer verkopen...

JE hoeft met Xp practisch niks te doen, wizzard, diskette, setup klaar. Alleen zal ikzelf dan handmatig ip adresjes geven :)

[ Voor 22% gewijzigd door Icey op 11-03-2003 23:01 ]

Verwijderd

makkie:

ip adressen:

win XP: 192.168.1.1

win 98: 192.168.1.2

Allebei subnet van: 255.255.255.0

En dan eff allebei naampjes geven! Dan in XP op netwerkomgeving rechter muisknop en dan op zoeken computer! Vul je in de Xp vak de naam van de 98 bak in en klaar is kees!

Denk er wel eff aan om de firewalls uit te zetten en de schijven en alles op beide computers te delen! (alleen op beide computers als je allebei wilt delen, als je alleen van de XP bak dingen van de 98 bak wil delen, moet je alleen de schijven en dingen op de 98 Bak delen/sharen)

Wel eff crosscable gebruiken, anders doet tie zo weinig! :o

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 23:08 ]

Verwijderd

Dit is echt onwijs makkelijk te vinden (f1) ;)

Vanaf win 98SE is zit alles al standaard ingebouwd met een wizard..als je die goed doorloopt werkt het al (tenzij je hele specifisieke zaken wil instellen maar dat zal wel niet in jouw geval ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Door Icey - Tuesday 11 March 2003 22:57

Als je al geen netwerk met xp kan aanleggen kan je beter je computer verkopen...

JE hoeft met Xp practisch niks te doen, wizzard, diskette, setup klaar. Alleen zal ikzelf dan handmatig ip adresjes geven moment, ik zoek op me hdd naar een .doc die ik ooit gemaakt heb, met plaatjes erbij, hoe een netwerk te maken

Ben ik gedeeltelijk met je eens maar ook met de diskettes wil het niet lukken.

Ben erg benieuwd naar je .doc

• Icey
Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 23:03:

JE hoeft met Xp practisch niks te doen, wizzard, diskette, setup klaar. Alleen zal ikzelf dan handmatig ip adresjes geven moment, ik zoek op me hdd naar een .doc die ik ooit gemaakt heb, met plaatjes erbij, hoe een netwerk te maken

niet teruggevonden :(

Ooit gemaakt voor een user @ got, die snapter er ook niks van, met screens erbij enzo, heel leuk... maarjah, iets wat kwijt is vind je niet terug.

Sorry... Maar geloof me, alles staat ook in de FaQ ;)

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 16:22

megaleo

Special member

Oke je komt pas kijken. Geeft natuurlijk niks. ;)
Maare, we hebben ook een hele mooie FAQ.
Staat zat in naar mijn idee. :7

• Icey
Geef alle betrokken netwerkkaarten een eigen IP-adres, via configuratiescherm -> netwerk -> TCP/IP -> eigenschappen -> IP Adres. Kies hier voor 192.168.1.1 voor de internet-PC, 192.168.1.2 voor de eerste cliënt, 192.168.1.3 voor de tweede cliënt, enz. Deze IP-adressen zijn speciaal gereserveerd voor een netwerk.

Voer 255.255.255.0 in als subnetmasker.

Ga naar het “DNS Configuratie”-tabblad en zet DNS aan.

Typ een naam voor de internetmachine in het host-veld, gebruik hier dus bij alle computers in het netwerk dezelfde naam. Verzin zelf een naam voor in het domein-veld. Het maakt niet uit wat je hier invult, maar gebruik ook in dit geval wel op alle computers dezelfde naam.

Voeg in het “zoekvolgorde van DNS-Server” als eerste het IP adres van de internetcomputer in (192.168.1.1 dus) en daarna de twee door de provider verkregen adressen.

Bevestig alles en start opnieuw op.
Identificatie instellen

Klik vanuit het netwerk-venster op het tabblad identificatie.

Vul de computernaam (bij de internetmachine dus degene die je hierboven ook al gebruikt hebt), werkgroep en computeromschrijving in. In alledrie de gevallen kan je zelf iets verzinnen, maar zeker in geval van een redelijk groot netwerk is het handig duidelijke namen te gebruiken. Doe je dat niet, is het steeds weer even zoeken welke naam nou bij welke PC hoort.

Bestanden delen
De basis voor het netwerk is nu gelegd, maar de belangrijkste dingen werken nog niet. Eén van die dingen is bestandsdeling, wat inhoudt dat bestanden van de ene computer op de andere computers in het netwerk gelezen kunnen worden. Dit is natuurlijk een stuk praktischer dan met een stapel diskettes of CD-RW’s heen en weer te zeulen.

Toch is het niet altijd handig om alle netwerkgebruikers volledige toegang te geven tot de harde schijf. Een veel gebruikte ‘strategie’ voor thuisnetwerken is de hele schijf leesbaar te maken, en maar voor één aparte directory schrijfrechten te geven. Zo kunnen er nooit al dan niet per ongeluk belangrijke bestanden gewist worden vanaf de netwerkcomputers. Hoe krijg je dit voor elkaar? Heel simpel. Het stappenplan:

De totale schijf leesbaar maken

Ga naar Deze Computer.

Kies 'eigenschappen' uit het lijstje dat verschijnt als je met de rechtermuis-knop op de te delen partitie klikt.

Ga naar het tabblad ‘delen’, en klik op ‘gedeeld als’.

Typ in het veld ‘Sharenaam’ het label dat de schijf in het netwerk moet gaan krijgen.

Kies voor ‘Alleen-lezen’ als toegangstype en sluit het venster af met OK.
Een directory schrijftoegang geven

Klik vanuit de verkenner met de rechtermuisknop op de te delen directory en kies voor 'eigenschappen'.

Ga naar het tabblad ‘delen’, en klik op ‘gedeeld als’.

Typ in het veld ‘Sharenaam’ het label dat de directory in het netwerk moet gaan krijgen.

Selecteer het toegangstype ‘Volledig’ en bevestig met OK.
De overige computers configureren

Herhaal bovenstaande stappen op alle andere computers. Denk er wel aan alle harde schijven een andere naam te geven, dat is wel zo duidelijk.

Nou de bestanden naar wens gedeeld zijn, gaan we verder met de printer. Sla hiervoor om naar de volgende bladzijde via de link.

Te vinden, incl plaatjes en nog veel meer uitleg : Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 23:03:

zie mijn reply, geen .doc voor nodig }:O

• Icey
Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 23:07:
[...]

zie mijn reply, geen .doc voor nodig }:O
Mijn latere reply is veel mooier B)

Even goede vrienden :> :P

Verwijderd

Topicstarter
Tnx allemaal voor jullie reactie's, nu moet het lukken

(hoop ik)

Yabadabaduuuu

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:39

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

OK, suc6 ermee dan :Y)

En volgende keer eerst zelf zoeken he ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.