[Xvid] DV Video & XviD

Pagina: 1
Acties:

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:57
Ik codeer al een tijdje mijn filmpjes, opgenomen met een mini-dv cam, met XviD. Meestal is dit gewoon 1-pass, en dan vrij hoge kwaliteit. Maar als ik dan kijk naar de filesize dan worden de filmpjes best groot. Als ik dan naar die DVD Rips kijk, zie je een ultra strak beeldje, terwijl de film relatief veel meer is gekrompen in formaat (4.5gig (ofzo) -> 700mb) dan mijn DV filmpje. En ook de kwaliteit is beter dan.

Is er iets met DV waardoor er meer data nodig is om een strak resultaat te krijgen? Of moet ik gewoon aan 2-pass gaan denken?

Misschien heeft iemand ervaringen met bepaalde XviD settings, post ze maar :)

btw mijn 2-pass probeersels werden veel slechter kwa kwaliteit dan mun 1-pass ..

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Probeer eens een 2 pass volgend de XviD howto van www.Doom9.nl

Dat is een heldere tutorial en levert goede xvids op.

Succes!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Bios-films zijn progressief, dus beeldje voor beeldje en dat 24 frames per seconde. Wanneer een dergelijke film op DVD wordt uitgebracht, wordt het beeld ook progressief op de DVD gezet.
Een MiniDV videocam als de jouwe neemt interlaced op. Bij interlaced bestaat 1 frame uit 2 fields waarbij het ene field de even en het andere field de oneven lijnen bevat.

De reden van dit interlaced gebeuren heeft alles te maken met de werking van TV's en de toen trage reactietijd van het fosfor.

De reden waarom jouw DV-filmpjes zo groot zijn is omdat een videocodec als XVID niet zo goed overweg kan met interlaced beeld. De even- en oneven beeld lijnen lopen om-en-om en zijn bovendien niet helemaal hetzelfde (waardoor een soort motion blurr onstaat om het soepeler te laten lijken) Deze interlaced frames zijn dus logischerwijs niet al te best te comprimeren.

Progressief beeld bestaat uit plaatje voor plaatje. Niks geen om-en-om beeldlijnen en motion blurr waardoor deze soort videodata beter te comprimeren is.

Bovendien is progressief/interlaced de factor die bepaalt of het beeld een "film look" heeft. Wil je progressief kunnen opnemen, dan zal je een Panasonic AG-DVX100 moeten aanschaffen... kost wel rond de €3500,- maar is altijd nog goedkoper dan de eerst volgende progressieve DV-cam in de lijst (60.000 dollar)

[ Voor 5% gewijzigd door Undertaker2 op 12-03-2003 19:27 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:57
Aha, dat is goede info, thx. Ik heb net volgens de doom9 guide iets gecodeerd, helaas was het niets. De film was groter, en de kwaliteiter veel slechter. Maar misschien heeft dat te maken met het feit dat die guide op DVD's encoden is gericht.
Ik probeer nu de verschillende single-pass oplossingen en probeer een beetje een middenweg te vinden tussen kwaliteit en formaat..