[auto hifi EL]

Pagina: 1
Acties:

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Topicstarter
Ik heb een Golf '93 diesel (op zich niets mis mee) vanaf dec 02
Nu is de sinse ik er een radio in heb doet de dashbord verlichting het niet meer.
Waar dat in zit weet ik niet. Nu heb ik van het weekend een nieuwe radio gekocht Pioneer P4400 R (radio/CD).
Die heb ik aan gesloten en toen ging de radio aan (1 sec) en uit (1 sec) weer aan enz enz.. (nee ik heb hem niet aan gesloten op de kniperlichten) :+
En de oude radio die wil ook niet meer werken
de multimeter er bij: zowel de constant als de contact draad geven 12.64 Volt
contact uit stroom ook weg.
Nu wordt het helemaal leuk als ik nu de radio aan sluit op enkel constant stroom dan gaat gelijk het controle lampje van de verlichting branden (terwijl deze gewoon uit is) Tevens wil het gebeuren dat als ik de verlichting aan doe dat de radio meer stroom krijg!! :(

Als ik de zekering van voor de radio er uit haal dan is de stroom er ook af dus dat zit ook nog goed aan gesloten.
Ik heb echt geen idee meer waar ik het zoeken moet :'(

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Geef de radio eens een andere massa, gewoon ouderwets een draad aan de massa van je radio en naar de corroserie :)
Ik denk dat je, of een plusdraad van je instrumentenpaneel als massa gebruikt, of dat je op een andere manier een (massa?) draad gebruikt die wat in de war schopt bij je instrumentenpaneel.

Soms wel vage sjit idd, maar probeer het eens zou ik zeggen.

Woked for me :)
Ik heb zelf eens gehad met een suzuki baleno dat de massa draad voor de radio later een draad van de dashboardverlichting was, die deed het dus ook niet meer :/
Gewoon een draadje naar massa, nieuwe zekering voor stadslichten en het werkte weer :)

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 21:59:
Geef de radio eens een andere massa, gewoon ouderwets een draad aan de massa van je radio en naar de corroserie :)
Ik denk dat je, of een plusdraad van je instrumentenpaneel als massa gebruikt, of dat je op een andere manier een (massa?) draad gebruikt die wat in de war schopt bij je instrumentenpaneel.

Soms wel vage sjit idd, maar probeer het eens zou ik zeggen.

Woked for me :)
Ik heb zelf eens gehad met een suzuki baleno dat de massa draad voor de radio later een draad van de dashboardverlichting was, die deed het dus ook niet meer :/
Gewoon een draadje naar massa, nieuwe zekering voor stadslichten en het werkte weer :)
Helemaal mee eens.. wat je daar boven op nog kan doen is ff een extra "plus" draad vanaf de accu leggen (om te proberen) om te kijken of het probleem niet zit in de "plus" draad(-en)"

Let op, meestal heb je 2x plus.. 1 voor het "schakelen" van de radio (uit met contact) en 1 voor de hoofdstroom (beste rechtstreeks op de accu.

• ronny

ronny

Trotse vader

Topicstarter
Zal het morgen eens een poging geven. Het blijft een raar fenomeen dat electrische je weet bijna nooit wat er allemaal gebeurt.
Maar als de massa niet goed is, is het dan wel normaal dat je gewoon 12, nog wat Volt meet :?

Verwijderd

Dat kan zeker wel, echter een ''voltmeter'' meet de spanning en heeft zelf een zeer hoge weerstand waardoor er vrijwel geen stoom (amperes) gaat lopen. Je meet die massa dus onbelast. Zodra je die massa gaat belasten kan de situatie helemaal veranderen, zeker als hij de massa via diverse componeneten moet zoeken (dashboardverlichting, knipperautomaat :p ?!).

Dit houd dus in dat met een simpele voltmeting alles in orde lijkt, maar in belaste toestand kan dit volledig veranderen en meestal is dit aan de massa te wijten.
Een voltmeting uitvoeren als de radio aan staat (zolang het kan :p) kan al meer informatie geven, maar ik adviseer je toch maar gewoon een andere massadraad te leggen en het nog eens proberen.
Als dat niet werkt een plus direct van de accu (gezekerd!!) en die sluit je aan op de constante én geschakelde plus van de radio (puur om te testen).
Als het nu niet werkt (en je weet zeker dat je de massa goed gekozen hebt en een goede plus gelegd hebt) is je radio defect. Als hij nu wel werkt zit het in de plus draad (als je de eerder aangelegde massa goed gekozen had!).

succes.

Verwijderd

Lijkt me een beetje dat je de draad afkomstig van de verlichting gebruikt als voeding. (deze draad dient om de radioverlichting te dimmen als je je lichten aanzet). Ik zou zeggen , meet die draden uit je dashbord eens apart uit. De min van je meter leg je aan een blank stuk metaal (schroef). Eén moet continu 12V krijgen, één enkel met het kontakt op en die van de verlichting krijgt 12V enkel als de lichten branden. Die laatste heeft dus enkel een stuurfunktie en geen voedingsfunktie.

• ronny

ronny

Trotse vader

Topicstarter
Idd heb een andere massa gebruikt en loopt als een zonnetje (ik bedoel een radio)
Ik had de boel al apart door gemeten met de min aan het contact. Dat is ook het makkelijkst daar kan je makkelijk bij. Op die manier had ik de boel ook door gemeten terwijl de radio aan was.
Maar omdat je op dat moment wel een goede maasa hebt, dan heb je een meetfout.
Dank voor de hulp, nu nog kijken dat alle draden weg gedrukt kunnen worden dat de radio blijft zitten. :D
(trouwens het is onmogelijk om een draad te trekken vanaf de accu de boel zit echt potdicht naar de motor compartiment en de Zekeringen kast is ook een raatsel wat een pokke bende met draden is dat zeg.

Verwijderd

Vaak kun je langs de kabel voor de motorkapontgrendeling nog wel een draad trekken (met een lasdraad er doorheen trekken). Maar als alles nu gewoon welkt hoeft dat uiteraart niet.

• ronny

ronny

Trotse vader

Topicstarter
Ik zal eens kijken maar vrees dat de boel echt dicht zit (is voor geluid en smeer ook maar goed)

Pagina: 1