[Gentoo]Op zoek naar goede X11 editor

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:08

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik ben al een aantal tegen gekomen, waarvan scite en kate ut beste passen bij wat ik zoek.

Helaas ondersteunen deze geen tabbed editting, iets wat ik onder Windows bij EditpadPro zo handig vind. Kate wil zelfs niet 2 x tegelijk draaien en dus kan ik daar maar 1 document tegelijk mee openen.

Verder heb ik nog verscheidene gevonden die het wel ondersteunen, maar bij deze mis ik weer PHP, HTML, JavaScript en TCL/TK highlighting.

Weet iemand eentje die aan deze eisen voldoet? :)

Tja

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Emacs kan het (uiteraard) maar om religieuze jihads te vermijden mag je doen of ik dit nooit gezegd heb :)

gEdit (van gnome) doet wel tabbed editing, net zoals glimmer. Kate doet hier WEL tabbed editing (KDE 3.1)... Verder heb je nedit (max 2 files, 2 windows); misschien kan gvim ook wel tabbed editing ?

//edit
In kate zeg je options > general options.
Allow kate to use more than 1 unix process. (on)

[ Voor 15% gewijzigd door XTerm op 11-03-2003 18:39 ]

Verwijderd

Dat klopt niet dat verhaal over Kate, die kan wel degelijk meerdere bestanden tegelijk openen. Ook is in de preferences van Kate in te stellen dat deze meerdere keren gestart kan worden. Althans in KDE 3.1(-rc6) .

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 09:52

Niek

f.k.a. The_Surfer

kate <- zit bij kdebase in
nedit <- heeft alleen geen tabs
bluefish <- gtk2 versie, heeft tabs
quanta <- zit ook in portage, erg mooie editor (KDE/QT based)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

XTerm schreef op 11 March 2003 @ 18:37:
..
Verder heb je nedit (max 2 files, 2 windows)
...

Pardon? nedit kan een ongelimiteerde hoeveelheid files en windows aan hoor (voor zover je resources hebt natuurlijk) :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 19:00 ]

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:22
Anjuta voldoet volgens mij ook wel redelijk aan je eisen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:57
Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 18:44:
Dat klopt niet dat verhaal over Kate, die kan wel degelijk meerdere bestanden tegelijk openen.
Dat wel, maar hij bedoelt natuurlijk meerdere windows.
Ook is in de preferences van Kate in te stellen dat deze meerdere keren gestart kan worden. Althans in KDE 3.1(-rc6) .

De optie waar het om gaat is Settings->Configure Kate->Allow kate to use more than one UNIX process (onder App/general, maar die is default geselecteerd).

Nou moet ik zeggen dat ik meer heldere omschrijvingen heb gezien, en ik ga er denk ik een bugmelding over openen (als die er nog niet is).

Wat betreft tabbed editing: ik weet niet precies wat je bedoelt, bijvoorbeeld automatisch inspringen na een 'if' of '{' doet Kate niet, maar springt in C(++) code wel automatisch in op dezelfde hoogte als op de regel ervoor, en gaat met backspace ook precies een niveau terug. Vind ik zelf fijn genoeg :)

Blader eens rond in de opties van de Kate die bij KDE 3.1 zit....het meeste zit er wel aardig in, hoewel het nog beter zou kunnen inderdaad.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik gebruik Glimmer (omdat ik in windows lang UltraEdit gewend was)

Highlighting voor mijn favo talen (op volgorde :))
*php
*c++
*bash
*LaTeX
(maar een greep uit de waslijst)

Bovendien kun je copy/paste met CTRL+C en CTRL+V
Over dat laatste onderwerp:
Ook al gebruik ik nu al bijna een jaar Unix, ik weet nog steeds geen toetsencombinatie voor kopieren en plakken die OVERAL werkt. Selecteren en daarna middelmuisknop is ook geen goede oplossing (want nadat je iets nieuws geselecteerd hebt, is je oude selectie meteen weg)

Wie kan mij een nog gelukkigere unixer maken...

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:57
Bij deze dan maar meteen:

[RFE] Kate: Unclear message 'Allow >1 UNIX process'.

Overigens kan Kate ook alles wat Irondog noemt als features van Glimmer (ook Ctrl-C/Ctrl-V voor copy/paste, en highlighting voor al die talen, en meer). Dus dan hangt het er vooral van af of je het liefst KDE of Gnome gebruikt. Jouw keus :)

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-05 14:44

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
hmmjah, ik heb ook een tijdje rondgekeken naar een goede editor, ben uiteindelijk ook bij kate blijven steken, maar er is niet _één_ editor die in zijn eentje kan wat bijv. utraedit voor windows kan.

Tabbed editting (like ultraedit ;)) kan kate idd niet; voor wilke: tabbed editing is net als tabbed browsing, meerdere tabs met onder elke tab een file. Kate gebruikt een tree aan de zijnkant hiervoor (ipv tabs). verder mis ik handig dingen als kolom mode, makkelijke regexp's (tis me in kate nog niet gelukt om bijvoorbeeld een enter weg te halen) veel highlights, conversies (DOS <> UNIX <> MAC) etc. In linux kan het allemaal wel, maar niet met 1 programma, en dat is erg jammer.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Verwijderd schreef op 11 March 2003 @ 18:59:

[...]

Pardon? nedit kan een ongelimiteerde hoeveelheid files en windows aan hoor (voor zover je resources hebt natuurlijk) :P
D'r is wel een patch om Nedit "tabbed" te maken. Kijk hiervoor in deze discussie op SourceForge. De vraag is wanneer ze dat in de standaard versie verwerken.

Verder is Nedit handig voor het selecteren van kolommen.

Verwijderd

Kees: Een moderne quanta versie al wel eens geprobeerd recentelijk?

Die bevalt mij namelijk erg goed en heeft in ieder geval hetgeen je hier noemt. :)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Met tabbed browsing bedoel ik inderdaad wat Kees zegt, net als bij Mozilla meerdere tabs met meerdere files.

irondog: Ik gebruik, Windows/DOS like, nog steeds altijd ctrl+ins voor copy en shift+ins voor plakken. Werkt bij mij in X11 overal. Alleen in console-apps niet, maarja, daar kan ik mee leven :p

Ik zit op dit moment in WinXP maar zal straks even wat van die suggesties gaan bekijken. Bedankt alvast :)

Tja

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
MadEgg schreef op 11 March 2003 @ 18:32:
Ik ben al een aantal tegen gekomen, waarvan scite en kate ut beste passen bij wat ik zoek.

Helaas ondersteunen deze geen tabbed editting, iets wat ik onder Windows bij EditpadPro zo handig vind. Kate wil zelfs niet 2 x tegelijk draaien en dus kan ik daar maar 1 document tegelijk mee openen.

Verder heb ik nog verscheidene gevonden die het wel ondersteunen, maar bij deze mis ik weer PHP, HTML, JavaScript en TCL/TK highlighting.

Weet iemand eentje die aan deze eisen voldoet? :)
Moleskine http://www.micampe.it/moleskine.html
Dit is een gnome editor rond de scintilla widget die ok in scite wordt gebruikt. Het is mijn standaard editor. Moleskine heeft syntax highlighting voor een heel aantal talen. Talen die wel door SciTE worden ondersteund kunnen eenvoudig worden toegevoegd claimt de auteur.

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 22:46

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Jedit verslaat ze allemaal })

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:07
gnome-terminal of konsole met daarin allemaal vim sessies, heb je tabs zoveel je maar wilt ;)

* _JGC_ is vim freak aan't worden, maak er al mn schoolopdrachten in omdat ik maar niet kan wennen aan die ranzige windows-achtige dingen :(

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 18:59:

[...]

De topicstarter bedoelt in 1 window.
Nedit kan je wel splitten zodat je 2 'windows' in 1 x11 window krijgt but that's it ;)

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:04

Gotiniens

Fairly odd Tim

_JGC_ schreef op 11 March 2003 @ 21:28:
gnome-terminal of konsole met daarin allemaal vim sessies, heb je tabs zoveel je maar wilt ;)
je hebt ook wel terminal emulators met tab ondersteuning, dat lijkt meer op de bedoeling van de TS :9

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ehmz, zijn konsole en gnome-terminal niet terminal emulators?

Anyway, ik heb ut rijtje afgewerkt, en besloten dat ik zowel anjuta als quanta maar eens even uitgebreid ga proberen.
Quanta deed heel lang over opstarten maar was verder wel ok, anjuta heeft weer geen CSS highlighting :(
In ieder geval zijn ze beide goede alternatieven voor zover ik het nu gezien heb :)

Tja

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:04

Gotiniens

Fairly odd Tim

jah, alle programma's waarmee je in X de terminal kan gebruiken zijn terminal emulators (als ik het goed heb) 8)7
Pagina: 1