[ADSL] Hoe zit dat met kabellengte en performance?

Pagina: 1
Acties:

• Emerge
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:46

Emerge

Bifidus schmifidus

Topicstarter
Ik heb enige dagen geleden Demon DSL Express 1024/512 aangevraagd (eindelijk),
en heb ik een vraagje over het aansluiten.

De telefoonlijn komt beneden het huis binnen, en zal dan direct gesplit moeten worden.
(correct me if i'm wrong)
De gesplitte adsl-lijn gaat dan een metertje of twintig richting mijn kamer.
Daar staat dan een adsl modem/router.

Nou heb ik zo hier en daar gehoord dat, hoe langer de kabel (vraag me niet welke), hoe lager de performance. Heeft iemand enig idee of dat zo is en hoe ik dat het beste zou kunnen oplossen?
Nog 1 klein vraagje, wat voor kabel is de gesplitte adsl-lijn eigenlijk die richting het modem gaat? Dan kan ik daar rekening mee houden ivm wandcontactdoosje.
Vriendelijk bedankt!

Hoe is het met jóuw opgeblazen gevoel vandaag?

• vliegjong
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

In mijn opzicht mag dat niks uitmaken, ik heb zlef ook iets van 15 meter tussen de splitter en de modem en hij draait bij mij ook op 768/256 Kbit full dus.......... ik zeg van niet.

Maar dat kabeltje betreft, ik heb er een standaard telefoonkabeltje tussen, weet ik niet zeker moet ik ff nog bekijken.

Maar ik denk hoogst persoonlijk dat je dit ook wel kon googlen ;)

iig veel plezier als alles draait!!!!!!!!!:) :) :)

[ Voor 41% gewijzigd door vliegjong op 11-03-2003 18:30 ]

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

Verwijderd

De kabel moet idd gelijk bij binnenkomst gesplit worden.
de kabel mag met met een huis hubje 50 meter ongeveer worden.
met een sterke hub 100 meter zelfs
Dus je heb gewoon een goede verbinding met die 20 meter lange kabel

de gesplitte kabel is een 4 draads telefoonkabel. van modem naar hub is 8 draads UTP kabel.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

UTP mag maximaal 90 tot 100 meter afleggen (mits ie niet langs verwarmingsbuizen of andere storingsbronnen ligt)

Dan kan je hem weer verlengen door er een HUB (of repeater) tussen te zetten. 15 meter is dus geen probleem met UTP kabel.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• vliegjong
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

ik denk dat hij meer het touwtje bedoelt dat vanuit de splitter het modem ingaat (telefoonkabel en geen utp) maar die kan ook grote afstanden afleggen.

Groot -- iig > 20 m

[ Voor 8% gewijzigd door vliegjong op 11-03-2003 18:40 ]

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Anders zet ie het modem toch beneden neer.... heb je alsnog een UTP kabel naar boven

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Ik heb hier tussen het telefoonstopcontact en de splitter een verlengsnoer liggen van ongeveer 20 meter, werkt perfect, nog geen problemen gehad.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-07 13:10
Het wordt iig afgeraden om een telefoonlijn te gebruiken die langer is dan 15 meter. Vaak zal dat weinig uithalen bij de wat lagere abonnementen, maar bij de hogere abonnementen kan (let op, hoeft niet altijd) het wel een flink verschil gaan maken.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• jochemd
  • Laatst online: 19-07 19:57
Emerge schreef op 11 March 2003 @ 18:24:
De telefoonlijn komt beneden het huis binnen, en zal dan direct gesplit moeten worden.
Correct.
De gesplitte adsl-lijn gaat dan een metertje of twintig richting mijn kamer.
Daar staat dan een adsl modem/router.

Nou heb ik zo hier en daar gehoord dat, hoe langer de kabel (vraag me niet welke), hoe lager de performance. Heeft iemand enig idee of dat zo is en hoe ik dat het beste zou kunnen oplossen?
Met langer wordt hier eerder kilometers bedoelt dan meters.
Nog 1 klein vraagje, wat voor kabel is de gesplitte adsl-lijn eigenlijk die richting het modem gaat?
Dat zal wel van het pakket afhangen. Als je hem zelf klust, zorg dan dat het Twisted Pair is. Platte Gamma telefoonsnoer voldoet niet, standaard netwerkbekabeling (UTP) voldoet uitstekend.

• Emerge

Emerge

Bifidus schmifidus

Topicstarter
Zal het voor een verbinding van 1024kbit down en 512 up veel uitmaken?
Het kan namelijk ook zo zijn dat de kabel langs verwarmingsbuizen of iets van die aard komt te lopen, maar het komt wel allemaal apart in een buisje te liggen.

Iets anders: ik zag bij de Gamma een inbouwcontactdoosje met daarop een aansluiting voor radio/tv (coax) en een extra aansluiting voor ISDN. Er stond bij dat het ook voor ADSL gebruikt kan worden. Maar heeft dat nou wel nut? Want de één zegt dat het vanaf de splitter een 4-draads telefoonkabeltje is, en de ander een 8-draads kabel zoals bij ISDN of UTP. Volgens mij was het een 8-draads aansluiting. Lastig hoor :)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
OP de site van KPN staat dat de afstand tussen splitter en modem met een platte kabel 2 meter mag zijn.

Als je echter gebruik maakt van een UTP kabel tussen splitter en modem dat dit dan wel kan tot langere afstanden. 20 meter moet te doen zijn. Zoek ff bij kpn voor exacte specs

Maar je kan natuurlijk gewoon je modem beneden neer zetten.

Heb ik ook met een 1536/256 abbo van KPN en dan gewoon UTP naar boven.

[ Voor 6% gewijzigd door raymonvdm op 11-03-2003 21:14 ]

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:14

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Mijn telefoon kabel loopt naar een ander huis (50 meter) en ik mis 3kb's als je het zou narekenen
256/8=32
mijn snelste verbinding was 29 kb

[ Voor 22% gewijzigd door -Nexus op 11-03-2003 21:23 ]

• jochemd
  • Laatst online: 19-07 19:57
Je vergeet de ATM overhead.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

ja dat is de normale verbindingssnelheid.

iig worden zulke afstanden niet aangeraden en kan het van invloed zijn op je verbindingssnelheid, alleen zal dat niet vaak het geval zijn. Wij hebben hier van de splitter (die ergens in de trap hangt) naar het modem (die in een kamer aan de muur hang) ook 15m platte kabel zitten.

ALS je lange afstanden gaat afleggen, gebruik dan liever ronde kabel. Platte kabel is veel storingsgevoeliger en als je signaal al wat zwakker is dan normaal, dan kan dat dus problemen opleveren

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-08 08:08
Ik heb 15 meter telefoon kabel -> modem
Gewoon een rolletje gehaald bij de primafoon en zelf connectors eraan gezet.
Werkt perfect.

[ Voor 44% gewijzigd door Floppie op 12-03-2003 08:47 ]

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:07

qless

...vraag maar...

Bij mij zit er 20 meter tussen, en dat is 8 draads UTP kabel waarvan ik 4 draden gebruik voor ethernet (100Mbps), 2 voor telefoon en dan 2 voor adsl signaal.

Werkt perfect, haal keurig 359 KB down (3,3 Mbps)

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

Verwijderd

de afstand van de centrale tot je huis heeft ook een invloed op de performance

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-08 08:08
Verwijderd schreef op 12 maart 2003 @ 17:19:
de afstand van de centrale tot je huis heeft ook een invloed op de performance
dan heb je het eerder over honderden meters (dan wel kilometers) dan over tientallen meters

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Een normale telefoonkabel voldoet ook! Zo had ik het ook aangesloten toen ik nog ADSL had. Dit was over een afstand van +- 30m.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

heb hier 15 meter utp cat 5 liggen tussen mijn splitter en adsl kikker. en dat werk zonder problemen. ik denk zolang je maar netjes cat 5 gebruit een meter of 100 moet kunnen halen.

• Emerge

Emerge

Bifidus schmifidus

Topicstarter
Sommige mensen gebruiken vanaf de splitter telefoondraad, terwijl sommigen UTP kabel gebruiken... Verschilt dat per splitter (lees aanbieder, in dit geval Demon DSL Express) of maakt het niet uit wat voor kabel je gebruikt?
Ik had het namelijk zo in gedachten:

vanaf de splitter laat ik een UTP (cat 5) kabel richting m'n kamer lopen, waar ik dan een wandcontactdoosje heb met daarin TV/Radio aansluitingen, en een extra voor ISDN (er staat bij dat het ook voor ADSL gebruikt kan worden), en dan gebruik ik die extra aansluiting voor m'n UTP kabel. Vanaf daar laat ik 'm dan naar de modem lopen. (wandcontactdoosje verkopen ze bij de gamma namelijk)
Klinkt dit idee reeel of niet, en maakt het aantal verbindingen ook nog veel uit wat betreft snelheid?

(edit: de afstand vanaf de centrale tot mijn huis is trouwens 1980 meter!)

[ Voor 7% gewijzigd door Emerge op 14-03-2003 11:41 ]

• GreeTz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-07 12:57

GreeTz

took the red pill

de enige lengtelimiet bij adsl signaal is de afstand tussen de telefooncentrale en je modem. Deze afstand mag maximaal 2,5 KM zijn, omdat anders het adsl signaal niet meer doorkomt. De KPN hanteert deze norm en als jij adsl kan aanvragen, dan zit je gewoon binnen die afstand. Je moet dan alleen niet nog ff een kilometer telefoondraad door je huis laten lopen, omdat de kans bestaat dat je dan wel boven de betreffende afstand zit.
Vanaf het modem naar je PC of router zit je met de lengtelimiet van UTP kabel en die is 180 meter. Hier geldt weer het zelfde verhaal, kom je met je kabels boven de 180 meter dan zul je een hub/switch/repeater moeten plaatsen, afhankelijk van de situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door GreeTz op 14-03-2003 11:36 ]

Alleen:           DE GROETJES

Pagina: 1