[auto hifi] ovale subwoofers?

Pagina: 1
Acties:
  • 549 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:38
Mijn auto (Alfa 156) heeft nog plek over voor twee ovale speakers in de hoedenplank.
Omdat de standaard speakers op zich best aardig klinken, behalve in de lage regionen, wilde ik daar twee woofers inhangen voor 't laag.

Voordeel: geen kast in de bak, niet zagen/boren in de hoedenplank.

Ik heb eens rondgekeken naar ovale woofers (JBL, Infinity, Rockfort Fosgate, Remco online), maar tot nog toe zijn alle ovale speakers die ik heb gevonden twee- of drieweg systemen en daar heb ik alleen de woofer van nodig. Zo'n ding slopen lijkt me ook geen geweldige oplossing :P

Dus: zijn er ovale woofers te koop (standaard maat ovaal, maar hoe groot precies weet ik even niet, in elk geval te klein voor m'n oude kenwoods) en bij wie?

Nu ik toch aan het vragen ben: wie levert goede kwaliteit versterkers voor een niet te hoog bedrag? In eerste instantie alleen voor de sub's (maar dus wel tweeweg), misschien later nog eens de rest. Hoeft geen hoog vermogen te leveren, maar wel wat meer power dan m'n JVC headunit van 4x50 Watt (muziekvermogen?? PMPO??). Is 30 - 40 Watt per kanaal voldoende, bijvoorbeeld?

Ik luister niet naar huis-achtige muziek, ben niet geinteresseerd in een boomcar. Ik wil alleen een wat stevigere bas voor een vriendelijke prijs.
Voorkeursmuziek: van Dream Theater en Fates Warning tot Cryptopsy en Dimmu Borgir.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Nee zijn niet te koop.

Mogelijkheid is gewone ovale 2 of 3 weg te filteren tot 80 hz. middels spoel. De vraag is in hoeverre een ovale voldoet aan jouw verwachtingen qua bas. De bas van een ovale speaker is meestal wat meer aanwezig maar zeker niet laag.

Een gefilterde ovale 2/3weg speaker is wel aan te sturen met de 4x50 watt max (= ong. 4 x 15 RMS). Beter klinkt het wel met een versterker; iig strakker. Maar gezien het doel lijkt mij dat niet de bedoeling.

Ander alternatief is een actieve subwoofer; vaak zonder troubles en stukken kleiner.

Om op jouw laatste vraag terug te komen. 30/40 watt per kanaal is voor een subwoofer te weinig. Overigens is 40 watt van het ene merk niet altijd gelijk aan een ander merk. Bv een el-cheapo versterker levert 2x40watt bij 4 ohm terwijl een hartstikke dure (en goede) versterker misschien ook 2x40 watt levert maar bv 0,5 ohm stabiel is en daardoor 500watt rms kan leveren (sugestief voorbeeld).

[ Voor 27% gewijzigd door Jivecar op 11-03-2003 19:20 ]

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:23
Ovale speakers zijn over het algemeen ( altijd ?? ) breedbandig, ben nog geen waffer tegengekomen

• Tacoos
Jivecar schreef op 11 March 2003 @ 19:17:
Nee zijn niet te koop.

Mogelijkheid is gewone ovale 2 of 3 weg te filteren tot 80 hz. middels spoel. De vraag is in hoeverre een ovale voldoet aan jouw verwachtingen qua bas. De bas van een ovale speaker is meestal wat meer aanwezig maar zeker niet laag.
Affilteren is inderdaad ook een mogelijkheid, maar dan moet ik een 2 of 3-weg kopen, alleen om de bassen (monique vd ven... :P ). De rest is dan ballast.

De reden dat ik naar een ovale zoek, is dat die bij de gegeven inbouwruimte in de hoedenplank een groter oppervlak kan hebben dan een ronde. Mij lijkt dat voor een goede laagweergave een groter oppervlak gunstiger is. Volgens jou is dat niet zo?
Kun je dat wat meer uitleggen?
Een gefilterde ovale 2/3weg speaker is wel aan te sturen met de 4x50 watt max (= ong. 4 x 15 RMS). Beter klinkt het wel met een versterker; iig strakker. Maar gezien het doel lijkt mij dat niet de bedoeling.

Ander alternatief is een actieve subwoofer; vaak zonder troubles en stukken kleiner.

[...]
Waar, maar ik wil juist graag geen kist in de kofferbak, aangezien die toch regelmatig wordt gebruikt.
Versterker wordt denk ik toch noodzaak, want ik heb al 4 speakers en ook maar 4 uitgangen. Twee speakers aan 1 uitgang lijkt me niet gezond voor de versterker van de headunit :?

Verwijderd

Ik denk dat gewone drie weg speakers niet echt is wat jij wilt hebben. Als je echt goede lage tonen wilt ben je toch aangewezen op een subwoofer. Er zijn ook kleine subs te koop van Clarion, die zijn net zo groot als twee broodtrommels en actief deze kun je heel makkelijk onder een stoel plaatsen en zo houd je ook ruimte vrij in de kofferbak.

Verwijderd

Dat was dus de quote knop in plaats van de edit.
edit:
deze bedoel ik dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/srv303.jpg

Te vinden op www.clarion.nl

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 20:31 ]

• Tacoos
Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 20:31:
Dat was dus de quote knop in plaats van de edit.
edit:
deze bedoel ik dus:
[afbeelding]

Te vinden op www.clarion.nl
Cool apparaat. Zou dat ook nog een beetje ok klinken?

Past denk ik toch niet onder de stoelen, dus weet ik het nog niet.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:14

Wekkel

De downloadkoning

Wat voor maatje kan je precies kwijt achterin?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je 6x9" kwijt kan achterin en je bouwt ze netjes in (stukje mdf eronder enzo) dan zal de bas je positief verbazen mits je ze apart versterkt. Met een beetje een amp kan je ze nog af-filteren ook.

Maar bas is verslavend en je wil altijd meer... hou daar rekening mee.

Wise enough to play the fool

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:54
Counter-Drive actieve subwoofer van 20 cm

Hoogvermogensversterker van 120 W met laagdoorlaatfilter Counter-Drive subwoofer van 20 cm met Bass-Reflex Subwoofer-niveauregeling voor versterking/laag-doorlaatfilter (instelbaar 50/70/100/120 Hz)/fase-keuzeregeling Flexibele inbouw mogelijkheden

Adviesverkoopprijs € 259,-

20 cm woofer en als je de kast er om heen meetelt word het denk ik 30cm lang. Dus dat past zo overal.
En 120watt dus dat vind ik veel vermogen al voor een sub. En tevens is clarion een topmerk. Dus ik denk dat dit wel zeker een oplossing is.

alleen wel een smak geld. En ik zou even kijken of hij ergens te beluisteren is. Dat is toch altijd het beste om te kijken of je waar voor je geld kan krijgen.

• Tacoos
Tijmen schreef op 12 maart 2003 @ 00:33:
[...]

Adviesverkoopprijs € 259,-

20 cm woofer en als je de kast er om heen meetelt word het denk ik 30cm lang. Dus dat past zo overal.
En 120watt dus dat vind ik veel vermogen al voor een sub. En tevens is clarion een topmerk. Dus ik denk dat dit wel zeker een oplossing is.

alleen wel een smak geld. En ik zou even kijken of hij ergens te beluisteren is. Dat is toch altijd het beste om te kijken of je waar voor je geld kan krijgen.
Jammer genoeg gaat 'ie toch niet onder de stoelen passen, want daar zit een dikke balk met daarin een ventilatieopening.

Vlgs mij is er plek voor een 6"/9"oval in de standaard openingen in de hoedenplank, dus zeg 6" ronde?
Zou een ronde speaker van 6"een beetje een fatsoenlijk bas kunnen geven? Een versterker zou ik dan daar tussenin kunnen hangen in de bak. Lijkt me een elegante oplossing.

Die Clarion in de kofferbak leggen is zonde..

Verwijderd

Ik weet niet of het mogelijk is, maar de speakers in je deuren van je Alfa kan je die er niet uithalen en in je hoedeplank monteren en dan in je deuren woofers bouwen. Dit heb ik toen met de renault laguna van me vader gedaan, en leverde wel een uitstekend resultaat op. Zit 1 klein nadeel aan woofers in de deuren. Het kan gaan resoneren met je deur. Maar dit is nog wel redelijk te beperken. met wat stukken rubber en filter matriaal.

Het is een idee. En het bespaart je ruimte. :)

• Tacoos
De oorzaak van de matige bassen van de originele speakers schijnt 'em vooral te zitten in de slappe ophanging voor de speakers.
Dan heeft plaatsen van woofers in de deuren dus geen zin, helaas.

• Pauwl
  • Laatst online: 15:37
Een alfa 156 is toch een best grote auto? Waarom zou je dan niet kiezen voor een kistje van 20 liter die je er ook nog uit kan halen wanneer je wilt? Ik zie het probleem niet zo, klinkt ook nog vele malen beter.

Verwijderd

Zou persoonlijk eerst geld in een goede versterker steken en dan al je luidsprekers op een goede wijze, met dikkere kabels dan die standaardkabeltjes, aansluiten.
Denk dat je dan al heel wat meer uit je luidsprekers gehaald hebt en je al snel qua geluid tevreden bent.
Indien je later nog meer wilt is het aansluiten van een losse baswoofer een veel kleinere stap, maar je zal zien dat het gewenste resultaat met deze oplossing naar alle waarschijnlijkheid bereikt zal zijn.

• Tacoos
Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 11:34:
Zou persoonlijk eerst geld in een goede versterker steken en dan al je luidsprekers op een goede wijze, met dikkere kabels dan die standaardkabeltjes, aansluiten.
Denk dat je dan al heel wat meer uit je luidsprekers gehaald hebt en je al snel qua geluid tevreden bent.
Indien je later nog meer wilt is het aansluiten van een losse baswoofer een veel kleinere stap, maar je zal zien dat het gewenste resultaat met deze oplossing naar alle waarschijnlijkheid bereikt zal zijn.
Als gezegd, door de slappe ophanging in de deuren heeft dat geen nut.
Met m'n oude 4x30 Watt JVC aan 2 tot 200 Watt belastbare ovale kenwoods kwam er een hele respectabele bas uit.
Helaas zijn die kenwoods net wat te groot.

Het zou met deze 4x50 Watt dus ook wel moeten kunnen. Het probleem zit 'em dus of in de speakers, die ik graag wil laten zitten, of in de ophanging daarvan.
In beide gevallen lijkt me twee extra speakers voor het laag de makkelijkste oplossing. Met daarbij laagaf filter op de originele speakers, dan.

Verwijderd

Misschien een idee om ff langs Speaker&Co te gaan? Die hebben vast wel een basspeaker in die maat. Wel opletten dat je dan 4 Ohm mee krijgt. Bij voorkeur een lekker gevoelig speakertje van 91 of 92Db.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:21

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb 2 x 16x9" speakers in me hoedeplank zitten.
Deze hangen aan een Rockford 2 x 55 Watt rms (8 Ohm) versterker, vind ze super klinken! :)
Speakers zijn van het merk Magnat Type Pro 693.

Hier nog een paar pics:
Speakers:
http://www.meendering.demon.nl/zooi/micra/audio/magnat01.jpg
http://www.meendering.demon.nl/zooi/micra/audio/magnat02.jpg

In de hoedeplank:
http://www.meendering.dem...ra/audio/hoedeplank04.jpg

Whatever.

• Tacoos
Verwijderd schreef op 12 maart 2003 @ 12:23:
Misschien een idee om ff langs Speaker&Co te gaan? Die hebben vast wel een basspeaker in die maat. Wel opletten dat je dan 4 Ohm mee krijgt. Bij voorkeur een lekker gevoelig speakertje van 91 of 92Db.
Bij ons is dat Speakerland in Oss.
Maar Vifa en Peerless lijken geen ovale speakers te hebben.
Zou een ronde met dezelfde diameter (6") ook al wat zijn?
meendering schreef op 12 March 2003 @ 12:26:
Ik heb 2 x 16x9" speakers in me hoedeplank zitten.
Deze hangen aan een Rockford 2 x 55 Watt rms (8 Ohm) versterker, vind ze super klinken! :)
Speakers zijn van het merk Magnat Type Pro 693.

Hier nog een paar pics:
Speakers:
http://www.meendering.demon.nl/zooi/micra/audio/magnat01.jpg
http://www.meendering.demon.nl/zooi/micra/audio/magnat02.jpg

In de hoedeplank:
http://www.meendering.dem...ra/audio/hoedeplank04.jpg
Dat wil ik ook, alleen zitten er in mijn hoedenplank al keurige gaten voor speakers. Dus wil ik niet gaan boren en zagen.

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 09:06

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

mijn Boston rx97 ovaaltjes gaan uit zichzelf ook al vrij laag.
lager dan de meeste anderen.
maar echt goed laag krijg je alleen door een echt sub als je het mij vraagt...

¯\_(ツ)_/¯

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Een 6" ronde luidspreker is een kickbas luidspreker. Goede kickbas luidsprekers zijn erg duur, best zwaar belastbaar maar gaan niet diep. Zijn ze ook niet voor bedoeld. Kickbas luidsprekers vullen het gat tussen het sublage en de andere luidsprekers aan.

Je vroet nog uitleg over het feit dat ovale luidsprekers niet diep gaan, en dat ze over het algemeen zwaarder klinken. Dat laatste is gewoon te horen als je een ovale luidspreker hoort tegenover een ronde. Audiofieler is rond.

Ik denk dat de diepgang van een ovale luidspreker is beperkt tot de vorm; het ovale aspect zal de eigenschap hebben dat er minder diep wordt gespeeld. Kijk naar de specs en je ziet het.

Overigens zul je nog best een redelijk zwaar speakertje moeten hebben als 'ie én laag en diep moet spelen. Immers, hij wordt free-air aangesloten; geen tegendruk. Voor een normale speaker is dat niet erg; want die hoeft niet alleen van 20 tot 80 hz weer te geven. Maar dat is van die speaker van jou wel de bedoeling; de belasting gaat hier zonder meer sterk op terug.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:14

Wekkel

De downloadkoning

Je zou een home hifi woofertje kunnen gebruiken, maar je verliest wel wat rendement. Ik kom met 13 of zelfs 10 cm budget woofertjes op een -3 dB van 70 Hz. Met de boost in de lagere regionen in een auto, zou dat nog best een redelijk laag op kunnen leveren.

Waarom je niet gewon 6x9's erin gooit, als die passen is me een raadsel. Als het hoog je irriteert, kan je ook gewoon het hoog passief wegfilteren.

• Tacoos
Deze heb ik liggen en passen net niet (181 x 252 mm)

Pioneer levert oa deze speakers in de maat 16,3 x 23,7 cm die in de standaard bevestiging zouden moeten passen.

Ik denk dat ik maar op zoek ga naar twee-weg oval's in die maat en die met een laagdoorlaat filter aan een versterkertje ga hangen.

Hoog wil ik affilteren omdat ik slechts meer laag in de auto wil.
Dan kan ik ook het laag voor de overige speakers affilteren en met de hoog/laag regeling de balans regelen.
Eventueel met later een tweede versterker voor de rest.

Zou deze JBL bijv. wat zijn? Gaat van 25 Hz tot 22 kHz.

[ Voor 10% gewijzigd door Tacoos op 12-03-2003 21:33 ]

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

JBL is meestal wel OK. Aangezien je de 963 mkII (niet helemaal het model wat jij aanwijst) altijd en overal in de aanbieding tegenkomt hoeft het niet eens een aanslag op je knip te zijn.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

In het ergste geval kun je ook een paar 6*9" kopen van pioneer. Die leveren lekker veel rendement alhoewel ze niet echt SQ klinken. Kun je de tweeters losknippen. Dit zou ook een redelijke aanvulling kunnen geven in het laag.
Pagina: 1